دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / ثبت نام حج تمتع

ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۳

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

مدارک پزشکی و پاسپورت دارای اعتبار، همچنین، انجام پیش ثبت نام در مهلت مقرر در سایت مربوطه و پرداخت هزینه اولیه، از مهم ترین مدارک لازم و شرایط ثبت نام حج تمتع 1403 هستند و هزینه نهایی ثبت نام و پیش ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۳، مبلغی در حدود ۱۶۲ تا ۱۸۸ میلیون تومان، اعلام شده است.

 

از مهم ترین سفرهای زیارتی و اعمال عبادتی مسلمانان، تشرف به خانه خدا در مکه مکرمه و بجا آوردن فریضه حج تمتع است و با توجه به پیشینه مذهبی و تاریخی کشور ایران، افراد بسیاری، متقاضی ثبت نام حج تمتع، در سال جدید، هستند.

 

سازمان حج و زیارت، هر ساله، شرایط و قواعد ثبت نام حج تمتع را اعلام می نماید و در سال جدید (1403) نیز، این کار را انجام داده و علاقمندان به ثبت نام حج تمتع و تشرف به مکه مکرمه، تنها در صورتی، قادر به ادای فریضه حج تمتع، خواهند بود که از زمان، شرایط و مهلت ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۳، مطلع باشند.

 

لذا در مقاله حاضر، شرایط، مدارک لازم و سایت و سامانه ثبت نام حج تمتع 1403، مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص مواردی چون، نحوه ثبت نام، هزینه، مهلت و زمان ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۳، همچنین، پیگیری ثبت نام انجام شده، توضیح داده شده است.

شرایط ثبت نام جدید حج تمتع ۱۴۰۳

در توضیح شرایط ثبت نام جدید حج تمتع 1403، باید گفت، بر اساس آخرین اطلاعیه منتشر شده از سوی سازمان حج و زیارت، شرایط ثبت نام جدید حج تمتع ۱۴۰۳، قرار گرفتن در شمول مصادیق یکی از مواردی می باشد که در ادامه این تیتر از مقاله دینا، ذکر شده است:

 

فرد، بر اساس اعلام قبلی سازمان حج و زیارت، به سامانه reserve.haj.ir، مراجعه کرده و پیش ثبت نام و واریز وجه (مبلغ 140 میلیون تومان) را انجام داده باشد؛

فرد، در کاروان‌های حج تمتع سال ۱۳۹۹، ثبت نام کرده باشد، وجوه مربوطه را واریز نموده باشد و از سال مذکور تا کنون، انصراف نداده باشد.

 

بر اساس آنچه در آخرین اطلاعیه منتشر شده از سوی سازمان حج و زیارت آمده، اولویت ثبت نام در کاروان، با افرادی است که در بالا ذکر شد؛ اما، در صورتی که این افراد، در مواعد مقرر، برای انتخاب کاروان و تکمیل فرآیند ثبت نام خود، اقدام نکرده و ظرفیتی خالی، وجود داشته باشد، باقیمانده ظرفیت کاروان ها، با فراخوان مجدد از سوی سازمان حج و زیارت و ثبت نام افراد واجد شرایط، تکمیل خواهد شد.

مدارک لازم برای ثبت نام حج تمتع

تنها افرادی قادر خواهند بود، اقدام به ثبت نام حج تمتع 1403 نمایند که علاوه بر شرایط مذکور در تیتر اول، از مدارک لازم برای این امر نیز، برخوردار باشند. لذا، در این تیتر از مقاله، مدارک لازم برای ثبت نام حج تمتع، مورد بررسی قرار گرفته اند که عبارتند از:

 

فیش واریز هزینه حج تمتع؛

2 قطعه عکس 4*6 پرسنلی

مدارک مربوط به انجام معاینات پزشکی و تاییدیه پزشک، مبنی بر عدم وجود مانع، برای اعزام به حج؛

 اصل قبض ودیعه‌ گذاری اولیه (ثبت‌ نام‌ شدگان در کاروان‌ های حج سال ۱۳۹۹، ملزم به ارائه این مدرک، نیستند)؛

 گذرنامه دارای اعتبار (افرادی که گذرنامه آن ها، فاقد اعتبار است، باید هرچه زودتر، نسبت به تمدید پاسپورت خود اقدام کنند)؛

مدارک هویتی متقاضی که شامل اصل کارت ملی هوشمند یا کپی برابر اصل آن، همچنین، اصل یا کپی برابر اصل شناسنامه می گردد. شایان ذکر است، در صورت عدم برخورداری از کارت ملی هوشمند، فرد می تواند، اصل یا کپی برابر اصل رسید ثبت نام کارت ملی هوشمند را ارائه دهد.

