دینا / تجاری / اسناد تجاری / قانون چک برگشتی

قانون چک برگشتی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

قانون چک برگشتی صیاد و قدیمی در سال ۱۴۰۲، همان قانون جدید صدور چک است که در متن مواد این قانون، مجازات صدور چک برگشتی و نحوه و مدت زمان قانونی دارنده، برای اجرا گذاشتن آن، درج شده و دسترسی و اطلاع از متن مواد قانون جدید 1402، با دانلود pdf این قانون، میسر می باشد.

 

چک، از مهم ترین اسناد تجاری دارای وصف تجریدی بوده که صادرکننده را ملزم و متعهد به پرداخت وجه آن می نماید و در صورتی که صادر کننده، چک خالی از وجه یا بلامحل یا همان چک برگشتی صادر نماید، مطابق متن مواد قانون جدید 1402در خصوص چک های قدیمی و صیادی، با وی، برخورد خواهد شد.

همین امر، اطلاع از متن مواد قانون جدید چک برگشتی یا در اصطلاح عرفی، قانون چک برگشتی صیاد و قدیمی را برای دارندگان این چک ها، ضروری می سازد. چرا که صرفا، در صورت عمل بر اساس محتوای این قانون، موفق خواهند شد، وجه چک برگشتی را وصول کنند.

لذا، در مقاله حاضر، در این خصوص که قانون چک برگشتی صیاد و قدیمی چیست و متن مواد قانون جدید ۱۴۰۲، در خصوص چک برگشتی، چگونه تعیین تکلیف می کند، صحبت خواهد شد و در آخر، فایل دانلود pdf این قانون، ارائه می گردد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر می توانند، ادامه مقاله را دنبال کنند.

قانون چک برگشتی صیاد و قدیمی چیست

پیش از توضیح پیرامون این امر که قانون چک برگشتی صیاد و قدیمی چیست و متن مواد قانون جدید ۱۴۰۲، در خصوص چک برگشتی و وصول آن، چگونه تعیین تکلیف می کند، لازم است، مقصود از چک برگشتی، را توضیح داد و برای این امر، باید، متن مواد قانون صدور چک، مد نظر قرار گیرد.

مستفاد از مواد قانون مذکور، در صورتی که دارنده چک، در تاریخ سررسید پرداخت وجه چک، به بانک محال علیه، مراجعه نماید و به دلایلی نظیر فقدان وجه نقد کافی در حساب بانکی صادر کننده یا برداشت تمام یا قسمتی از وجه چک از حساب بانکی، توسط صادر کننده یا مسدود نمودن حساب توسط صادر کننده بعد از صدور چک، نتواند وجه چک را نقد کند، می تواند درخواست صدور گواهی عدم پرداخت نموده و بدین ترتیب، در اصلاح عرفی، چک را برگشت بزند.

علی رغم اینکه صدور چک بلامحل یا خالی از وجه، جرم بوده و افراد، به همین علت، تصور می کنند که قانون حاکم بر چک برگشتی صیاد و قدیمی، قانون مجازات اسلامی است، باید گفت، این تصور، اشتباه است و به دلیل خاص بودن قواعد حاکم بر چک، قانون گذار، قانون جداگانه ای تحت عنوان قانون چک را وضع نموده و در برخی سال ها، بر برخی مواد آن، اصلاحیه زده و یا موادی را به آن، الحاق کرده است.

با این توضیح، در پاسخ به این پرسش که قانون چک برگشتی صیاد و قدیمی چیست و برای فهم قواعد حاکم بر چک برگشتی صیاد و قدیمی باید به چه قانونی مراجعه کرد؟ باید گفت، قانون چک برگشتی صیاد و قدیمی در سال ۱۴۰۲، همان قانون جدید صدور چک است و متن مواد قانون جدید 1402، در خصوص قواعد چک برگشتی، تعیین تکلیف می کند.

متن مواد قانون چک برگشتی

همانطور که در تیتر قانون چک برگشتی صیاد و قدیمی چیست، تصریح گردید، قانون چک برگشتی صیاد و قدیمی در سال ۱۴۰۲، همان قانون جدید صدور چک است و برای اطلاع از قواعد حاکم بر چک برگشتی، اعم از چک الکترونیکی یا چک صیاد برگشت خورده یا چک های قدیمی برگشت خورده باید، متن مواد این قانون را بررسی کرد.

متن مواد قانون چک برگشتی، در بردارنده مواردی چون، تعیین انواع چک، علت و نحوه صدور اجراییه چک، مقصود از خسارت تاخیر تادیه چک و مبدا زمانی محاسبه آن بوده و پیرامون مواردی که چک، قابلیت برگشت خوردن داشته و مراحلی که برای انجام این امر لازم است، همچنین، تبعات ناشی از صدور چک برگشتی، تعیین تکلیف می نماید.

در قسمتی دیگر از این قانون، درباره ضمانت اجرای عدم اجرای متن مواد قانون چک برگشتی توسط بانک ها، همچنین، مواردی چون نحوه صدور و وصول چک های تضمین شده، مجازات جعل چک تضمین شده و مراتب و مراحلی که باید، در خصوص مفقودی چک طی شود، تعیین تکلیف می گردد. 

با توجه به گستره مباحثی که متن مواد قانون چک برگشتی قدیمی و صیاد دارد، درج تمام مواردی که متن مواد این قانون، به آن ها پرداخته و در خصوص آن ها، تعیین تکلیف می نماید، ممکن نیست، لذا، در تیتر بعدی، فایل دانلود pdf قانون جدید چک برگشتی 1402، خدمت خوانندگان محترم، ارائه خواهد شد.

دانلود pdf قانون جدید چک برگشتی 1402

در تیترهای قبلی مقاله، توضیح داده شد که قانون چک برگشتی صیاد و قدیمی چیست و متن مواد قانون جدید ۱۴۰۲ در خصوص چک بلامحل یا همان چک برگشتی، چگونه تعیین تکلیف می کند. با توجه به اینکه اطلاع از متن مواد قانون جدید 1402، برای افرادی که با مساله چک برگشتی، مواجه هستند، ضروری می باشد، در این بخش از مقاله، فایل دانلود pdf قانون جدید چک برگشتی ۱۴۰۲، ارائه خواهد شد.

 

علاقمندان به دانلود pdf قانون جدید چک برگشتی 1402​، می توانند از طریق باکس دانلودی که در زیر، ارائه می گردد، اقدام نمایند.

 

فایل دانلود pdf قانون جدید چک برگشتی ۱۴۰۲
  • حجم: 1.23 MB
  • منبع: سایت قوانین و مقررات کشور

 

با توجه به اینکه هم امکان شکایت حقوقی و هم امکان شکایت کیفری در خصوص چک برگشتی وجود دارد، علاقمندان به کسب اطلاعات پیرامون نحوه شکایت کیفری از چک برگشتی و مهلت انجام این امر، می توانند نسبت به مطالعه مقاله ای که در قسمت در ادامه بخوانید آمده، اقدام کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نکات حقوقی متن مواد قانون چک برگشتی صیاد و قدیمی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نکات حقوقی متن مواد قانون چک برگشتی صیاد و قدیمی پاسخ دهند.