دینا / حقوقی / کار و استخدام / جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز

جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

استخدام اتباعی که از روادید ورود با حق کار مشخص و پروانه کار، برخوردار نیستند، جرم بوده و کارفرما را با مجازات حبس و جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز که معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه، بابت هر روز اشتغال غیر مجاز هر کارگر خارجی است، روبرو می سازد. دیه کارگر افغانی غیر مجاز، مطابق نرخ دیه هر سال، محاسبه می شود.

 

بکارگیری اتباع بیگانه در واحد صنفی و سایر بخش ها، مستلزم ورود قانونی تبعه به ایران و داشتن پروانه کار مرتبط می باشد و از آنجا که بکارگیری اتباع بیگانه غیر مجاز، تبعات جبران ناپذیری را به دنبال دارد، دولت جمهوری اسلامی ایران، اقدام به صدور بخشنامه عدم بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز و تعبیه تلفن گزارش اتباع غیر مجاز نموده و همواره، در پی اجرای سیاست ها و طرح هایی است که از ورود غیرقانونی اتباع به کشور برای کار و سایر موارد، جلوگیری کند.

 

از جمله سیاست های بازدارنده دولت در خصوص بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز، تعیین مجازات و جریمه، برای بکارگیری این دسته از اتباع بوده و از آنجا که جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز، بسیار سنگین می باشد، ضروری است کارفرمایان، از قواعد حاکم بر این امر و از تبعات گزارش کارگر افغانی غیر مجاز به اداره کار، مطلع باشند.

 

لذا در مقاله حاضر، مقصود از اتباع غیر مجاز، جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز ۱۴۰۳ و قانون ممنوعیت به کارگیری اتباع بیگانه بدون پروانه اقامت و اشتغال و پرهیز محاکم از اعمال کیفیات مخففه، مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص وضعیت و مبلغ دیه کارگر افغانی غیر مجاز درسال 1403، توضیح داده شده است.

اتباع غیر مجاز چه کسانی هستند؟

در پاسخ به این پرسش که اتباع غیر مجاز چه کسانی هستند؟ باید گفت، اتباع افغانستانی یا سایر اتباع خارجی ای که دارای مدرک اقامت معتبر ( کارت هویت، کارت آمایش و.. ) نیستند و به صورت غیرقانونی و بدون رعایت قوانین ایران، وارد مرزهای کشور شده اند، اتباع غیرمجاز، محسوب می گردند.

 

 مبحث سوم از فصل پنجم قانون کار جمهوری اسلامی ایران، در خصوص اشتغال اتباع بیگانه، تعیین تکلیف نموده و اشتغال اتباعی که دارای روادید ورود با حق کار مشخص نیستند و مطابق قوانین و‌ آیین‌ نامه‌ های مربوطه، پروانه کار دریافت دریافت نکرده اند را ممنوع دانسته و جرم انگاری کرده است.

 

بر اساس ماده 120 قانون کار جمهوری اسلامی ایران، اتباع بیگانه‌ ای که با تایید وزارت امور خارجه، منحصرا در خدمت ماموریت های دیپلماتیک و کنسولی هستند؛ کارکنان و کارشناسان سازمان ملل متحد و سازمان های وابسته به آن ها با تایید وزارت امور خارجه، و خبرنگاران خبرگزاری‌ ها و مطبوعات خارجی، به شرط معامله متقابل و تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از شمول ماده 120 قانون کار، خارج هستند. در ادامه، جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز، بررسی خواهد شد.

جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز ۱۴۰۳

برای بررسی جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز ۱۴۰۳، باید به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و مصوبه شورای عالی کار در خصوص تعیین حداقل دستمزد روزانه سال 1403، مراجعه کرد. بند ج ماده 11 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مقرر می دارد:

 

"به منظور جلوگیری از حضور نیروی کار غیرمجاز خارجی در بازار کار کشور، وزارت کار و امور اجتماعی، مکلف است، کارفرمایانی که اتباع خارجی‌ فاقد پروانه را به کار می‌ گیرند، بابت هر روز اشتغال غیر مجاز هر کارگر خارجی، معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه، جریمه نماید، در صورت تکرار‌ تخلف، این جریمه، دو برابر خواهد شد."

