دینا / سایر موضوعات / سامانه های اینترنتی / سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن

سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن srem.mrud.ir

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن ، برای اخذ کد رهگیری رایگان، توسط موجر و مستاجر راه اندازی شده که نحوه دریافت رایگان کد رهگیری، همچنین ثبت قرارداد اجاره در آن، از طریق جستجوی آدرس amlak.mrud.ir، احراز هویت در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت و ورود به سامانه srem.mrud.ir، می باشد.

 

 

سامانه ثبت اسناد و املاک، یکی از سامانه هایی بوده که در سال های اخیر، توسط دولت، راه اندازی شده تا بنگاه ها، تمامی قراردادهای منعقد شده در محل کار و توسط خود را در سامانه، ثبت و اقدام به اخذ کد رهگیری، برای قرارداد طرفین، اعم از قرارداد اجاره، فروش، رهن و... نمایند.

با توجه به اینکه داشتن کد رهگیری، مزایای بسیاری داشته و ماده 18 قانون جهش تولید مسکن، بر نظارت بر بازار مسکن، تاکید دارد، دولت به تازگی، از سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن srem.mrud.ir، رونمایی نموده که افراد را در خصوص مراجعه به بنگاه برای اخذ کد رهگیری قرارداد اجاره، بی نیاز می گرداند که نحوه ورود و مراحل ثبت مخصوص به خود را دارد و تنها در صورت فراگیری کار با سامانه، می توان از امکانات و مزایای آن، استفاده نمود.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم، در خصوص چیستی سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن، صحبت کرده، نحوه ورود و ثبت رایگان قرارداد اجاره در آن را توضیح دهیم و مزایا و معایب این اقدام را ذکر نماییم. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، می توانند در ادامه مقاله، همراه ما باشند.

سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن چیست؟

با توجه به اینکه به تازگی، وزارت راه و شهرسازی، از راه اندازی سامانه ای تحت عنوان سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن یا ثبت قرارداد الکترونیکی اجاره که از طریق جستجوی آدرس amlak.mrud.ir، احراز هویت در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت و ورود به سایت srem.mrud.ir، در دسترس می باشد، خبر داده است، این پرسش مطرح می گردد که سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن چیست؟

 

برای پاسخ به این پرسش و بررسی مزایا و معایب این سامانه، باید ماده 18قانون جهش تولید مسکن را مورد بررسی قرار داد که مقرر می دارد: "در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین، در بنگاه های مشاوران املاک توسط بنگاه ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و اخذ شناسه(کد) رهگیری بدون اخذ هزینه الزامی است.
تبصره - وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ظرف یک ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون، سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور را به صورت رایگان به وزارت راه و شهرسازی منتقل نماید."

 

از همین رو، و با هدف رصد و نظارت بر بازار مسکن، وزارت راه و شهرسازی، برای ایفای وظایف قانونی خود، سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن srem.mrud.ir را راه اندازی نموده تا موجر و مستاجر، به راحتی بتوانند با مراجعه به آن، شخصا و بدون نیاز به مراجعه به بنگاه، قرارداد خود را در سامانه، به طور رایگان، ثبت نموده و اقدام به اخذ کد رهگیری نمایند.

 در واقع، سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن srem.mrud.ir، سامانه ای برای اخذ کد رهگیری، در قراردادهای اجاره، توسط افراد عادی ( موجر و مستاجر دارای اهلیت برای انعقاد قرارداد اجاره)، بدون مراجعه به بنگاه، آن هم به صورت رایگان می باشد.

 

با توجه به اینکه در گذشته، موجر و مستاجر، برای اخذ کد رهگیری قرارداد اجاره، به بنگاه املاک مراجعه می نمودند و به این دلیل که شاید، برخی، به علت عدم دسترسی به اینترنت یا نداشتن سواد کافی، همچنان تمایل داشته باشند، به بنگاه مراجعه کنند، مطالعه مقاله زیر، پیشنهاد می گردد.

ورود به سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن

نحوه ورود به سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن، همچنین دریافت رایگان کد رهگیری در آن، مساله ای است که در این بخش از مقاله، بررسی و مراحل آن، ضمن یک راهنمای تصویری، ارائه خواهد شد تا علاقمندان به اخذ کد رهگیری برای قرارداد اجاره خود، به جای مراجعه به بنگاه، از سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن، استفاده نمایند. 

