دینا / تجاری / مالیات / سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر مالیات

سامانه هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مالیات‌

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

به منظور ورود و ثبت نام در سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر مالیات‌ شخص می بایست نشانی این سایت، به آدرس dad.mefa.ir را در مرورگر خود وارد نموده و از منوی اصلی سایت گزینه ورود به سامانه یا ثبت نام را انتخاب کند. همچنین، اعتراض به هیات ماده ۲۵۱ مکرر مهلت زمانی ندارد.

 

ماده 251 مکرر از فصل سوم قانون مالیات مستقیم مصوب سال 1366 به بیان موضوع مرجع حل اختلاف مالیاتی اختصاص داده شده است. مطابق با مقررات این ماده، مرجع رسیدگی به اعتراض مالیات‌ های قطعی و غیرمستقیم که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد، به هیاتی سه نفره واگذار شده است.

به منظور طرح شکایت به چنین مالیات هایی، مودی می بایست شکایت خود را در سامانه هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم مطرح نمایند. یکی از سوالات متداولی که در این زمینه مطرح می شود این است که نحوه ورود و ثبت نام در این سایت به چه صورتی می باشد؟

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پاسخ به این پرسش که سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم چیست؟ و نحوه ورود و ثبت نام در آن به چه صورتی می باشد؛ به نحوه و مهلت اعتراض بپردازیم. سپس در خصوص پیگیری پرونده در سامانه هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مالیات صحبت خواهیم کرد و تفاوت ماده ۲۵۱ و 251 مکرر ارائه خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

 

برای ورود به سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر مالیات‌ کلیک کنید.

 

سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر مالیات‌

 

کاربران، برای ورود به سامانه هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مالیات‌، باید به آدرس dad.mefa.ir مراجعه کنند.

سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم چیست؟

مطابق با ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم، در مورد مالیات‌ های قطعی موضوع این قانون و مالیات‌ های غیرمستقیم که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد و به ادعای غیر عادلانه بودن مالیات، به استناد مدارک و دلایل کافی‌، از طرف مودی شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی شود؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌ تواند پرونده امر را به هیاتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود‌، جهت رسیدگی ارجاع نماید.

 

رای هیات به اکثریت آرا قطعی و لازم‌ الاجرا می‌ باشد. حکم این ماده نسبت به عملکرد سنوات ۱۳۶۸ تا تاریخ تصویب این اصلاحیه نیز جاری خواهد‌ بود. به منظور دریافت شکایات، وزارت امور اقتصادی و دارایی سامانه ای را تحت عنوان سامانه هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم راه اندازی نموده است.

 

در پاسخ به این پرسش که سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم چیست؟ می توان به طور کلی بیان داشت که سامانه مرکز عالی دادخواهی مالیاتی یا همان هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات مستقیم، به نشانی dad.mefa.ir در راستای اجرای این ماده، از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد گردیده تا شرایط مطالبه مالیات عادلانه را فراهم آورد.

 

نحوه ورود و ثبت نام در سامانه ماده ۲۵۱ مکرر ق.م.م

در قسمت گذشته،  به این پرسش پاسخ دادیم که سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر قانون مالیات‌ مستقیم چیست و آدرس آن چه می باشد. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به توضیح نحوه ورود و ثبت نام در سامانه ماده ۲۵۱ مکرر ق.م.م به همراه راهنمای تصویری آن بپردازیم.

 

نحوه ورود به سامانه ماده 251 مکرر ق.م.م

 

به منظور ورود به سامانه ماده ۲۵۱ مکرر ق.م.م، شخص می بایست نشانی dad.mefa.ir را در مرورگر خود وارد نموده و مطابق با تصویر زیر به صفحه اصلی این سایت وارد شود و گزینه ورود به سامانه را انتخاب نماید.

 

 سامانه هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مالیات‌

 

پس از آن، داوطلب باید در صورت ثبت نام، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نماید و با درج کد امنیتی به حساب کاربری خود در سایت وارد شود.

 

ورود و ثبت نام سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر مالیات‌

 

همانطور که بیان شد، به منظور ثبت اعتراض در سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم، متقاضی می بایست در این سایت، ثبت نام نماید. از آن جایی که ممکن است که بسیاری از کاربران برای اولین بار به این سایت مراجع نمایند، در قسمت زیر، نحوه ثبت نام در سایت ماده ۲۵۱ مکرر توضیح داده شده است.

 

نحوه ثبت نام در سامانه ماده 251 مکرر ق.م.م

 

به منظور ثبت نام در این سامانه، داوطلب باید نشانی آن، یعنی dad.mefa.ir را در مرورگر خود وارد نموده و از صفحه اصلی سایت، گزینه ثبت نام شخص حقوقی یا حقیقی را با توجه به نوع شخصیت خود انتخاب نماید. در این راهنما، نحوه ثبت نام اشخاص حقیقی ذکر گردیده است.

 

مهلت اعتراض هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مالیات‌

 

پس از آن، داوطلب باید قوانین را به دقت مطالعه نموده و تیک مربوطه را فعال کرده و گزینه تایید مطلب و ثبت شکایت را انتخاب کند.

