دینا / تجاری / اسناد تجاری / برات الکترونیکی سپامی

برات الکترونیکی سپامی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

برات الکترونیکی سپامی، سندی تجاری است که با هدف تامین مالی زنجیره تولید، به درخواست اشخاص فعال در کسب و کارهای مختلف اقتصادی، از طریق سامانه بانک ها صادر می گردد و در پروسه صدور برات، بانک عامل، به عنوان رکن براتگیر، بازپرداخت مبلغ مورد تعهد در سررسید معین شده را تقبل و تضمین می کند.

 

با توجه به نقش چشمگیری که بنگاه های اقتصادی و افراد فعال در حوزه اقتصاد، در پیشرفت مالی کشور دارند، دولت و وزارت های ذی صلاح، همواره در پی پیش بینی راه هایی برای تسهیل تامین سرمایه مالی این بنگاه ها و افراد فعال در اقتصاد، هستند.

 

از جدید ترین طرح های اجرایی دولت و بانک مرکزی در راستای ارائه خدمات و تسهیلات مالی به بنگاه ها و افراد فعال اقتصادی، صدور برات الکترونیکی سپامی یا برات الکترونیک زنجیره تامین مالی است که با توجه به قواعد و شرایط ویژه صدور و دریافت آن، ضروری است متقاضیان، با نحوه و مراحل درخواست و صدور این سند، آشنا باشند.

 

لذا در مقاله حاضر، بررسی گردیده که ​برات الکترونیکی سپامی چیست و درباره، سامانه صدور، بانک های صادر کننده، نحوه دریافت و درخواست این سند و مزایای آن، توضیح داده شده است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانند، ادامه متن مقاله را دنبال کنند.

برات الکترونیکی سپامی چیست

در پاسخ به این پرسش که برات الکترونیکی سپامی چیست؟ باید گفت، برات، از جمله اسناد تجاری مورد پیشبینی در قانون تجارت است و مقصود از آن، سندی می باشد که صادر کننده، آن را در وجه یا حواله کرد شخص معین یا شخص ثالث، صادر نموده و به موجب صدور برات، تعهد به پرداخت مبلغی معین در تاریخی مشخص را بر عهده می گیرد.

 

در صورتی که فرایند صدور برات، اینترنتی و آنلاین باشد، به برات صادره، برات الکترونیکی می گویند و در شرایطی که برات الکترونیکی، با هدف تامین مالی زنجیره تولید و به در خواست اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در کسب و کارهای مختلف اقتصادی، در وجه فروشنده، صادر گردد و در پروسه صدور برات، بانک عامل، به عنوان رکن براتگیر، بازپرداخت مبلغ مورد تعهد در سررسید معین شده را تقبل کند، به برات صادره، برات الکترونیک سپامی می گویند.

 

طرح صدور برات الکترونیک سپامی، از سوی بانک مرکزی و با اهدافی چون، کاهش نیاز به دریافت تسهیلات جدید برای تامین مالی سرمایه ‌در گردش، تسریع و تسهیل فرایند تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌ های تولیدی، همچنین، تقویت روابط پایدار بین تولید کننده و تامین‌ کننده، طراحی و اجرا شده است.

 

در حال حاضر، بانک های دارای مجوز از وزارت اقتصاد و داریی و بانک مرکزی، می توانند به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در کسب و کارهای مختلف اقتصادی، برات الکترونیکی سپامی، که به آن، برات الکترونیک زنجیره تامین مالی نیز می گویند را صادر کنند.

 

نکته مهم این است که فرد متقاضی صدور برات الکترونیک سپامی یا برات الکترونیک زنجیره تامین مالی، باید از اعتبار کافی در نزد بانک صادر کننده برات سپامی، برخوردار باشد و سررسید برات سپامی، بر حسب اعتبار صادر کننده در بانک، یک تا دوازده ماهه، خواهد بود.

