دینا / تجاری / مجوزها / پروانه کسب کشاورزی

پروانه کسب کشاورزی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

پروانه کسب کشاورزی مجوزی است که برای شخص حقیقی یا حقوقی به منظور شروع و ادامه فعالیت در مشاغل کشاورزی صادر می شود. معافیت مالیاتی و دریافت وام بانکی کم بهره از جمله مزایای پروانه فعالیت نظام صنفی کشاورزی می شود. علاوه براین برای استعلام پروانه کسب کشاورزی می بایست به درگاه ملی مجوزها مراجعه کنند.

 

کشاورزی به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در مورد کاشت و پرورش محصولات غذایی و مواد خام می باشد . در واقع این حوزه از اقتصاد به تولید محصولات غذایی و مواد اولیه برای صنایع مختلف می پردازد و نقش بسیار مهم و حیاتی در تامین نیازهای جامعه و توسعه اقتصاد دارد.

 

از طرف دیگر مانند هر کسب‌ و کار دیگری، فعالیت کشاورزی نیز نیازمند دریافت مجوزهای لازم از نهادهای مربوطه می باشد و  عدم داشتن این پروانه، منجر به این می شود که کشاورز مطابق قانون مجازات شود. به همین خاطر اطلاع از شرایط و نحوه گرفتن پروانه کسب کشاورزی، امری الزامی قلمداد می شود.

 

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پاسخ به این پرسش که پروانه کسب کشاورزی چیست و مزایای این پروانه چه می باشد؛ به سامانه سبک نظام صنفی کشاورزی بپردازیم. سپس در خصوص شرایط و مدارک لازم برای صدور این پروانه صحبت خواهیم کرد و در انتها، نحوه ثبت نام و استعلام پروانه فعالیت کشاورزی و دستور العمل صدور پروانه کسب کشاورزی ارائه خواهد گردید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

پروانه کسب کشاورزی چیست

قاعده کلی این است که صاحبان کسب و کار وظیفه دارند که قبل از شروع فعالیت اقتصادی خود برای دریافت پروانه کسب و کار اقدام نمایند. همچنین برای فعالیت کشاورزی نیز دریافت این پروانه ضروری بوده و از این قاعده مستثنی نمی باشد. حال ممکن است که برای برخی از افراد این پرسش مطرح شود که منظور از پروانه کسب کشاورزی چیست ؟

 

در پاسخ به سوال فوق باید گفت که پروانه کسب یا جواز کسب که گاهی مجوز کسب هم نامیده می شود، مجوزی است که برای شخص حقیقی یا حقوقی به منظور شروع و ادامه فعالیت در مشاغل کشاورزی صادر می شود. به عبارت دیگر جواز کسب کشاورزی، سند تجاری است که به وسیله آن فعالیت کشاورزی قانونی قلمداد می شود.

 

بنابراین باید توجه داشت که بدون این پروانه، فعالیت کشاورزی قانونی نبوده و آن مجموعه ممکن است که توسط نهادهای ذیربط تعطیل یا پلمپ شود. نکته دیگر این است که پروانه کسب کشاورزی به صورت دائم یا موقت صادر می شود و اعتبار پروانه دائمی از تاریخ صدور یکسال می باشد. لازم به ذکر است که هزینه تمدید پروانه فعالیت کشاورزی ثابت نبوده و سالانه اعلام می شود.

مزایای پروانه فعالیت نظام صنفی کشاورزی

همانطور که در بخش قبلی گفته شد پروانه نظام صنفی کشاورزی برای بهره برداران بخش کشاورزی به منظور قانونی بودن فعالیت آن ها صادر می شود. حال یکی از پرسش های مهمی که در این خصوص مطرح می شود این است که مزایای پروانه فعالیت نظام صنفی کشاورزی چه می باشد؟

 

در پاسخ به سوال فوق باید گفت که از جمله مزایای مهم پروانه فعالیت نظام صنفی کشاورزی می توان به دریافت بیمه تکمیلی درمان، بیمه دندانپزشکی، معافیت مالیاتی، لحاظ نمودن تعرفه کشاورزی در محاسبه برق و گاز، دریافت وام بانکی کم بهره به صاحب پروانه اشاره نمود. در واقع وام پروانه فعالیت کشاورزی توسط بانک کشاورزی ارائه شده و صرفا به تولید کنندگان، بهره برداران و منابع طبیعی تایید شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعلق می گیرد.

 

علاوه بر این پروانه کشاورزی مزایای دیگری هم دارد که استفاده از امتیازات  صندوق رفاهی نظام صنفی، معرفی نمودن اعضا به سازمان میادین میوه و تربار، امکان سپردن پروانه به عنوان وثیقه در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و مراجع قضایی عنوان کرد.

سامانه سبک نظام صنفی کشاورزی

سامانه سبک نظام صنفی کشاورزی که به اختصار سامانه سبک نامیده می شود، سامانه ای است که نظام صنفی کشاورزی به منظور ارائه خدمات الکترونیکی به کشاورزان، آن را  به نشانی sabak.org راه اندازی کرده است.