 

ثبت نام سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر مالیات‌

 

برای ادامه فرایند ثبت نام، فرد باید شماره تلفن همراه خود را وارد نموده و پس از زدن دکمه تایید، کد فعال‌ سازی دریافت شده از طریق پیامک را وارد نماید.

 

 سامانه هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مالیات‌

 

در مرحله بعدی، فرد باید کد فعال سازی پیامک شده را در کادر مربوطه وارد کند.

 

ورود و ثبت نام سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر مالیات‌

 

در قسمت بعدی، داوطلب می بایست فرم ثبت نام را تکمیل نموده و سپس بر روی گزینه ثبت کلیک نماید.

 

مهلت اعتراض هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مالیات‌

 

توجه به این نکته ضروری است که پر نمودن تمام فیلد های قرمز رنگ اجباری می باشد. هر کد ملی تنها یک بار امکان ثبت نام در سامانه را دارد. بنابراین، در صورتی که شخص قبلا در سامانه ثبت نام نموده است و کلمه عبور خود را فراموش کرده‌، باید به صفحه فراموشی کلمه عبور مراجعه کند.

 

نحوه ثبت اعتراض سامانه ماده 251 مکرر

همانطور که در قسمت های قبلی نیز مورد اشاره قرار گرفت، متقاضیان می بایست به منظور ثبت شکایت نامه خود در زمینه مالیات‌ های قطعی و مالیات‌ های غیرمستقیم که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد، به سامانه ماده 251 مکرر مراجعه نمایند. در این میان ممکن است که این پرسش برای افراد مطرح شود که نحوه ثبت اعتراض سامانه ماده ۲۵۱ مکرر به چه صورتی است. به منظور پاسخگویی به این پرسش، در این قسمت، راهنما و مراحل ثبت اعتراض در این سامانه ذکر گردیده است.

 

به منظور ثبت اعتراض شخص می بایست نشانی سایت به آدرس dad.mefa.ir را در مرورگر خود وارد نموده و گزینه ورود به سامانه را از منوی اصلی سایت انتخاب نماید.

 

ثبت نام سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر مالیات‌

 

در مرحله بعدی داوطلب باید نام کاربری و رمز عبور خود و نیز عبارت امنیتی را وارد نموده و به حساب کاربری خود وارد شود.

 

 سامانه هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مالیات‌

 

پس از آن، متقاضی باید از منو سمت راست کاربری خود گزینه ثبت شکواییه جدید را انتخاب نماید.

 

ورود و ثبت نام سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر مالیات‌

 

با انتخاب این گزینه، صفحه ای مطابق با تصویر زیر برای کاربر نمایش داده می شود که لازم است اطلاعات لازم درج شده و گزینه تایید و ادامه انتخاب شود.

 

مهلت اعتراض هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مالیات‌

 

در مرحله آخر، فرم شکواییه جهت تکمیل برای داوطلب نمایش داده می شود که وی می بایست به دقت آن را تکمیل کرده و سپس گزینه ثبت و ارسال را از قسمت انتهایی فرم انتخاب نماید. با ثبت نهایی شکایت یک کد رهگیری به درخواست فرد اختصاص می یابد.

 

ثبت نام سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر مالیات‌

 

رسیدگی به شکایت به صورت غیرحضوری می باشد؛ مگر این که بر اساس تشخیص شعب رسیدگی کننده، نیاز به حضور باشد که در این صورت، از شاکی دعوت به عمل می آید. پس ارسال فرم شکایت نامه، می بایست مراحل دیگری نیز طی شود که این مراحل به شرح زیر می باشد:

 

بررسی شکواییه توسط کاشناسان مرکز و تکمیل مدارک و رفع نقص مستندات و تهیه اظهارنامه اولیه

ارسال نظر کارشناس به همراه اسناد لازم به دفتر وزیر امور اقتصادی و دارایی

صدور دستور وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص طرح یا عدم طرح شکواییه در هیات موضوع ماده 251 مکرر

در صورت عدم موافقت وزیر، مراتب به صورت پیامک و از طریق سامانه به اطلاع مودی رسیده و پرونده مختومه می گردد، اما در صورت موافقت وزیر، پرونده مودی از  اداره کل مالیاتی مربوطه درخواست و جهت رسیدگی به هیات سه نفره ابلاغ می گردد.

رسیدگی توسط هیات سه نفره 

صدور قرار کارشناسی در صورت وجود ابهام در پرونده

صدور رای 

ارسال پرونده به اداره کل مالیاتی مربوطعه جهت اجرا و ابلاغ به مودی

 

همچنین، از آنجایی که کلیه مراحل پرونده از طریق پیامک اطلاع رسانی می گردد، مسئولیت عواقب ایجاد هر گونه محدودیت از ناحیه شاکی برای دریافت پیامک بر عهده وی می باشد. علاوه بر این، در صورتی که فرد به هر دلیل به شماره تلفن همراه اعلامی در مرحله ثبت نام دسترسی ندارد، باید مراتب را همراه با شماره تلفن همراه جدید طی نامه ای به این مرکز اعلام نماید.