سامانه صدور برات الکترونیکی سپامی

یکی از پرسش های رایجی که از سوی متقاضیان صدور برات الکترونیکی سپامی، مطرح می گردد، مبنی بر ین است که سامانه صدور برات الکترونیکی سپامی چیست و برای صدور این سند از اسناد تجاری، باید به چه آدرسی مراجعه کرد؟ در پاسخ به پرسش های مطروحه باید گفت؛

 

سامانه واحدی تحت عنوان سامانه صدور برات الکترونیکی سپامی وجود ندارد و هر بانک، در سایت اصلی خود یا در سامانه ای جداگانه، درگاه درخواست صدور برات الکترونیکی سپامی را طراحی و فعال کرده است. بنابراین، اشخاص متقاضی صدور برات الکترونیکی سپامی، باید به سایت بانک مد نظر خود، مراجعه کنند.

 

شایان ذکر است، بر اساس «دستورالعمل ارائه خدمات تامین مالی زنجیره تامین توسط موسسات اعتباری»، هر بانک موظف است، در سایت خود یا در سامانه ای جداگانه، بستر درخواست صدور برات الکترونیک سپامی را فراهم آورد.

 

اما، در شرایطی که بانک مد نظر فرد، در سایت اصلی خود یا در درگاهی جداگانه، امکان صدور برات الکترونیکی سپامی را فراهم ننموده، به عبارتی، پلتفرم تامین مالی زنجیره تامین را راه اندازی نکرده، متقاضی باید، به صورت حضوری، به بانک مد نظر خود، مراجعه نماید و فرایند صدور برات الکترونیک سپامی که به آن، برات الکترونیک زنجیره تامین مالی نیز می گویند را طی کند.

بانک های صادرکننده برات الکترونیکی سپامی

در توضیح بانک های صادرکننده برات الکترونیکی سپامی باید گفت، در حال حاضر، بانک هایی نظیر بانک آینده، تجارت و صادرات، مجوز های لازم برای صدور برات الکترونیکی سپامی را اخذ نموده و زیرساخت های اینترنتی درخواست صدور برات الکترونیکی را فراهم آورده اند.

 

به نقل از مسئولین در اخبار مختلف، "17 بانک و موسسه مالی و اعتباری، به درگاه صدور برات الکترونیکی وزارت اقتصاد، متصل شده اند" و کافی است، درگاه اینترنتی صدور این سند را راه اندازی کنند تا مشتریان بتوانند، درخواست صدور برات الکترونیکی سپامی را ثبت کنند.

 

از آنجا که اطلاعات دقیقی از بانک هایی که زیرساخت های اینترنتی لازم، برای صدور برات الکترونیکی سپامی را فراهم آورده اند در دست نیست، بهتر است افراد، از طریق تماس تلفنی یا مراجعه حضوری، یا بررسی سایت بانک مورد نظر، از وجود یا عدم وجود سامانه و درگاه برای صدور برات الکترونیکی سپامی در بانک مد نظر خود، مطلع شوند.

 

نحوه صدور و دریافت برات الکترونیکی سپامی

اطلاع از اینکه نحوه صدور و دریافت برات الکترونیکی سپامی چیست؟ نکته مهمی است که متقاضیان صدور این سند از اسناد تجاری، باید از آن مطلع باشند. لذا در این تیتر از مقاله دینا، اینکه مراحل و نحوه صدور و دریافت برات الکترونیکی سپامی چیست، بررسی گردیده و درباره آن، توضیح داده شده است. نحوه صدور و دریافت برات سپامی، به شرح زیر می باشد:

 

متقاضی باید، به سامانه صدور برات الکترونیکی بانک مد نظر خود که در اصطلاح تخصصی و بانکی، به آن، بستر و پلتفرم تامین مالی زنجیره تامین می گویند، مراجعه کند. (هر بانک، سامانه مخصوص خود را دارد و سامانه واحدی تحت عنوان سایت صدور برات سپامی، وجود ندارد.)

 

در گام بعدی، متقاضی باید، درخواست صدور برات الکترونیکی سپامی را در سامانه بانک مد نظر خود، ثبت کرده، اطلاعات مورد نیاز را وارد نماید، مدارک لازم را بارگذاری کند و وثایق مورد نظر بانک را ارائه دهد.

