دینا / تجاری / سایر موضوعات تجاری / مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت

مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت ۱۴۰۳، از طریق سکوی وصول دیون قانونی وسائط نقلیه serwis.ir صورت می گیرد و محاسبه مالیات نقل و انتقال موتور، تابع فاکتورهایی چون، سال تولید موتور، نوع موتورسیکلت، تولید داخل یا خارج بودن آن و ماخذهای اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی، می باشد.

 

مستفاد از ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده (مصوب 1400)، قبل از هرگونه نقل و انتقال موتورسیکلت، باید نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال این وسیله نقلیه، اقدام گردد، در غیر این صورت، فرایند تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی، انجام نخواهد شد.

 

از این رو، ضروری است، خریدار موتور و فروشنده آن، از قوانین حاکم بر مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت، مطلع باشند و با فرایند استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال این وسیله نقلیه به صورت آنلاین و از طریق سامانه مخصوص، آشنا گردند.

 

لذا در مقاله حاضر، در خصوص مسئول پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت 1403، سامانه پرداخت مالیات این وسیله نقلیه، نحوه محاسبه هزینه مالیات نقل و انتقال سند موتورسیکلت و استعلام این نوع از انواع مالیات، توضیح داده شده و شیوه پرداخت آنلاین مالیات نقل و انتقال موتور و استعلام عوارض سالانه آن، بررسی گردیده است.

مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت بر عهده کیست

از آنجا که بدون پرداخت مالیات نقل و انتقال وسیله نقلیه موتوری، فرایند تعویض پلاک آن، انجام نمی گردد، اکثر خریداران و فروشندگان موتورسیکلت، با این پرسش مواجه می شوند که پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت بر عهده کیست؟

 

در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت، مسئول پرداخت مالیات نقل و انتقال موتورسیکلت، خلافی ها و عوارض سالانه آن، فروشنده است و باید، پس از فروش این وسیله نقلیه و پیش از اقدام برای فرایند تعویض پلاک، نسبت به پرداخت دیون قانونی موتور سیکلت، اقدام کند.

 

شایان ذکر است، توافق خریدار و فروشنده بر این امر که خریدار، مسئول پرداخت مالیات نقل و انتقال موتورسیکلت باشد، بلامانع است. در ادامه، سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت در سال 1403، معرفی خواهد شد.

سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت

یکی از پرسش هایی رایجی که از سوی متقاضیان پرداخت مالیات نقل و انتقال موتورسیکلت مطرح می گردد، مبنی بر این است که سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت چیست؟ در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت؛

 

سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت، سکوی دیون مالیاتی یا همان سامانه سکوی وصول دیون قانونی وسائط نقلیه می باشد که با همکاری سازمان امور مالیاتی و پلیس راهور و با هدف ارائه خدمات آنلاین در حوزه استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال وسایل نقلیه و دیون قانونی آن، راه اندازی شده است.

 

این سامانه، از طریق آدرس serwis.ir، در دسترس می باشد و افراد می توانند با ورود به حساب کاربری خود در سامانه، نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت ۱۴۰۳، اقدام نمایند. (اشخاص فاقد حساب کاربری در سکوی وصول دیون قانونی وسائط نقلیه serwis.ir، ابتدا باید نسبت به نام نویسی در این سکو، اقدام کنند.)

محاسبه هزینه مالیات نقل و انتقال سند موتورسیکلت 1403

محاسبه هزینه مالیات نقل و انتقال سند موتورسیکلت 1403، بر اساس فاکتورهایی چون نوع موتور (engine)، سال تولید موتور، نوع موتورسیکلت، تولید داخل یا خارج بودن آن و ماخذهای اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی، صورت می گیرد و به همین علت، مالیات یکسانی از تمامی موتور سیکلت ها، اخذ نخواهد شد.

 

ابلاغیه ماخذ محاسبه مالیات نقل و انتقال [و حق الثبت] انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت های تولید داخل و وارداتی، جهت اجرا در سال ۱۴۰٣، از سوی سازمان امور مالیاتی، به نهادهای ذی صلاح، ابلاغ گردیده و در جدول 7 و 8 این ابلاغیه که از صفحه 262 تا 345 را در برمی گیرد، مالیات انواع موتورسیکلت، بسته به نوع موتور (engine)، سال تولید موتور و نوع موتورسیکلت، آمده است. علاقمندان به دانلود ابلاغیه مذکور، می توانند از طریق باکس زیر، اقدام کنند.

 

ابلاغیه ماخذ محاسبه مالیات نقل و انتقال انواع موتور سیکلت
  • حجم: 3.36 MB
  • منبع: سایت سازمان امور مالیاتی

 

بر اساس ماده 30‌ قانون مالیات بر ارزش افزوده، نقل و انتقال انواع موتورسیکلت تولید داخل، به میزان یک‌ درصد (1%) و وارداتی، به میزان دو درصد (2%)، به ماخذ اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی در هر سال، مشمول مالیات می گردد. بر اساس این ماده، ماخذ محاسبه مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت، تا شش‌ سال پس از سال تولید، سالانه ده‌ درصد (10%) همان ماخذ و برای سال‌ های ششم به بعد، چهل‌ درصد (40%) ماخذ یادشده، کاهش خواهد یافت.