سامانه ثبت نام حج تمتع

در پاسخ به این پرسش که آدرس سامانه ثبت نام حج تمتع چیست؟ باید گفت، بر اساس آنچه در سایت پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت news.haj.ir آمده، و بسته به وضعیت متقاضی ثبت نام حج تمتع 1403، آدرس سامانه ثبت نام حج تمتع، reserve.haj.ir و سپس tamatoreserve.haj.ir یا my.haj.ir، خواهد بود (در حال حاضر، my.haj.ir در دسترس نیست و فرد با جستجوی آن، به سایت tamatoreserve.haj.ir، هدایت می گردد.) با این توضیح که؛

 

برای افرادی که با مراجعه به سامانه فراخوان تکمیل اطلاعات reserve.haj.ir، نسبت به ویرایش یا تکمیل اطلاعات و اخذ کد رهگیری اقدام کرده اند و سپس، پیش ثبت نام خود، در سایت tamatoreserve.haj.ir را انجام داده اند، سایت tamatoreserve.haj.ir و my.haj.ir، سامانه ثبت نام حج تمتع می باشد. یعنی؛ 

 

متقاضی انتخاب کاروان و ثبت‌ نام در آن می تواند، به نشانی اینترنتی tamatoreserve.haj.ir یا my.haj.ir، مراجعه کرده، به صورت غیر حضوری، در یکی از کاروان‌ های استان محل سکونت خود، ثبت نام نماید و حداکثر، ظرف 48 ساعت، به دفتر مدیر کاروان‌ مراجعه و سایر مراحل قطعی کردن ثبت‌ نام را انجام دهد.

 

شایان ذکر است، علی رغم معرفی سایت my.haj.ir به عنوان سایت رزرو کاروان در اطلاعیه سازمان حج و زیارت، در حال حاضر، با جستجوی آدرس my.haj.ir، فرد به سایت tamatoreserve.haj.ir هدایت می گردد و باید، برروی گزینه "رزرو زائرین"، کلیک کند تا بتواند، کاروان خود را انتخاب نماید و سایت my.haj.ir، در دسترس نیست.

 

اما، سامانه فراخوان تکمیل اطلاعات reserve.haj.ir، برای کسانی است که از فیش رزرو حج تمتع، برخوردار بوده و هنوز، هیچ اقدامی، انجام نداده اند. این افراد ابتدا باید، با مراجعه به سایت فراخوان تکمیل اطلاعات، نسبت به ویرایش یا تکمیل اطلاعات و اخذ کد رهگیری اقدام کنند؛

 

 پس از آن، با مراجعه به سامانه رزرو حج تمتع به آدرس tamatoreserve.haj.ir، رزرو حج تمتع و پیش ثبت نام ​خود را انجام داده و پس از اخذ کد رهگیری پیش ثبت نام، هزینه اولیه را با مراجعه به بانک، پرداخت نمایند و سپس، مراحل ثبت نام نهایی و انتخاب کاروان را طی کنند.

 

توجه به این نکته مهم است که، بر اساس اخبار منتشره، تنها افردی که در کاروان های حج سال 1399، نام‌ نویسی نموده، وجوه مربوطه را واریز کرده‌ اند و انصراف نداده اند، می توانند بدون مراجعه به سامانه فراخوان تکمیل اطلاعات reserve.haj.ir، و سامانه رزرو حج تمتع tamatoreserve.haj.ir، مستقیما به سایت انتخاب و ثبت نام کاروان، برای انتخاب کاروان و قطعی کردن ثبت نام خود، مراجعه کنند.

