دینا / عقود و قراردادها / سایر عقود / دوزبلاغ چیست

دوزبلاغ چیست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در پاسخ به این سوال که سند دوزبلاغ چیست باید گفت که به مقدار مبلغی گفته می شود که یک کشور به کشور دیگر برای بهره مندی از جاده های آن پرداخت می کند. همچنین از جمله کاربرد دوزبلاغ در حمل و نقل با کامیون می توان به ایجاد منبع درآمد برای دولت و جبران خسارتی برای کاهش عمر آسفالت های کشور محل عبور اشاره کرد. 

 

حمل و نقل جاده ای یکی از مهم ترین روش های حمل و نقل در جوامع مدرن می باشد که دارای مزایای بسیار زیادی است که از جمله آن می توان به هزینه کمتر آن نسبت به روش های دیگر اشاره کرد. بنابراین حمل و نقل جاده ای به عنوان یک روش حمل و نقل در توسعه اقتصادی، تجارت بین المللی و تبادل فرهنگی نقش بسیار مهمی دارد.

 

اما باید توجه داشت که برای ارسال کالا به وسیله کامیون و از طریق جاده ای، داشتن دوزبلاغ الزامی است. همچنین دریافت این برگه، مستلزم آشنایی با مراحل و نحوه صدور آن، می باشد. از این رو، پرداختن به جزئیات دوزبلاغ، نظیر مراحل و فرآیند صدور آن امری ضروری به نظر می رسد.

 

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پاسخ به این پرسش که سند یا برگ دوزبلاغ چیست؛ به کاربرد آن در حمل و نقل با کامیون بپردازیم. سپس لیست کشورهای لزوم ارائه دوزبلاغ ارائه خواهیم کرد و در انتها، مراحل و نحوه اخذ و مشکلات مربوط به صدور آن را بیان خواهیم نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

سند یا برگ دوزبلاغ چیست

یکی از اسناد مهم برای ارسال کالا به صورت بین المللی سند دوزبلاغ می باشد که از این برگه برای حمل و نقل جاده ای استفاده می شود. حال ممکن است برخی از افراد با این سند آشنا نبوده و برای آن ها این سوال ایجاد شود که منظور از سند یا برگ دوزبلاغ چیست که پاسخ به آن در قسمت زیر مورد بررسی قرار می گیرد.

 

در پاسخ به سوال فوق باید گفت که برای استفاده از جاده های کشورهای دیگر لازم است که هزینه ای پرداخت شود به همین خاطر برگ دوزبلاغ به مقدار مبلغی گفته می شود که یک کشور به کشور دیگر برای بهره مندی از جاده های آن پرداخت می کند.

 

به عبارت دیگر آن ماشینی باربری که از کشور های مختلف عبور می کند تا کالایی را به مقصد برساند موظف است که این برگه را دریافت کند و هزینه آن را پرداخت نماید به این هزینه دوزبلاغ گفته می شود. همچنین یکی از مزیت های اصلی برگ دوزبلاغ آسان تر شدن حمل و نقل کالا بین کشورهای مختلف است.

کاربرد دوزبلاغ در حمل و نقل با کامیون

همانطور که گفته شد یکی از اصطلاحات رایج در صنعت حمل و نقل، دوزبلاغ می باشد که منظور از آن هزینه ای است که برای استفاده از جاده‌های کشورهای مختلف پرداخت می شود. حال در این قسمت از مقاله به جهت آشنایی کاربران به کاربرد دوزبلاغ در حمل و نقل با کامیون اشاره می شود.

 

نکته قابل توجه در خصوص دوزبلاغ این است که این برگه صرفا در حمل و نقل جاده ای مورد استفاده قرار می گیرد و در حمل و نقل هوایی کاربرد ندارد. به عبارت دیگر مسئله دوزبلاغ برای حمل و نقل کالا از طریق مسیرهای هوایی در خارج از مرزهای یک کشور مطرح نمی شود.

 

علاوه براین؛ هزینه ای که برای استفاده از جاده ها به کشور ثالث پرداخت می شود به عنوان یک منبع درآمدی برای آن ها محسوب می شود چرا که از این طریق می توانند سود و منفعت بسیاری را به دست بیاورند. همچنین دریافت دوزبلاغ جبران خسارتی برای کاهش عمر مفید آسفالت یک کشور محسوب می شود. 

