دینا / عقود و قراردادها / بیع / قولنامه زمین کشاورزی

قولنامه زمین کشاورزی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

مبایعه نامه یا در اصلاح عرفی، قولنامه زمین کشاورزی، سندی است که به موجب آن، مالکیت زمین، به خریدار، منتقل می گردد. نحوه نوشتن قولنامه توسط طرفین قرارداد واجد شرایط، یعنی واجد اهلیت، با درج مشخصات آن ها، زمین، نحوه پرداخت ثمن و شروط، در متن قولنامه می باشد که می توان در این خصوص، از دانلود pdf نمونه متن قولنامه زمین نیز کمک گرفت.

 

 

مبایعه نامه یا در اصطلاح عرفی قولنامه، سند انعقاد عقد بیعی هستند که به موجب آن، آثار حقوقی ای نظیر ایجاد و انتقال مالکیت، به وجود می آید و از این رو، بسیار مورد توجه قانون گذار، در قانون مدنی بوده و قواعد مخصوص به آن، ذکر شده است.

قولنامه زمین کشاورزی، یکی از رایج ترین و پر کاربرد ترین انواع قولنامه است که نحوه نوشتن، شرایط و قواعد تنظیم مخصوص به خود را دارد و تنها، در صورتی ایجاد اثر حقوقی خواهد نمود که تمامی قواعد و شرایط آن، رعایت گردد و همین امر، ضرورت اطلاع از شرایط و نحوه نوشتن قولنامه زمین کشاورزی را ایجاب می کند.

لذا، در مقاله حاضر، پس از توضیح مفهوم قولنامه زمین کشاورزی، شرایط تنظیم و نحوه نوشتن این سند، توضیح داده شده و بعد از بررسی اعتبار آن، فایل دانلود pdf نمونه متن قولنامه زمین کشاورزی، ارائه شده است.

قولنامه زمین کشاورزی چیست

قبل از پاسخ به این پرسش که قولنامه زمین کشاورزی چیست؟ لازم به توضیح است که مفهوم قولنامه، در عالم حقوق با آنچه در عرف، به آن، قولنامه می گویند، متفاوت است و در این مقاله، در تمامی مواردی که از لفظ قولنامه استفاده شده، مفهوم عرفی آن، مورد نظر نویسنده می باشد.

با این توضیح که در عرف، قولنامه، برابر مبایعه نامه یعنی، سند عادی عقد بیع که به صورت دست نویس یا در فرم های از پیش آماده بنگاه، تنظیم می گردد، لحاظ می شود و بنابراین، هر گاه صحبت از قولنامه است، مقصود، سند عقد بیعی است که تاثیر آن، انتقال مالکیت می باشد.

در اصطلاح حقوقی، مقصود از قولنامه، سند تعهد و قول به انعقاد عقد بیع و تنظیم مبایعه نامه معامله، در تاریخی مشخص است؛ آن هم به این علت که در حال حاضر، امکان انعقاد عقد بیع و تنظیم مبایعه نامه، به دلایلی نظیر آماده نبودن ثمن معامله، وجود ندارد. بنابراین، در این مفهوم، صرف تنظیم قولنامه، ایجاد اثر انتقال مالکیت نمی کند و صرفا، تعهد به انعقاد عقد بیع را ایجاد می نماید.

امروزه، این مفهوم از قولنامه، یعنی مفهوم پاراگراف قبل، چندان کاربردی ندارد و مورد استفاده افراد، قرار نمی گیرد و در اغلب اوقات، مقصود از تنظیم قولنامه، همان تنظیم مبایعه نامه است و بنابراین، با مقدمات ذکر شده، در پاسخ به این پرسش که قولنامه زمین کشاورزی چیست باید گفت؛

قولنامه زمین کشاورزی، اعم از اینکه به صورت دستی تنظیم شده باشد یا در فرم های از پیش آماده بنگاه، سند عادی عقد بیعی است که به موجب آن، مالکیت زمین کشاورزی، به خریدار و مالکیت ثمن پرداختی توسط خریدار، به مشتری، منتقل می گردد. 

شرایط تنظیم قولنامه زمین کشاورزی

شرایط تنظیم قولنامه زمین کشاورزی یا همان مبایعه نامه زمین کشاورزی، یکی از مهم ترین مواردی است که طرفین متمایل به انعقاد و تنظیم آن، باید نسبت به آن ها، مطلع باشند؛ چراکه در غیر این صورت و در صورت عدم رعایت شرایط، ممکن است با آثار حقوقی منفی ای نظیر بطلان قرارداد مواجه گردند. شرایط تنظیم قولنامه زمین کشاورزی، عبارتند از؛

وجود اهلیت در طرفین قرارداد که شامل رشد و عقل و بلوغ می باشد؛

وجود قصد انشا یا همان ایجاد قرارداد با رضایت قلبی و بدون هیچگونه اکراه؛

مشخص و معین نمودن موضوع معامله که زمین کشاورزی می باشد و مشروعیت جهت معامله و قانونی بودن آن؛

مالکیت یا حق تصرف قانونی در زمین کشاورزی و ثمن معامله، توسط بایع و مشتری؛

ممنوع المعامله یا وقفی نبودن زمین کشاورزی.

