دینا / کیفری / کلاهبرداری / کلاهبرداری در مهاجرت

کلاهبرداری در مهاجرت

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

کلاهبرداری در مهاجرت، یعنی، شخص یا اشخاصی، در موضوعات مربوط به مهاجرت، با حیله و نیرنگ و تقلب و انجام مانورهای متقلبانه، دیگران را فریب داده و سبب شوند آن ها، مال خود را با رضایت، تقدیم کلاهبردار نمایند. مواردی چون، رد اصل مال به صاحب آن و حبس از ۲ تا ده سال، حکم قانون در خصوص مجازات اشد این جرم است.

 

کلاهبرداری، یکی از جرایمی است که در جامعه امروز، بسیار رواج داشته و بدون اغراق، می توان گفت، اکثر افراد، شخصا یا به واسطه اعضای خانواده، اقوام یا دوستان و همکارانشان، با این جرم، مواجه شده اند یا در خصوص آن شنیده اند. 

 

کلاهبرداری، می تواند در خصوص طیف گسترده ای از موضوعات رخ دهد و با توجه به تمایل بسیاری از افراد برای مهاجرت، کلاهبرداری در مهاجرت، از شایع ترین موضوعاتی است که این جرم، در خصوص آن، محقق می گردد و از همین رو، تمامی افرادی که قصد مهاجرت دارند، باید با معنا، مصادیق تحقق، ارکان و عناصر، حکم قانونی و مجازات اشد کلاهبرداری در مهاجرت و نحوه شکایت از آن، آشنا باشند.

 

لذا در مقاله حاضر، چیستی، ارکان، عناصر، شرایط تحقق و انواع کلاهبرداری در مهاجرت در موسسات مهاجرتی، مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص حکم قانونی و مجازات اشد این جرم، توضیحات لازم، ارائه شده است که علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این امر می توانند، ادامه مقاله را دنبال کنند.

کلاهبرداری در امر مهاجرت به چه معناست؟

برای پاسخ به این پرسش که کلاهبرداری در مهاجرت به چه معناست؟ ابتدا باید به تعریف جرم کلاهبرداری از منظر قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری پرداخت. مستفاد از ماده یک قانون مذکور، کلاهبرداری، زمانی محقق می شود که؛

 

یک یا چند نفر، با کمک حیله، نیرنگ و مانورهای متقلبانه، دیگری یا دیگران را فریب دهند و بدین ترتیب، با رضایت شخص یا اشخاص فریب خورده به علت فریب، نیرنگ و مانورهای متقلبانه، مال (اعم از مال منقول یا غیر منقول) آن ها را، تحصیل نماید. 

 

بر اساس مقدمات مذکور، در تعریف کلاهبرداری در مهاجرت، باید گفت، زمانی که شخص یا اشخاصی، در موضوعات مربوط به مهاجرت، با حیله و نیرنگ و تقلب و انجام مانورهای متقلبانه، دیگران را فریب داده و سبب شوند آن ها، مال خود را با رضایت، تقدیم کلاهبردار نمایند، کلاهبرداری در مهاجرت، محقق شده است.

ارکان، عناصر و شرایط تحقق جرم کلاهبرداری در امر مهاجرت

در توضیح ارکان، عناصر و شرایط تحقق جرم کلاهبرداری در مهاجرت، باید به مواد عمومی قانون مجازات اسلامی، همچنین ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، مراجعه کرد. با در نظر گرفتن قوانین مذکور، ارکان، عناصر و شرایط تحقق جرم کلاهبرداری در امر مهاجرت، به شرح زیر هستند؛

 

رکن قانونی جرم کلاهبرداری در امر مهاجرت که به معنای جرم انگاری شدن کلاهبرداری در قانون مجازات یا سایر قوانین مرتبط می باشد که این امر، یعنی رکن قانونی جرم کلاهبرداری در امر مهاجرت، ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری است.

