دینا / تجاری / امور بانکی / سامانه توثیق الکترونیکی دارایی ست

سامانه توثیق الکترونیکی دارایی ست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

سامانه توثیق الکترونیکی دارایی، سایتی است که افراد با ورود و ثبت نام در آن، می توانند کلیه دارایی های خود را که مالیت داشته و قابلیت نقدشوندگی داشته باشد را به وثیقه تبدیل نمایند. کاهش زمان وثیقه‌ گذاری و تنوع در ارائه وثایق، از جمله مزایای سامانه ست بانک صادرات می باشد.

 

وثیقه به مال یا دارایی نقدی یا غیرنقدی (اعم از منقول یا غیرمنقول) گفته می شود که شخص، به عنوان ضمانت در نزد دادگاه یا طرف دیگر قرارداد می سپارد تا زمانی که به تعهدات خود عمل نماید. در عصر حاضر و با توجه به الکترونیکی شدن بسیاری از امور، بانک صادرات بستری را فراهم نموده تا افراد بتوانند در آن، اقدام به وثیقه گذاری به صورت الکترونیکی نمایند.

 

سامانه توثیق الکترونیکی بانک صادرات، به افراد کمک می کند به شیوه الکترونیکی و کاملا غیرحضوری، به توثیق دارایی های خود اقدام نمایند. در این راستا، اطلاع از آدرس سامانه توثیق الکترونیکی دارایی و نحوه ورود و ثبت نام در آن، امری حائر اهمیت می باشد.

 

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پاسخ به این پرسش که سامانه توثیق الکترونیکی دارایی چیست؛ به نحوه ورود و ثبت نام در آن بپردازیم. سپس در خصوص نحوه وثیقه گذاری در سامانه ست بانک صادرات صحبت خواهیم کرد و امکانات و مزایای سامانه ست را ارائه خواهیم نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

 

برای ورود به سامانه توثیق الکترونیکی دارایی کلیک کنید.

 

سامانه توثیق الکترونیکی دارایی

 

کاربران برای ورود به سامانه توثیق الکترونیکی دارایی بانک صادرات باید به سایت set.bsi.ir​ مراجعه کنند.

سامانه توثیق الکترونیکی دارایی چیست

امروزه، بسیاری از افراد، برای انجام اموری، نظیر دریافت وام، قرارهای وثیقه کیفری، انعقاد قراردادها و ... نیاز به ارائه وثیقه دارند. به منظور سهولت در امور متقاضیان، بانک صادرات، با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی، سامانه ای را تحت عنوان سامانه توثیق الکترونیکی دارایی یا سامانه ست، راه اندازی نموده است.

 

در پاسخ به این سوال که سامانه توثیق الکترونیکی دارایی چیست؛ می توان بیان نمود که افراد، با ورود و ثبت نام در این سامانه، می توانند کلیه دارایی های خود، اعم از سهام های بورسی، اندوخته بیمه های عمر و زندگی، سپرده های بانکی، طلا، سیم کارت، سرمایه گذاری صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت و سفته الکترونیک و... را که مالیت داشته و قابلیت نقدشوندگی داشته باشد را براساس ضریب تعیین شده در سامانه به وثیقه بگذارند. هم چنین، سهام در بازار اصلی به میزان 85 درصد ارزش آن، سهام در بازار فرعی به میزان 75 درصد ارزش و سهام عدالت، قابل توثیق در این سامانه می باشند.

 

با توجه به این که این سامانه، برای نخستین بار در کشور، ایجاد شده است، در گام اول، افراد می توانند سهام بورسی و بیمه های عمر خود را به وثیقه تبدیل نموده و در گام های بعدی نیز، امکان تبدیل سایر دارایی ها نظیر طلا، سیم کارت و یارانه و... به وثیقه فراهم خواهد شد.

 

فرآیند توثیق دارایی در این شیوه، بدون مراجعه به بانک و به صورت کاملا الکترونیکی صورت گرفته و نیازی نیست که افراد به صورت حضوری به بانک ها مراجعه نمایند. هم اکنون سامانه توثیق الکترونیکی دارایی بانک صادرات به آدرس set.bsi.ir در دسترس متقاضیان قرار گرفته و در آینده ای نزدیک سایر بانک ها نیز به این سیستم متصل خواهند شد.