دوزبلاغ کامیون در کدام کشور ها ضروری است ؟

سند دوزبلاغ اهمیت زیادی در فرایند ارسال کالا به صورت بین‌المللی دارد و اگر راننده کامیونی این برگه را نداشته باشد اجازه عبور به آن کشور را به او نمی دهند. حال ممکن است که این سوال در ذهن برخی از افراد ایجاد شود که دوزبلاغ کامیون در کدام کشور ها ضروری است که در بخش زیر لیست کشورهای لزوم ارائه دوزبلاغ آورده شده است.

 

                                                      لیست کشورهای لزوم ارائه دوزبلاغ

              گرجستان

روسیه

بلاروس

              تاجیکستان

قزاقستان

مجارستان

               قرقیزستان

اوکراین

لیتوانی

               مولداوی  

آلمان

کروواسی

                ایتالیا  

اتریش

مقدونیه

                بلژیک

اسپانیا

اسلواکی

                فرانسه

سوئد

چک

              صربستان

اسلوونی

استونی

 

 

بنابراین همانطور که مشاهده می شود سند دوز بلاغ اکثرا در همه کشورها مورد نیاز است و به همراه داشتن آن در هنگام حمل و نقل جاده ای ضروری خواهد بود. همچنین باید توجه داشت که بر اساس توافقی که بین ایران و کشور های قزاقستان و ازبکستان انجام شده، حمل و نقل جاده ای در این کشور ها بدون پرداخت دوزبلاغ صورت می گیرد. لازم به ذکر است که ایران با برخی از کشور ها مانند گرجستان، تاجیکستان و ترکمنستان نیز توافق دوزبلاغ دارد.

 

مراحل و نحوه اخذ و صدور دوزبلاغ

دوزبلاغ برای صاحبان کالا و رانندگان کامیون اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین خاطر ممکن است که این افراد به دنبال دریافت این برگه باشند ولی از مراحل آن بی اطلاع باشند. لذا در این بخش از مقاله به بیان مراحل و نحوه اخذ و صدور دوزبلاغ اختصاص پیدا کرده است.

 

در ابتدای باید به این موضوع توجه داشت پس از توافق دو کشور در خصوص این که چه تعداد خودرو و با چه میزان بار؛ می توانند از کشور مدنظر عبور نماید، سند دوز بلاغ صادر می شود. بنابراین سند یا برگه دوزبلاغ را می توان یک نوع قرارداد یا تفاهم ‌نامه نیز دانست.

 

مراحل و نحوه اخذ و صدور دوزبلاغ هم بدین صورت است که پس از طی نمودن تشریفات لازم در این خصوص، صاحب کالا می بایست هزینه عبور از جاده های کشور مقابل را پرداخت کند تا این سند برای شرکت حمل و نقل و راننده آن صادر شود. نکته دیگر این است که این برگه صرفا برای مدت زمان مشخصی صادر می شود و پس از انقضای مدت دیگر اعتباری ندارد. همچنین در مدت برای بیشتر از تعداد توافق شده در قرارداد، مجوز تردد صادر نمی شود.

 

مشکلات سند دوزبلاغ

همانطور که گفته شد در اکثر کشورها برای حمل و نقل جاده ای سند دوزبلاغ ضروری می باشد زیرا شخص از این طریق اجازه استفاده از جاده های آن سرزمین را پیدا می کند. البته باید توجه داشت که سند دوزبلاغ مشکلاتی نیز به همراه دارد که در این بخش مشکلات سند دوزبلاغ مورد بررسی قرار می گیرد.

 

یکی از مهم ترین مشکلات مربوط به سند دوزبلاغ ایجاد محدودیت برای صدور این سند می باشد. در واقع برخی از کشور ها قوانین سختگیرانه ای برای صدور دوزبلاغ دارند که ممکن است وجود این گونه از قوانین باعث شود که راننده کامیون ها از دریافت این برگه پشیمان شده و به همین دلیل ضرر و زیان هنگفتی را متحمل شوند.

 

به همین خاطر برطرف کردن مشکلات و محدودیت های مربوط به صدور برگ دوزبلاغ باعث می شود تا صنعت حمل و نقل کشور در مسیر توسعه گام بردارد و راننده کامیون ها از این طریق بتوانند به راحتی اجازه عبور از جاده های کشور های مختلف را پیدا کنند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد سند دوزبلاغ در کانال تلگرام عقود و قراردادها عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون کاربرد سند دوزبلاغ پاسخ دهند.