دینا / کیفری / کلاهبرداری / کلاهبرداری تتر چیست

کلاهبرداری تتر چیست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

ترون و اتریوم، ازجمله انواع تتر هستند که امکان کلاهبرداری در خصوص آن ها، وجود دارد و بهترین راه پیشگیری از کلاهبرداری در این حوزه، این است که افراد بدانند، کلاهبرداری تتر چیست و چطور باید آن را تشخیص داد. حکم قانون در خصوص مجازات جرم کلاهبرداری تتر، محکومیت مرتکب به مواردی چون، جزای نقدی و حبس می باشد.

 

تتر یا (USDT)، ازجمله محبوب ترین استیبل کوین ها در بازار ارز دیجیتال می باشد و سالانه، افراد بسیاری، بخش اعظمی از سرمایه خود را به خرید تتر و سرمایه گذاری برروی این ارز یجیتال، اختصاص می دهند که همین امر، سبب ترغیب کلاهبرداران، به ارتکاب جرم، در این حوزه گردیده است.

 

کلاهبرداری تتر، سبب از دست دادن مال و سرمایه تریدرهای این نوع از انواع ارز دیجیتال می گردد و به همین علت، ضروری است، فعالین در حوزه ارز دیجیتال تتر و انواع آن، از اینکه کلاهبرداری تتر چیست و چطور آن را تشخیص دهیم، مطلع باشند.

 

لذا در مقاله حاضر، انواع تتر و کاربرد آن ها، روش های رایج کلاهبرداری تتر، نکات امنیتی برای مقابله با کلاهبرداری این ارز دیجیتال و اینکه چطور کلاهبرداری تتر را تشخیص دهیم، مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص حکم قانون و مجازات این جرم، توضیح داده شده است.

شناخت انواع تتر و کاربردهای آن

فعالیت در حوزه ارز یجیتال تتر (USDT)، مستلزم شناخت انواع تتر و کاربردهای آن است؛ تتر، یکی از انواع ارز دیجیتال و نماینده دلار آمریکا بوده که در سراسر جهان، توسط فعالین در حوزه بورس خارجی، مورد خرید و فروش قرار می گیرد و از جمله استیبل کوین ها، یعنی ارزهای دیجیتال باثبات می باشد که ارزش آن، به یک دارایی پایدار مانند دلار، وابسته است.

 

باثبات بودن تتر، سبب می گردد، سرمایه افراد، در برابر نوسانات بازار ارز دیجیتال، محافظت گردد و از این رو، اکثر تریدرها، متمایل به سرمایه گذاری و معامله، از طریق تتر و انواع آن، هستند. به همین جهت، آشنایی با انواع تتر و کاربردهای آن، جزو لاینفک فعالیت در حوزه ترید با ارز دیجیتال تتر است. مهم ترین انواع تتر و کاربرد هر یک از این انواع، به شرح زیر می باشد:

 

 تتر اتریوم (ERC-20)، یکی از انواع تتر و یک پلتفرم غیرمتمرکز است که در ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند، کاربرد دارد. تتر اتریوم، ازجمله استیبل کوین های بازار ارز دیجیتال بوده که با حفظ ذخیره دلار آمریکا یا دارایی‌ های معادل آن، کار می‌ کند. از جمله ویژگی های این تتر، صدور بر اساس استاندارد ERC-20، معاملات سریع و ارزان، سازگاری با کاربران و بستر اتریوم، ثبات ارزش، شفافیت تراکنش‌ ها و نقدینگی بالا است.

 

تتر ترون (TRC-20)، ازجمله انواع تتر است که اغلب برای تجارت، پوشش ریسک و پرداخت‌ های مختلف، مورد استفاده قرار می گیرد و ایجاد قراردادهای هوشمند را به کمک رمزارز TRX (ارز دیجیتال بومی خود)، امکان‌ پذیر می‌ سازد. کارایی در تراکنش‌ ها با داشتن سرعت بالا و هزینه کم، سازگاری با دی‌ اپ‌ ها (DApps) و سرویس‌ های ترون، حفظ پایداری به عنوان استیبل‌ کوین و شفافیت تراکنش‌ ها، ازجمله مزایای این نوع از انواع تتر، هستند.

