دینا / تجاری / امور بانکی / وام تبصره ۱۸ قانون بودجه

وام تبصره ۱۸ قانون بودجه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

دریافت و پیگیری تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه، در صورت داشتن شرایط و مدارک لازم، نظیر برخورداری از مجوز و نداشتن بدهی معوقه بانکی، با ورود و ثبت درخواست در سامانه ثبت نام تسهیلات توسعه اشتغال دستگاه اجرایی ارائه دهنده این تسهیلات، میسر است. نرخ سود و مبلغ این تسهیلات، بسته به نهاد ارائه دهنده آن، متغییر می باشد.

 

یکی از مهم ترین مواردی که در چرخه اقتصادی کشورها، تاثیر می گذارد، رشد و رونق کسب و کارها و ایجاد اشتغال است. از این رو، دولت جمهوری اسلامی ایران، هر ساله، در قانون بودجه، در خصوص حمایت های مالی از کسب و کارها و اشتغال زایی، تعیین تکلیف، می نماید.

 

از جمله طرح های حمایتی دولت در قانون بودجه، با هدف توسعه کسب و کارها و اشتغال زایی، وام و تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه است که تنها، به متقاضیان واجد شرایط و آشنا با نحوه ثبت نام این تسهیلات، ارائه می گردد.

 

با توجه به اهمیت این تسهیلات، در مقاله حاضر، ماهیت، شرایط دریافت، مدارک لازم و سامانه ثبت نام تسهیلات توسعه اشتغال (تبصره ۱۸)، بررسی گردیده و نحوه ثبت نام و دریافت، مبلغ و نرخ سود و پیگیری تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه، توضیح داده شده است.

وام تبصره ۱۸ چیست

در پاسخ به این پرسش که وام تبصره 18 چیست؟ باید تبصره 14 ماده 1 دستورالعمل اجرایی جزء (۳) بند (ج) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ را مورد بررسی قرار داد. مستفاد از تبصره مذکور، می توان گفت، وام تبصره ۱۸​، وامی است قرض الحسنه، که به موجب قانون بودجه در سال نگارش این مقاله (دی ماه 1402) به افراد زیر، اعطا می گردد:

 

"کلیه صاحبین کسب و کار حقیقی و حقوقی دارنده مجوز فعالیت از دستگاه اجرایی، که دارای شناسه یکتای صادره از درگاه ملی مجوزهای کشور (moavez.ir) هستند، بـه استثنای متقاضیانی که مجوز فعالیت خود را قبل از سال ۱۴۰۲ دریافت نموده اند."

 

مستفاد از تبصره 18 قانون بودجه 1402، هدف از اعطای این وام، مواردی چون، "حمایت از تولید و اشتغال پایدار؛ رشد تولید ملی از طرق مختلف؛ ارتقا بهره وری؛ تکمیل طرح های تولیدی نیمه­ تمام؛ احیای واحدهای تولیدی راکد و بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی موجود؛ استفاده از ظرفیت­ های خالی بنگاه های تولیدی و تکمیل زنجیره ارزش تولید" می باشد.

 

بر اساس تبصره ۱۸، اولویت تعلق وام، با طرح های دانش بنیان و پیشران است و از همین رو، در سال ۱۴۰۲، صندوق نوآوری و شکوفايی رياست جمهوری، با در نظر گرفتن جزء ۴ بند «ب» تبصره 18 قانون بودجه 1402 و با هدف کمک به توسعه اشتغال در زيست‌ بوم فناوری و نوآوری کشور، شرکت‌ های دانش‌ بنيان، فناور و خلاق متقاضی تسهیلات مالی را شناسایی و ارزیابی نموده و برای دریافت تسهیلات، به بانک‌ های عامل، معرفی می نماید.

 

بر اساس اخبار منتشره در خصوص تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه 1402، این تسهیلات، توسط دستگاه های اجرایی و نهادهای ذی صلاح دریافت کننده بودجه از دولت و در قالب وام طر ح‌ های اشتغال حمایتی، تولیدی، پیشران اقتصادی و دانش بنیان، به متقاضیان واجد شرایط، اختصاص خواهد یافت. 