 

 

مهلت اعتراض ماده ۲۵۱ مکرر

در قسمت های قبلی مقاله به بیان جزئیات سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم، نظیر آدرس و نحوه ورود و ثبت نام پرداخته شد. یکی از سوالات متداولی که ممکن است در این میان، برای افراد مطرح شود این است که مهلت اعتراض ماده ۲۵۱ مکرر چه قدر است؟

 

در پاسخ به این پرسش می توان بیان داشت که متن ماده 251 مکرر قانون مالیات مستقیم صحبتی در خصوص مهلت اعتراض در مورد مالیات‌ های قطعی موضوع این قانون و مالیات‌ های غیرمستقیم، ننموده و مهلت خاصی را مطرح نکرده است. بنابراین، می توان بیان داشت که اعتراض به هیات ماده ۲۵۱ مکرر مهلت زمانی ندارد.

 

اما تکمیل پرونده پس از ثبت اعتراض دارای مهلت زمانی است. در صورتی که مدارک منضم به شکایت، ناقص باشد، مراتب از طریق سامانه یا پیامک به شاکی اعلام می گردد و وی فرصت دارد ظرف مدت 30 روز از تاریخ ابلاغ، نسبت به رفع نقص اقدام نماید. در صورت عدم رفع نقص ظرف مهلت مقرر، شکایت مزبور مختومه می گردد.

 

 

پیگیری پرونده در سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر مالیات

پس از این که متقاضی، شکایت خود را در سامانه هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم به آدرس dad.mefa.ir ثبت نمود، می بایست با پیگیری پرونده، از روند پیشرفت شکایت خود مطلع گردیده و اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهد.

 

به منظور پیگیری پرونده در سامانه هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مالیات و در نهایت صدور و اجرای رای در اداره مالیات، شخص می تواند از طریق حساب کاربری خود در سامانه dad.mefa.ir روند پرونده را پیگیری نماید. در قسمت حساب کاربری اشخاص گزینه ای تحت عنوان کارتابل شکواییه ها وجود دارد که از طریق کلیک بر روی آن و انتخاب جزئیات شکواییه مربوطه می توان نسبت به پیگیری پرونده در سامانه اقدام نمود. 

 

 سامانه هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مالیات‌

 

 به منظور تسریع در رسیدگی به شکواییه های ارسالی، افراد باید از ثبت و ارسال شکواییه های متعدد مربوط به یک دوره یا سال خودداری نمایند و چنانچه قبلا نسبت به ثبت و ارسال شکوائیه‌ های مشابه اقدام نموده‌ اند با مراجعه به کارتابل خود نسبت به حذف و یا انصراف آن‌ها اقدام نمایند. همچنین، امکان پیگیری پرونده از طریق پیامک های ارسالی از جانب سامانه ماده 251 نیز وجود دارد.

 

 

تفاوت ماده 251 و ۲۵۱ مکرر چیست؟

شکوائیه‌ های ثبت شده به نام فرد، در صفحه حساب کاربری او نمایش داده می‌ شود. با کلیک بر روی هر شکوائیه، اطلاعات کلی از آن را به شخص نمایش می شود. یکی از سوالت پر تکرار در زمینه ماده ۲۵۱ قانون مالیات های مستقیم این است که تفاوت ماده 251 و ۲۵۱ مکرر چیست؟

 

در خصوص تفاوت این دو ماده، لازم است که در ابتدا، محتوای متن آن ها بیان شود. مطابق با متن ماده 251 قانون مالیات های مستقیم: «مودی یا اداره امور مالیاتی می‌ توانند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی، به استناد عدم رعایت قوانین و‌ مقررات موضوعه یا نقص رسیدگی، با اعلام دلایل کافی به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رای و تجدید رسیدگی را درخواست کنند.»

 

اما متن ماده 251 مکرر بیان می دارد که: «در مورد مالیات‌ های قطعی موضوع این قانون و مالیات‌ های غیرمستقیم که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد و به ادعای غیر عادلانه بودن مالیات مستندا به مدارک و دلائل کافی‌ از طرف مودی شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی شود، وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌ تواند پرونده امر را به هیاتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود‌ف جهت رسیدگی ارجاع نماید.»

 

بنابراین، در پاسخ به این سوال که تفاوت ماده 251 و ۲۵۱ مکرر چیست؟ می توان به طور کلی بیان نمود که ماده 251 که در خصوص اعتراض به آرایی است که توسط هیات حل اختلاف صادر می شود، اعتراض در شورای عالی مالیاتی صورت می گیرد، اما موضوع ماده ۲۵۱ مکرر، این است که رسیدگی به اعتراض های مالیات‌ های قطعی موضوع این قانون و مالیات‌ های غیرمستقیم که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد، در هیات سه نفره ای که توسط وزیر اقتصاد تعیین می شود، انجام می گیرد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام در سامانه هیات موضوع ماده 251 مکرر مالیات‌ در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام در سامانه هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مالیات‌ پاسخ دهند.