 

نحوه ثبت نام حج تمتع

در توضیح نحوه ثبت نام حج تمتع باید گفت، مراحل و نحوه ثبت نام این حج، بستگی به وضعیت فرد دارد. در شرایطی که شخص، در مرحله قطعی کردن ثبت نام حج تمتع و انتخاب و رزرو کاروان است، باید، آدرس سایت مربوط به این امر را که در حال حاضر، tamatoreserve.haj.ir می باشد، در مرورگر خود، جستجو نماید و پس از هدایت شدن، به صفحه ای همانند صفحه زیر، برروی گزینه "رزرو زائرین"، کلیک کند.

 

ثبت نام حج تمتع 1403

 

در این مرحله، فرد باید، کد رهگیری دریافت شده در مراحل پیش ثبت نام، کد ملی، اعداد تصویر امنیتی را در کادرهای مربوطه، وارد کرده و برروی گزینه "اضافه به لیست"، کلیک کند.

 

هزینه ثبت نام حج تمتع

 

با طی باقی مراحل و انتخاب کاروان، یک کد پیگیری به فرد، اعطا خواهد شد و وی باید حداکثر، ظرف 48 ساعت، به دفتر مدیر کاروان‌ مراجعه و سایر مراحل قطعی کردن ثبت‌ نام را انجام دهد.

 

در شرایطی که فردی در مرحله انتخاب کاروان نیست و صرفا، از فیش ودیعه گذاری حج تمتع برخوردار است، باید پس از اعلام فراخوان از سوی سازمان حج و زیارت، به سامانه فراخوان تکمیل اطلاعات reserve.haj.ir مراجعه کرده و نسبت به ویرایش یا تکمیل اطلاعات و اخذ کد رهگیری اقدام کند، سپس، به سامانه رزرو حج تمتع tamatoreserve.haj.ir رفته و پیش ثبت نام خود را انجام دهد.

 

برای ویرایش یا تکمیل اطلاعات و اخذ کد رهگیری، فرد باید، آدرس سامانه فراخوان تکمیل اطلاعات reserve.haj.ir را جستجو نماید و پس از ورود به صفحه ای مشابه صفحه زیر، تیک گزینه " موارد فوق را رویت و مطالعه نمودم" را زده و برروی گزینه "ادامه"، کلیک کند.

 

 زمان ثبت نام حج تمتع

 

در این مرحله، فرد باید، اطلاعات خود را در کادر "ثبت اطلاعات"، وارد کرده و برروی گزینه "جستجو"، کلیک کند.

 

 مهلت ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۳

 

در این قسمت، فرد باید، ، اطلاعات مورد نیاز، اعم از اطلاعات هویتی، پستی و... را وارد کرده و برروی گزینه "ادامه"، کلیک کند.

 

ثبت نام حج تمتع 1403

 

با طی باقی مراحل مربوط به ویرایش یا تکمیل اطلاعات، کد رهگیری ای به فرد، اعطا خواهد شد و فرد می تواند، برای انجام پیش ثبت نام حج تمتع، به سایت رزرو حج تمتع، به آدرس tamatoreserve.haj.ir، مراجعه کند.

 

با جستجوی آدرس سامانه رزرو حج تمتع tamatoreserve.haj.ir، فرد به صفحه ای مشابه تصویر زیر، هدایت می گردد و باید، برروی گزینه زرد رنگ "برای پیش ثبت نام اینجا را کلیک کنید"، کلیک نماید. 

 

هزینه ثبت نام حج تمتع

 

در گام بعدی، فرد باید، کد رهگیری سامانه فراخوان تکمیل اطلاعات و کد ملی را در کادرهای مربوطه، وارد کرده و با درج کد امنیتی، برروی گزینه "جستجو"، کلیک کند.

 

 زمان ثبت نام حج تمتع

 

با طی مراحل فوق الذکر، فرد می تواند، به بانک، مراجعه کرده و مبلغ علی الحساب را جهت تکمیل فرایند ثبت نام، نزد بانک معرفی شده، واریز کند. پس از آن، در موعد مقرر اعلامی از سوی سازمان حج و زیارت، فرد باید، به سایت ثبت نام و انتخاب کاروان، مراجعه کرده و مراحلی که در ابتدای این تیتر، ذکر شد را طی نماید.

 

هزینه ثبت نام و پیش ثبت نام حج تمتع 1403

در توضیح قیمت و هزینه ثبت نام و پیش ثبت نام حج تمتع 1403 باید گفت، هزینه نهایی ثبت نام حج تمتع، حدود ۱۶۲ تا ۱۸۸ میلیون تومان، اعلام شده است و متقاضیان باید، در حدود 140 میلیون تومان آن را در مرحله پیش ثبت نام و باقی را در زمان قطعی کردن ثبت نام، پرداخت کنند.