شرایط دریافت وام تبصره 18

در توضیح شرایط دریافت وام تبصره 18باید گفت، این شرایط، بسته به حوزه فعالیت متقاضی، متفاوت است؛ چرا که هر دستگاه اجرایی دریافت کننده بودجه تسهیلات تبصره ۱۸​ قانون بودجه، شرایط مخصوص خود را برای متقاضیان اخذ این تسهیلات، پیش بینی کرده است.

 

بنابراین، متقاضیان دریافت و ثبت نام تسهیلات توسعه اشتغال تبصره 18، برای اطلاع از شرایط دریافت این تسهیلات، باید به بخشنامه دستگاه اجرایی ای که فعالیت آن ها، در حوزه کار آن دستگاه می باشد، مراجعه نماید. به طور کلی، از مهم ترین شرایط عمومی دریافت این تسهیلات، می توان به موارد زیر، اشاره کرد:

 

 متقاضی، شخص حقیقی دارای اهلیت یا شخص حقوقی تشکیل شده به صورت قانونی باشد؛ 

متقاضی، در یکی از حوزه های مد نظر دستگاه اجرایی اعطا کننده تسهیلات تبصره ۱۸​، فعالیت داشته باشد؛

طرح یا پروژه‌ ای که متقاضی، قصد اخذ تسهیلات، برای آن را دارد، به تایید دستگاه اجرایی ذیربط رسیده باشد؛

متقاضی، در سامانه ثبت نام تسهیلات توسعه اشتغال تبصره 18، درخواست اعطای تسهیلات خود را ثبت نموده باشد؛

متقاضی، از مدارک لازم برای ثبت نام تسهیلات توسعه اشتغال تبصره 18، همچنین، از سابقه فعالیت اقتصادی و مالی مناسب، برخوردار باشد؛ نتیجه اعتبار سنجی بانکی آن، مثبت گردد و از اقساط معوقه و چک برگشتی، برخوردار نباشد. 

مدارک لازم برای دریافت تسهیلات توسعه اشتغال (تبصره ۱۸)

یکی از مهم ترین شرایط دریافت تسهیلات توسعه اشتغال تبصره ۱۸ قانون بودجه، برخورداری از مدارک لازم است؛ اما، از آنجا که هر نهاد اجرایی دریافت کننده بودجه تسهیلات تبصره 18، مدارک ویژه ای را برای اعطای تسهیلات توسعه اشتغال تبصره ۱۸ پیش بینی و تعیین می کند و ذکر تمامی این مدارک، در یک تیتر، ممکن نیست، در این تیتر از مقاله دینا، صرفا، مدارک عمومی لازم برای دریافت این تسهیلات، ذکر گردیده اند که عبارتند از:

 

اصل مدارک هویتی، اعم از کارت ملی و شناسنامه؛

 اصل مجوز فعالیت، از دستگاه اجرایی ذی صلاح، که دارای شناسه یکتای صادره از درگاه ملی مجوزهای کشور (moavez.ir) است؛

در خصوص شخصیت های حقوقی، کپی گواهینامه ثبت شرکت یا موسسه در سامانه جامع ثبت شرکت ها؛ کپی اساسنامه شرکت یا موسسه؛ کپی روزنامه رسمی آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت یا موسسه و گزارش حسابرسی شرکت یا موسسه (برای سال مالی قبل) نیز، نیاز است.

 

متقاضیان اطلاع از مدارک اختصاصی تسهیلات تبصره 18، باید بخشنامه مربوط به نهاد و دستگاه اجرایی ای که قصد اخذ تسهیلات تبصره ۱۸ از آن نهاد را دارند نیز، بررسی کرده تا به طور دقیق و کامل، از مدارک لازم برای دریافت تسهیلات توسعه اشتغال (تبصره ۱۸)، مطلع گردند.

 

سامانه ثبت نام وام تبصره 18

در توضیح سامانه ثبت نام وام تبصره 18، باید گفت، همانطور که در تیتر اول مقاله نیز ذکر شد، بر اساس اخبار منتشره در خصوص تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه 1402، این تسهیلات، توسط دستگاه های اجرایی و نهادهای ذی صلاح دریافت کننده بودجه از دولت و در قالب وام طر ح‌ های اشتغال حمایتی، تولیدی، پیشران اقتصادی و دانش بنیان، به متقاضیان واجد شرایط، اختصاص خواهد یافت.