 

این سامانه باعث شده که افراد بدون اتلاف وقت و به صورت غیر حضوری از خدمات آن بهره مند شوند. همچنین هدف از طراحی و راه اندازی این سامانه، سازماندهی، نظم بخشی و دفاع از حقوق فعالان بخش کشاورزی است. 

 

یکی از خدمات مهم سامانه سبک، استعلام صدور پروانه می باشد و مطالعه قوانین و مقرارت مربوطه و ارسال نظر، طرح پرسش و تماس از طریق راه های ارتباطی از دیگر امکانات سامانه سبک می باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت که در حال حاضر صدور پروانه کسب کشاورزی از طریق درگاه ملی مجوزها به نشانی g4b.ir فراهم می باشد. 

 

شرایط صدور پروانه کسب کشاورزی

در قسمت گذشته، در خصوص سامانه پروانه کسب کشاورزی صحبت نموده و بیان کردیم که متقاضیان، به منظور دریافت این مجوز، می بایست به درگاه ملی مجوزهای کشور سام مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نمایند.  از طرف دیگر برای صدور این پروانه باید شرایط و ضوابط خاصی مورد رعایت قرار بگیرد که به منظور آشنایی علاقمندان، با این ضوابط، در این بخش از مقاله به شرایط صدور پروانه کسب کشاورزی پرداخته شده است.

 

متقاضی باید در زمینه بهره برداری ازآب، خاک و منابع طبیعی در یک یا چند نوع از رشته های زراعت، باغبانی، دام، طیور ماکیان، شیلات و آبزیان، منابع طبیعی، خدمات و صنایع تبدیلی و تکمیلی فعالیت داشته باشد.  

 

متقاضی باید در اتحادیه صنفی کشاورزی شهرستان عضو باشد 

 

مشخصات جغرافیایی (UTM) زمین برای واحدهای زراعی و باغی ثبت شده باشد و در صورت عدم امکان ثبتUTM  فرد باید تعهد دهد که حداکثر تا شش ما پس از تاریخ صدور پروانه کسب آن را ثبت می نماید. 

 

تعهد به دارا بودن ابعاد اقتصادی فعالیت (تبصره 1 بند «و» ماده 1 آئین نامه اجرایی) 

 

متقاضی باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.  

 

احراز سند مالکیت زمین (رسمی/ عادی/ احکام قضایی) توسط اتحادیه صنفی کشاورزی شهرستان یا سامانه‌های ملی (مخصوص فعالیت‌های زراعت و باغبانی

 

متقاضی باید تعهد دهد که تغییر فعالیت کشاورزی را به اتحادیه صنفی کشاورزی شهرستان اعلام می کند. 

 

متقاضی باید تعهد دهد که حق عضویت سالانه خود در اتحادیه صنفی کشاورزی شهرستان  را پرداخت می کند. 

 

متقاضی باید یکی از مجوزهای زیر (برای فعالیت‌های غیر زراعت و باغبانی): بهره‌برداری پرورش دام صنعتی/ بهره‌برداری شیلات صنعتی/ بهره‌برداری پرورش طیور صنعتی/ بهره‌برداری گلخانه/ بهره‌برداری تولید قارچ خوراکی/ بهره برداری واحد صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی/ بهره‌برداری شرکت مکانیزاسیون کشاورزی/ واحد مکانیزاسیون کشاورزی/ بهره برداری آبزی پروری در آب بندان/ پروانه چرای دام در مرتع/ بهره‌برداری محصولات فرعی جنگل و مرتع/ بهره‌برداری پرورش ماهی در محیط‌های محصور دریایی/ پروانه صید شناور لنج صیادی آب‌های دور/ پروانه صید شناور قایق صیادی را داشته باشد. 

 

باید توجه داشت که طبق دستور العمل صدور پروانه کسب کشاورزی، با کارشناس مربوطه جهت انجام بازدید مشترک میدانی از واحد صنفی می بایست هماهنگی صورت بگیرد. همچنین تکمیل نمودن فرم بازدید، ارسال مدارک از طریق سامانه سماک از دیگر شرایط صدور پروانه کسب کشاورزی می باشد.

 

مدارک لازم برای پروانه فعالیت کشاورزی

به منظور دریافت پروانه کسب کشاورزی، شخص می بایست مدارک و اسنادی را از پیش تهیه نموده و در مواقع لزوم، به مراجع ذی صلاح ارائه نماید. از آن جایی که ممکن است، برخی کاربران با لیست مدارک لازم برای پروانه فعالیت کشاورزی آشنایی نداشته باشند، در این قسمت، فهرست این اسناد ارائه گردیده است:

 

اسناد مالکیت مربوط به واحد صنفی یا ماشین آلات (در صورت استیجاری بودن واحد صنفی سند اجاره نیز ارائه شود)

 

فرم بازدید کارشناسی از محل

 

نقشه UTM

 

لازم به ذکر است که تهیه نمودن تمامی مدارک فوق ضروری بوده و در صورت ناقص بودن آن، درخواست متقاضی برای دریافت پروانه کسب کشاورزی رد می گردد. علاوه براین پس از تایید مدارک توسط دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران، ظرف 3 روز کاری این مجوز صادر می گردد.