با توجه به اینکه متن قولنامه و موارد مندرج در آن، تاثیر بسیار مستقیمی بر ایجاد آثار حقوقی مورد نظر طرفین قرارداد دارد، مطالعه مقاله قسمت بیشتر بخوانید، به علاقمندان کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، پیشنهاد می گردد.

نحوه نوشتن قولنامه زمین کشاورزی

قانون گذار، نحوه و شرایط تنظیم قراردادها، من جمله قولنامه زمین کشاورزی را هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی، معتبر می داند. در بسیاری از مواقع، به دلیل بهره مندی از سندی مبتنی بر انعقاد قرارداد، طرفین، مایل به تنظیم قولنامه و قرارداد کتبی هستند و از همین رو، در این بخش از مقاله نحوه نوشتن قولنامه زمین کشاورزی، به صورت دستی (قولنامه دستی) یا در فرم های از پیش آماده بنگاه، توضیح داده می شود.

در وهله اول و قبل از توضیح نحوه نوشتن قولنامه زمین کشاورزی، باید در نظر داشت که این قولنامه، اعم از اینکه به صورت دستی تنظیم گردد یا در فرم های از پیش آماده بنگاه املاک، باید متشکل از بخش مربوط به مشخصات طرفین، مشخصات موضوع معامله، تاریخ انعقاد قرارداد و تاریخ تحویل مال مورد معامله، همچنین، مشخصات، میزان و نحوه پرداخت ثمن معامله، بخش مربوط به شروط قرارداد و بخش مربوط به امضای آن توسط طرفین و در صورت وجود شهود، امضای شهود باشد.

حال، با ذکر مقدمه در پارگراف قبل، در خصوص نحوه نوشتن قولنامه زمین کشاورزی، باید گفت، طرفین باید، به دقت و تا حد امکان، با کمک مدارک هویتی، مشخصات هویتی، پستی و تماس را در بخش مربوطه و مشخصات زمین، اعم از متراژ، پلاک ثبتی و محل استقرار آن را در بخش های مربوط به این امر نوشته و پس از مشخص کردن تاریخ تحویل و درج تاریخ انعقاد قرار داد، همچنین، میزان ثمن، نوع و نحوه پرداخت آن، بعد از ذکر شروط ضمن عقد، ذیل قولنامه را امضا نمایند.

پیشنهاد می شود تا حد امکان، دو شاهد نیز ذیل قولنامه زمین کشاورزی را امضا نمایند و هم شهود و هم طرفین، در کنار امضا، اثر انگشت خود را نیز در قولنامه، ثبت کنند تا در صورت اختلاف، امکان ادعای جعل، انکار و تردید، به حداقل ممکن برسد.

 

اعتبار قولنامه زمین کشاورزی

 اعتبار مبایعه نامه یا در اصطلاح عرفی، اعتبار قولنامه زمین کشاورزی، پرسش اغلب کسانی است که به صورت دستی یا در فرم های از پیش آماده بنگاه، اقدام به انعقاد عقد بیع زمین کشاورزی، نموده اند؛ لذا، در این بخش، اعتبار قولنامه زمین کشاورزی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قولنامه، چه به صورت دستی تنظیم شده باشد، چه در فرم های از پیش آماده بنگاه، حتی در شرایطی که دارای کد رهگیری است، سندی عادی محسوب می شود و امکان ادعای جعل، انکار و تردید، نسبت به آن، همواره وجود داشته و قابل تصور است.

بنابر مقدمه فوق، در پاسخ به این پرسش که اعتبار قولنامه زمین کشاورزی چگونه است؟ باید گفت، اعتبار قولنامه زمین کشاورزی، اعتبار یک سند عادی است و در صورتی که در محکمه، ارائه شود، می تواند مورد ادعای جعل، انکار و تردید قرار گیرد.

از این رو، توصیه می گردد، طرفین، تا حد امکان، از شهود و امضای آن ها، ذیل قرارداد، بهره مند گردند تا در صورت مواجه شدن با ادعای انکار و جعل یا تردید، بتوانند به خوبی، از شهادت شهود بهره برده و بهترین دفاع را نمایند.

 

دانلود نمونه متن قولنامه زمین کشاورزی

در قسمت های قبلی مقاله، در خصوص نحوه تنظیم و نحوه نوشتن مبایعه نامه یا در اصلاح عرفی قولنامه زمین کشاورزی، همچنین، شرایطی که تنظیم کنندگان قولنامه باید از آن برخوردار باشند، توضیح داده شد. در این بخش از مقاله، فایل دانلود نمونه متن قولنامه زمین کشاورزی یا همان مبایعه نامه زمین کشاورزی ارائه خواهد شد تا خوانندگان محترم، در صورت نیاز، از آن، استفاده کنند.

 

برای دانلود pdf نمونه متن قولنامه زمین کشاورزی، بر روی دکمه دانلود در فایل باکس زیر کلیک نمایید.

فایل دانلود pdf نمونه متن قولنامه زمین کشاورزی
  • نویسنده:دینا
  • حجم:44KB
  • منبع:دینا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و نحوه نوشتن قولنامه زمین کشاورزی در کانال تلگرام حقوق عقود و قراردادها عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و نحوه نوشتن قولنامه زمین کشاورزی پاسخ دهند.