 

بدیهی است، هر دستگاه اجرایی، باید، سامانه مخصوص اعطای وام حوزه مربوطه خود را راه اندازی کرده و شرایط و مدارک آن را در قالب بخشنامه و آیین نامه داخلی، تعیین و تصریح کند. لذا، نمی توان سامانه ای مشخص را تحت عنوان سامانه ثبت نام تسهیلات توسعه اشتغال تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲، معرفی کرد و هر نهاد، سامانه مخصوص خود را دارد.

 

به عنوان مثال، سامانه سیتا cita.maj.ir، از سوی وزارت جهاد کشاورزی، راه اندازی شده و متقاضیان تسهیلات تبصره ۱۸ اعطایی از سوی این نهاد، باید، از طریق سامانه مذکور، برای ثبت درخواست خود، اقدام نمایند.

 

یا صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در سامانه خود ghazal.inif.ir، ذیل گزینه تسهیلات، امکان ثبت درخواست تسهیلات تبصره 18 را نیز پیش بینی کرده و برای ثبت درخواست تسهیلات توسعه اشتغال تبصره ۱۸ شرکت‌ های دانش‌ بنیان و شرکت‌ های فناور و خلاق، دو لینک اختصاصی، در نظر گرفته است.

 

نحوه ثبت نام و دریافت وام تبصره ۱۸

نحوه ثبت نام و دریافت وام تبصره ۱۸، حسب مورد و بسته به اینکه دستگاه اجرایی اعطا کننده وام، اقدام به راه اندازی سامانه مخصوص، نموده یا خیر، می تواند، به صورت حضوری و از طریق مراجعه به دستگاه ذی ربط و ذی صلاح و به صورت اینترنتی و از طریق مراجعه به سامانه راه اندازی شده از سوی دستگاه اجرایی، صورت گیرد. در هر دو شیوه، فرد باید، فرم های مربوطه را تکمیل و مدارک لازم را حسب مورد، بارگذاری یا ارائه نماید.

 

از آنجا که هر نهاد اجرایی، سامانه مخصوص خود را برای اعطای تسهیلات توسعه اشتغال تبصره ۱۸، راه اندازی نموده است و سامانه و سایت واحدی تحت عنوان سامانه ثبت نام تسهیلات توسعه اشتغال تبصره 18، وجود ندارد، در این تیتر، صرفا جت آشنایی خوانندگان محترم، راهنمای تصویری تسهیلات توسعه اشتغال تبصره ۱۸ وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده است؛

 

بدیهی است، این راهنما، مناسب همه افراد نبوده و متقاضیان دریافت این تسهیلات از دستگاه های اجرایی دیگر، باید به سامانه مخصوص راه اندازی شده از سوی آن دستگاه، مراجعه کنند. برای دریافت تسهیلات توسعه اشتغال تبصره ۱۸ وزارت جهاد کشاورزی، فرد باید، مراحل زیر را پشت سر بگذارد:

 

در ابتدا، متقاضی باید، آدرس سامانه سیتا cita.maj.ir را جستجو نماید و گزینه "ورود به پنل کاربری" را انتخاب کند.

 

تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه

 

در این گام، فرد باید، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نماید و در صورت عدم برخورداری از این موارد، ابتدا از طریق گزینه ثبت نام، برای ثبت نام در سامانه سیتا، اقدام کند.

 

سامانه ثبت نام تسهیلات توسعه اشتغال تبصره ۱۸ قانون بودجه

 

در این گام، فرد باید، گزینه "تبصره 18" را انتخاب کند.

 

 تسهیلات توسعه اشتغال تبصره 18 قانون بودجه

 

در این مرحله، فرد باید، مشخصات عمومی متقاضی را وارد و برروی گزینه "ثبت"، کلیک کند.

 

 سامانه تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه

 

در این قسمت، فرد باید، مشخصات فعالیت و طرح فنی خود را وارد کرده و به مرحله بعدی برود.

 

تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه

 

در این مرحله، فرد باید، مدارک مورد نیاز، اعم از مدارک هویتی و...، را بارگذاری کرده و برروی گزینه "ثبت"، کلیک کند.