ورود به سامانه توثیق الکترونیکی دارایی

در قسمت گذشته، به این پرسش که سامانه توثیق الکترونیکی دارایی چیست؛ پاسخ داده و بیان نمودیم که افراد با ورود به این سامانه، می توانند دارایی های خود را که مالیت داشته و قابلیت نقدشوندگی داشته باشد را به وثیقه تبدیل نمایند. در این قسمت، مراحل و نحوه ورود به سامانه توثیق الکترونیکی دارایی برای متقاضیان بیان خواهد گردید.

 

به منظور ورود به سامانه توثیق الکترونیکی دارایی یا سامانه ست بانک صادرات، افراد می بایست نشانی set.bsi.ir را در مرورگر خود وارد نموده و مطابق با تصویر زیر به صفحه اصلی این سایت وارد شوند. پس از آن، فرد باید از قسمت بالای سایت، گزینه "ورود" را انتخاب کند.

 

سامانه توثیق الکترونیکی دارایی

 

علاوه بر بانک ها، قرار است که قوه قضائیه، بیمه ها و شرکت های بیمه و نیز نهادها و مراکزی که فروش اعتباری دارند؛ نیز به این سامانه ملحق شوند. بنابراین، این تصور که این خدمت، تنها مختص بانک صادرات است، اشتباه بوده و به مرور زمان، کلیه بانک ها به این سیستم متصل خواهند شد.

نحوه ثبت نام در سامانه توثیق الکترونیکی دارایی

در قسمت های پیشین مقاله، به چیستی و ماهیت سامانه توثیق الکترونیکی دارایی و نحوه ورود به آن پرداخته و بیان نمودیم که افراد برای استفاده از خدمات سایت توثیق الکترونیکی بانک صادرات، می بایست به نشانی set.bsi.ir مراجعه نمایند. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به توضیح نحوه ثبت نام در سامانه توثیق الکترونیکی دارایی بپردازیم.

 

به منظور ثبت نام در این سایت شخص می بایست نشانی set.bsi.ir را در مرورگر خود وارد نموده و مطابق با تصویر زیر به صفحه اصلی این سایت وارد شود. پس از آن، داوطلب باید گزینه ورود را از قسمت بالای سایت انتخاب نماید.

 

ورود به سامانه توثیق الکترونیکی دارایی

 

پس از آن، شخص می بایست اطلاعات خود نظیر کد ملی، تاریخ تولد و شماره همراه خود را وارد کرده و گزینه و تایید و ارسال را انتخاب کند.

 

ثبت نام سامانه توثیق الکترونیکی دارایی

 

در مرحله بعدی، داوطلب باید کد ارسال شده به شماره همراه خود را در کادر مربوطه وارد کند و تایید و ادامه را انتخاب کند.

 

سامانه ست بانک

 

در نهایت، فرآیند ثبت نام فرد در سامانه تکمیل شده و وی می تواند به خدمات و امکانات آن دسترسی یابد.

 

سامانه توثیق الکترونیکی دارایی

 

با توجه به این که این سامانه، به تازگی راه اندازی شده است، ممکن است که متقاضیان در استفاده از برخی خدمات آن با مشکل مواجه شده و با غیرفعال بودن درخواست مدنظر رو به رو شوند، که البته در آینده نزدیک، برطرف خواهد گردید.

 

نحوه وثیقه گذاری در سامانه ست بانک صادرات

به منظور وثیقه گذاری در سامانه ست بانک صادرات، متقاضی می بایست شرایط و ضوابطی را داشته باشد که از جمله آن می توان به داشتن حساب کاربری در سامانه سجام، نداشتن چک برگشتی، دارا بودن حساب نزد بانک، عدم وجود تعهدات بلاتکلیف در بانک و نیز ارائه دارایی قابل توثیق در بانک اشاره نمود. مراحل و نحوه وثیقه گذاری در سامانه ست بانک صادرات نیز عبارات است از:

 

ارائه وکالت فروش به صورت سیستمی (در صورت عدم تعهد به اقساط بانک)

انتخاب نوع دارایی و نمایش آن به متقاضی

انجام احراز اختیار

پرداخت کارمزد

اتمام فرآیند و دریافت استعلام های مربوطه توسط سیستم

 

توجه به این نکته ضروری است که در صورت انجام عملیات توثیق، بانک وجهی را تحت عنوان کارمزد توثیق از متقاضی دریافت خواهد نمود. افراد در صورت فسخ درخواست، امکان استرداد کارمزد توثیق را نخواهند داشت. در پاسخ به این پرسش که چه زمانی دارایی از توثیق خارج خواهد شد، نیز، باید بیان نمود که پس از بازپرداخت اقساط در موعد مقرر، رفع توثیق دارایی فرد، صورت خواهد پذیرفت.

