دینا / سایر موضوعات / سامانه های اینترنتی / سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما

سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما iranesp.ir

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

ورود به سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما و ثبت اطلاعات قبض برق و گاز در آن، مستلزم جستجوی آدرس iranesp.ir می باشد و تمامی مشترکین صنعتی و تجاری که از سوی نهاد ذی صلاح، پیامک دریافت نموده اند، ملزم به ثبت اطلاعات مجوز، همچنین، شناسه قبض برق و گاز دارای تعرفه صنعتی و کشاورزی خود، در سامانه هستند.

 

تجمیع و یکپارچه سازی اطلاعات مصرف کنندگان انرژی، همچنین، مدیریت مصرف کنندگان برق و گاز دارای تعرفه های صنعتی و کشاورزی، ازجمله مهم ترین اهداف دولت، وزارت نیرو و شرکت ملی گاز ایران است و در این راستا، سالانه، سیاست ها و طرح های مختلفی، اجرایی می گردد.

 

راه اندازی سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما iranesp.ir، جهت خود اظهاری مشترکین صنعتی و تجاری، از جدیدترین اقدامات در راستای تجمیع و یکپارچه سازی اطلاعات مصرف کنندگان انرژی است و تمامی افرادی که تعرفه گاز و برق آن ها، صنعتی و کشاورزی است، باید جهت پیشگیری از تجاری حساب شدن تعرفه انرژی خود، پس از دریافت پیامک، در سامانه iranesp.ir، ثبت نام کنند.

 

لذا در مقاله حاضر، سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما، ورود به سامانه iranesp.ir و نحوه ثبت اطلاعات قبض برق و گاز در این سامانه، مورد بررسی و توضیح قرار گرفته است و علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانند، ادامه متن مقاله را دنبال کنند.

 

برای ورود به سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما کلیک کنید.

 

سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما iranesp.ir

 

کاربران، برای ورود به سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما باید، به آدرس iranesp.ir مراجعه کنند.

سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما iranesp.ir

سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما iranesp.ir، از سوی مراجع ذی صلاح، با هدف تجميع و يکپارچه سازی اطلاعات مصرف انرژی مشترکين صنعتی و کشاورزی و ساماندهی تعرفه های مخفف (صنعتی و کشاورزی)، راه اندازی شده است؛

 

تمامی مشترکین صنعتی و تجاری دارای مجوز از نهادهای متولی (اعم از شخص حقوقی یا حقیقی)، باید شناسه قبض برق یا گاز، همچنین، اطلاعات مجوز فعالیت صادر شده از سوی دستگاه های متولی را که به واسطه آن (مجوز صادره)، تعرفه برق صنعتی یا کشاورزی، دریافت می کنند، در سامانه ساما ثبت نمایند.

 

عدم ثبت نام در سامانه ساما (مقصود، عدم ثبت اطلاعات مجوز صادره از دستگاه های متولی و شناسه قبض گاز یا برق مشترکین صنعتی و تجاری است)، سبب غیر مجاز شناسایی شدن مشترکین خواهد شد و به همین علت، تعرفه برق یا گاز آن ها، از صنعتی و کشاورزی، به تعرفه سایر (حدودا ده برابر)، تغییر پیدا خواهد کرد. بنابراین، تمامی افرادی که از نهادهای ذی صلاح، پیامک دریافت کرده اند، باید در مواعد مقرر، مراتب ثبت نام در این سامانه را طی کنند.

 

شایان ذکر است، افراد می توانند با ورود به سامانه ساما iranesp.ir، به فایل های راهنمای ثبت نام، نمونه مجوز دستگاه های متولی، اطلاعات تماس با پشتیبانان سامانه، اطلاعیه ها، لینک سایت های مرتبط و سوالات متداول که در بردارنده پاسخ بسیاری از ابهامات مشترکین است، دسترسی یابند. در ادامه، نحوه ورود به سامانه iranesp.ir، توضیح داده خواهد شد.

ورود به سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما iranesp.ir

ثبت نام در سامانه ساما، مستلزم ورود به سامانه، می باشد. برای ورود به سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما iranesp.ir، فرد باید، آدرس سامانه را در مرورگر تلفن همراه یا سیستم کامپیوتر خود، جستجو نماید تا به صفحه ای مشابه تصویر زیر، هدایت گردد.

 

ورود به سامانه ساما iranesp.ir

 

شایان ذکر است، مقصود از ثبت نام در سامانه ساما iranesp.ir، ثبت شناسه قبض برق یا گاز مشترکین صنعتی و کشاورزی (که پیامک ثبت نام دریافت کرده اند)، در سامانه می باشد و اینگونه نیست که گزینه ای جداگانه، برای ثبت نام این دسته از مشترکین، وجود داشته باشد.

نحوه ثبت اطلاعات قبض برق در سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما iranesp.ir

نحوه ثبت اطلاعات قبض برق در سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما iranesp.ir، بدین صورت است که فرد باید، آدرس سامانه ساما را در مرورگر خود، جستجو کند و پس از هدایت شدن به صفحه ای مشابه تصویر زیر، برروی علامت مربوط به شرکت توانیر، کلیک نماید.