 

"درآمد حاصله، به درآمد عمومی (‌نزد خزانه داری کل)، واریز خواهد شد. کارفرمایان مذکور، در صورت اعتراض‌ می‌ توانند، در محاکم صالحه، طرح دعوی نمایند. در صورت خودداری کارفرمایان از پرداخت جریمه مقرر در این بند، تعقیب کیفری، بر اساس ماده (۱۸۱)‌ قانون کار، مصوب ۱۳۶۹.۸.۲۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام، به عمل خواهد آمد."

 

مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد روزانه سال جاری را (سال 1403)، ۲۳۸ هزار و ۸۷۲ هزار تومان تعیین کرده است؛ بنابراین، مبلغ جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز ۱۴۰۳، بابت هر روز اشتغال غیرمجاز هر تبعه خارجی، به میزان ۵ برابر حداقل دستمزد روزانه و معادل ۱ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۶۴ تومان، می باشد و در صورت تکرار‌ تخلف، این جریمه، دو برابر خواهد شد. (در صورت استنکاف کارفرما از پرداخت جریمه، امکان تعقیب کیفری وی، وجود خواهد داشت.)

 

شایان ذکر است، بر اساس ماده 181 قانون کار، "کارفرمایانی که اتباع بیگانه را که فاقد پروانه کار هستند و یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است، به کار گمارند و یا اتباع بیگانه را در کاری غیر از آن چه در پروانه کار آن ها قید شده است بپذیرند و یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می‌ گردد، مراتب را به وزارت‌ کار و امور اجتماعی اعلام ننمایند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم، به مجازات حبس از 91 روز تا 180 روز، محکوم خواهند شد."

قانون ممنوعیت به کارگیری اتباع بیگانه بدون پروانه اقامت و اشتغال و پرهیز محاکم از اعمال کیفیات مخففه

قانون ممنوعیت به کارگیری اتباع بیگانه بدون پروانه اقامت و اشتغال و پرهیز محاکم از اعمال کیفیات مخففه، در خصوص شرایط استخدام و بکارگیری اتباع افغانی و سایر اتباع خارجی، همچنین، در خصوص تبعات استخدام این دسته از اتباع توسط کارفرمایان ایرانی، تعیین تکلیف کرده و دادگاه رسیدگی کننده را ملزم نموده تا جز در موارد استثنا، در زمان صدور حکم، از اعمال کیفیات مخففه پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی، خودداری کند. علاقمندان به دانلود متن قانون می توانند، از طریق باکس زیر، اقدام نمایند.

 

قانون ممنوعیت به کارگیری اتباع بیگانه بدون پروانه اقامت و اشتغال و پرهیز محاکم از اعمال کیفیات مخففه
  • حجم: 535 KB
  • منبع: سایت قوانین و مقررات کشور

 

سامانه آنلاین پروانه اشتغال اتباع خارجی eatba.mcls.gov.ir، از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و به منظور ثبت درخواست خدمات اشتغال اتباع خارجی توسط کارفرمایان، راه اندازی شده است و علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص این سامانه می توانند، مقاله پیشنهادی در لینک زیر را مطالعه نمایند.

 

دیه کارگر افغانی غیر مجاز 1403

 اتباع افغانی و سایر اتباع خارجی (اعم از اینکه به صورت قانونی وارد خاک کشور شده باشند یا غیر قانونی)، تحت حمایت قانون هستند و جان مال و آبروی آنان، از تعرض، مصون است. بنابراین، در صورتی که به جسم و جان کارگر افغانی غیر مجاز یا سایر کارگران خارجی غیر مجاز، آسیبی وارد آید، استحقاق دریافت دیه را خواهند داشت.

 

پرسشی که مطرح می گردد، مبنی بر این است که دیه کارگر افغانی غیر مجاز 1403، چقدر است؟ برای بررسی مبلغ دیه کارگر افغانی غیر مجاز و پاسخ به پرسش مطروحه باید، نرخ دیه در سال جاری (۱۴۰۳) را مد نظر قرار داد. بر اساس تعیین قانون گذار، مبلغ دیه کامل انسان در سال 1403، به شرح زیر است:

 

نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۳، در ماه های غیر حرام یا عادی، یک میلیارد و دویست میلیون تومان و در ماه های حرام، 1 میلیارد و 600 میلیون تومان می باشد. بنابراین، دیه کارگر افغانی غیر مجاز، در صورت بروز هرگونه آسیب به جسم و جان وی، در حین کار و...، بر اساس این نرخ ها، محاسبه خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز پاسخ دهند.