دینا / تجاری / مالیات / مالیات علی الحساب

مالیات علی الحساب

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

مالیات علی الحساب نوعی از مالیات است که شخص قبل از سر رسیدن اقدام به پرداخت آن می کند و با مالیات مقطوع کاملا متفاوت می باشد زیرا در مالیات علی الحساب بعدا این امکان وجود دارد که مالیات دیگری از شخص وصول شود در حالیکه در مالیات مقطوع به غیر از آن مالیات دیگری دریافت نمی شود. همچنین نحوه پرداخت مالیات علی الحساب به میزان  2درصد ارزش کالا می باشد.

 

مالیات یکی از منابع درآمدی برای دولت محسوب می شود و تاثیر به سزایی در رشد و توسعه اقتصادی کشور دارد. در واقع به منظور تامین مالی دریافت مالیات از افراد جامعه ضروری می باشد. همچنین یکی از مصادیق و انواع مهم مالیات را می توان مالیات علی الحساب دانست.

 

بنابراین مالیات علی الحساب همواره یکی از پر بحث ترین موضوعات پیرامون مالیات است و به همین دلیل اطلاع از این نوع از مالیات و اشخاصی که مکلف به پرداخت آن هستند، شناخت میزان و نحوه پرداخت آن و به طور کلی کسب اطلاعات راجع به مالیات  علی الحساب امری حائز اهمیت تلقی می شود.

 

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پرداختن به این موضوع که مالیات علی الحساب چیست و مالیات علی الحساب واردات چه می باشد؛ به دستور العمل دریافت این مالیات از واردکنندگان کالا بپردازیم. سپس در خصوص نحوه پرداخت آن صحبت خواهیم کرد. در انتها به تفاوت مالیات علی الحساب و مالیات مقطوع پرداخته خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

مالیات علی الحساب چیست

یکی از اصطلاحاتی که در بحث حسابداری وجود دارد مالیات علی الحساب است. در این میان ممکن است که برای برخی از افراد این سوال مطرح شود که منظور از مالیات علی الحساب چیست و تعریف آن چه می باشد که در این بخش به صورت مفصل توضیحاتی در خصوص آن ارائه می گردد.

 

در ابتدا باید گفت که علی الحساب به مبلغ پولی اشاره دارد که شخص حقیقی یا حقوقی از کارفرمای خود بخشی از مبلغ قرارداد توافق شده را زودتر از موعد دریافت می‌کند. ماده 28 قانون محاسبات عمومی کشور نیز در این خصوص مقرر می دارد:« علی الحساب عبارت است از، پرداختی که به منظور ادای قسمتی از تعهد با رعایت مقررات صورت می گیرد.»

 

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده مالیات علی الحساب را می توان این گونه تعریف کرد که یکی از منابع مهم درآمدی دولت‌ ها محسوب می شود و به معنای مالیاتی است که قبل از سررسید توسط شخص مودی پرداخت می شود. به عبارت دیگر مالیات علی الحساب به معنی پیش پرداخت مالیات است و تنها بخشی از مالیات پایه محسوب می شود و بعدا این امکان وجود دارد که مالیات دیگری هم از شخص وصول شود.

مالیات علی الحساب واردات چیست

در بخش قبلی توضیحاتی در خصوص مالیات علی الحساب ارائه گردید و بیان شد که به معنای پیش پرداخت مالیات می باشد. حال باید توجه داشت که قانون گذار برای واردات کالا به کشور پرداخت این نوع از مالیات را اجباری می داند و به جهت اهمیت آن در این بخش از مقاله به بررسی این سوال پرداخته می شود که منظور از مالیات علی الحساب واردات چیست؟

 

در ابتدا باید گفت که برای حمایت از تولید داخلی و کاهش وابستگی به کالاهای وارداتی، وارد کنندگان کالا برای ورود کالا به داخل کشور می بایست به دولت مالیات پرداخت کنند. این مالیات یکی از مصادیق بارز مالیات بر ارزش افزوده محسوب می شود و به ‌صورت درصدی از ارزش کالاهای وارد شده به کشور محاسبه می شود.

