دینا / تجاری / مالیات / دادرسی مالیاتی

دادرسی مالیاتی چیست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

دادرسی مالیاتی که بر اساس مفاد دستورالعمل دادرس مالیات و قانون جدید مالیات های مستقیم انجام می گیرد، به فرایند اعتراض مودی به مبلغ مالیات تعیین شده و فرآیند رسیدگی به اعتراض مطروحه گفته می شود که مراحل ثبت اعتراض، از طریق پورتال شخصی در درگاه ملی خدمات مالیات و انتخاب گزینه ثبت شکایت از بخش درخواست ها، می باشد.

 

امروزه، دولت، بیش از پیش، بر پرداخت مالیات توسط مودیان مشمول، تاکید دارد و افرادی که از پرداخت مالیات، طفره بروند، مشمول جرایم مالیاتی پیش بینی شده در قانون می شوند. با وجود احترام شهروندان به قانون و اقدام به خود اظهاری مالیاتی و با وجود نهایت دقت کارمندان سازمان امور مالیاتی و ممیزان محترم در تعیین مبلغ مالیات بر اساس اظهارنامه ارائه شده، امکان خطا و اشتباه در مبلغ مالیات متعلقه به مشمولین مالیات، امکان پذیر است.

 

از این رو، دادرسی عادلانه مالیاتی و جلوگیری از ضایع شدن حقوق مودیان محترم، در قانون جدید مالیات های مستقیم و دستورالعمل خاص دادرس مالیات، مورد پیش بینی قرار گرفته که استفاده از آن، تنها در صورتی میسر است که مودی متقاضی دادرسی، از چیستی، قانون جدید و دستورالعمل دادرسی مالیاتی و مواردی که مشمول دادرسی مالیاتی می گردند، مطلع باشد.

 

لذا در مقاله حاضر، توضیح داده شده که دادرسی مالیاتی چیست، قانون جدید، مراحل و دستورالعمل آن چه بوده و پس از ارائه فایل دانلود دستورالعمل مربوط به دادرس مالیات و دادرسی مالیاتی، در خصوص مراکز صالح انجام دادرسی، نکاتی ارائه شده است که علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانند، ادامه مقاله را دنبال کنند.

دادرسی مالیاتی چیست؟

برای توضیح در خصوص پرسش دادرسی مالیاتی چیست؟ لازم به توضیح است که؛ بر اساس قانون مالیات های مستقیم، مشمولین مالیات بر درآمد و دارایی، هر ساله و در مواعد مقرر، باید اقدام به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی یا به عبارتی، خوداظهاری مالیاتی کرده تا اظهارنامه آن ها بررسی و میزان مالیات پرداختی آن ها، بر اساس ارقام مندرج در اظهارنامه، توسط ممیز سازمان مالیات تعیین شود.

 

پس از بررسی خوداظهاری مالیاتی فرد مشمول یا در صورت تعیین مالیات به صورت علی راس در موارد پیش بینی شده در قانون، مبلغ مالیات قابل پرداخت توسط مشمول، مشخص و در بخش ابلاغیه های پورتال او در سامانه my.tax.gov.ir یا همان درگاه ملی خدمات مالیات، قرار می گیرد. در شرایطی که فرد، مبلغ تعیین شده توسط ممیز مالیاتی را قبول نداشته و قصد اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی خود را داشته باشد، دادرسی مالیاتی، مفهوم و مصداق می یابد.

 

مقصود از دادرسی مالیاتی، فرآیند رسیدگی به اعتراض مودی مالیاتی به مبلغ مندرج در برگ تشخیص مالیاتی است که مستفاد از ماده 238 قانون مالیات های مستقیم، مودی برای اعتراض، صرفا 30 روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی، فرصت دارد.

 

باید مد نظر داشت، شروع فرآیند دادرسی مالیاتی، صرفا منحصر به اعتراض به مبلغ مندرج در برگ تشخیص مالیات نبوده و مودیان مالیاتی، می توانند به شیوه وصول و نحوه پرداخت مالیات نیز اعتراض کرده و تقاضای دادرسی مالیاتی را از سازمان امور مالیاتی و سایر مراجع ذی صلاح، داشته باشند.

قانون جدید دادرسی مالیاتی

در تیتر قبلی، مقصود از دادرسی مالیاتی و فرآیند آن، توضیح داده شد. پرسشی که اغلب پس از توضیح در خصوص دادرسی مالیاتی مطرح می گردد، مبنی بر این است که قانون جدید دادرسی مالیاتی چیست؟ لذا در این تیتر، پرسش مطروحه، بررسی و به آن، پاسخ داده خواهد شد.

