دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / مجازات حمل و نگهداری فلزیاب

مجازات حمل و نگهداری فلزیاب

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

نگهداری دستگاه فلزیاب، مستلزم اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی است و مجازات حمل و نگهداری فلزیاب بدون مجوز، ضبط و مصادره دستگاه خواهد بود. مقصود از قانون جدید مجوز گنج یاب در ایران، قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب می باشد.

 

 

فلزیاب یا در اصطلاح عرفی گنج یاب، دستگاهی است که به پیدا کردن و کشف فلزات مختلف، اعم از طلا، نقره و...، کمک می کند و افراد متقاضی داشتن این وسیله می توانند، پس از اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح، نسبت به حمل و نگهداری فلزیاب و استفاده از آن، اقدام کنند.

 

نگهداری دستگاه فلزیاب و یا استفاده از آن بدون اخذ مجوز، دارای وصف کیفری است و مرتکب را با مجازات قانونی این امر، روبرو خواهد ساخت و همین امر، ضرورت اطلاع از قانون جدید مجوز گنج یاب در ایران و مجازات حمل و نگهداری فلزیاب​ بدون مجوز را ضروری می سازد.

 

لذا در مقاله حاضر، جرم بودن یا نبودن حمل و نگهداری فلزیاب، قانون جدید استفاده از این وسیله در ایران، جرم بودن یا نبودن خرید و فروش فلزیاب در ایران، مجازات حمل و نگهداری فلزیاب و نحوه اخذ مجوز حمل و نگهداری دستگاه گنج یاب، مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص مرجع شکایت از فردی که دستگاه گنج یاب یا فلزیاب دارد، توضیح داده شده است.

آیا حمل و نگهداری فلزیاب جرم است؟

برای پاسخ به این پرسش که آیا حمل و نگهداری فلزیاب جرم است؟ باید به "قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب"، مصوب سال 1379، مراجعه کرد و ماده واحده قانون مذکور و تبصره های آن را مورد بررسی قرار داد.

 

ماده واحده قانون فوق الذکر و تبصره 2 آن، مقرر داشته: "ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از هر گونه دستگاه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور، منوط به اخذ مجوز از‌ سازمان میراث فرهنگی کشور می‌ باشد... ‌تبصره 2- متخلفان از مفاد این قانون... محکوم می‌ شوند."

 

بر اساس موارد مذکور در پاراگراف قبل، در پاسخ به این پرسش که آیا حمل و نگهداری فلزیاب جرم است یا خیر؟ باید گفت، استفاده و حمل و نگهداری فلزیاب یا در اصطلاح عرفی گنج یاب، بدون اخذ مجوز از میراث فرهنگی، وصف کیفری داشته و مرتکب را با مجازات قانونی حمل و نگهداری فلزیاب​، روبرو خواهد کرد.

قانون جدید استفاده از فلزیاب در ایران

مقصود از قانون جدید استفاده از فلزیاب در ایران، "قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب"، مصوب سال 1379، همچنین، آیین نامه اجرایی این قانون، مصوب سال 1382 می باشد.

 

در "قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب"، مواردی که هر نوع استفاده از دستگاه فلزیاب یا گنج یاب یا فعالیت در حوزه این دستگاه، غیرقانونی و دارای وصف کیفری بوده، مورد تصریح قرار گرفته و مجازات حمل و نگهداری فلزیاب بدون مجوز، همچنین، مرجع صالح برای دریافت مجوزهای لازم در خصوص این دستگاه، پیش بینی شده است.

 

در آیین نامه اجرایی "قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب" نیز، درباره مواردی چون، شرایط تقاضای اشخاص متقاضی دریافت مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب یا اعتبار مجوز صادره درخصوص این دستگاه، تعیین تکلیف شده است.

آیا خرید و فروش فلزیاب در ایران جرم است

در تیترهای قبلی مقاله، جرم بودن یا نبودن حمل و نگهداری فلزیاب، همچنین، مقصود از قانون جدید مجوز گنج یاب، مورد توضیح و بررسی قرار گرفت. در این تیتر از مقاله، به این پرسش که آیا خرید و فروش فلزیاب در ایران جرم است یا خیر؟ پاسخ داده خواهد شد.