 

تتر EOS، جدیدترین نوع تتر است که از نوسانات سایر ارزهای دیجیتال، جلوگیری می کند و به همین علت، توسط معامله‌ گران و سرمایه‌ گذارانی که قصد دارند از نوسانات سایر ارزهای دیجیتال جلوگیری کنند، مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از تتر، مبتنی بر شبکه EOS بوده و از قابلیت‌ ها و شبکه بلاک‌ چین آن، برای تراکنش‌ ها استفاده می‌ کند و ادعا می گردد، که می‌ تواند تا ۱ میلیون تراکنش در ثانیه را پردازش کند. اتصال به دلار آمریکا، ثبات ارزش، کارمزد های کم تراکنش‌ ها، سرعت بالای انتقال‌ ها و مقیاس‌ پذیری، ازجمله مزایای تتر EOS، هستند.

 

تتر سولانا (SOL)، نوعی از تتر است که بر اساس فناوری Proof-of-History ساخته شده، برروی شبکه سولانا توسعه پیدا کرده، و هدف و کاربرد آن، ارائه یک پلتفرم سریع، کارآمد، و مقیاس پذیر، برای توسعه برنامه‌ های غیرمتمرکز است. انجام سریع تراکنش‌ ها، استفاده از شبکه پرسرعت سولانا، کاهش کارمزد و هزینه‌ های تراکنش، ثبات ارزش به عنوان یک استیبل کوین، مقیاس پذیری و سازگاری با پروژه‌ های بلاک‌ چین سولانا، ازجمله مزایای این تتر، هستند.

 

 تتر BEP20، نوعی تتر است که بر پایه استاندارد BEP20 ساخته شده، بر روی بلاک‌ چین Binance Smart Chain (BSC) عمل می‌ کند و در انتقال ارزش، شرکت در برنامه‌ های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، خرید و فروش و سایر فعالیت‌ های مالی ای که نیاز به پایداری دارند، استفاده می گردد. کارمزدهای کم تراکنش‌ ها، سرعت تراکنش بالا، قابلیت همکاری با سایر توکن‌ های BEP20، ادغام در اکوسیستم بایننس و دسترسی به امکانات این اکوسیستم، از جمله مزایای این تتر، هستند.

 

 تتر پالیگان (Polygon)، که بر روی بلاک‌چین Polygon عمل می‌ کند، به کاربران اجازه می‌ دهد تا در پروتکل‌ های DeFi مشارکت داشته و تراکنش‌ ها را با هزینه کمتر و زمان تایید سریعتر انجام دهند، همچنین، به کاربران، اجازه می دهد، با برنامه‌ های غیرمتمرکز (dApps)، تراکنش و تعامل داشته و ارزش را انتقال دهند. ثبات ارزش، مقیاس‌ پذیر بودن، دسترسی به شبکه اتریوم و تراکنش‌ های سریع‌ تر با هزینه کمتر، ازجمله مزایای این تتر، هستند.

 

تتر امنی (Omni)، از جمله انواع ارز دیجیتال تتر بود که در حال حاضر، چندان مورد خرید و فروش، قرار نمی گیرد و بنابر اعلام تتر، از سپتامبر ۲۰۲۴، تتر امنی، توسط هیچ صرافی یا کیف پولی، پشتیبانی نخواهد شد. کاربرد تتر امنی (Omni)، تجارت و سرمایه‌ گذاری در سایر ارزهای دیجیتال، بدون نوسانات بیت‌ کوین بود و از جمله استیبل کوین هایی بود که ارزش آن، برابر با یک دلار آمریکا، در نظر گرفته می شد. یعنی، هر توکن تتر امنی، توسط ۱ دلار آمریکا که توسط شرکت پشتیبان تتر یعنی Tether Limited، نگهداری می‌ شد، پشتیبانی می گردید.