 

قانون مالیات مستقیم با آخرین اصلاحات آن، قانونی است که در خصوص امور مربوط به مالیات و دادرسی مالیاتی، تعیین تکلیف می نماید و افراد برای کسب اطلاع از فرآیند و مراحل دادرسی مالیاتی، باید به این قانون با آخرین اصلاحات آن، مراجعه کنند. 

 

بنابراین، می توان گفت، قانونی جداگانه، تحت عنوان قانون جدید دادرسی مالیاتی، وجود ندارد و مقصود از قانون جدید مالیاتی، همان قانون مالیات های مستقیم است. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص برگ تشخیص مالیاتی و نحوه دریافت آن، می توانند مقاله زیر را مطالعه کنند.

مراحل دادرسی مالیاتی

انجام مراحل دادرسی مالیاتی​، در مرحله اولیه، نیازمند داشتن حساب کاربری در درگاه ملی خدمات مالیات و ورود به آن از طریق وارد کردن نام کاربری و رمز عبور می باشد. برای ورود به درگاه ملی خدمات مالیات، فرد باید، آدرس my.tax.gov.ir را جستجو کرده و نام کاربری، کلمه عبور و کد امنیتی را وارد و بر روی گزینه ورود به پنل کاربری، کلیک کند.

 

دادرسی مالیاتی چیست

 

در این گام، شخص باید کد ارسالی به شماره همراه خود را در کادر مربوطه وارد نماید.

 

 قانون جدید و دستورالعمل دادرسی مالیاتی

 

در این قسمت، متقاضی باید بر روی گزینه درخواست ها، کلیک کند.

 

دستورالعمل و قانون جدید دادرسی مالیاتی

 

در این مرحله، فرد باید گزینه ثبت شکایت و اعتراض را انتخاب نماید.

 

 مراحل دادرسی مالیاتی

 

در این گام، فرد باید پرونده ای که قصد ثبت اعتراض در خصوص آن را دارد، تعیین کند.

 

دادرسی مالیاتی چیست

 

در این مرحله، شخص باید گزینه اعتراض به ممیز کل را انتخاب نماید و با طی باقی مراحل، اعتراض خود را ثبت کند.

 

 دستورالعمل و قانون جدید دادرسی مالیاتی

 

 پس از طی مراحل لازم، در صورتی که اعتراض فرد، مورد قبول واقع نگردد و مبلغ مندرج در برگ تشخیص مالیات، تغییر نکند، او باید اعتراض و فرآیند دادرسی مالیاتی را به ترتیب، در مراجعی چون؛ هیئت‌ های حل اختلاف مالیاتی، شورای عالی مالیاتی، هیئت سه‌ نفره تعیین شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیوان عدالت اداری، پیگیری نماید.

 

برای مطرح کردن شکایت و رسیدگی به آن، در هیئت سه‌ نفره تعیین شده توسط وزارت امور اقتصادی و سایر مواردی که در ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم مطرح شده اند، متقاضی باید از حساب کاربری در سامانه دادما، به آدرس dad.mefa.ir، برخوردار بوده و از طریق ورود به سامانه، اقدام به ثبت شکایت خود کند. برای این کار، در ابتدا باید، dad.mefa.ir را جستجو و بر روی گزینه ورود به سامانه کلیک کند.

 

دادرسی مالیاتی چیست

 

در این قسمت، متقاضی باید نام کاربری و رمز عبور خود در سامانه داداما که به آن سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر مالیات نیز گفته می شود را در کادرهای مربوطه وارد نماید.

 

 قانون جدید و دستورالعمل دادرسی مالیاتی

 

در این گام، متقاضی باید، بر روی گزینه شکواییه جدید کلیک کند.

 

 دستورالعمل و قانون جدید دادرسی مالیاتی

 

در این مرحله، فرد باید منبع مالیاتی، شماره پرونده مالیاتی و نحوه پیگیری شکایت را مشخص و به مرحله بعدی برود.

 

 مراحل دادرسی مالیاتی

 

با ادامه مراحل و تعیین جزئیات لازم، شخص موفق خواهد شد، شکایت خود برای دادرسی مالیاتی در سامانه دادما و بررسی آن در هیئت سه‌ نفره تعیین شده توسط وزارت امور اقتصادی را ثبت نموده و از طریق همین سامانه، اقدام به پیگیری آن نماید.