 

خرید و فروش فلزیاب یا در اصلاح عرفی گنج یاب، تنها در شرایطی جرم نخواهد بود که خریدار و فروشنده، جزو نهادها و افراد استثنا شده در قوانین این حوزه بوده و یا از مجوز های قانونی لازم برای خرید و فروش فلزیاب در ایران، برخوردار باشند.

 

 به عنوان مثال، تبصره 1 ماده واحده "قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب"، دستگاه های اجرائی ای که برای انجام وظایف خاص سازمانی خود از دستگاه فلزیاب استفاده می کنند یا آن را مورد حمل و نگهداری و خرید و فروش قرار می دهند، از شمول این قانون مستثنی دانسته است.

 

مجازات حمل و نگهداری فلزیاب

یکی از پرسش های رایج در خصوص دستگاه فلزیاب، مبنی بر این است که مجازات حمل و نگهداری فلزیاب در قانون چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، باید تبصره 2 ماده واحده "قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب" را مورد بررسی قرار داد.

 

تبصره 2 ماده واحده "قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب"، مصوب 1379 مقرر می دارد: "متخلفان از مفاد این قانون، به ضبط و مصادره دستگاه ... محکوم می‌ شوند." 

 

بنابراین، مجازات حمل و نگهداری فلزیاب بدون مجوز، ضبط و مصادره دستگاه خواهد بود. شایان ذکر است، بر اساس آنچه در تبصره 2 آمده، استفاده از دستگاه فلزیاب، در حفاری غیرمجاز به قصد کشف‌ اموال فرهنگی - تاریخی، مرتکب را علاوه بر ضبط و مصادره دستگاه، با مجازات حبس مقرر در ماده (562) بخش تعزیرات قانون‌ مجازات اسلامی نیز روبرو خواهد کرد.

 

مجوز حمل و نگهداری دستگاه گنج یاب

مرجع صالح برای صدور مجوز حمل و نگهداری دستگاه گنج یاب، سازمان میراث فرهنگی کشور است. در آیین نامه اجرایی "قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب" آمده:

 

"خريد، فروش، نگهداری و استفاده از دستگاه های فلزياب، منوط به اخذ مجوز از سازمان ميراث فرهنگی كشور است. فروشندگان مكلفند دستگاه های ياد شده را فقط به اشخاصی كه مجوز خريد از سازمان ميراث فرهنگی كشور دريافت نموده‌اند بفروشند و نسخه‌ ای از برگ فروش را مشتمل بر مشخصات خريدار و مشخصات فنی دستگاه، به سازمان ميراث فرهنگی كشور، ارسال نمايند."

 

بر اساس مفاد آیین نامه اجرایی "قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب"، هرگونه استفاده از دستگاه های فلزياب در مناطق چهارگانه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط ‌زيست، منوط به اخذ اجازه جديد از سازمان ياد شده می‌ باشد." یعنی در این شرایط، فرد باید علاوه بر دریافت مجوز از میراث فرهنگی، از سازمان حفاظت محيط ‌زيست نیز مجوزهای لازم را اخذ نماید.

 

برای شکایت از فردی که دستگاه فلزیاب دارد به کجا باید مراجعه کرد

در پاسخ به این پرسش که برای شکایت از فردی که دستگاه فلزیاب دارد به کجا باید مراجعه کرد؟ می توان گفت، چنانچه شهروندان از ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب، بدون داشتن مجوز قانونی، مطلع شوند، می توانند مراحل زیر را طی نمایند:

 

در گام اول، فرد باید به نزدیک ترین اداره و سازمان میراث فرهنگی، مراجعه کرده و ادله و مدارک، همچنین، مشخصات و آدرس فردی که به صورت غیر قانونی، در حوزه دستگاه فلزیاب، فعالیت می نماید را به میراث فرهنگی، ارائه دهد.

 

در گام بعدی، میراث فرهنگی، بررسی ها و پیگیری های لازم را انجام خواهد داد و در صورت احراز فعالیت غیرقانونی در حوزه دستگاه فلزیاب، به عنوان شاکی خصوصی، مراحل قانونی شکایت از مرتکب جرم استفاده بدون مجوز و غیرقانونی از دستگاه فلزیاب را طی خواهد کرد. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات حمل و نگهداری فلزیاب در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات حمل و نگهداری فلزیاب پاسخ دهند.