دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی

شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

به موجب قانون جدید صدور شناسنامه ۱۴۰۳، اتباع افغانی و فرزندان آن ها می توانند با رعایت شرایطی، نظیر کسب تابعیت ایرانی و ثبت درخواست در ادارات ثبت احوال؛ شناسنامه ایرانی دریافت نمایند. صدور شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی مستلزم طی مراحل حضوری در ادارات ثبت بوده و سایت ثبت نامی در این خصوص وجود ندارد.

 

شناسنامه، از جمله مدارک هویتی شهروندان ایرانی بوده و سازمان ثبت احوال کشور، از جانب دولت، موظف گشته تا این سند را برای کلیه اتباع ایرانی صادر نماید. در این میان، تفاوتی وجود ندارد که شخص متقاضی دریافت شناسنامه؛ در اصل تبعه ایرانی بوده یا بعدا به تابعیت ایرانی درآمده باشد.

 

اتباع و مهاجرین افغانستانی از جمله افرادی می باشند که در کنار اتباع سایر کشورها، سالیان سال در ایران زندگی نموده و ممکن است با توجه به سپری نمودن زندگی خود در ایران قصد داشته باشند که به تابعیت ایرانی درآمده و شناسنامه دریافت نمایند. اخذ شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی مستلزم رعایت شرایط، تهیه مدارک و آشنایی با مراحل و نحوه ثبت درخواست می باشد.

 

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پرداختن به این موضوع که شرایط و مدارک لازم برای دریافت شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی 1403 چه می باشد؛ به معرفی سایت ثبت نام و ثبت درخواست بپردازیم. سپس در خصوص قانون جدید ۱۴۰۳ آن و نیز صدور شناسنامه برای فرزندان اتباع خارجی صحبت خواهیم کرد و در انتها؛ صدور شناسنامه برای اتباع متولد ایران ارائه خواهد گردید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

شرایط دریافت شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی

اتباع خارجی من جمله، اتباع افغانی ساکن ایران، ممکن است که بعد از حضور چندین ساله در کشور، تقاضای دریافت تابعیت و به تبع شناسنامه ایرانی داشته باشند. اخذ شناسنامه ایرانی، مستلزم رعایت ضوابط و شرایطی می باشد. از آن جایی که ممکن است، برخی افراد با این ضوابط، آشنایی نداشته باشند؛ این قسمت از مقاله به بیان شرایط دریافت شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی اختصاص داده شده که به شرح زیر می باشد:

 

نخستین شرط از شرایط دریافت شناسنامه؛ داشتن تابعیت ایرانی می باشد. بنابراین، اتباع افغانی که متقاضی کسب شناسنامه ایرانی، می باشند، در ابتدا می بایست به تابعیت ایرانی درآیند. مطابق با ماده 979 قانون مدنی، شرایط اخذ تابعیت ایرانی که خود، از جمله ملزمات دریافت شناسنامه می باشد؛ عبارت است از:

 

رسیدن به به سن هیجده سال تمام

سکونت به صورت پنج سال اعم از متوالی یا متناوب در ایران (شرط اقامت برای افرادی که به امور عام‌ المنفعه در ایران پرداخته باشند و همچنین اشخاصی که دارای عیال ایرانی داشته و از او اولاد دارند و یا دارای مقامات عالی علمی و متخصص در امور عام‌ المنفعه می‌ باشند؛ با تصویب هیات وزیران، بدون شرط اقامت خواهد بود.)

فراری نبودن از انجام خدمت نظامی

عدم ارتکاب جنحه مهم یا جنایت غیر سیاسی در هیچ مملکتی

 

هم چنین، داشتن مکنت کافی یا شغل معین برای تامین معاش، قبولی در آزمون قانون اساسی، ارائه سوگند و تایید هیات وزیران از دیگر ضوابط تحصیل تابعیت ایرانی می باشد. تهیه مدارک مورد نیاز و نیز پرداخت هزینه مربوط به تحصیل تابعیت و نیز صدور شناسنامه، و هم چنین، ثبت درخواست صدور شناسنامه در مراجع ذی صلاح، از جمله شرایط اخذ شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی محسوب می شود.