 

رکن مادی جرم کلاهبرداری در امر مهاجرت که به معنای تحقق مادی کلاهبرداری در عالم خارج به واسطه رفتار مادی مرتکب یا مرتکبین است و رکن معنوی کلاهبرداری در امر مهاجرت که به معنای سوء نیست عام و خاص مرتکب این جرم و قصد ضرر به دیگری، فریب او با مانور متقلبانه و بردن مال وی با رضایت شخصی فرد می باشد.

 

از جمله شرایط تحقق جرم کلاهبرداری در امر مهاجرت، این است که یک یا چند شخص، نه صرفا با دروغ که با اعمالی چون نیرنگ، مانورهای متقلبانه، فریب و امید به امور واهی یا استفاده از اسناد مجعول، برای بردن مال اشخاص، دیگری یا دیگران را در موضوعات مربوط به مهاجرت، فریب دهند، به گونه ای که شخص فریب خورده، با رضایت، مال خود، اعم از منقول یا غیر منقول را تقدیم کلاهبردار در امر مهاجرت نماید.

 

در شرایط تحقق جرم کلاهبرداری در امر مهاجرت، باید دقت داشت که استفاده از مانورهای متقلبانه، نیرنگ و فریب و نه دروغ محض، آن هم با سوء نیت و قصد ضرر رساندن به دیگری، فریب خوردن فرد مقابل و تسلیم مال با رضایت خود به فرد کلاهبردار، حتما باید، محرز گردند تا حکم قانونی کلاهبرداری در امر مهاجرت و مجازات این جرم، برای مرتکب یا مرتکبین، صادر شود.

انواع کلاهبرداری در موسسات مهاجرتی

در تیترهای قبلی مقاله، چیستی کلاهبرداری در مهاجرت، ارکان، عناصر و شرایط تحقق آن، مورد بررسی قرار گرفت؛ از آنجا که ممکن است این سوال در ذهن خوانندگان محترم مقاله حقوقی دینا نقش بندد که مصادیق کلاهبرداری در موسسات مهاجرتی چیست؟ در این بخش از مقاله، در مورد شایع ترین روش ها و انواع کلاهبرداری در موسسات مهاجرتی، توضیح داده خواهد شد.

 

موسسات مهاجرتی کلاهبردار، ابتدا با مانورهای متقلبانه، نظیر تهیه سربرگ و مهر، جعل مادی و معنوی مربوط به مجوز های قانونی دفتر مهاجرتی، راه اندازی یک سایت به عنوان کاریابی خارجی و در نهایت اجاره یک مکان در یک ملک دارای موقعیت تجاری، خودر را دفتر و موسسه مهاجرتی معتبر، معرفی می نمایند و سپس، با کمک مواردی چون تبلیغات در رسانه های خصوصی و فضای مجازی، خود را در معرض دید افراد قرار می دهند؛

 

پس از جذب مخاطب و تعیین نوبت برای مراجعه حضوری به دفتر، موسسات مهاجرتی کلاهبردار، در اصطلاح عرفی و رایج میان صنف خود، اقدام به پرزنت کردن مراجع نموده و به او وعده هایی دروغ، در خصوص مجوز کار، ویزای اقامت دائم، بورس های تحصیلی رایگان و... را می دهند. بدین ترتیب، پس از فریب مخاطب خود با مانورهای متقلبانه و جلب اعتماد وی، اقدام به انعقاد قراردادی جعلی نموده و مبالغی را تحت عنوان پیش پرداخت، حق مشاوره و... از او اخذ می کنند.