 

پس از ارسال درخواست صدور برات الکترونیک سپامی، بانک، مدارک و اطلاعات مشتری را بررسی خواهد کرد؛ اعتبارسنجی بانکی را انجام خواهد داد؛ استعلامات لازم را از مراجع و سامانه هایی چون، سامانه جامع تجارت، خواهد گرفت و در صورت تایید تمامی موارد، برای مشتری، تشکیل پرونده خواهد داد. پس از طی مراحل مذکور، برات الکترونیک سپامی، صادر می شود و بنگاه‌ یا شخص فعال اقتصادی، می‌ تواند از ابزار برات الکترونیک، به‌ منظور خرید مواد اولیه یا تامین سرمایه در گردش خود، استفاده کند.

 

به عنوان مثال، مشتری ای که قصد ثبت درخواست صدور برات الکترونیکی سپامی در سایت بانک آینده را دارد، باید آدرس ba24.ir را در مرورگر خود، جستجو کرده و پس از هدایت شدن به صفحه اصلی بانک آینده، از قسمت انتهایی صفحه، بخش ابزارها، گزینه مربوط به "صدور سفته و برات الکترونیکی" را انتخاب نماید.

 

برات الکترونیکی سپامی چیست

 

در گام بعدی، فرد به صفحه ای هدایت خواهد شد که در آن، باید گزینه مربوط به "درخواست سفته/برات الکترونیکی" را انتخاب کند.

 

 سامانه صدور برات الکترونیکی سپامی

 

در این قسمت، فرد باید با درج اطلاعات لازم، وارد پورتال خود در سایت بانک آینده شود. 

 

نحوه دریافت برات الکترونیکی سپامی

 

با ورود به پورتال در سایت بانک آینده، فرد باید گزینه مربوط به صدور برات سپامی را انتخاب کرده، مدارک و اطلاعات لازم را بارگذاری و درج نماید و فرایند ثبت درخواست صدور برات الکترونیکی سپامی را به اتمام برساند تا بانک، درخواست وی را بررسی کرده و برای وی، تشکیل پرونده دهد.

 

مزایای برات الکترونیکی سپامی

در تیترهای قبلی مقاله، در این خصوص که برات الکترونیکی سپامی چیست و سامانه صدور آن چه می باشد، توضیح داده شد و مراحل صدور و نحوه دریافت آن، مورد بررسی قرار گرفت. در این تیتر از مقاله دینا، مزایای برات الکترونیکی سپامی، بررسی گردیده و توضیح داده شده است. مهم ترین مزایای برات سپامی، به شرح زیر هستند:

 

 از مهم ترین مزایای برات سپامی، بالا بردن سرعت تسویه حساب؛ دسترسی بیشتر و آسان تر به منابع مالی برای تامین سرمایه؛ تحرک‌ بخشی بنگاه‌ ها و کسب‌ و‌ کارها؛ ایجاد شفافیت و کارایی در زنجیره تامین، همچنین، تامین مالی زنجیره تولید است؛

 

 قابلیت انتقال برات سپامی که سبب سرعت گردش نقدینگی در زنجیره تامین و تسویه حساب های به موقع می گردد، از کاربردی ترین مزایای برات الکترونیکی سپامی می باشد؛ با این توضیح که تامین‌ کنندگان، تولیدکنندگان و خریداران می توانند، برات الکترونیکی سپامی را در زنجیره فعالیت‌ های اقتصادی، میان خود، منتقل کنند. یعنی، برات سپامی، قابلیت استفاده شدن در معاملات مختلف، در طول زنجیره تامین و تسویه‌ حساب با طرف‌های معامله را دارد. 

 

قابلیت تنزیل نیز یکی دیگر از مزایای مهم این برات می باشد؛ با این توضیح که دارنده برات الکترونیکی سپامی می‌ تواند، قبل از سررسید برات، آن را به بانک‌ ها یا موسسات مالی دیگر، بفروشد و وجه آن را نقدا دریافت کند. شایان ذکر است، استفاده از این قابلیت برات سپامی، در صورتی ممکن خواهد بود که یک‌ چهارم از عمر آن گذشته باشد یا در طول زنجیره، دو بار گردش پیدا کرده باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مزایا، نحوه صدور و دریافت برات الکترونیکی سپامی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مزایا، نحوه صدور و دریافت برات الکترونیکی سپامی پاسخ دهند.