 

توجه به این نکته ضروری است که با توجه به اعلام و سیاست شرکت سپرده گذاری مرکزی، امکان وثیقه گذاری در روزهای کاری، یعنی شنبه تا چهارشنبه و ساعات 8 الی 16 امکان پذیر است. بنابراین، افراد در توثیق دارایی خود می بایست به این محدودیت زمانی نیز توجه داشته باشند. رفع توثیق نیز 72 ساعت پس از اتمام پرداخت اقساط و تسویه تسهیلات امکان پذیر می باشد.

 

امکانات و مزایای سامانه ست

از جمله سوالات متدوالی که ممکن است برای افراد در حوزه سامانه توثیق الکترونیکی دارایی یا سامانه ست، مطرح شود این است که امکانات و مزایای سامانه ست چه می باشد و این سامانه، چه خدماتی را به متقاضیان ارائه می نماید؟

 

در پاسخ به این پرسش می توان بیان نمود که افراد با ورود به این سامانه می توانند دارایی های متعدد خود را که قبلا امکان وثیقه گذاری آن وجود نداشت را توسط موسسات اعتباری به وثیقه بگذارند. با توجه به این که این فرآیند، به صورت کاملا الکترونیک انجام می شود، افراد نیازی به مراجعه حضوری به بانک ها نخواهند داشت. برخی دیگر از مهم ترین مزایای سامانه ست به شرح زیر می باشد:

 

کاهش زمان وثیقه‌ گذاری

مدیریت ثروت

تناسب ارزش دارایی مورد وثیقه و تسهیلات ارائه شده

تنوع در ارائه وثایق

امکان وثیقه‌ گذاری دارایی‌ های راکد و غیرمولد

امکان تغییر وثیقه

 آزادسازی بخشی از وثیقه متناسب با تعهدات رفع شده

حذف مشکل قبول و پذیرش ضامن یا ضامنان توسط بانک ها به‌ دلیل برداشت‌ های مختلف و متفاوت از ضوابط اعتبارسنجی

 

با این که در حال حاضر تنها بانک صادرات، این خدمت را به متقاضیان ارائه می نماید، اما همانطور که پیش تر بیان شد، در آینده ای نزدیک، کلیه بانک ها، نهادها و موسسات اعتباری و هم چنین قوه قضائیه به سامانه ست متصل خواهند شد و افراد می توانند در صورت صدور قرار وثیقه، از زندان رفتن خود با وثیقه الکترونیکی که در این سامانه، ایجاد نموده اند؛ جلوگیری نمایند.

 

توجه به این نکته ضروری است که اگر تسهیلات نکول شده و یا اشخاص نتوانند بدهی خود را پرداخت نمایند، بانک راسا نسبت به نقد کردن وثایق مذکور اقدام خواهند نمود. علاوه بر این، دارایی که در این سامانه، به وثیقه گذاشته می شود، تا زمانی که توسط سپرده گذاری مرکزی در وثیقه بانک یا موسسه اعتباری باشد، قابل نقل و انتقال و معامله نخواهد بود.

 

متقاضیان دریافت تسهیلات دارای کد سجام بورسی نیز این امکان را دارند که با مراجعه به آدرس اینترنتی سامانه ست به نشانی set.bsi.ir از ارزش دارایی‌ های راکد و سایر دارایی‌ های قابل ارزش‌ گذاری خود مطلع شده و بدون نیاز به بازخرید یا فروش این دارایی‌ ها، نسبت به وثیقه‌ گذاری آن ها در فرآیند دریافت تسهیلات استفاده نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه توثیق الکترونیکی دارایی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه توثیق الکترونیکی دارایی پاسخ دهند.