روش های رایج کلاهبرداری تتر

جرم کلاهبرداری تتر، امروزه بخش زیادی از پرونده های کلاهبرداری را به خود اختصاص داده و همین امر، ضرورت اطلاع از اینکه کلاهبرداری تتر چیست و چطور آن را تشخیص دهیم، ایجاب می نماید. در پاسخ به اینکه کلاهبرداری تتر چیست؟ باید گفت:

 

جرم کلاهبرداری تتر، زمانی محقق خواهد شد که فرد یا افردی، با اقداماتی مانند فریب، نیرنگ و مانورهای متقلبانه یا سایر اعمال در حکم کلاهبرداری، ارزهای دیجیتال تتر را با رضایت مالکین تتر، از دست آن ها، خارج سازند.

 

در پاسخ به اینکه چطور کلاهبرداری تتر را تشخیص دهیم؟ باید گفت، بهترین راه تشخیص کلاهبرداری تتر و پیشگیری از آن، آشنایی با روش های رایج کلاهبرداری این نوع از انواع ارز دیجیتال است. روش های رایج کلاهبرداری تتر، عبارتند از:

 

استفاده از کیف پول های تقلبی یا صرافی های جعلی: در این روش، کلاهبردار، برای فریب اشخاص و بردن تتر های آن ها، از نرم‌ افزارها، افزونه‌ ها یا لینک هایی که در ظاهر، شبیه نرم افزار کیف پول‌ یا لینک صرافی های معروف و معتبر ارز دیجیتال تتر است، استفاده می نماید. پس از نصب کیف پول تقلبی یا وارد شدن به لینک صرافی جعلی و وارد کردن اطلاعات حساس در آن ها توسط کاربر، کلاهبردار، به اطلاعات فرد، دسترسی می یابد و ارزهای دیجیتال را به کیف پول شخصی خود یا سایر افراد، انتقال می دهد.

 

فیشینگ: در این روش، کلاهبردار، اقدام به استفاده از صفحه وبی جعلی، اما کاملا مشابه به صفحه وب یک صرافی معتبر می نماید و چون آن صفحه، از لحاظ آدرس و سایر موارد، بسیار شبیه به اطلاعات صفحه صرافی معتبر است، اشخاص، فریب خورده، وارد صفحه وب تقلبی می گردند و اقدام به درج اطلاعات شخصی و انجام تراکنش می نمایند. بدین ترتیب، کلاهبردار، به اطلاعات حساس آن ها، دسترسی یافته و از این اطلاعات، سوء استفاده می نماید.

 

ایردراپ‌ های تقلبی: مقصود از ایردراپ، توزیع رایگان ارز دیجیتال، بین افراد است. در شیوه کلاهبرداری تتر با ایردراپ تقلبی، کلاهبردار، وعده دادن تتر های رایگان، به افراد را می دهد؛ بدین ترتیب که آن ها را به عضو شدن در کیف پول های جعلی، جوین شدن به برخی وب سایت ها و...، ترغیب می نماید و به آن ها، وعده می هد، در ازای انجام کارهای مذکور، به آن ها، تتر رایگان، تعلق خواهد گرفت. پس از به دام افتادن اشخاص، کلاهبردار، از اطلاعات حساس افراد (نظیر اطلاعات مربوط به کیف پول تتر آن ها)، به نفع خود، استفاده کرده و کلاهبرداری تتر، تحقق می یابد.

 

پیام های جعلی و تبلیغ در پلتفرم های معتبر، نظیر واتساپ و اینستاگرام: در این روش، کلاهبردار، طی یک پیام جعلی و با ایجاد تله عاطفی، از اشخاص، درخواست کمک مالی می کند یا در گروه های واتساپ و در صفحات مجازی، اقدام به تبلیغاتی نظیر اعطای وام با گرو و وثیقه گذاشتن تعداد مشخصی تتر، اعطای تخفیف‌ های ویژه در خرید تتر، تحقق سرمایه‌ گذاری تتر با بازدهی بالا و... کرده و لینکی را نیز، جهت ورود به درگاه مربوط به استفاده از تخفیف ها و فرصت های معرفی شده، ارائه می نماید؛

 

پس از به دام افتادن افراد و ورود به لینک ها و درگاه های معرفی شده، کلاهبردار، به اطلاعات حساس اشخاص دسترسی می یابد و از آن ها، سوء استفاده می کند یا پس از اعتماد افراد و واریز تتر به کیف پول کلاهبردار، بدون پرداخت وام یا سود وعده داده شده یا بازگرداندن تترهای واریز شده برای کمک، از دسترس خارج می شود و تمام راه های ارتباطی را مسدود می سازد.

