دینا / تجاری / شرکت ها / شرکت های مشمول حسابرسی

شرکت های مشمول حسابرسی ۱۴۰۳

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

شرکت های مشمول حسابرسی 1403 شامل تمام شعب شرکت های خارجی در کشور ایران، شرکت های پذیرفته شده یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق، شرکت های وابسته به سازمان ها یا ارگان های عمومی، شرکت های تضامنی و نسبی، شرکت های سهامی عام و خاص و شرکت های با مسئولتی محدود می شود. البته در این خصوص می بایست حد نصاب یا جمع دارایی و میزان درآمد آن ها حداکثر 8 میلیارد در سال باشد.


امروزه به دلیل این که حسابرسی در سازمان‌ها و اداره‌ها کاربرد بسیار زیاد دارد، انجام دادن آن توسط صاحبان کسب و کار مورد استقبال قرار گرفته است چرا که حسابرسی نقش حیاتی و مهم در حفظ شفافیت و اعتماد افراد به گزارش ‌های مالی شرکت‌ دارد.

 

بنابراین اهمیت انجام دادن حسابرسی از این حیث است که یکی از ابزارهای اطمینان ‌بخش و اعتماد سازی در بازار مالی محسوب می شود. به همین خاطر پرداختن به جزئیات آن نظیر انواع، مراحل و قوانین مربوط به آن برای اشخاص مشمول حسابرسی امری ضروری به نظر می رسد.

 

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پاسخ به این پرسش که حسابرسی چیست و انواع آن چه می باشد؛ به شرکت های مشمول حسابرسی سال 1403  و مراحل آن بپردازیم. سپس بخشنامه ماده 272 قانون مالیات های مستقیم۱۴۰۳ را ارائه خواهیم کرد و در انتها به حد نصاب یا جمع دارایی و میزان درآمد مشمول حسابرسی در سال مالی 1403 و مزایای حسابرسی می پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

حسابرسی چیست

انجام حسابرسی برای هر سازمانی یک مسئله مهم و بسیار حیاتی محسوب می شود به همین خاطر لازم است که صاحبان کسب و کار با مفهوم حسابرسی آشنایی داشته باشند. در همین راستا ممکن است که برای برخی از افراد این پرسش مطرح شود که  منظور از حسابرسی چیست ؟

 

در پاسخ به سوال فوق باید گفت که حسابرسی به زبان ساده به معنای بررسی کردن گزارش مالی یک شرکت می باشد. در واقع به فرایند بررسی و ارزیابی دقیق حساب های مالی یک سازمان، توسط یک فرد مستقل و خارج از سازمان حسابرسی گفته می شود. 

 

هدف اصلی از انجام این عمل اطمینان درباره صحت و درستی اطلاعات درج شده در گزارش های مالی شرکت و کشف تقلب و اشتباه در آن می باشد. لازم به ذکر است که گزارش های مالی شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت تغییرات حقوق صاحبان سهام، صورت جریان وجوه نقد می شود.

 

به عنوان مثال در حسابرسی به این مسئله پرداخته می شود که آیا بدهی های متعلق به سازمان به درستی در ترازنامه ثبت شده است ؟ آیا سود و زیان به درستی ارزیابی شده است؟ آیا صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای حسابداری تهیه شده است یا خیر؟ بنابراین حسابرس پس از بررسی اسناد مالی، نظر خود را در خصوص صحت و درستی آن را بیان می کند.

انواع مختلف حسابرسی

حسابرسی در زمینه های مختلفی انجام شده و انواع گوناگونی دارد. حال در ادامه مقاله به جهت آشنایی کاربران با این موضوع، به انواع مختلف حسابرسی پرداخته می شود و در خصوص آن توضیحات مفصلی ارائه می گردد که این موارد به شرح زیر می باشد:

 

حسابرسی صورت های مالی: در این مورد حسابدار صورت های مالی شرکت را بررسی و ارزیابی می‌کند تا مطمئن شود که این صورت ها با استانداردهای حسابداری مربوطه مطابقت دارند و در آن نقص و تقلبی وجود ندارد.