 

مراکز دادرسی مالیاتی

در این تیتر از مقاله، بر اساس آنچه در قانون جدید مالیات های مستقیم و دستورالعمل دادرسی مالیاتی، ذکر گردیده، مراکز دادرسی مالیاتی در هر مرحله از فرآیند دادرسی و اعتراض، نام برده خواهد شد و مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ مقصود از مراکز دادرسی مالیاتی، مراجعی هستند که در هر مرحله از فرآیند اعتراض، به پرونده و اعتراض مودی، رسیدگی و رای مقتضی را صادر می کنند.

 

اداره مالیات، هیئت‌ های حل اختلاف مالیاتی، شورای عالی مالیاتی، هیئت سه‌ نفره تعیین شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیوان عدالت اداری، مراکز دادرسی مالیاتی هستند که نحوه ورود آن ها به پرونده و شرایطی که ورود آن ها به پرونده را ممکن می سازد، به شرح زیر است:

 

اداره مالیات: 

در شرایطی که مودی، به برگ تشخیص مالیات، اعتراض داشته باشد، ابتدا مطابق مراحلی که در تیتر سوم مقاله ذکر شد، اقدام به ثبت اعتراض خواهد کرد تا اعتراض وی بررسی شده و پس از بررسی پرونده در اداره مالیات، رای مقتضی صادر و توسط رئیس اداره مالیات، امضا گردد.

 

هیئت حل اختلاف بدوی و تجدید نظر:

 

در صورت عدم پذیرش اعتراض مودی از سوی اداره مالیات، چنانچه مودی، همچنان به مبلغ مندرج در برگ تشخیص خود، اعتراض داشته باشد، اعتراض و پرونده وی، به هیئت های حل اختلاف مالیاتی که از صلاحیت رسیدگی به کلیه اختلافات مالیاتی برخوردار است، ارجاع می گردد.

 

اعضای این هیئت، نماینده سازمان امور مالیاتی کشور، قاضی و یک نفر نماینده از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یا جامعه حسابداران رسمی یا مجامع حرفه‌ای یا اتاق تعاون یا تشکل‌ های صنفی یا شورای‌ اسلامی شهر خواهد بود. عضو سوم، با توجه به شغل مودی یا موضوع مالیات مورد اعتراض، تعیین می گردد.

 

شورای عالی مالیاتی:

مرجعی است که پرونده های مالیاتی و اعتراضاتی که به هیچ وجه در سایر مراجع مطروحه در پاراگراف قبل، قابل رسیدگی نیستند را مورد بررسی و رسیدگی قرار داده و رای مقتضی را صادر می نماید. بر اساس ماده 252 قانون جدید مالیات های مستقیم "شورای عالی مالیاتی، مرکب است از بیست و پنج نفر عضو که از بین اشخاص صاحب نظر، مطلع و مجرب در امور حقوقی، اقتصادی،‌ مالی، حسابداری و حسابرسی ..."، انتخاب می گردند.

 

هیئت سه‌ نفره تعیین شده توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی:

مستفاد از ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم، این هیئت، به دستور وزیر اقتصاد و داریی تشکیل می گردد و به پرونده هایی رسیدگی می نماید که در خصوص مالیات های قطعی بوده و قابل طرح در هیچ یک از مراکز فوق الذکر در پاراگراف های قبلی، نیستند. آرای صادره از این مرکز دادرسی، قطعی و لازم الاجرا می باشد.

 

 دیوان عدالت اداری:

 از جمله مراجع اختصاصی قضایی کشور، دیوان عدالت اداری است که به دعاوی و شکایات مردم راجع به ادارات و واحد های دولتی، رسیدگی می نماید و در خصوص اعتراض مالیاتی، چنانچه مودی، از طریق هیچ یک از نهادهای فوق الذکر، به نتیجه نرسد، می تواند اقدام به شکایت از اداره و سازمان امور مالیاتی نزد، دیوان عالی کشور کند.

 

دانلود دستورالعمل دادرسی مالیاتی

فرایند دادرسی مالیاتی و مراحل کامل انجام آن بر اساس قانون جدید مالیات های مستقیم، در دستورالعمل دادرسی مالیاتی، ذکر شده اند که علاقمندان به دانلود دستورالعمل دادرسی مالیاتی و اطلاع از جزئیات نحوه و مراحل دادرسی، می توانند از طریق باکس زیر، نسبت به دانلود دستورالعمل دادرس مالیات اقدام کرده و با مطالعه آن، از مراحل دادرسی مالیاتی، مطلع شوند.

 

فایل دانلود دستورالعمل دادرسی مالیاتی
  • حجم: 324 KB
  • منبع: سایت سامان امور مالیاتی

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چیستی دادرسی مالیاتی و مراحل آن در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون چیستی دادرسی مالیاتی و مراحل آن پاسخ دهند.