 

همچنین همانطور که گفته شد منظور از مالیات علی الحساب این است که شخص مودی قبل از پایان سر رسید، بخشی از مالیات پایه خود را پرداخت کند. بر همین اساس مالیات علی الحساب واردات را باید این گونه تعریف کرد که هر کالایی که وارد کشور می شود می بایست 2 درصد از ارزش آن کالا به صورت علی الحساب به گمرک پرداخت شود و در سال آتی در هنگام محاسبه مالیات، این 2درصد از میزان مالیاتی که می بایست پرداخت کند کسر می شود. البته باید توجه داشت که شرکت های تولیدی دارای پروانه بهره برداری از پرداخت 2 درصد مالیات علی الحساب معاف می باشند. ذکر این نکته ضروری است که مطابق با اعلام سازمان مالیات؛ واردات شمش طلا، تا اطلاع ثانوی، از پرداخت دو درصد مالیات علی الحساب، معاف شده است.

دستور العمل دریافت مالیات علی الحساب از واردکنندگان کالا

در بخش های قبلی در خصوص چیستی مالیات علی الحساب و نرخ آن توضیحاتی ارائه گردید. حال در خصوص دریافت این نوع از مالیات، دستور العملی صادر شده است که اطلاع از آن برای اشخاص ضروری می باشد. به همین خاطر در این بخش برای استفاده کاربران فایلی از دستور العمل دریافت مالیات علی الحساب از واردکنندگان کالا بارگذاری شده است.

 

دستور العمل دریافت مالیات علی الحساب از واردکنندگان کالا
  • حجم: 80 KB
  • منبع: دینا

 

لازم به ذکر است که در حال حاضر مطابق بخش نامه بخشنامه شماره 1401/830753 مالیات علی الحساب ورود کالا به داخل کشور به نرخ 4 درصد محاسبه نمی شود. در واقع بر اساس ابلاغیه گمرک کالایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به داخل کشور وارد می شود، مشمول پرداخت مالیات علی الحساب واردات کالا به نرخ 2 درصد می شود.

 

نحوه پرداخت مالیات علی الحساب

قانون گذار برای پرداخت مالیات علی الحساب شیوه خاصی در نظر گرفته است که بسیاری از افراد از این موضوع اطلاعی ندارند. به همین خاطر در این بخش از مقاله به بیان نحوه پرداخت مالیات علی الحساب اختصاص پیدا کرده است که به شرح زیر می باشد:

 

در ابتدا مبلغ مالیات علی الحساب توسط گمرکات کشور تعیین شود پس از آن از طریق پنجره واحد فرامرزی به سازمان امور مالیاتی این مبلغ اعلام می شود و سازمان مذکور برای دریافت این مالیات اقدام کند. باید توجه داشت که مالیات علی الحساب بر اساس ارزش گمرکی کالا تعیین می شود یعنی 2 درصد از ارزش گمرکی که در اظهارنامه آورده شده برای محاسبه این مالیات ملاک عمل خواهد بود.

 

لازم به ذکر است که سازمان امور مالیاتی موظف است که پس از اخذ مبلغ مالیات علی الحساب مراتب را به اداره گمرک اعلام کند. نکته دیگر این که در حال حاضر این امکان برای اشخاص فراهم شده است که به صورت غیرحضوری از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مودیان به نشانی   tax.gov.ir برای پرداخت مالیات علی الحساب خود اقدام نمایند.

 

تفاوت مالیات علی الحساب و مالیات مقطوع

مالیات انواع مختلفی دارد که یکی از آن مالیات مقطوع می باشد که تفاوت اساسی با مالیات علی الحساب دارد. حال در این قسمت از مقاله، قصد داریم به جهت آشنایی کاربران توضیحاتی در خصوص مالیات علی الحساب و مالیات مقطوع ارائه دهیم تا افراد نسبت به این مقوله شناخت و اطلاعات کافی داشته باشند.

 

در ابتدا لازم است که توضیح داده شود که منظور از مالیات مقطوع چه می باشد. مالیات مقطوع در مورد سود یا درآمدهایی است که مشمول مالیات نمی شوند و پس از پرداخت آن، هیچ مالیات دیگری از شخص وصول نخواهد شد. همچنین مالیات مقطوع اغلب در خصوص نقل و انتقال ملک و نقل و انتقال سهام می باشد.

 

در مورد مالیات علی الحساب نیز گفته شد که این مالیات را باید به عنوان پیش پرداخت در نظر گرفت بنابراین تفاوت اصلی مالیات علی الحساب و مالیات مقطوع در این است که در مالیات علی الحساب بعدا این امکان وجود دارد که مالیات دیگری از شخص وصول شود در حالیکه در مالیات مقطوع همانطور که از نام آن پیداست، تنها یک بار پرداخت می شود و بعدا از شخص هیچ مالیات دیگری دریافت نمی شود.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه پرداخت مالیات علی الحساب در کانال تلگرام تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه پرداخت مالیات علی الحساب پاسخ دهند.