 

در نهایت، پس از مدتی، به بهانه های واهی، مراجع خود را دست به سر کرده و با جمع کردن موسسه دروغین و تخلیه ملک، با اموال و پول های تسلیمی از سوی مراجع، برای همیشه، متواری می گردند. وعده های فریبی که اکثر موسسات مهاجرتی کلاهبردار، می دهند، موارد زیر را در بر می گیرند:

 

 وعده اخذ اقامت موقت و دائم، در کمترین زمان ممکن؛ وعده دریافت ویزا با تضمین ۱۰۰%؛ وعده فراهم کردن شغل مناسب، با بالاترین درآمد از طریق کارفرما؛ وعده داشتن روابط در سفارتخانه ها برای تسهیل روند اخذ ویزا؛ وعده داشتن روابطی ویژه و خاص برای پذیرش دانشجو؛ وعده بورسیه تضمینی؛ وعده مهاجرت بدون پول و سپرده مالی، جهت تضمین. 

 

باید در نظر داشت، در برخی مواقع، موسسات مهاجرتی کلاهبردار در امر مهاجرت، ایمیل ها یا پیامک های جعلی ای را از سوی دولت های مختلف یا از سوی موسسه خود یا سایت های کاریابی جعلی ای که راه اندازی کرده اند برای فرد، ارسال نموده و از او می خواهند که اطلاعات شخصی و در مواردی بانکی خود را وارد نماید و بدین ترتیب، اقدام به کلاهبرداری از او می کنند که در صورت اثبات، به مجازات کلاهبرداری موسسات مهاجرتی، محکوم خواهند شد.

 

حکم قانون و مجازات کلاهبرداری در امر مهاجرت

حکم قانون و مجازات کلاهبرداری مهاجرت، بسته به اینکه فرد، شخصی عادی بوده یا مستخدم دولت، همچنین، بسته به اینکه بر خلاف واقع "عنوان یا سمت ماموریت از طرف سازمان ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت یا شرکت‌ های دولتی یا شوراها یا شهرداری ها یا نهادهای انقلابی و به طور کلی قوای سه گانه و همچنین نیروهای مسلح و نهادها و موسسات مامور به خدمت عمومی را اتخاذ کرده؛

 

یا اینکه جرم را با استفاده از تبلیغ عامه از طریق وسائل ارتباط جمعی یا نطق در مجامع و یا انتشار آگهی چاپی یا خطی" انجام داده، متفاوت است. لذا در زیر، به تفکیک، حکم قانون و مجازات کلاهبرداری در امر مهاجرت، در هر یک از فروض و حالت های مذکور، توضیح داده خواهد شد.

 

مجازات کلاهبرداری در امر مهاجرت برای اشخاص عادی، رد مال (اصل مال) به صاحب آن، یک تا هفت سال حبس(در صورتی که مبلغ مورد کلاهبرداری، بیش از صد میلیون تومان باشد) و شش ماه تا سه سال و نیم حبس (در صورتی که مبلغ مورد کلاهبرداری، کمتر از صد میلیون تومان باشد) است.

 

مجازات کلاهبرداری در امر مهاجرت و مجازات کلاهبرداری موسسات مهاجرتی، برای کارکنان دولت یا موسسات و سازمان های دولتی یا وابسته به دولت یا شهرداری‌ ها یا نهادهای انقلابی به خدمت عمومی‌، رد مال (رد اصل مال) به صاحب آن، حبس از دو تا ده سال (چنانچه مبلغ کلاهبرداری، بیش از 100 میلیون تومان باشد) و حبس از یک تا پنج سال، (چنانچه مبلغ کلاهبرداری، کمتر از 100 میلیون تومان باشد) و انفصال ابد از خدمت دولتی و پرداخت جزای نقدی، معادل مالی که اخذ شده است، می باشد. 

 

همچنین، علاوه بر مجازات مذکور در پاراگراف قبل، انفصال دائم از خدمات دولتی برای افراد در مرتبه مدیرکل یا بالاتر یا هم‌ طراز آن ها و شش ماه تا سه سال انفصال موقت از خدمات دولتی، برای افراد پائین از مرتبه مدیرکل یا هم‌ طراز آن ها در نظر گرفته خواهد شد.

