دینا / عقود و قراردادها / سایر عقود / سی ام آر cmr چیست

سی ام آر cmr چیست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در خصوص این پرسش که سی ام آر cmr یا سیمر چیست؛ باید گفت برگه ای می باشد که مطابق مقررات کنوانسیون cmr صادر و در آن حدود و میزان مسئولیت های متصدیان حمل جاده ای مشخص می شود. همچنین تفاوت آن با بارنامه از این حیث است که سی ام آر برای حمل و نقل بین المللی و بارنامه برای حمل و نقل داخلی به کار می رود.

 

حمل و نقل جاده ‌ای یکی از ابزار های اصلی جهت انتقال کالاها از یک مکان به مکان دیگر است و اهمیت بسیاری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. در این میان، حمل و نقل جاده ای به تسهیل تجارت و تامین نیازهای مختلف افراد و شرکت ‌ها کمک فراوانی نموده است.

 

در عصر حاضر کنوانسیون های مختلفی در خصوص حمل و نقل جاده ای بین المللی وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها، کنوانسیون سی ام آر می باشد. هدف از تصویب این کنوانسیون مشخص شدن مسئولیت ها و پیروی از یک چهارچوب واحد در مورد حمل و نقل جاده ای می باشد و به دلیل این که این کنوانسیون، از جمله مهم‌‌‌ ترین اسناد در حوزه حمل و نقل محسوب می شود پرداختن به جزئیات آن امری ضروری می باشد

 

لذا؛ در این مقاله، ابتدا به این سوال که سی ام آر cmr یا سیمر چیست؛ پرداخته می شود. سپس محتوا این سند مورد مطالعه قرار می گیرد. در ادامه امکان دانلود pdf کنوانسیون سی ام آر و کنوانسیون مربوط به آن برای کاربران فراهم شده است. و در انتها در مورد تفاوت با بارنامه، بیمه باربری سی ام آر cmr و استثنائات آن و نیز نمونه سند سی ام آر اطلاعاتی بیان می شود. 

سی ام آر cmr یا سیمر چیست

شرکت های حمل و نقل جاده ای تاثیر بسیاری زیادی بر تجارت بین المللی، واردات و صادرات، رابطه دوستانه بین کشورها و توسعه اقتصادی دارند. از این رو، در ۱۹ می سال ۱۹۵۶به منظور یکپارچه کردن شرایط حاکم بر قراردادهای حمل و نقل بین المللی جاده ای، کنوانسیونی تحت عنوان سی ام ار تصویب گردید.

 

حال سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید؛ این است که سی ام آر cmr یا سیمر چیست؟ سی ام آر مخفف عبارت Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road است. این اصطلاح عنوان کنوانسیونی است که موضوع آن به بیان جزئیات قرارداد حمل بین‌المللی کالا از طریق جاده پرداخته است. 

 

بنابراین سند سیمر برگه ای است که مطابق مقررات کنوانسیون بین المللی حمل ونقل جاده ای کالا صادر می شود و در آن حدود و میزان مسئولیت های متصدیان حمل جاده ای مشخص می شود. لازم به ذکر است که امکان انتقال این سند به دیگران وجود ندارد و باید مورد تایید سازمان حمل و نقل پایانه های کشور قرار بگیرد.

محتوای سند سی ام آر CMR

همانطور که گفته شد؛ سند سی ام ار یک سند حمل و نقل بین المللی است که برای حمل و نقل جاده ای مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین باید توجه داشت که این سند حاوی اطلاعات مهمی است که در بخش زیر به جهت آشنایی کاربران؛ محتوای سند سی ام ار CMR بیان شده است. 

 

محتوای سند سی ام ار شامل اطلاعاتی نظیر نام و نشانی فرستنده کالا، نام و آدرس شرکت حمل و نقل کننده، توضیحات دقیق درباره تعداد، وزن، ابعاد، نوع بسته بندی، تاریخ و محل دریافت کالا، شرایط مناسب و مورد نیاز برای حمل و نقل درون یا برون مرزی جاده‌ای بار و ذکر مسیر مبدا و مقصد می گردد.

 

علاوه بر این؛ باید توجه داشت که در این سند هزینه ‌های مربوط به حمل و نقل مانند پرداخت عوارض گمرکی و هزینه ارسال قید می گردد. افراد باید به این نکته توجه داشته باشند؛ در صورتی که موارد درج شده در سند بر خلاف واقع و اوضاع و احوال باشد، فرستنده مسئول پرداخت تمامی هزینه ها بوده و در صورت وقوع ضرر و زیان می بایست آن را جبران نماید.

تفاوت سی ام آر Cmr و بارنامه

سند سی ام آر و بارنامه هر دو برای حمل و نقل کالا استفاده می شوند، اما تفاوت های مهمی نیز بین آن ها وجود دارد. از این رو، در ادامه مقاله، قصد داریم که به جهت آشنایی خوانندگان تفاوت سی ام ار Cmr و بارنامه را بیان کنیم و در خصوص آن توضیحات مفصلی ارائه دهیم.

