دینا / عقود و قراردادها / اجاره / اظهارنامه تخلیه ملک

اظهارنامه تخلیه ملک

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

اظهارنامه تخلیه ملک، اظهارنامه ای است که، موجر برای مستاجر ارسال می دارد و به واسطه آن تقاضای تخلیه و تحویل ملک را به اطلاع وی می رساند. درج نام و نام خانوادگی، کد ملی ارسال کننده و مخاطب و خلاصه مطلب از ارکان اصلی تنظیم این نوع اظهارنامه می باشند.

 

موجر ملک خود را به موجب قرارداد اجاره به مستاجر تسلیم می نماید. گاهی اتفاق می افتد که، مستاجر از اجرای مفاد قرارداد تخطی می کند، یا مدت اجاره نامه به پایان رسیده و مستاجر حاضر به تخلیه ملک نیست. در این حالت موجر ناگزیر است، از اقدامات قانونی در این خصوص بهره مند گردد.

یکی از اقدامات موجر در راستای اطلاع رسانی به مستاجر، جهت تخلیه ملک، ارسال اظهارنامه برای وی می باشد. شخصی که قصد ارسال اظهارنامه را دارد، باید با نحوه تنظیم و موارد ضروری برای درج در آن و نحوه ارسال آن آشنا شود.

به جهت اهمیت این موضوع، در این مقاله به این پرسش که شرایط ارسال اظهارنامه تخلیه ملک چیست پاسخ داده خواهد شد و سپس، نحوه تنظیم و ثبت اظهارنامه تخلیه مستاجر و مراحل و نحوه ارسال اظهارنامه تخلیه ملک استیجاری تجاری و مغازه و در نهایت نمونه متن اظهارنامه ملک، جهت دانلود، ارائه خواهد گردید.

شرایط ارسال اظهارنامه تخلیه ملک چیست

به طور کلی در پاسخ به این پرسش که شرایط ارسال اظهارنامه تخلیه ملک چیست، باید گفت، برای ارسال اظهارنامه شخص باید در سامانه ثنا ثبت نام داشته باشد. پس از دریافت کد ثنا لازم است، شخص متن اظهارنامه را تنظیم کرده و به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مراجعه و با پرداخت هزینه، اظهارنامه خود را ثبت نماید.

اما برای ارسال اظهارنامه شرایط دیگری نیز لازم است، که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد. ازجمله این شرایط می توان به مدت اجاره نامه اشاره کرد. در صورتی که مدت اجاره منقضی شده و مستاجر حاضر به تخلیه ملک نباشد، یا سه ماه از موعدی که باید اجاره بها پرداخت می شده گذشته، یا مستاجر از ملک مورد اجاره استفاده غیر مشروع کرده و یا ملک را به دیگری انتقال داده باشد، مورد آخر در صورتی مشکل ساز می شود که، مطابق ماده 474 قانون مدنی، این حق از مستاجر سلب شده باشد، فرد می تواند به ارسال اظهارنامه اقدام نماید.

شرایط تخلیه در خصوص اماکن تجاری بر اساس ماده 14 و 15 قانون روابط موجر و مستاجر 1356 به شرح زیر می باشد: در صورتی که مستاجر مال الاجاره را در بر خلاف مقصودی که قرارداد اجاره بوده است، استفاده کرده و یا شغل خود را تغییر داده باشد و این شغل، مشابه شغل قبلی نباشد. همینطور در مواردی که مستاجر تعدی و تفریط کرده و اجاره بها را پرداخت نکرده است و در شرایطی که مالک به ملک خود نیاز داشته و یا ملک در معرض خرابی بوده و قابل تعمیر نیز نباشد.

شرایط تخلیه در قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376 نیز، بدین شکل بیان شده، مالک در صورتی می تواند به اظهارنامه تخلیه ملک مبادرت ورزد که، مدت اجاره پایان یافته باشد، همینطور در صورت عدم پرداخت اجاره بها، تعدی و تفریط در مورد اجاره و استفاده غیر اصولی و نامشروع از آن و اجاره دادن ملک، در صورتی که این حق از وی سلب شده باشد و یا انجام عملی که خارج از تعهداتی بوده که بین طرفین مقرر است.

نحوه تنظیم اظهارنامه تخلیه ملک دارای مستاجر

با وجود شرایطی که در قسمت قبل ذکر شد ممکن است موجر بخواهد برای مستاجر اقدام به ثبت و ارسال اظهارنامه نماید. برای تنظیم اظهارنامه لازم است، شخص با نحوه تنظیم اظهارنامه تخلیه ملک دارای مستاجر، آشنا شود. به طور کلی اظهارنامه شامل چهار بخش می باشد. بخش اول مربوط به مشخصات و اقامتگاه اظهارکننده و مخاطب می باشد، بخش بعد مربوط به، موضوع اظهارنامه است و در نهایت خلاصه اظهارات که لازم است، تمام قسمت ها به درستی کامل شود.