نحوه ورود به سامانه ثبت نام قراردادهای اجاره مسکن و دریافت رایگان کد رهگیری در آن، با جستجوی آدرس amlak.mrud.ir، احراز هویت در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت و ورود به سایت srem.mrud.ir به صورت اتوماتیک، پس از احراز هویت، می باشد. 

پس در ابتدا، متقاضی باید، آدرس amlak.mrud.ir را جستجو نموده تا به صفحه ای همانند صفحه زیر، هدایت شده و گزینه "سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن " را انتخاب کند.

 

سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن خودنویس srem.mrud.ir

 

در این مرحله، فرد، باید در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت، احراز هویت نماید و برای این کار باید، شماره همراه خود و اعداد امنیتی را در کادر مربوطه، وارد و بر روی ارسال رمز یکبار مصرف، کلیک نماید.

 

 سامانه srem.mrud.ir

 

در این گام، متقاضی، باید کد ارسالی به شماره همراه خود را وارد کند.

 

دریافت رایگان قرارداد اجاره مسکن خودنویس

 

در این قسمت، فرد، به صورت اتوماتیک، به سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن srem.mrud.ir هدایت می گردد و باید، از قسمت پایین صفحه، گزینه ثبت قرارداد اجاره را انتخاب نماید.

 

دریافت رایگان قرارداد اجاره مسکن

 

سامانه ایران املاک که از طریق آدرس iranamlaak.ir در دسترس است، آدرس سامانه ای است که افراد می توانند به آن، مراجعه و اقدام به رهگیری قولنامه دارای کد رهگیری خود، که کد آن، توسط بنگاه اخذ گردیده نمایند که برای آشنایی با این سامانه، مطالعه مقاله زیر، پیشنهاد می گردد.

نحوه ثبت قراردادهای رایگان اجاره مسکن

نحوه ثبت قراردادهای رایگان اجاره مسکن، نیازمند ورود به سامانه، مطابق آنچه در تیتر قبلی توضیح داده شد، یعنی جستجوی آدرس amlak.mrud.ir، احراز هویت در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت و ورود به سایت سامانه srem.mrud.ir، می باشد. پس از ورود به سامانه، برای ثبت قراردادهای اجاره مسکن در سامانه، باید مطابق مراحلی که در ادامه خواهد آمد، عمل شود.

نکته ای که باید مد نظر قرار داد این است که در صورتی که متقاضی ثبت قراردادهای اجاره مسکن در سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن، برای بار اول است که به این سامانه ورود پیدا کرده، باید ابتدا، amlak.mrud.ir را جستجو کرده و با انتخاب گزینه "سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن"، در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت احراز هویت نماید و سپس، مراحل زیر را طی کند. نحوه ثبت قراردادهای اجاره مسکن در این سامانه ، عبارت است از:

پس از ورود به سامانه، متقاضی باید، گزینه ثبت قرارداد را انتخاب کند.

 

سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن srem.mrud.ir

 

در این مرحله از مراحل دریافت رایگان کد رهگیری، متقاضی، وارد مراحل تکمیل اطلاعات موجر و تکمیل اطلاعات ملک در قرارداد اجاره می گردد.

 

دریافت رایگان ثبت قرارداد اجاره مسکن srem.mrud.ir

 

در این بخش، متقاضی باید، مبلغ و تاریخ قرارداد، و در مراحل بعدی، تعهدات طرفین و اطلاعات قبوض (تکمیل آن اختیاری بوده) را تکمیل نماید.

 

سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن خودنویس srem.mrud.ir

 

در این گام، نوبت به تکمیل اطلاعات مستاجر می رسد تا بتوان برای سند اجاره، کد رهگیری گرفت که می توان، یکی از دو راه زیر را برای تکمیل اطلاعات مستاجر، انتخاب نمود؛ حضور هم زمان موجر و مستاجر، عدم حضور هم زمان موجر و مستاجر.

 

 ثبت نام رایگان قرارداد جاره مسکن srem.mrud.ir

 

پس از طی کردن 6 مرحله مربوط به وارد کردن و تکمیل اطلاعات موجر، ملک، تاریخ و مبلغ قرارداد، قبوض، تعهدات طرفین و اطلاعات مستاجر به یکی از دو روش مذکور، نوبت به امضای قرارداد، توسط موجر، مستاجر و شهود آن ها می رسد.

