دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / جریمه عدم تمدید گواهینامه رانندگی

جریمه عدم تمدید گواهینامه رانندگی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

جریمه عدم تمدید گواهینامه رانندگی 1403 یا دیرکرد در تمدید این مدرک، به ازای هر یک سال تمدید نکردن یا دیرکرد در تمدید، 30 هزار تومان است و امکان افزایش این مبلغ در سال های آتی، وجود دارد. مبلغ جریمه سال ۱۴۰۳ رانندگی با گواهینامه فاقد اعتبار، حسب مورد، 90 هزار تومان و 30 هزار تومان می باشد.

 

گواهینامه، از جمله ضرروی ترین مدارک برای رانندگی با انواع وسایل نقلیه موتوری است و رانندگان دارای گواهینامه تاریخ گذشته باید، در مواعد مقرر و با در دست داشتن مدارک لازم برای تمدید گواهینامه، نسبت به تمدید اعتبار این مدرک، اقدام کنند.

 

اهمیت رانندگی با گواهینامه دارای اعتبار و تاریخ، به قدری است که قانون گذار، در آیین نامه ها و قوانین مختلف، رانندگی با گواهینامه فاقد اعتبار را ممنوع دانسته و برای عدم تمدید یا دیرکرد در تمدید گواهینامه، همچنین برای رانندگی با گواهینامه فاقد اعتبار، جریمه تعیین کرده است.

 

لذا در مقاله حاضر و در راستای اطلاع رسانی، جریمه عدم تمدید گواهینامه رانندگی ۱۴۰۳، جریمه رانندگی با گواهینامه تاریخ گذشته، جریمه دیرکرد در تمدید این مدرک و وضعیت تعلق بیمه در چنین شرایطی، بررسی گردیده و درباره رای وحدت رویه در خصوص رانندگی بدون داشتن گواهینامه یا با گواهینامه تاریخ گذشته، توضیح داده شده است.

جریمه عدم تمدید گواهینامه رانندگی 1403

ماده 31 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، در باب ضرورت تمدید گواهینامه مقرر داشته: "دارنده گواهينامه موظف است، ظرف يک ماه قبل از پايان مهلت مقرر، برای تمديد مدت اعتبار يا تعويض آن به گواهينامه معادل، به راهنمائی و رانندگی مراجعه نماید."

 

عدم تمدید گواهینامه، سبب تعلق جریمه به دارنده گواهینامه می گردد؛ محاسبه جریمه تمدید نکردن گواهینامه رانندگی، به صورت سالانه بوده و به ازای هر سال تاخیر در تمدید گواهینامه، مبلغی به عنوان جریمه عدم تمدید، در نظر گرفته می‌ شود که در زمان تمدید، از دارنده گواهینامه، دریافت خواهد شد.

 

 در توضیح مبلغ جریمه عدم تمدید گواهینامه رانندگی 1403 باید گفت، در سال جاری (۱۴۰۳)، مبلغ جریمه عدم تمدید گواهینامه، 30 هزار تومان است که این مبلغ، در هر سال، بسته به نرخ تورم، تغییر می نماید و نرخ جدید آن، به نهادهای ذی صلاح، ابلاغ می گردد. 

جریمه رانندگی با گواهینامه منقضی شده و تاریخ گذشته

ماده 31 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، در باب اعمال قانون افرادی که با گواهینامه تاریخ گذشته، رانندگی می کنند، مقرر داشته: "ماموران راهنمايی و رانندگی و پليس راه، هنگام كنترل گواهینامه رانندگان، موظفند درصورتی كه تاريخ اعتبار آن سپری شده باشد، گواهينامه رانندگی را با ارائه رسيد اخذ و پس از اعمال قانون، گواهينامه ياد شده را برای تمديد و يا تجديد، به اداره مربوط، ارسال نمايند."

 

برای بررسی مبلغ جریمه رانندگی با گواهینامه منقضی شده و تاریخ گذشته، باید به جدول نرخ جرائم و تخلفات رانندگی، مراجعه کرد. بر اساس آخرین جدول منتشر شده در خصوص نرخ جرایم و تخلفات رانندگی در سال جاری (۱۴۰۳)، جریمه رانندگی با گواهینامه منقضی شده و تاریخ گذشته، به شرح زیر است:

 

جریمه رانندگی با گواهینامه منقضی شده و تاریخ گذشته در کلان‌ شهرها، مراکز استان‌ ها، جاده‌ های بین شهری، مناطق آزاد تجاری صنعتی و سایر شهرها، 90 هزار تومان است.

 

جریمه رانندگی با گواهینامه منقضی شده و تاریخ گذشته در روستاها و راه های روستایی، 30 هزار تومان است.

 

نکته مهم اینکه، مبلغ جرایم رانندگی، هر سه سال یکبار، بر اساس نرخ تورم، تغییر می یابد (مستفاد از ماده 22 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی) و در سال 1403، جدول جدید نرخ جرائم و تخلفات رانندگی، در سایت rahvar120.ir، بارگذاری و بخشنامه آن به نهادهای ذی صلاح، ابلاغ شد.