 

حسابرسی رعایتی: سیاست ها و رویه های کسب و کار را بررسی می کند تا ببیند آیا با استانداردهای داخلی یا خارجی مطابقت دارد یا خیر. در واقع این نوع از حسابرسی برای اطمینان خاطر از پیروی قوانین و مقررات خارجی یا دستورالعمل های داخلی، مانند آیین نامه ها، کنترل ها، و خط مشی ها و رویه های شرکت می باشد. 

 

حسابرسی داخلی: حسابرسی داخلی به شرکت کمک می کند تا با ارائه یک رویکرد سیستماتیک و منظم، به اهداف خود برسد. در واقع این نوع حسابرسی ها از انطباق با قوانین و مقررات اطمینان حاصل می کنند و به نگهداری دقیق و به موقع گزارشگری مالی و جمع آوری داده ها کمک می کنند.

 

حسابرسی عملیاتی:. حسابرسی عملیاتی اهداف، فرآیندهای برنامه ریزی، رویه ها و نتایج عملیات شرکت را تجزیه و تحلیل می کند و بررسی می کند که آیا اهداف مورد نظر محقق شده است یا خیر. به عبارت دیگر این نوع از حسابرسی فعالیت های عملیاتی یک شرکت را هم به صورت سطح روزانه و هم در مقیاس وسیع تر مورد ارزیابی قرار می دهد. 

 

حسابرسی قانونی: حسابرسی قانونی به نوعی از حسابرسی خارجی اشاره دارد که انجام آن برای شرکت ها اجباری می باشد. به عبارتی این حسابرسی توسط یک شرکت مستقل خارجی انجام می شود و در آن شفافیت حساب‌های بانکی و تراکنش‌ ها، صورت ‌های مالی، سوابق حسابداری مورد بررسی قرار می گیرد و نتیجه آن به سهمداران، نهاد ها و مقامات دولتی گزارش می شود.

 

لازم به ذکر است که تفاوت اصلی حسابرسی داخلی و حسابرسی قانونی در این است که در حسابرسی داخلی گزارشات صرفا در اختیار مدیر شرکت قرار می گیرد در حالی که در حسابرسی قانونی، نتیجه ارزیابی باید به ارگان و نهادهای دولتی گزارش شود.

شرکت های مشمول حسابرسی سال ۱۴۰۳

اطلاع از شرکت هایی که مشمول حسابرسی هستند، اهمیت بسیاری دارد. زیرا در این صورت شرکت ها می توانند بر جریان نقدینگی خود نظارت داشته باشند. به همین خاطر در ادامه مقاله به شرکت های مشمول حسابرسی سال ۱۴۰۳ پرداخته می شود.

 

در ابتدا باید به مسئله توجه داشت که بر اساس ماده 272 قانون مالیات های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و واحدهای اقتصادی، تولیدی و خدماتی موظف به ارائه صورت های مالی حسابرسی شده به همراه اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی هستند و در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه می شوند.

 

از طرف دیگر شرکت هایی که مشمول حسابرسی می شوند شامل تمام شعب شرکت های خارجی در کشور ایران، شرکت های پذیرفته شده یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار، شرکت های وابسته به سازمان ها یا ارگان های عمومی، شرکت های تضامنی و نسبی، شرکت های سهامی عام و خاص و شرکت های با مسئولتی محدود می شود. 

 

مراحل انجام حسابرسی

در قسمت های گذشته، پیرامون حسابرسی و انواع آن توضیحاتی ارائه گردید. در این میان ممکن است این سوال در ذهن برخی از صاحبان کسب و کار ایجاد شود که حسابرسی چگونه انجام می گیرد و اشخاص می بایست در این راستا، چه فرآیندی را طی نمایند. از این رو، در ادامه مقاله، به بیان نحوه و مراحل انجام حسابرسی پرداخته شده است.

 

یکی از مهم‌ترین مراحل در فرآیند حسابرسی، برنامه ریزی می باشد. در واقع در این مرحله حسابرس باید برنامه ای را برای انجام حسابرسی تهیه کند. بنابراین باید توجه داشت که در این برنامه ریزی باید اهداف، روش‌ها و زمان‌بندی حسابرسی مشخص شده باشد. 

