دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / قاچاق انسان

قاچاق انسان

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

جرم قاچاق انسان، یعنی، خارج یا وارد ساختن و یا ترانزیت مجاز یا غیر مجاز فرد یا افراد از مرزهای‌ کشور، با اجبار و اکراه، تهدید و نیرنگ، سوء استفاده از قدرت یا موقعیت‌ خود یا سوء استفاده از وضعیت دیگری، به قصد فحشاء یا برداشت اعضاء و‌ جوارح، بردگی و ازدواج. مجازات این جرم، حسب مورد، مواردی چون، حبس و جزای نقدی می باشد.

 

 

جرم قاچاق انسان، ازجمله جرایم رایج در سطح دنیا است که با اهدافی نظیر تامین نیروی کار اجباری، استفاده از اعضای بدن افراد یا سوء استفاده جنسی، انجام می گردد و سالانه، افراد بیشماری به واسطه این جرم، جان و کرامت انسانی خود را از دست می دهند.

 

ازجمله موارد مورد تاکید و مورد توجه در نظام کیفری ایران، امنیت و سلامت شهروندان و حفاظت از جان، مال، آبرو و کرامت انسانی آن ها است و از این رو، قانون گذار، قاچاق انسان را جرم انگاری کرده و برای مرتکبین این جرم، مجازات های قانونی سنگینی را در نظر گرفته است.

 

با توجه به اهمیت این موضوع و در راستای آگاهی بخشی به افراد، در مقاله حاضر، اینکه قاچاق انسان چیست و انواع آن، چه می باشد، مورد بررسی قرار گرفته، فایل pdf قانون مبارزه با قاچاق انسان، ارائه گردیده و در خصوص حکم قانونی و مجازات این جرم، و نگاه به این مساله در حقوق بین الملل و حقوق کیفری ایران، توضیح داده شده است.

قاچاق انسان چیست

در پاسخ به این پرسش که قاچاق انسان چیست؟ باید گفت، مستفاد از بند الف ماده 1 قانون مبارزه با قاچاق انسان، هرگاه فرد یا افرادی، با اجبار و اکراه یا تهدید یا خدعه و نیرنگ و یا با سوء استفاده از قدرت یا موقعیت‌ خود یا سوء استفاده از وضعیت فرد یا افراد، به قصد فحشاء یا برداشت اعضاء و‌ جوارح، بردگی و ازدواج، اقدام به خارج یا وارد ساختن و یا ترانزیت مجاز یا غیرمجاز فرد یا افراد، از مرزهای‌ کشور نمایند، جرم قاچاق انسان، تحقق می یابد.

 

شایان ذکر است، مستفاد از بند ب ماده 1 قانون مبارزه با قاچاق انسان، در صورتی که شخص یا اشخاصی، با مقاصدی چون، فحشاء یا برداشت اعضاء و‌ جوارح، بردگی و ازدواج، مرتکب اعمالی نظیر تحویل گرفتن یا انتقال دادن یا مخفی نمودن یا فراهم ساختن موجبات اخفاء‌ افراد قاچاق شده گردند نیز جرم قاچاق انسان، محقق می شود.

 

مستفاد از ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق انسان و بند های آن، تشکیل یا اداره دسته یا گروه، عبوردادن (‌خارج یا وارد ساختن و یا ترانزیت)، حمل یا انتقال مجاز یا‌ غیر مجاز فرد یا افراد به طور سازمان یافته (حتی با رضایت افراد)، با مقاصدی چون، فحشاء یا برداشت اعضاء و‌ جوارح، بردگی و ازدواج، و عبوردادن (‌خارج یا وارد ساختن و یا ترانزیت)، حمل یا انتقال غیر مجاز افراد به‌ قصد فحشاء (حتی با رضایت آن ها)، در حکم قاچاق انسان است.