 

ترغیب کاربران به سهام‌ گذاری یا Staking تتر: در این روش، کلاهبردار، پلتفرمی را راه اندازی می نماید و اقدام به ترغیب کاربران، جهت سهام گذاری تتر، در آن پتلفرم می کند. در این شیوه، کلاهبردار، وعده سود های چندین برابر، نسبت به سرمایه گذاری انجام شده را می دهد و در بازه ای کوتاه، سودهای وعده داده شده را نیز به سهام گذاران، می پردازد؛

 

اما، بعد از گذشت مدتی مشخص و پس از سرمایه گذاری بسیاری از افراد، کلاهبردار، از باز پرداخت سود و اصل تتر سهام گذاری شده، خودداری کرده و بدین ترتیب، اموال اشخاص را از چنگ آن ها، خارج می سازد. در ادامه، اینکه نکات امنیتی برای مقابله با کلاهبرداری تتر چیست، بررسی خواهد شد.

نکات امنیتی برای مقابله با کلاهبرداری تتر

در تیتر های پیشین، توضیح داده شد که کلاهبرداری تتر چیست و چطور آن را تشخیص دهیم، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، نکات امنیتی برای مقابله با کلاهبرداری تتر، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مهم ترین نکاتی که در پیشگیری از کلاهبرداری تتر و مقابله با آن باید مورد توجه قرار گیرد، عبارتند از:

 

بررسی دقیق آدرس تراکنش یا سایت صرافی؛ استفاده از کیف پول‌ های معتبر؛ فعال‌ سازی احراز هویت دو عاملی در تمام پلتفرم های مرتبط با ارز دیجیتال تتر؛ تعیین رمز عبورهای دشوار و سخت؛ بررسی دقیق پیشنهادات سودآور وسوسه‌ انگیز و تا حد ممکن، اجتناب از آن ها؛

 

استفاده از فیلتر شکن با آی پی ثابت؛ نگهداری تترها، در کیف پول های مختلف؛ اجتناب از به اشتراک گذاری اطلاعات حساس با دیگران و عدم کلیک برروی لینک های مشکوک. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص نکات امنیتی مهم در خرید ارز دیجیتال می توانند، مقاله زیر را مورد مطالعه، قرار دهند.

 

کلاهبرداری تتر را چگونه تشخیص دهیم

یکی از پرسش هایی که ممکن است از سوی افراد فعال در حوزه ارز دیجیتال تتر، مطرح گردد، مبنی بر این است که کلاهبرداری تتر را چگونه تشخیص دهیم؟ لذا در این تیتر، روش هایی که به تشخیص کلاهبرداری تتر کمک می کنند، مورد بررسی و توضیح، قرار خواهد گرفت. این روش ها، عبارتند از:

 

دقت به لوگوی تتر در کیف پول ها یا صرافی های تتر نظیر صرافی آبان تتر (لوگوی تتر، سبز رنگ است.)

 

دقت به آدرس قرارداد هوشمند تتر و بررسی دقیق و چندباره آدرس، قبل از انتقال تتر. با این توضیح که هر شبکه هوشمند مربوط به تتر، دارای یک Smart Contract یا آدرس قرارداد هوشمند است و افراد باید، صرفا تتر را از طریق آدرس های مخصوص، انتقال دهند.