مدارک لازم برای گرفتن شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی

در قسمت گذشته، به بیان شرایط دریافت شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی پرداخته و در این خصوص بیان نمودیم که مهم ترین شرط، تحصیل تابعیت ایرانی می باشد. در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا به معرفی لیست مدارک لازم برای گرفتن شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی بپردازیم که شامل موارد قید شده در قسمت زیر، می شود:

 

 سند کسب تابعیت ایران صادره از امور خارجه

 گواهی ولادت ویژه اتباع خارجی

عکس سه در چهار

 اصل معرفی نامه صادره از مقامات انتظامی، شناسنامه مرد ایرانی و سند ازدواج کاغذی یا سند ازدواج الکترونیکی (در مواردی که تبعه افغانی به واسطه ازدواج با مرد ایرانی، متقاضی صدور شناسنامه است.)

اصل مدارک هویتی پدر و مادر، سند تابعیت و معرفی نامه از اداره تابعیت و امور پناهندگان وزارت امور خارجه (در مواردی که متقاضی افغانی، فرزند حاصل ازدواج مادر ایرانی و پدر افغانستانی است.)

کلاسه اثر انگشتان

نامه اداره تابعیت وزارت امور خارجه مبنی بر مشمول بودن متقاضی وفق بند 5 ماده 976 قانون مدنی (برای متقاضیان مشمول این ماده.)

 

هم چنین، علاوه بر مدارک فوق الذکر، ارائه مدارک هویتی شخص متقاضی نظیر گذرنامه معتبر و نیز تکمیل فرم درخواست تابعیت ایران و رسید پرداخت هزینه ها از جمله اسناد مورد نیاز برای تحصیل تابعیت ایرانی و به تبع اخذ شناسنامه محسوب می شود.

سایت ثبت نام شناسنامه اتباع خارجی

در بخش های پیشین مقاله به بیان ضوابط و شرایط لازم برای دریافت شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی، پرداخته و مدارک موردنیاز را در این خصوص، ارائه نمودیم. یکی از سوالات متدوالی در این میان، برای متقاضیان اخذ شناسنامه ایرانی مطرح می شود، این است که آیا سامانه ای به منظور اخذ شناسنامه برای اتباع افغانی راه اندازی شده است یا خیر؛ و اگر پاسخ به این سوال مثبت است، آدرس و جزئیات این سایت چه می باشد؟

 

در پاسخ به پرسش فوق، می بایست بیان نمود که تاکنون، سامانه ای تحت عنوان سایت ثبت نام شناسنامه اتباع خارجی راه اندازی نشده است و اتباع افغانستانی متقاضی دریافت شناسنامه، می بایست بنابر مندرجات سایت سازمان ثبت احوال کشور، مراحل اخذ شناسنامه را به صورت حضوری و از طریق ادارات کل استان ها یا سازمان ثبت احوال کشور دنبال نمایند. مراحل حضوری کسب تابعیت و شناسنامه شامل موارد قید شده در قسمت زیر می باشد:

 

 تشکیل پرونده در استانداری های محل اقامت متقاضی در سراسر کشور (دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی) یا در اداره تابعیت، امور پناهندگان و مهاجرین

طرح درخواست در کمیسیون ماده 3 نظام نامه تابعیت

استعلام از پلیس ناجا در صورت توافق کمیسیون ماده 3 نظام نامه و وصول تصدیق نامه پلیس

بررسی درخواست در هیات وزیران

دادن آزمون قانون اساسی و سوگند در صورت توافق هیات وزیران

تحویل مدارک خارجی به وزارت خارجه

صدور سند و معرفی به ثبت احوال جهت صدور شناسنامه

مراجعه حضوری متقاضی به ادارات ثبت احوال

بررسی صحت مدارک توسط کارشناس و اخذ کلاسمان اثر انگشتان از وی

تایید درخواست و تهیه سند هویتی برای متقاضی و ارائه شناسنامه به وی

 

بنابراین، کلیه متقاضیان افغانی اخذ شناسنامه ایرانی (اعم از فرزندان افغانستانی حاصل از زنان ایرانی با مردان خارجی، فرزندان اتباع خارجی بالای ۱۸ سال و مشمولین بند ۵ ماده ۹۷۶) می بایست به منظور اخذ شناسنامه، مراحل مقتضی را به صورت حضوری، از طریق ادارات ثبت احوال استان پیگیری نمایند.