انواع قاچاق انسان

در تیتر قبلی مقاله، توضیح داده شد که مقصود از قاچاق انسان چیست و چه اعمالی، در حکم قاچاق انسان هستند. در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، انواع قاچاق انسان، مورد بررسی و توضیح، قرار خواهد گرفت. انواع قاچاق انسان، عبارتند از:

 

قاچاق برای استثمار جنسی (فحشا): در این نوع از انواع قاچاق، هدف قاچاقچی، استفاده از افراد بزه دیده، برای مقاصد جنسی است و قاچاقچی، افراد مورد قاچاق را به مراکز مربوط به خدمات جنسی و نهادهایی از این دست، می فروشد.

 

قاچاق با هدف برداشت اعضاء و‌ جوارح : در این نوع از انواع قاچاق، قاچاقچی، افراد مورد قاچاق را تحویل مراکز و افرادی می دهد که انسان را تشریح و اعضا و جوارح او را برمی دارند؛ اعضا و جوارح، به افراد نیازمند به عضو، فروخته می شود. 

 

قاچاق با هدف کار اجباری (بردگی، برده داری و روش های مشابه): در این نوع از انواع قاچاق، قاچاقچی، افراد مورد قاچاق را به مراکز و اشخاصی تحویل می دهد که قصد دارند با بیگاری دادن به اشخاص و شکنجه آن ها، به طور رایگان و بدون پرداخت حقوق، نیروی کار مورد نیاز خود را تامین کنند.

 

قاچاق با هدف ازدواج اجباری: در این نوع از انواع قاچاق، قاچاقچی، افراد مورد قاچاق را به مراکز و اشخاصی تحویل می دهد که در ازای معرفی همسر به دیگری، کسب درآمد می کنند. این نوع از انوع قاچاق، اغلب با سوء استفاده های جنسی نیز، همراه است.

 

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص منع کار اجباری در نظام های حقوقی می توانند، مقاله پیشنهادی در لینک زیر را مورد مطالعه قرار دهند. در ادامه، فایل pdf قانون مبارزه با جرم قاچاق انسان، ارائه خواهد شد.

pdf قانون مبارزه با جرم قاچاق انسان

قانون حاکم بر قاچاق انسان، "قانون مبارزه با قاچاق انسان"، مصوب ۱۳۸۳/۰۴/۲۸ می باشد و علاقمندان به دانلود فایل pdf قانون مبارزه با جرم قاچاق انسان می توانند برای این امر، از طریق کلیک برروی گزینه دانلود باکس زیر، اقدام کنند.

 

فایل pdf قانون مبارزه با جرم قاچاق انسان
  • حجم: 643KB
  • منبع: سایت قوانین و مقررات کشور

 

علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص قاچاق مواد مخدر می توانند، مقاله پیشنهادی در لینک زیر را مورد مطالعه قرار دهند. در ادامه مقاله، در خصوص اینکه مجازات و حکم قانون در جرم قاچاق کالا چیست، توضیح داده خواهد شد.

 

مجازات و حکم قانون در جرم قاچاق انسان

برای بررسی اینکه مجازات و حکم قانون در جرم قاچاق انسان چیست؟ باید به ماده 3 قانون مبارزه با قاچاق انسان، مراجعه کرد. بر اساس مفاد این ماده، چنانچه عمل مرتکب قاچاق انسان، از مصادیق مندرج در قانون مجازات اسلامی باشد، مجازات قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی، اعمال خواهد شد و در غیر این صورت، مجازات مرتکب، موارد پیش بینی شده در قانون مبارزه با قاچاق انسان می باشد. بر اساس ماده 3 و سایر مواد قانون مبارزه با قاچاق انسان، مجازات این جرم، به شرح زیر است:

 

حبس از‌ دو تا ده سال و جزای نقدی، معادل دو برابر وجوه یا اموال حاصل از بزه یا وجوه و‌ اموالی که از طرف بزه دیده یا شخص ثالث، وعده پرداخت آن به مرتکب، داده شده‌ است؛