جریمه دیرکرد تمدید گواهینامه ۱۴۰۳

در تیترهای پیشین، جریمه عدم تمدید گواهینامه و جریمه رانندگی با گواهینامه منقضی شده، مورد بررسی قانونی و حقوقی، قرار گرفت. در این تیتر از مقاله دینا، جریمه دیرکرد تمدید گواهینامه ۱۴۰۳، بررسی و درباره آن، توضیح داده خواهد شد. 

 

جریمه دیرکرد تمدید گواهینامه 1403، به ازای هر سال دیرکرد در تمدید، 30 هزار تومان می باشد و امکان تغییر این مبلغ، در سال های آتی، وجود دارد. نحوه اخذ جریمه دیرکرد تمدید گواهینامه نیز به این صورت است که هنگام مراجعه صاحب گواهینامه برای تمدید، بر حسب تعداد سال های دیرکرد، مبلغ جریمه، محاسبه و از او، اخذ خواهد شد.

 

شایان ذکر است، جز در موارد استثنا، گواهینامه ها در ایران، 10 ساله هستند و افراد باید، نسبت به تمدید گواهینامه بعد از ده سال، اقدام نمایند. تمدید گواهینامه، حضوری بوده و در حال حاضر، سایتی تحت عنوان سامانه تمدید گواهینامه وجود ندارد؛ بنابراین، تمدید گواهینامه غیر حضوری، امکان پذیر نیست.

 

اگر گواهینامه تمدید نشود بیمه تعلق می گیرد؟

در پاسخ به این پرسش که اگر گواهینامه تمدید نشود بیمه تعلق می گیرد؟ باید گفت، در حال حاضر و تا زمان نگارش این مقاله، در خصوص ارتباط مستقیم عدم تمدید گواهینامه با عدم تعلق بیمه، قانون و رایی صادر نشده است و بنابراین، چنانچه گواهینامه راننده، تاریخ گذشته و منقضی شده باشد و تصادف نماید، بیمه، خسارات را خواهد پرداخت.

 

علت مطرح شدن پرسش فوق، استناد برخی افراد به بند پ ماده 15 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه و رای وحدت رویه شماره ۸۰۶ هیات عمومی دیوان عالی کشور، درباره عدم مسئولیت بیمه‌ گر، برای پرداخت خسارت بدنی، به راننده مسبب حادثه فاقد گواهینامه رانندگی می باشد.

 

لازم به توضیح است، موارد فوق الذکر، صرفا در خصوص عدم تعلق بیمه، به راننده مسبب حادثه فاقد گواهینامه رانندگی یا فاقد گواهینامه متناسب با نوع وسیله نقلیه صدق می کند و در خصوص افرادی که دارای گواهینامه فاقد اعتبار هستند، صادق نیست. در تیتر بعدی، توضیحات بیشتری در این باره، ارائه خواهد شد.

 

رای وحدت رویه در خصوص عدم تمدید گواهینامه

در توضیح رای وحدت رویه در خصوص عدم تمدید گواهینامه باید گفت، رایی در این خصوص، وجود ندارد، بلکه، رای وحدت رویه، در خصوص افراد فاقد گواهینامه، صادر شده است. با این توضیح که بر اساس بند ب ماده ۱۱۵ قانون برنامه پنج ساله توسعه،" وزارت امور اقتصادی و دارائی مکلف است، نسبت به بیمه شخص ثالث در مورد راننده، همچون سرنشین، بیمه شخص ثالث را اعمال نماید." اما، بر اساس رای وحدت رویه صادره در این خصوص؛

 

در صورتی که راننده مسبب حادثه، فاقد گواهینامه باشد، بیمه‌ گر، مسئولیتی برای پرداخت خسارت بدنی، به راننده مسبب حادثه فاقد گواهینامه رانندگی، ندارد. با این وجود، بیمه گر، خسارات مربوط به شخص آسیب دیده بر اثر تصادف با راننده فاقد گواهینامه را به زیان دیده، خواهد پرداخت و سپس از بیمه شده مسبب حادثه که فاقد گواهینامه یا فاقد گواهینامه متناسب با نوع وسیله نقلیه بوده، مطالبه می نماید.

 

مستند مورد اخیر الذکر در پاراگراف پیشین نیز، صدر و بند پ ماده 15 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه می باشد. بر اساس ماده 15 قانون بیمه شخص ثالث و بند پ آن:

 

"در صورتی‌ که راننده مسبب، فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد، بیمه‌ گر مکلف است بدون هیچ شرط و اخذ تضمین، خسارت زیان‌ دیده را پرداخت کند و پس از آن می‌ تواند، به قائم‌ مقامی زیان‌ دیده، از طریق مراجع قانونی، برای بازیافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت‌ شده، به شخصی که موجب خسارت شده است، مراجعه کند."

 

 علاقمندان به دانلود رای وحدت رویه شماره ۸۰۶ هیات عمومی دیوان عالی کشور، درباره عدم مسئولیت بیمه‌ گر، برای پرداخت خسارت بدنی، به راننده مسبب حادثه فاقد گواهینامه رانندگی، می توانند از طریق باکس زیر، اقدام کنند.

 

رای وحدت رویه در خصوص افراد فاقد گواهینامه
  • حجم: 630 KB
  • منبع: سایت قوانین و مقررات کشور

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جریمه عدم تمدید گواهینامه رانندگی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جریمه عدم تمدید گواهینامه رانندگی پاسخ دهند.