 

قانون جدید صدور شناسنامه برای اتباع 1403

یکی از نکات مهم، در خصوص صدور شناسنامه برای اتباع افغانی، کسب تابعیت ایرانی بوده و بنابر اعلام سازمان ملی مهاجرت، شرکت در طرح های این سازمان، نظیر طرح مدیریت منابع مالی و سرمایه گذاری اتباع و مهاجرین خارجی در زنجیره تولید منجر به صدور شناسنامه برای اتباع نمی گردد. 

 

به منظور صدور شناسنامه برای اتباع، قوانین، مقررات و آیین نامه های مختلفی توسط مراجع ذی صلاح تصویب و منتشر گردیده و در مواد این قوانین، به مسئله کسب تابعیت و به تبع اخذ شناسنامه اتباع افغانی نیز پرداخته شده است. این قوانین به طور کلی شامل موارد زیر ذکر شده در قسمت زیر می شود:

 

قانون تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايرانی با مردان خارجی [غيرايرانی] (مصوب سال 1385) و اصلاحیه آن (مصوب سال 1398)

قانون ثبت احوال و آیین نامه آن مصوب سال 1355

مواد 976 تا 991 قانون مدنی

آیین نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی مصوب سال 1399

 

با توجه به مطالب فوق، می توان بیان داشت که قانون جدید صدور شناسنامه برای اتباع ۱۴۰۳، در واقع همان مواد مرتبط با این موضوع، در قوانین قبلی می باشد و در حال حاضر؛ قانونی جدیدی تحت عنوان "قانون جدید صدور شناسنامه برای اتباع" تدوین و تصویب نگردیده است.

 

صدور شناسنامه برای فرزندان اتباع خارجی

به موجب حقوق ایران، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و فرزندان اتباع خارجی بالای ۱۸ می توانند تابعیت ایران را تحصیل نموده و شناسنامه ایرانی دریافت نمایند. به همین منظور، این قسمت از مقاله به بیان مراحل صدور شناسنامه برای فرزندان اتباع خارجی اختصاص داده شده است.

 

فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می توانند با ارائه مدارکی نظیر سند تابعیت و معرفی نامه از اداره تابعیت و امور پناهندگان وزارت امور خارجه، دو قطعه عکس و نیز، کلاسه آثار انگشتان به ادارات ثبت احوال استان مراجعه نموده و درخواست دریافت شناسنامه خود را ثبت نمایند.

 

مدارک لازم برای صدور شناسنامه فرزندان اتباع خارجی بالای ۱۸ سال؛ شامل سند کسب تابعیت ایران صادره از امور خارجه، عکس متقاضی و کلاسه اثر انگشتان می شود. پس از ارائه درخواست و مدارک موردنیاز توسط متقاضی به ادارات ثبت، صحت مدارک توسط کارشناس اداره بررسی و تایید گردیده و کلاسمان اثر انگشتان از وی اخذ می شود. در نهایت، سند هویتی برای متقاضی تهیه گردیده و شناسنامه صادر شده به داوطلب تحویل داده می شود.

 

صدور شناسنامه برای اتباع متولد ایران

برخی اتباع افغانستانی، سالیان طولانی است که در ایران سکونت داشته و حتی ممکن است که در این میان، برخی از آنان، صاحب فرزندانی نیز باشند که در ایران متولد شده اند. از جمله سوالات پرتکراری که در این خصوص، برای افراد مطرح می شود این است که آیا امکان صدور شناسنامه برای اتباع متولد ایران وجود دارد یا خیر؟ 

 

در پاسخ به پرسش فوق می بایست بیان نمود که مطابق با قانون ایران، افرادی که در ایران متولد شده، اما دارای پدر یا مادر خارجی می باشند، می توانند تقاضای کسب تابعیت ایران را داشته باشند. با اخذ تابعیت ایران، این افراد از کلیه حقوق و مزایای اتباع ایرانی، نظیر دریافت شناسنامه برخوردار خواهند شد.

 

اتباع متولد ایران، می توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام، به شرط رعایت ضوابط و تهیه مدارک مندرج در قسمت های پیشین مقاله، تقاضای اخذ شناسنامه ایرانی را نمایند. فرزندان اتباع زیر هجده سالی نیز که مادر آن ها ایرانی می باشد، می توانند از طریق درخواست مادر و در صورت نداشتن مشکل امنیتی تقاضای کسب تابعیت و شناسنامه ایرانی را نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی ۱۴۰۳ در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی 1403 پاسخ دهند.