 

بدیهی است، مسائل فرعی ای چون، تهیه عکس سه در چهار، اخذ پاسپورت ایران یا تمدید آن، ثبت نام کارت ملی هوشمند (در صورت عدم برخورداری از این سند)، انجام معاینات پزشکی و مواردی از این دست نیز، هزینه هایی را برای متقاضیان ثبت نام حج تمتع، ایجاد خواهد کرد. توجه به این نکته ضروری است که مسافران حج تمتع می توانند از سهمیه ارز مسافرتی زائران حج، در سال جاری، که به میزان 500 یورو می باشد نیز استفاده نمایند. این سهمیه، در سهمیه ارز سالانه مسافران خارج؛ محاسبه نمی گردد.

 

شایان ذکر است، هزینه ثبت نام حج تمتع، هر ساله، از سوی سازمان حج و زیارت، تعیین و در اخبار، اعلام می گردد و افراد می توانند، برای اطلاع از قیمت و هزینه های دقیق ثبت نام و پیش ثبت نام حج تمتع در هر سال، به سامانه مربوط به اخبار سازمان حج و زیارت، مراجعه کنند.

 

زمان و مهلت ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۳

زمان و مهلت ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۳ و اینکه آخرین سال ثبت نام حج تمتع چه زمانی است؟ پرسش اغلب افرادی است که از سند و فیش ودیعه گذاری حج تمتع، برخوردار هستند و تمایل دارند، این سفر زیارتی مقدس را در سال 1403 انجام دهند. در توضیح زمان و مهلت ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۳ باید گفت؛

 

 با توجه به اینکه افراد بسیاری، از فیش ودیعه گذاری حج تمتع در سال های قبل، برخوردار هستند، دولت و سازمان حج و زیارت، بازه های زمانی مختلفی را برای ثبت نام حج تمتع و اعزام افراد، به مکه مکرمه، اعلام می نمایند. با این توضیح که؛

 

در دی ماه و اسفند ماه سال قبل، بازه زمانی یک هفته ای و سه روزه، برای پیش ثبت نام، انتخاب کاروان و قطعی کردن ثبت نام، اعلام گردید و بر طبق اخبار، کسانی که ثبت نام خود را قطعی نمودند، در اردیبهشت 1403، به حج، اعزام خواهند شد. بدیهی است، پس از اعزام موفق گروه اول در سال ۱۴۰۳، مجددا، زمان و مهلت ثبت نام و پیش ثبت نام ودیعه گذاران فیش حج تمتع، اعلام می شود و متقاضیان می توانند، ثبت نام خود را انجام دهند.

 

پیگیری ثبت نام حج تمتع

پس از بررسی ثبت نام حج تمتع 1403، هزینه، زمان و مهلت ثبت نام و پیش ثبت نام این حج، در این تیتر از مقاله دینا، پیگیری ثبت نام حج تمتع​ ۱۴۰۳، مورد بررسی و توضیح، قرار خواهد گرفت. در توضیح شیوه پیگیری ثبت نام حج تمتع، باید گفت؛

 

پس از اینکه متقاضیان، بر اساس آنچه در تیتر چهارم مقاله، توضیح داده شد و راهنمای تصویری آن، ارائه گردید، ثبت نام و پیش ثبت نام و انتخاب کاروان خود را انجام دادند، صرفا 48 ساعت، فرصت دارند تا به کاروان مربوطه، مراجعه کرده و ثبت نام انجام شده را قطعی و پیگیری نمایند.

 

بدیهی است، عدم مراجعه حضوری به کاروان، برای پیگیری ثبت نام و تحویل مدارک پزشکی، عکس و...، سبب جایگزینی فردی دیگر، به جای شخصی که از پیگیری و قطعی نمودن ثبت نام خود استنکاف ورزیده می گردد؛ لذا، بهتر است ثبت نام کنندگان حج تمتع، در اولین فرصت، نسبت به پیگیری ثبت نام خود، اقدام کنند. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و مهلت ثبت نام حج تمتع در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و مهلت ثبت نام حج تمتع پاسخ دهند.