 

علاوه بر مجازات های پاراگراف قبل، انفصال‌ موقت یا دائم از خدمت، در خصوص کارکنان دولت یا موسسات، شرکت ها و سازمان های وابسته به دولت و‌ نیروهای مسلح یا موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی یا نهادهای انقلاب اسلامی یا به‌ طور کلی، کارکنان قوای سه‌ گانه، که به نحوی از انحاء در جرایم پیش بینی شده در قانون مبارزه با قاچاق انسان، دخالت داشته باشند، اعمال می گردد.

 

علاه بر مجازات های مندرج در ماده 3 قانون مبارزه با قاچاق انسان، مواردی چون، ابطال پروانه یا مجوز فعالیت و تعطیلی موسسه، در خصوص موسسات و شرکت های خصوصی ای که به نحوی از انحا، مرتکب جرایم پیش بینی شده در این قانون گردند، اعمال می شود.

 

بر اساس ماده 8 قانون مبارزه با قاچاق انسان، "‌تمامی اشیاء، اسباب و وسائط نقلیه‌ ای که عالما و عامدا، به امر «‌قاچاق‌ انسان» اختصاص داده شده‌ اند، به نفع دولت ضبط خواهد شد." و در صورتی که فردی، اقدام به معاونت در جرم قاچاق انسان نماید یا عمل وی، از مصادیق شروع به جرم قاچاق انسان باشد، به ترتیب، مجازات های زیر، در خصوص او، اعمال می گردد:

 

مجازات معاونت در جرم قاچاق انسان، دو تا پنج سال حبس‌ و جزای نقدی، معادل وجوه یا اموال حاصل از بزه یا وجوه و اموالی که از‌ طرف بزه دیده یا شخص ثالث وعده پرداخت آن به مرتکب داده شده‌ است، خواهد بود و مجازات شروع به جرم قاچاق انسان، شش ماه تا دو سال حبس، می باشد.

 

دقت به این نکته مهم است که مستفاد از ماده 47 قانون مجازات، صدور حکم و اجرای مجازات در مورد جرم قاچاق انسان یا شروع به این جرم، قابل تعویق و تعلیق نیست و بر اساس مواد 281 و 282 قانون مجازات اسلامی، "..اچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها، شوند محاربندو حد محاربه، یعنی، یکی از موارد اعدام، صلب، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد، در خصوص آن ها، اعمال می گردد.

 

قاچاق انسان در حقوق بین الملل و حقوق کیفری

در توضیح قاچاق انسان در حقوق بین الملل و حقوق کیفری ایران باید گفت، در حال حاضر، "پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق انسان به‌ویژه زنان و کودکان"، اصلی ترین سند بین المللی در این حوزه و "کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌ یافته فراملی" یا همان" کنوانسیون پالرمو"، مهم ترین معاهده بین‌ المللی در زمینه قاچاق انسان، می باشد.

 

کشور ایران، تا کنون، کنوانسیون پالرمو را تصویب نکرده با این حال، نسبت به مساله قاچاق انسان، بی تفاوت نیست و در راستای پیشگیری و مقابله با این جرم و مصادیق آن، قانون مبارزه با قاچاق انسان را در سال 1383 به تصویب رسانده که این قانون، در نظام کیفری ایران، در جرم قاچاق انسان، مورد استناد قرار می گیرد.

 

همچنین، لایحه ای تحت عنوان لایحه مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبوردهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور، به مجلس، تقدیم شده و در مجلس، به تصویب رسیده اما تا زمان نگارش مقاله حاضر، توسط شورای نگهبان، تایید نگردیده و در حکم قانون نیست؛ فلذا، در جرایم قاچاق انسان، نمی توان به مفاد آن، استناد کرد. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم قاچاق انسان و مجازات آن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم قاچاق انسان و مجازات آن پاسخ دهند.