 

سامانه ثبت نام تسهیلات توسعه اشتغال تبصره ۱۸ قانون بودجه

 

در شرایطی که متقاضی، تمامی مراحل را به درستی، طی نموده باشد، کد رهگیری ثبت موفقیت آمیز درخواست تسهیلات توسعه اشتغال تبصره ۱۸، به وی، پیامک خواهد شد و می تواند، با ورود به سامانه، درخواست ثبت شده خود، جهت دریافت این تسهیلات را پیگیری کند.

 

مبلغ و نرخ سود وام تبصره 18

یکی از پرسش های رایج متقاضیان ثبت نام تسهیلات توسعه اشتغال تبصره ۱۸، مبنی بر این است که مبلغ و نرخ سود وام تبصره 18 قانون بودجه، چقدر است؟ لذا در این تیتر از مقاله دینا، این مبحث، بررسی و در خصوص آن، توضیح داده خواهد شد.

 

در توضیح مبلغ و نرخ تسهیلات توسعه اشتغال تبصره ۱۸، باید گفت، نمی توان مبلغ و نرخ سود مشخصی را تعیین کرد؛ چرا که این امر، تابع فاکتورهایی چون، سال درخواست تسهیلات، دستگاه اجرایی ارائه دهنده آن و مواردی از این دست، متغییر است.

 

اما در حال حاضر و در سال نگارش مقاله (دی ماه 1402)، سقف تسهیلات صندوق نوآوری وشکوفایی ریاست جمهوری، 3 میلیارد تومان و سود آن، حداکثر 4 درصد است و دریافت کنندگان، باید، طی 48 ماه، اقدام به بازپرداخت تسهیلات اخذ شده نمایند.

 

همچنین، در این سال (دی ماه ۱۴۰۲) مبلغ وام تبصره ۱۸ صنعت و معدن برای هر طرح یا پروژه، بر اساس نوع طرح و میزان سرمایه‌ گذاری آن، تعیین می‌ گردد و حداکثر مبلغ این وام برای طرح‌ های تولیدی و صنعتی، ۱۰۰ میلیارد ریال و برای طرح‌ های معدنی، ۵۰ میلیارد ریال است. نرخ سود وام تبصره ۱۸ صنعت و معدن، ۱۸ درصد است و این نرخ سود، برای طرح‌ های دانش‌ بنیان و اشتغال‌ زا، ۱۴ درصد می باشد.

 

شایان ذکر است، اخبار منتشره در سال 1402، خبر از تخفیف نرخ سود به میزان ۲ درصد، برای تقویت کسب و کار مرزنشینان و مناطق محروم و فعالیت های دانش بنیان در این مناطق، می دهند. در ادامه، پیگیری تسهیلات توسعه اشتغال (وام تبصره ۱۸)، بررسی می گردد.

 

پیگیری تسهیلات توسعه اشتغال (وام تبصره ۱۸)

پیگیری تسهیلات توسعه اشتغال (وام تبصره ۱۸)، یا از طریق مراجعه حضوری به دستگاه اجرایی ارائه دهنده وام و یا از طریق مراجعه به سایت و سامانه ای که فرد، اقدام به ثبت نام تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه در آن نموده، انجام می گردد. در زیر، راهنمای تصویری پیگیری تسهیلات توسعه اشتغال (وام تبصره ۱۸) ثبت نام شده در سایت وزارت جهاد کشاورزی، به عنوان نمونه، ارائه شده است.

 

در ابتدا، فرد باید، آدرس سامانه سیتا cita.maj.ir را جستجو نماید، گزینه "ورود به پنل کاربری" را انتخاب کند و پس از ورود به پورتال خود در سایت سیتا، برروی گزینه "تبصره 18" کلیک کند.

 

سامانه تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه

 

با کلیک برروی گزینه مذکور، فرد می تواند، وضعیت درخواست خود در خصوص تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه را مشاهده نماید. شایان ذکر است، راهنمای تصویری ورود به سامانه سیتا جهاد کشاورزی، در تیتر پنجم مقاله، ارائه شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط ثبت نام تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط ثبت نام تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه پاسخ دهند.