در قسمت بعد که مشخصات و اقامتگاه اظهارکننده است، باید نام و نام خانوادگی و کدملی، به همراه آدرس اقامتگاه وی ثبت شود. در بخش مشخصات مخاطب نیز باید همین اطلاعات به همراه آدرس ملک اجاره ای، درج گردد. در قسمت موضوع نیز باید عبارت تخلیه عین مستاجره را درج نماید. اگر از بابت هزینه های آب، برق، گاز و... یا اجاره بهای معوقه نیز، چیزی بر عهده مستاجر است، نوشته شود.

در خلاصه اظهارات نیز باید شرح کلی از قرارداد اجاره و تخلفی که مستاجر در عقد اجاره انجام داده و تقاضای تخلیه عین مستاجره نوشته شود. البته لازم است در انتها؛ مهلت مناسبی جهت انجام آنچه در اظهارنامه خواسته شده نیز، به مخاطب داده شود. در صورتی که مخاطب به آنچه در اظهارنامه ذکر شده عمل ننماید، اظهارکننده می تواند، با ثبت دادخواست تخلیه و دریافت حکم، مستاجر را، وادار به تخلیه ملک موصوف نماید. در قسمت بعدی در خصوص مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه توضیح داده خواهد شد.

 

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه تخلیه ملک استیجاری تجاری و مغازه

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه تخلیه ملک استیجاری تجاری و مغازه نیز، همانند ثبت و ارسال اظهارنامه برای ملک مسکونی بوده و از این بابت تفاوتی با یکدیگر ندارند، تفاوت آن ها تنها در دلایلی است، که منجر به درخواست تخلیه از جانب موجر می شود.

برای ارسال اظهارنامه لازم است، شخص سامانه ثنا ثبت نام داشته باشد، برای اینکار شخص می تواند به صورت حضوری به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کند و یا به شکل غیر حضوری از طریق درگاه خدمات الکترونیک قضایی نسبت به ثبت نام و دریافت کد ثنا اقدام نماید.

بعد از آن لازم اسـت، شخصی که قصد ارسال اظهارنامه تخلیه ملک دارد، با توجه به توضیحاتی که در قسمت گذشته مطرح شد،  اظهارنامه تخلیه ملک را، تنظیم کرده و سپس به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و با ارائه اظهارنامه و سایر مدارک از جمله مدارک هویتی خود و پرداخت هزینه لازم، نسبت به ثبت آن اقدام نماید.

لازم به ذکر است، افراد می توانند قبل از مراجعه به این دفاتر از طریق، درگاه خدمات الکترونیک قضایی نسبت به ثبت نوبت الکترونیک اقدام کرده تا در هنگام مراجعه نیاز به حضور در صف و انتظار طولانی مدت نداشته باشند.

پس از ثبت اظهارنامه، در صورتی که مخاطب، دارای ثبت نام سامانه ثنا باشد، برای وی ابلاغیه الکترونیک ارسال می شود تا شخص پس از مراجعه به این سامانه، اظهارنامه ارسالی را ملاحظه نموده و در صورت تمایل، پاسخ خود را نیز ارسال نماید. ناگفته نماند برای ثبت نام در سامانه خدمات الکترونیک باید، شماره همراه به نام شخص بوده و کارت ملی وی نیز هوشمند باشد.

 

 

دانلود نمونه متن اظهارنامه تخلیه ملک

از آنجا که برای انجام اعمال حقوقی، ازجمله، نحوه تنظیم اظهارنامه تخلیه ملک دارای مستاجر، چه در اماکن مسکونی و چه اظهارنامه تخلیه ملک استیجاری تجاری و مغازه، بهتر است، به افراد متخصص در این امور مراجعه شود، ولی با این وجود بسیاری از افراد به هر دلیلی ترجیح می دهند، که خود نسبت به تنظیم و نوشتن آن اقدام نمایند.

به همین جهت در این بخش، فایل دانلود نمونه متن اظهارنامه تخلیه ملک برای استفاده این گونه افراد قرار داده شده است. همینطور در مقاله ای جداگانه نیز دادخواست تخلیه به علت تاخیر در پرداخت اجاره بها، ارائه شده است. علاقه مندان می توانند، برای تنظیم دادخواست به این مقاله مراجعه نمایند.

 

نمونه متن اظهارنامه تخلیه ملک
  • حجم:445 KB
  • منبع: دینا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تنظیم، ثبت و ارسال اظهارنامه تخلیه ملک در کانال تلگرام حقوق عقود و قراردادها عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تنظیم، ثبت و ارسال اظهارنامه تخلیه ملک پاسخ دهند.