 

شایان ذکر است مجازات رد اصل مال به صاحب آن، حبس از ۲ تا ده سال یا یک تا 5 سال و انفصال ابد از خدمت دولتی و پرداخت جزای نقدی، معادل مالی که اخذ شده، برای افرادی که کلاهبرداری در امر مهاجرت را تحت عنوان یا "سمت ماموریت از طرف سازمان ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت یا شرکت‌ های دولتی یا شوراها یا شهرداری ها یا نهادهای انقلابی و به طور کلی قوای سه گانه و همچنین نیروهای مسلح و نهادها و موسسات مامور به خدمت عمومی" انجام داده اند؛

 

همچنین، افرادی که جرم را "با استفاده از تبلیغ عامه از طریق وسائل ارتباط جمعی یا نطق در مجامع و یا انتشار آگهی چاپی یا خطی" انجام داده اند، در نظر گرفته خواهد شد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات جرم کلاهبرداری می توانند مقاله پیشنهادی در قسمت بیشتر بخوانید را مطالعه کنند.

 

مجازات اشد در جرم کلاهبرداری در امر مهاجرت

از آنجا که کلاهبرداری در امر مهاجرت، می تواند به صورت ساده و یا مشدد تحقق یابد و مجازات کلاهبرداری مشدد در امر مهاجرت با کلاهبرداری ساده در امر مهاجرت، تفاوت داشته، در این تیتر، پس از توضیح کلاهبرداری ساده و مشدد، در خصوص مجازات اشد در جرم کلاهبرداری در امر مهاجرت، از منظر قانون تشدید مجازات مرتکبین، اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری و قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، صحبت خواهد شد.

 

مقصود از کلاهبرداری مشدد در امر مهاجرت یا سایر امور، این است که فرد کلاهبردار، یا به واسطه تبلیغات در رسانه های عمومی و نشر آگهی، مرتکب جرم کلاهبرداری شود؛ یا مستخدم دولت، مامور دولت، مستخدم نهادها و سازمان های وابسته به دولت، مستخدم قوای سه گانه و شهرداری ها و سایر مراجع دولتی باشد؛ یا خود را مستخدم یکی از ارگان های مذکور معرفی نماید. 

 

کلاهبرداری ساده در امر مهاجرت یا سایر امور، کلاهبرداری ای است که هیچ یک از موارد مذکور در پاراگراف قبل، در خصوص آن، مصداق نداشته باشد. مجازات کلاهبرداری ساده در امر مهاجرت یا سایر امور، رد اصل مال به صاحب آن، حبس از یک تا ۷ سال یا شش ماه تا سه سال و نیم، بسته به اینکه مبلغ کلاهبرداری شده، بیش از 100 میلیون تومان باشد یا کمتر از آن و پرداخت جزای نقدی، معادل مالی که اخذ شده می باشد اما در خصوص کلاهبرداری مشدد، مجازات اشد، اعمال خواهد شد.

 

مجازات اشد کلاهبرداری در امر مهاجرت یا سایر امور، رد اصل مال به صاحب آن، حبس از ۲ تا ده سال یا یک تا 5 سال بسته به اینکه مبلغ، بیش از 100 میلیون یا کمتر از آن باشد، انفصال ابد از خدمت دولتی و پرداخت جزای نقدی، معادل مالی که اخذ شده می باشد و در خصوص مستخدمین و مامورین دولتی ای که در مرتبه مدیرکل یا بالاتر یا هم‌ طراز آن ها بوده و یا پایین تر از مرتبه مدیرکل و هم طراز آن، قرار دارند، به ترتیب، انفصال دائم از خدمات دولتی و شش ماه تا سه سال انفصال موقت از خدمات دولتی نیز، در نظر گرفته می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کلاهبرداری در مهاجرت و حکم قانونی آن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون کلاهبرداری در مهاجرت و حکم قانونی آن پاسخ دهند.