 

پس از برنامه ریزی نوبت به جمع آوری اطلاعات می باشد که حسابرس برای ارزیابی صحت و کامل بودن اطلاعات مالی، اقدام به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز می کند و به ارزیابی‌ و تحلیل‌ آن ها می پردازد.

 

مرحله سوم، مربوط به گزارش دهی می باشد. در واقع پس از اتمام فعالیت های حسابرسی، حسابرس باید گزارش حسابرسی تهیه کند و در آن یافته ‌ها، تحلیل‌ها و توصیه‌های خود را درج و به مدیران شرکت ارائه می دهد.  در نهایت باید توجه داشت که پس از گزارش دهی، باید برای برطرف کردن مشکلات شناسایی شده اقدام نمود.

 

بخشنامه ماده 272 قانون مالیات های مستقیم 1403

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد کلیه اشخاص حقیقی و واحدهای اقتصادی، تولیدی و خدماتی موظف به ارائه صورت های مالی حسابرسی شده به سازمان امور مالیاتی هستند. حال به جهت آشنایی بیشتر کاربران، در قسمت زیر فایل بخشنامه ماده 272 قانون مالیات های مستقیم ۱۴۰۳ بارگذاری شده است.

 

فایل بخشنامه ماده 272 قانون مالیات های مستقیم 1403
  • حجم: 84KB
  • منبع: دینا

 

بنابراین بر اساس فایل فوق، کلیه اشخاص مشمول حسابرسی موظف هستند که صورت های مالی حسابرسی شده را همراه با اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه بدهند در غیر این صورت باید جریمه ای به میزان ۲۰% مالیات متعلقه پرداخت کنند.

 

حد نصاب و مبلغ فروش یا جمع دارایی و میزان درآمد مشمول حسابرسی در سال مالی 1403

در بخش های قبلی اشخاصی که مشمول ارائه صورت های مالی حسابرسی هستند معرفی گردید و در خصوص آن توضیحاتی ارائه گردید . حال در این قسمت از مقاله به حد نصاب و مبلغ فروش یا جمع دارایی و میزان درآمد مشمول حسابرسی در سال مالی ۱۴۰۳ پرداخته می شود.

 

همانطور که در بخش های قبلی بدان اشاره شد، اشخاص حقیقی یا حقوقی بر اساس نوع فعالیت خود ملزم به ارائه صورت‌های مالی هستند. نکته مهمی که در این میان باید به آن توجه داشت این است که میزان درآمد یا کل دارایی این اشخاص باید به میزان خاصی باشد تا مشمول این تکلیف قرار بگیرند.

 

بنابراین لازم به ذکر است که سقف حسابرسی در سال 1403 بدین صورت است که اشخاص و شرکت های مشمول حسابرسی میزان فروش و خدمات غیرعملیاتی و عملیاتی آن‌ها می بایست بیشتر از 5 میلیارد تومان و جمع دارایی آن ها حداکثر 8 میلیارد در سال باشد.

 

مزایای حسابرسی شرکت ها

حسابرسی یک فعالیت حیاتی و ضروری برای شرکت های محسوب می شود. حال در این میان ممکن است که برای برخی از افراد این پرسش مطرح شود که مزایای حسابرسی شرکت ها چیست و چه کاربردی دارد که در این بخش پاسخ به آن مورد مطالعه قرار می گیرد 

 

حسابرسی شرکت ها دارای مزایای متعددی است زیرا به شرکت ها کمک می کند تا عملکرد مالی خود را بهبود ببخشند و از رخ دادن اشتباه و تقلب در اسناد و مدارک شرکت ها جلوگیری می کند. از طرف دیگر حسابرسی باعث افزایش اعتماد به گزارش های مالی شرکت می شود زیرا حسابرس، صحت و قابل اعتماد بودن اطلاعات مالی را تضمین می کند. 

 

همچنین از جمله مزایای دیگر حسابرسی شرکت می‌توان به کاهش ریسک های مالی اشاره کرد زیرا حسابرس با بررسی و ارزیابی فرآیندهای مالی و کنترل های داخلی، به شناسایی و رفع نواقص موجود کمک می کند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد درخصوص شرکت های مشمول حسابرسی در کانال تلگرام موضوعات تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون  درخصوص شرکت های مشمول حسابرسی پاسخ دهند.