 

سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما iranesp.ir

 

در این مرحله، فرد باید، شناسه قبض دارای تعرفه صنعتی یا کشاورزی خود را در کادر مربوطه، وارد کند.

 

ورود به سامانه iranesp.ir

 

در این گام، فرد باید، دستگاه متولی خود را انتخاب کرده و پس از درج کد مجوز که حسب مورد، کد صنفی، شناسه کسب و کار یا شماره پروانه بهره برداری از میراث فرهنگی است، به مرحله بعدی برود. (درصورتی که شخص، مجوزی برای فعالیت خود، دریافت نموده و دارای چندین کنتور برق است که تعرفه های صنعتی و کشاورزی دارند، می تواند از طریق علامت "+"، شناسه های قبض خود را در سامانه ساما، درج کرده و به مرحله بعدی برود.) 

 

سامانه ساما

 

در این مرحله، فرد باید اطلاعات لازم، نظیر اطلاعات هویتی و شماره همراه صاحب مجوز، کد پستی محل مصرف برق (صرفا در چاه آب کشاورزی، اطلاعات پستی محل سکونت فرد درج می شود) و آدرس را در کادرهای مربوطه، درج کرده و به مرحله بعدی برود. (آدرس مجوز می بایست با آدرس کنتور، تطابق داشته باشد.)

 

ورود به سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما

 

در این قسمت، شخص به سامانه سماوا، هدایت می گردد و باید، کد ملی خود را در کادرهای مربوطه، درج کند.

 

سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما iranesp.ir

 

در این مرحله، فرد باید، کد ارسالی به تلفن همراه خود را در کادر مربوطه درج کند.

 

 ورود به سامانه iranesp.ir

 

در این قسمت، فرد به سامانه ساما، هدایت خواهد شد و اطلاعات درج شده تا کنون را مشاهده خواهد کرد؛ در صورت مورد تایید بودن اطلاعات، شخص باید، تیک مربوط به این امر را زده و به مرحله بعدی برود.

 

 سامانه ساما

 

در نهایت، درصورت معتبر بودن اطلاعات وارد شده، ثبت نام شخص، به پایان خواهد رسید و پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت نام به وی، نمایش داده خواهد شد. شایان ذکر است، پس از ثبت نام در سامانه انرژی برق، امکان ویرایش اطلاعات در سامانه ساما یا سامانه انرژی iranesp.ir​، وجود دارد.

 

نکته مهم اینکه، اشخاص حقوقی متقاضی ثبت اطلاعات قبض برق یا گاز در سامانه ساما، تنها در صورتی، موفق به این کار خواهند شد که پیش از این، در سامانه جامع تجارت ایران، ثبت نام نموده باشند و نقش پایه خود را، شخص حقوقی فعال، تعیین کرده باشند.

 

شایان ذکر است، علاوه بر جستجوی آدرس سامانه iranesp.ir​ و ورود به آن، امکان هدایت شدن اشخاص حقوقی به سامانه ساما، از طریق سامانه جامع تجارت ایران نیز وجود دارد. برای این امر نماینده شخص حقوقی باید، وارد سامانه جامع تجارت شده و پس از تعیین نقش پایه حقوقی فعال، برروی گزینه "عملیات سامانه انرژی"، کلیک نماید. (با کلیک برروی گزینه مذکور، شخص حقوقی، به سامانه ساما، هدایت می گردد و باید، مراحل ذکر شده در راهنمای تصویری پاراگراف های پیشین را طی کند.)

 

ورود به سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما

 

 ذکر این نکته ضروری است که، اطلاعات کد پستی و آدرس برای مشترکین حقوقی، از سامانه جامع تجارت به سامانه انرژی ارسال می شود و امکان اصلاح آن در سامانه انرژی وجود ندارد؛ برای اصلاح باید، از طریق سامانه جامع تجارت، اقدام گردد.

 

نحوه ثبت اطلاعات قبض گاز در سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما iranesp.ir

نحوه ثبت اطلاعات قبض گاز در سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما iranesp.ir، تفاوتی با ثبت اطلاعات قبض برق در این سامانه نداشته و تنها تفاوت آن، در این است که فرد باید، پس از جستجوی آدرس iranesp.ir و هدایت شدن به صفحه اصلی سامانه ساما، برروی گزینه شرکت ملی گاز ایران، کلیک کند و در گام های بعدی، شناسه قبض گاز دارای تعرفه صنعتی و کشاورزی خود را در کادرهای مربوطه، وارد نماید.

 

 ورود به سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما

 

در مراحل بعدی، فرد باید، اطلاعات مجوز، اطلاعات هویتی صاحب مجوز، اطلاعات پستی و سایر موارد مورد نیاز را در کادرهای مربوطه، درج کرده و مراحل هویت سنجی در سامانه سماوا را طی کند. در نهایت، اطلاعات درج شده، به شخص، نمایش داده خواهند شد، و در صورت تایید صحت اطلاعات توسط وی و طی مراحل استعلام اعتبار اطلاعات در سامانه ساما، پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت نام، به فرد، نمایش داده می شود. (راهنمای تصویری تمامی مراحل مذکور، در تیتر سوم مقاله، موجود است.)

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کاربرد سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون کاربرد سامانه اطلاعات مصرف کنندگان انرژی ساما پاسخ دهند.