 

سامانه srem.mrud.ir

 

پس از امضای قرارداد، توسط موجر و مستاجر و شهود آن ها که باید در سامانه، احراز هویت نیز شده باشند، ایجاد قرارداد، به اتمام رسیده و کد رهگیری، همانند آنچه در تصویر زیر مشاهده می شود، در ابتدای صفحه مشاهده قرارداد، درج می گردد.

 

 سامانه ثبت نام رایگان قرارداد اجاره مسکن srem.mrud.ir

 

راهنمای استفاده از سامانه و نحوه انجام مراحل، به طور دقیق، ضمن یک فایل پی دی اف، در سایت srem.mrud.ir یا همان سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن، با عنوان "راهنمای جامع سامانه" قرار گرفته که علاقمندان، می توانند، با دانلود آن، مراحل ثبت و ایجاد قرارداد اجاره و اخذ کد رهگیری را به آسانی طی نمایند.

 

مزایا و معایب ثبت قراردادهای اجاره مسکن در سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن

در قسمت های قبلی مقاله، به معرفی سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن srem.mrud.ir و دریافت رایگان کد رهگیری در آن، همچنین، نحوه ورود به سامانه، توسط شخص موجر و مستاجر، بدون نیاز به مراجعه به بنگاه، مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش از مقاله، مزایا و معایب ثبت قراردادهای اجاره مسکن در سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن، بررسی و شرح داده خواهد شد. از جمله مزایای ثبت قرارداد در سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن srem.mrud.ir، عبارتند از:

کاهش مراجعه به بنگاه ها، توسط موجر و مستاجر، برای ثبت قرارداد در سامانه املاک و مستغلات توسط بنگاه و دریافت کد رهگیری؛

کاهش هزینه های موجر و مستاجر؛ با توجه به اینکه تا پیش از این، صرفا بنگاه ها اقدام به دادن کد رهگیری می نمودند، موجر و مستاجر طالب کد رهگیری در قرارداد اجاره، تا پیش از راه اندازی سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن، به بنگاه مراجعه و از بابت تنظیم قرارداد اجاره در بنگاه، هزینه ای را پرداخت می نمودند که اکنون، با کمک این سامانه، نیازی به مراجعه به بنگاه برای اخذ کد رهگیری نیست؛

کاهش دعاوی مربوط به اختلافات موعد تحویل ملک به مستاجر یا دعاوی صدور حکم تخلیه مستاجر، همچنین، کاهش اختلافات در خصوص میزان اجاره و موعد پرداخت آن؛

مکتوب بودن تعهدات طرفین و کاهش دعاوی ناشی از انکار تعهدات.

از جمله معایبی که در ثبت قرارداد در سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن وجود دارد این است که همه چیز الکترونیکی بوده و در صورت اشتباه و گذشت مدت زمانی که سامانه تعیین نموده، امکان اصلاح آن، وجود نخواهد داشت و همین امر، طرفین را با سختی، مواجه خواهد نمود. به عنوان مثال، مدت لغو امضا در سامانه، 24 ساعت بوده و پس از آن، امکان این امر، وجود نخواهد داشت.

 

ضمانت اجرای عدم دریافت کد رهگیری از سامانه املاک و اسکان

ینا بر اعلام عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ثبت کد رهگیری برای معاملات مسکن در سامانه املاک و اسکان الزامی است. سایت های عرضه کننده آگهی املاک باید از سامانه کدرهگیری دریافت کنند و آن را در آگهی های خود درج نمایند. به این شکل خریدار می تواند با کد رهگیری به سامانه املاک و اسکان مراجعه نموده و از واقعی بودن آگهی اطمینان حاصل کند. این امکان سبب می شود از کلاهبرداری و کارکردن به شکل صوری خودداری شود.

ضمانت اجرای عدم دریافت این کد در خصوص مشاوران املاک برای بار اول و دوم جریمه های سنگین و برای بار سوم باطل شدن جواز آنها می باشد.  مالکان نیز بدون کد رهگیری نمی توانند از دادگاه دارخواست حکم تخلیه نمایند و بدون این کد کار آنها انجام نخواهد پذیرفت. در این حالت اگر مالک بخواهد حکم تخلیه بگیرد باید مالیات سنگین سال هایی را که کد رهگیری دریافت نکرده است را پرداخت نماید. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ورود به سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه ورود به سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن پاسخ دهند.