دینا / عقود و قراردادها / سایر عقود / نمونه قرارداد صلح سرقفلی

نمونه قرارداد صلح سرقفلی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

نحوه نوشتن نمونه قرارداد صلح سرقفلی، هم به صورت سند عادی و توسط خود طرفین و هم به صورت سند رسمی و با مراجعه به دفترخانه، ممکن و میسر بوده و دانلود نمونه pdf متن این قرارداد، در تنظیم صحیح سند آن، کمک کننده است. از مهم ترین نکات حقوقی نوشتن صلح نامه سرقفلی، اهلیت داشتن مصالح و متصالح می باشد.

 

قرارداد صلح سرقفلی، از جمله عقود لازم است که به موجب سند عادی یا رسمی، بین مالک حق سرقفلی و مستاجر یا شخصی که سرقفلی توسط عقد صلح به او انتقال می‌ یابد، منعقد می گردد و بدین ترتیب، اثرات حقوقی عقد صلح را ایجاد می نماید.

 

نمونه سند صلح سرقفلی دفترخانه ای یا عادی، ازجمله مدارک لازم جهت تنظیم سند صلح سرقفلی است که کمک می کند، طرفین عقد صلح، به صحیح ترین شکل ممکن، نسبت به انعقاد عقد صلح سرقفلی، اقدام کنند؛ همین امر، ضرورت اطلاع از نحوه نوشتن نمونه قرارداد سرقفلی و دسترسی به فایل های دانلود نمونه سند سرقفلی مغازه و... را ایجاب می نماید.

 

لذا در مقاله حاضر، نحوه نوشتن نمونه قرارداد صلح سرقفلی و نکات حقوقی لازم الرعایه در تنظیم نمونه عقد صلح سرقفلی​، مورد بررسی قرار گرفته و فایل دانلود pdf متن نمونه قرارداد سرقفلی، ارائه شده است که علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانند، ادامه متن مقاله را دنبال کنند.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد صلح سرقفلی

نحوه نوشتن نمونه قرارداد صلح سرقفلی، هم به صورت سند عادی و توسط خود طرفین و هم به صورت سند رسمی و با مراجعه به دفترخانه، ممکن و میسر است. در شرایطی که تنظیم صلح نامه سرقفلی، در دفاتر اسناد رسمی انجام شود، کافی است طرفین عقد صلح، با مدارک لازم، در دفترخانه، حاضر شده و پس از مطالعه سند صلح تنظیمی، توسط دفتردار، ذیل آن را امضا کنند. 

 

در صورتی که صلح نامه سرقفلی (قرارداد صلح سرقفلی)، به موجب سند عادی و توسط طرفین عقد صلح تنظیم شود، نحوه نوشتن متن نمونه قرارداد صلح سرقفلی، بدین صورت خواهد بود که طرفین عقد صلح باید، مواردی چون، تاریخ دقیق تنظیم صلح نامه، مشخصات و اطلاعات هویتی و تماس مصالح و متصالح، همچنین، مشخصات مورد صلح را در سند عادی صلح سرقفلی، بنویسند؛

 

در صورتی که صلح سرقفلی، معوض است، میزان عوض و نحوه پرداخت آن را به طور دقیق، مشخص و در سند، درج کنند و در گام آخر و پس از تعیین شروط ضمن عقد، ذیل سند را امضا نمایند تا به آن، رسمیت بخشند. شایان ذکر است، در نحوه نوشتن متن نمونه قرارداد صلح سرقفلی به موجب سند عادی، بهتر است دو شاهد عاقل و بالغ که در مجلس تنظیم صلح نامه، حضور داشته اند، ذیل آن را امضا نموده و انگشت بزنند.

نکات حقوقی نمونه عقد صلح سرقفلی

در تیتر پیشین، در خصوص نحوه نوشتن متن نمونه قرارداد صلح سرقفلی، توضیح داده شد. در این تیتر از مقاله دینا، نکات حقوقی نمونه عقد صلح سرقفلی که باید در هنگام انعقاد قرارداد صلح و تنظیم سند آن، مد نظر مصالح و متصالح باشد، بررسی خواهد گردید. مهم ترین نکات حقوقی تنظیم نمونه قرارداد عقد صلح سرقفلی، عبارتند از:

 

 موضوع صلح نامه باید، معین و مشخص و موجود باشد؛

 

صلح کننده حق سرقفلی باید، مالک یا متصرف قانونی و قطعی این حق باشد و حق سرقفلی احتمالی و محقق نشده خود را به دیگری، صلح نکند؛

 

جهت و هدف عقد صلح سرقفلی باید، مشروع و قانونی باشد؛

 

 طرفین تنظیم کننده نمونه قرارداد صلح سرقفلی باید در هنگام تنظیم سند، دارای اهلیت قانونی (عقد، رشد و بلوغ)، باشند؛

 

 طرفین تنظیم کننده نمونه قرارداد صلح سرقفلی باید با قصد و رضای کامل و بدون اکراه و اجبار، نسبت به انشاء و انعقاد قرارداد عقد صلح سرقفلی، اقدام کنند.

 

چنانچه فردی که حق سرقفلی به او صلح شده بخواهد، این حق را به فردی دیگری انتقال دهد، لازم است تا مالک اصلی را مطلع کند و از او بخواهد که در دفاتر اسناد رسمی حاضر شده و با تنظیم مجدد یک صلح نامه، سرقفلی را به شخص مد نظر فرد، منتقل نماید. در صورت عدم رضایت مالک حق سرقفلی بر این امر، بهترین راه این است که فرد، حق سرقفلی را به موجب عقد امانت، به دیگری، واگذار کند.

 

نکته مهم اینکه، انتقال سرقفلی بدون اذن مالک، صحیح نیست و چنانچه مستاجر، سرقفلی ملک را به دیگری انتقال دهد و مبلغی بابت این موضوع دریافت نماید، مالک اصلی، تعهدی به بازگرداندن مبلغ اخذ شده توسط انتقال دهنده سرقفلی، نخواهد داشت.

 

شایان ذکر است، صلح عمری سرقفلی و انعقاد قرارداد آن نیز صحیح است؛ در این شرایط، شرطی برای زمان استفاده متصالح از سرقفلی، در نظر گرفته‌ می شود. با این توضیح که در نمونه متن قرارداد صلح عمری سرقفلی، مصالح شرط می کند که تا زمان حیات خویش، از منافع ملک استفاده کند و متصالح تا زمان مرگ مصالح، حق تصرف ملک یا مغازه را نخواهد داشت و نمی تواند مانع کار کردن مصالح ،در مغازه شود. اما در صورت فوت مصالح، تمامی موارد ممنوع مذکور، برای متصالح، غیر ممنوع خواهند شد.

دانلود pdf متن نمونه قرارداد سرقفلی

از جمله مدارک لازم جهت تنظیم سند صلح سرقفلی، داشتن نمونه سند صلح سرقفلی است تا قرارداد، بدون هیچگونه ایراد قانونی، تنظیم شود. لذا در ادامه، فایل دانلود pdf متن نمونه قرارداد سرقفلی، ارائه شده تا خوانندگان محترم، در صورت نیاز از آن، استفاده کنند.

 

فایل دانلود pdf متن نمونه قرارداد سرقفلی
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 548 KB
  • منبع: دینا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه نوشتن نمونه قرارداد صلح سرقفلی​ در کانال تلگرام حقوق عقود و قراردادها عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه نوشتن نمونه قرارداد صلح سرقفلی​ پاسخ دهند.