 

نحوه ثبت نام پروانه فعالیت کشاورزی

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد متقاضیان برای دریافت پروانه کسب کشاورزی باید به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار مراجعه کنند. حال در این بخش از مقاله، به منظور آشنایی کاربران به مراحل و نحوه ثبت نام پروانه فعالیت کشاورزی اختصاص یافته است که مراحل آن به شرح زیر می باشد:

 

در ابتدا متقاضی باید در مرورگر خود درگاه ملی مجوز های کسب و کار به نشانی g4b.ir را جستجو کرده و وارد سایت شود.

 

پروانه کسب کشاورزی

 

پس از آن مطابق تصویر زیر باید در کادر مربوطه عبارت " پروانه کسب کشاورزی" را وارد نموده و گزینه جستجو را انتخاب نماید. 

 

 مزایای پروانه فعالیت نظام صنفی

 

پس از آن فرد به صفجه جدیدی منتقل می شود که می بایست بر روی گزینه کشاورزی کلیک کند.

 

مزایای پروانه کسب کشاورزی

 

در این مرحله، فرد باید، شرایط و مدارک دریافت مجوز را مطالعه کرده و از قسمت پایین صفحه، برروی گزینه "درخواست صدور مجوز"، کلیک و به طی نمودن مراحل اقدام نماید.

 

پروانه کسب کشاورزی

 

بنابراین پس از طی نمودن مراحل فوق الذکر و دریافت مشخصات کسب و کار از متقاضی، شناسه یکتا (مجوز الکترونیک) به طور آنی یا حداکثر ظرف مدت سه روز صادر می شود. لازم به ذکر است که پس از صدور مجوز برای متقاضی یک پیامک ارسال می شود و می تواند آن را سایت مجوزهای کسب و کار از قسمت کارپوشه، فایل آن را دریافت نماید. 

 

استعلام پروانه فعالیت نظام صنفی کشاورزی

همانطور که در بخش قبلی گفته شد کشاورزان می‌توانند به صورت سیستمی درخواست خود را برای صدور پروانه کسب کشاورزی در سامانه سبک به ثبت برسانند. حال ممکن است که برخی از متقاضیان به دنبال استعلام پروانه فعالیت نظام صنفی کشاورزی باشند که مراحل آن همراه با راهنمای تصویری در قسمت زیر بارگذاری شده است.

 

برای استعلام پروانه فعالیت نظام صنفی کشاورزی لازم است که ابتدا متقاضی در مرورگر خود سامانه سبک به نشانی sabak.org  را جستجو کرده  و پس از آن باید بر روی صدور مجوز کسب کشاورزی کلیک کند.

 

مزایای پروانه فعالیت نظام صنفی

 

پس از آن باید نام کاربری و رمز کاربری خود را وارد کند.

 

 استعلام پروانه کسب کشاورزی

 

پس از ورود به حساب کاربری، متقاضی می بایست بر روی بررسی اصالت پروانه کلیک کند.

 

مزایای پروانه کسب کشاورزی

 

پس از آن با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در کادرهای مربوطه، مطابق تصویر پایین، اشخاص می توانند مراحل استعلام را به سر انجام رسانند.

 

پروانه کسب کشاورزی

 

بنابراین همانطور که مشاهده می شود برای استعلام پروانه فعالیت نظام صنفی کشاورزی، وارد نمودن شماره پروانه و کد ملی متقاضی ضروری می باشد. علاوه بر این باید توجه داشت که استعلام پروانه یاد شده رایگان بوده و مستلزم پرداخت هزینه نمی باشد. 

 

دستور العمل صدور پروانه کسب کشاورزی

در خصوص پروانه کسب کشاورزی، دستور العمل خاصی وجود دارد که اطلاع از آن برای کشاورزان اهمیت بسیاری دارد. حال به جهت دسترسی راحت تر کاربران در این قسمت از مقاله، فایل دستور العمل صدور پروانه کسب کشاورزی بارگذاری شده است. 

 

فایل دستور العمل صدور پروانه کسب کشاورزی
نویسنده: دینا
حجم: 80KB
منبع:

 

باید توجه داشت که طبق  تبصره ماده 12 دستور العمل فوق، اگر قوانین مربوط به فرایند مربوط به صدور پروانه کسب کشاورزی رعایت نشود، بازرس اتحادیه صنفی کشاورزان موظف است که این موضوع را به هیات مدیره به صورت کتبی گزارش دهد که در این خصوص تعیین و تکلیف کند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پروانه کسب کشاورزی در کانال تلگرام موضوعات تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پروانه کسب کشاورزی پاسخ دهند.