 

در ابتدا باید گفت که بارنامه یک سند مربوط به حمل و نقل است که توسط شرکت حامل برای فرستنده صادر می شود و معمولا در حمل و نقل داخلی کالاها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در این سند مشخصات و اطلاعاتی نظیر مانند نام و آدرس فرستنده و گیرنده، نوع و تعداد کالاها، وزن و حجم بار، مسیر حمل و نقل و شرایط تحویل قید می شود. 

 

از طرف دیگر سندcmr یک سند حمل و نقل بین المللی است که برای حمل و نقل جاده ای کالاها بین کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین وجه تمایز این دو سند در این است که بارنامه برای حمل و نقل داخلی کالاها و سند crm برای حمل و نقل بین المللی کالاها استفاده می شود. تفاوت دیگر هم این است که بارنامه را می توان به اشخاص مختلف منتقل نمود؛ در حالی که به هیچ عنوان امکان انتقال سند cmr وجود ندارد. لازم به ذکر است که سند سی ام آر برخلاف بارنامه سند مالکیت کالا محسوب نشده و حق مالکیتی ایجاد نمی کند.

 

دانلود فایل pdf کنوانسیون سی ام آر cmr

تاکنون بیان نمودیم که کنوانسیون cmr یک معاهده بین المللی است که در سال 1956 توسط شورای متشکل از پنج کشور اروپایی به تصویب شد. حال افراد می توانند به فایل پیوست شده زیر مراجعه نموده و با دانلود pdf کنوانسیون سی ام آر cmr از مفاد و محتوای آن مطلع شوند.

 

 دانلود فایل کنوانسیون سی ام آر cmr
حجم: 80 KB
منبع:دینا

 

همانطور که مشاهده می شود؛ کنوانسیون حمل و نقل بین‌المللی کالا مشتمل بر 51 ماده می باشد. همچنین کنوانسیون cmr صرفا در خصوص حمل کالا از طریق جاده با وسیله نقلیه است و مشمول حمل کالاهای پستی، محمولات جنازه‌ای و اثاث خانه نمی شود.

 

دانلود نمونه سند سی ام آر cmr یا سیمر

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد؛ سی‌ام‌آر یکی از مهم ‌‌‌ترین سندهای حمل‌ و نقل زمینی محسوب می ‌شود. در این میان ممکن است که عده ای از اشخاص از شکل ظاهری این سند بی اطلاع باشند به همین دلیل برای آشنایی کاربران امکان دانلود نمونه سند سی ام آر cmr یا سیمر فراهم شده است.

 

دانلود نمونه سند سی ام آر cmr یا سیمر
حجم: 70KB
منبع:دینا

 

نکته مهمی که در خصوص سند سی ام آر باید به آن توجه داشت این است که سند یاد شده، سند مالکیت بر کالا محسوب نمی شود و به دارنده و یا حامل آن، حق مالکیت نسبت به کالا را نمی دهد. همچنین این سند به طور کلی در 4 نسخه برای فرستنده و گیرنده کالا، شرکت حمل و نقل و گمرک صادر می شود.

 

بیمه باربری سی ام آر cmr و استثنائات آن

شرکت های حمل و نقل جاده ای برای حفاظت از کالا در طول حمل و نقل و تضمین جبران خسارت های احتمالی، از پوشش های بیمه سی ام آر در این مورد استفاده می کنند. حال ممکن است برخی از افراد نسبت به جزئیات این بیمه بی اطلاع باشند که در ادامه مقاله به بیان بیمه باربری سی ام آر cmr و استثنائات آن اختصاص پیدا کرده است.

 

در ابتدا باید گفت که بیمه سی ام ار یک نوع بیمه است که برای حمل و نقل کالاها به کار می رود و از این طریق می توان مسئولیت شرکت‌ های حمل کننده را بیمه نمود. همچنین باید توجه داشت که حق بیمه در این قرارداد به صورت درصدی از کرایه حمل و نقل مشخص می شود.

 

لازم به ذکر است که برخی از موارد مشمول این بیمه نشده و تحت پوشش کنوانسیون cmr قرار نمی گیرند که از جمله این موارد می توان به خسارت عمدی از سوی بیمه گذار، خسارت های مرتبط با انرژی اتمی و موارد رادیواکتیو، خسارت های ناشی از جنگ، شورش و مصادره کالا، خسارات وارده به فلزات گران بها، سنگ های قیمتی، پول و اسکناس، آثار هنری و تابلوهای نقاشی و مجسمه ها و سرقت محموله کامیون با راننده خارجی اشاره نمود

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات سی ام آر یا سیمر در کانال تلگرام عقود و قراردادها عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جزئیات سی ام آر یا سیمر پاسخ دهند.