 

بررسی "هش" یا "شناسه" تراکنش. با این توضیح که هر تراکنش، دارای هش (شناسه) مخصوص به خود است و وجود یا عدم وجود آن، قانونی یا جعلی بودن تراکنش انجام شده را مشخص می سازد. به نقل از متخصصین این حوزه، "هش، یک عبارت برای شناسایی و تعیین هویت است که هر تراکنش در بلاک چین را از دیگری متمایز می‌ سازد و می‌ توان آن را به شماره پیگیری ارائه شده توسط سیستم متمرکز بانک، بعد از کارت به کارت کردن پول برای دیگران، تشبیه کرد."

 

بررسی آدرس کیف پول تتر فردی که قصد انتقال تتر، به کیف پول او، وجود دارد.

 

بروزرسانی و بررسی موجودی کیف پول تتر، بلافاصه پس از هر تراکنش. با این توضیح که یک تراکنش واقعی، سبب افزایش یا کاهش موجودی حساب، بر حسب مبلغ تراکنش می گردد. در ادامه، در این باره که حکم قانون و مجازات کلاهبرداری تتر چیست، توضیح داده خواهد شد.

 

حکم قانون و مجازات کلاهبرداری تتر

اینکه حکم قانون و مجازات کلاهبرداری تتر چیست، پرسش اغلب افرادی است که با کلاهبرداری تتر، مواجه شده اند. لذا در این تیتر، پرسش مطروحه، مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص آن، توضیح، داده خواهد شد. حکم قانون و مجازات جرم کلاهبرداری تتر به شرح زیر است:

 

قانون گذار، کلاهبرداری تتر را جرم می داند و در صورت اثبات این امر، مرتکب را به مجازات های پیش بینی شده برای این جرم، محکوم می سازد. حکم قانون در خصوص مجازات کلاهبرداری تتر، بسته به شیوه ای که کلاهبردای تتر، از طریق آن انجام گرفته، به شرح زیر است:

 

جزای نقدی از یک میلیون ریال تا 20 میلیون ریال، حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات اخیر الذکر، همچنین، رد مال به صاحب آن، حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات اخیر الذکر، حکم قانون در خصوص مجازات جرم کلاهبرداری تتر از طریق فیشینگ است. (مستفاد از ماده 12 و 13 قانون جرایم رایانه ای)

 

رد مال به صاحبان اموال، حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی (معادل مال ماخوذه)، حکم قانون در خصوص مجازات کلاهبرداری اینترنتی یا کامپیوتری تتر است. (مستفاد از ماده 67 قانون تجارت الکترونیک)

 

رد اصل مال به صاحب آن، حبس از 1 تا 7 سال یا 6 ماه تا 3 سال و نیم (بسته به مبلغ کلاهبرداری) و پرداخت جزای نقدی، معادل مالی که اخذ شده، حکم قانون در خصوص مجازات کلاهبرداری ساده تتر است و رد اصل مال به صاحب آن، حبس از 2 تا 10 سال یا یک تا 5 سال (بسته به مبلغ کلاهبرداری)، انفصال ابد از خدمت دولتی و پرداخت جزای نقدی، معادل مالی که اخذ شده، حکم قانون در خصوص مجازات کلاهبرداری مشدد تتر است. (مستفاد از ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری)

 

انفصال دائم از خدمات دولتی و شش ماه تا سه سال انفصال موقت از خدمات دولتی، مجازاتی است که علاوه بر مجازات های ذکر شده در پاراگراف قبل، بر برخی مرتکبین کلاهبرداری تتر، اعمال می شود. این مجازات، زمانی مصداق خواهد یافت که مرتکب کلاهبرداری ساده یا مشدد ارز دیجیتال تتر، مستخدمین و مامورین دولتی ای که در مرتبه مدیرکل یا بالاتر یا هم‌ طراز آن ها قرار دارند و یا مستخدمین و مامورین دولتی ای که در مرتبه پایین تر از مرتبه مدیرکل و هم طراز آن، قرار دارند، باشد. (مستفاد از ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری)

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مصادیق کلاهبرداری تتر و حکم قانون در خصوص آن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مصادیق کلاهبرداری تتر و حکم قانون در خصوص آن پاسخ دهند.