 

استعلام مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت

استعلام مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت، مستلزم ورود به حساب کاربری در سامانه serwis.ir، می باشد. بر ای این امر، فرد باید آدرس serwis.ir را در مرورگر خود، جستجو کند و پس از هدایت شدن به صفحه ای مشابه تصویر زیر، شماره همراه و اعداد تصویر امنیتی را در کادر مربوطه، وارد و برروی گزینه "ورود"، کلیک نماید.

 

مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت ۱۴۰۳

 

در این گام، فرد باید، کلمه عبور خود و اعداد تصویر امنیتی را در کادر مربوطه، وارد کند و برروی گزینه "ورود"، کلیک نماید.

 

 سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت 1403

 

در این قسمت، فرد باید، گزینه "سکوی وصول دیون قانونی وسائط نقلیه" را انتخاب نماید.

 

 استعلام مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت

 

در این گام، فرد باید، گزینه "موتورسیکلت" را انتخاب کند.

 

 پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت

 

در این قسمت، فرد باید، پلاک انتظامی موتورسیکلت خود را در کادر مربوطه، وارد کند و برروی گزینه ادامه، کلیک نماید.

 

مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت ۱۴۰۳

 

در این گام، فرد باید، کد ملی، تاریخ تولد شخصیت حقیقی یا سایر اطلاعات مربوط به اتباع یا شخصیت حقوقی را در کادرهای مربوطه، وارد کرده و به مرحله بعدی برود.

 

 سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت 1403

 

پس از طی موفقیت آمیز باقی مراحل و درج اطلاعات مورد نیاز، فرایند استعلام مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت، به پایان خواهد رسید و شخص می تواند، نسبت به پرداخت مالیات متعلقه، اقدام کند. در ادامه، در خصوص نحوه پرداخت آنلاین مالیات نقل و انتقال موتورسیکلت ۱۴۰۳، توضیح داده خواهد شد.

 

نحوه پرداخت آنلاین مالیات نقل و انتقال موتورسیکلت ۱۴۰۳

نحوه پرداخت آنلاین مالیات نقل و انتقال موتورسیکلت ۱۴۰۳، به صورت آنلاین بوده و افراد باید، قبل از اخذ نوبت از سامانه نوبت دهی تعویض پلاک موتور سیکلت، نسبت به پرداخت مالیات این وسیله نقلیه، اقدام کنند. برای این امر، فرد باید، آدرس serwis.ir را در مرورگر خود، جستجو کند و پس از هدایت شدن به صفحه اصلی سکوی وصول دیون قانونی وسائط نقلیه، مراحل ورود به حساب کاربری خود را طی نماید.

 

پس از ورود به حساب کاربری، فرد باید، گزینه "سکوی وصول دیون قانونی وسائط نقلیه"و سپس، گزینه موتور سیکلت را انتخاب کند و با درج پلاک انتظامی موتور و مشخصات هویتی مالک، نسبت به استعلام مالیات موتور، اقدام نماید. (راهنمای تصویری تمامی مراحل مذکور، در تیتر پیشین، ارائه شده است.)

 

پس از استعلام موفقیت آمیز مالیات نقل و انتقال موتور، فرد باید، گزینه پرداخت را انتخاب نماید تا به درگاه مربوط به پرداخت، هدایت گردد و با درج اطلاعات کارت بانکی، نسبت به تسویه مالیات متعلقه، اقدام کند. 

 

استعلام عوارض سالانه موتور سیکلت

از جمله مدارک لازم برای تعویض پلاک موتور سیکلت، مفاصا حساب مربوط به عوارض شهرداری موتور سیکلت است و همین امر، ضرورت اطلاع از شیوه استعلام عوارض سالانه موتور سیکلت را ضروری می سازد. برای انجام این استعلام، فرد باید، مراحل زیر را طی نماید:

 

در ابتدا، فرد باید، مدارک لازم برای پرداخت عوارض شهرداری موتور سیکلت را تهیه کند، این مدارک، شامل مواردی چون اصل و تصویر کارت ملی مالک موتور سیکلت، تصویر و اصل برگ سبز موتور سیکلت و اصل و تصویر آخرین فیش پرداختی یا برگه مفاصا حساب عوارض شهردای موتور، می باشد.

 

در گام بعدی، فرد باید با در دست داشتن مدارک، به دفاتر پیشخوان دولت یا خدمات الکترونیک شهر، مراجعه کند و پس از استعلام عوارض متعلقه، نسبت به پرداخت مبلغ آن و دریافت گواهی مفاصا حساب عوارض شهردرای موتور، اقدام نماید.

 

شایان ذکر است، بر اساس آنچه در سامانه تهران من آمده، این سامانه، در حال فعال سازی امکان پرداخت عوارض شهرداری موتور سیکلت، به صورت آنلاین است و در صورت فراهم آمدن چنین امکانی، اشخاص می توانند، به صورت برخط و آنلاین، عوارض موتورسیکلت خود را استعلام کرده و نسبت به پرداخت آن، اقدام نمایند.

 

در صورت فعال شدن چنین امکانی در سایت تهران من my.tehran.ir، فرد باید، در سایت تهران من، ثبت نام نماید و اطلاعات موتور خود را در این سامانه، ثبت کند. در صورت فعال شدن این امکان در سایت تهران من، این بخش از متن مقاله، به روز رسانی خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال موتور سیکلت پاسخ دهند.