دینا / حقوقی / مالکیت / انتقال سند دفترچه ای

انتقال سند دفترچه ای

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

رعایت شرایط کلی صحت معاملات برای نقل و انتقال اسناد دفترچه ای در سال 1402، الزامی می باشد. برای انتقال سند دفترچه ای، خریدار و فروشنده می بایست هزینه های مورد نیاز را طبق تعرفه سال ۱۴۰۲ به دفاتر اسناد رسمی پرداخت و مراحل مربوط به انتقال را در این دفاتر تکمیل نمایند. پس از آن باید سند دفترچه ای مزبور را به سند تک برگ تبدیل نمود.

 

یکی از انواع اسناد در ایران، سند دفترچه ای یا سند منگوله دار می باشد. سند دفترچه ای به سندی گفته می شود که توسط ادارات ثبت اسناد و املاک کشور برای اموال غیر منقول، اعم از زمین، ملک و... تا قبل از سال 1390 صادر می شد. با وجود فراخوان اداره ثبت اسناد و املاک کشور برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ، هنوز هم بسیاری از املاک، دارای سند دفترچه ای می باشند.

در این میان، ممکن است عده ای از افراد، قصد فروش اموال دارای سند دفترچه ای را داشته و یا این که بخواهند ملکی را به این طریق خریداری نمایند و این سوال برای آن ها مطرح شود که آیا امکان نقل و انتقال اموال دارای سند منگوله دار در سال ۱۴۰۲ وجود دارد یا خیر. به همین دلیل، پرداختن به جزئیات سند دفترچه ای نظیر شرایط و مراحل آن، امری الزامی تلقی می گردد.

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پرداختن به این موضوع که شرایط انتقال سند دفترچه ای چه می باشد؛ به مراحل و نحوه انتقال آن بپردازیم. سپس در خصوص مدارک لازم برای انتقال سند دفترچه ای صحبت خواهیم کرد و در انتها، هزینه انتقال این اسناد در سال 1402 را بیان خواهیم نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

شرایط انتقال سند دفترچه ای

همانطور که پیش تر بیان شد، یکی از انواع اسناد در ایران، سند دفترچه ای یا سند منگوله دار می باشد. در رابطه با اعتبار این اسناد باید بیان داشت که در حال حاضر، این اسناد از اعتبار سند رسمی برخوردار می باشند و نقل و انتقال آن با احزار شرایطی، صحیح می باشد. به منظور آشنایی علاقمندان با این ضوابط، در این قسمت به شرایط انتقال سند دفترچه ای پرداخته شده است.

 

به طور کلی، شرایط نقل و انتقال سند دفترچه ای مانند انتقال سند تک برگ بوده و از این جهت، تفاوت چندانی میان آن ها وجود ندارد. از این رو، برای نقل و انتقال سند دفترچه ای، می بایست شرایط کلی صحت معاملات مورد رعایت قرار گیرد که این شرایط بنابر ماده 190 قانون مدنی شامل موارد زیر می باشد:

 

قصد طرفین و رضای آن ها

 اهلیت طرفین معامله (بالغ، عاقل و رشید بودن)

معین بودن موضوع مورد معامله

مشروعیت جهت معامله

 

علاوه براین، از آن جایی که از دهه نود به بعد، صدور سند مالکیت جدید تک برگ توسط کلیه واحدهای ثبتی الزامی گردیده است، می بایست، بعد از نقل و انتقال اموال دارای سند دفترچه ای، این سند، به سند تک برگ تبدیل گردد. در این روش، پس از انتقال ملک، دفاتر اسناد می بایست سند مالکیت دفترچه ای را جهت تعویض به سند تک برگ به واحد های ثبتی ارسال نمایند.

 

مراحل و نحوه انتقال سند دفترچه ای

در قسمت گذشته پیرامون شرایط انتقال سند دفترچه ای، پس از معامله با سند دفترچه ای، توضیحاتی ارائه گردید و بیان شد که پس از انتقال، می بایست سند دفترچه ای را به سند تک برگ تبدیل نمود. در این میان ممکن است عده ای از افراد با مراحل و نحوه انتقال سند دفترچه ای آشنایی نداشته به همین دلیل، در این قسمت به چگونگی انتقال سند منگوله دار پرداخته شده است.

 

برای نقل و انتقال سند دفترچه ای، در ابتدا فروشنده و خریدار می بایست به نزد یکی از دفاتر اسناد رسمی، مراجعه و مراحل نقل و انتقال را در این دفاتر تکمیل نمایند. پس از آن، دفاتر اسناد رسمی مکلف بوده که سند مالکیت دفترچه ای را جهت تعویض به واحد های ثبتی ارسال نمایند.

 

در مرحله بعد، واحد های ثبتی مکلف بوده، پس از دریافت سند مالکیت و هزینه آن از متقاضی در اسرع وقت نسبت به صدور سند مالکیت جدید تک برگ اقدام و آن را از طریق پست در اختیار مالک قرار دهند. توجه به این نکته ضروری است که سند قبلی که در واقع همان سند دفترچه ای است، می بایست در اختیار اداره ثبت قرار گرفته تا سند تک برگ جدید به نام متقاضی صادر شود.

 

مدارک لازم برای انتقال سند دفترچه ای

برای نقل و انتقال سند دفترچه ای، مانند هر سند دیگری، نیاز به وجود مدارکی می باشد. بدون وجود اسناد مذکور، امکان خرید یا فروش اموال دارای سند منگوله دار، امکان پذیر نخواهد بود. به منظور آشنایی علاقمندان با این اسناد، در این قسمت، مدارک لازم برای انتقال سند دفترچه ای ارائه گردیده که به شرح زیر می باشد:

 

مدارک هویتی خریدار و فروشنده همراه با کپی

اصل سند دفترچه ای ملک

مفاصا حساب شهرداری

به همراه داشتن آدرس، کدپستی و نقشه کروکی ملک

اصل خلاصه معامله

فیش پرداخت هزینه های لازم در دفاتر اسناد رسمی و اداره ثبت

ارائه پایان کار شهرداری و استعلام سند

 

همانطور که در قسمت فوق مشاهده می گردد، برای این که نقل و انتقال سند دفترچه ای صحیح واقع شود، لازم است که از سند دفترچه ای استعلام گرفته شود. این استعلام، به این منظور صورت می گیرد که احراز شود، فروشنده صاحب واقعی ملک بوده و سند در گرو شخص دیگری مثل بانک قرار ندارد.

 

 

هزینه انتقال سند دفترچه ای 1402

در قسمت های گذشته، پیرامون شرایط، مدارک و مراحل انتقال دفترچه ای توضیحاتی ارائه گردید. نقل و انتقال سند دفترچه ای یا سند منگوله دار در دفترخانه و همچنین صدور سند تک برگ توسط اداره ثبت، مستلزم پرداخت هزینه آن می باشد. به منظور اطلاع علاقمندان از میزان این مبلغ، این قسمت از مقاله به بیان هزینه انتقال سند دفترچه ای ۱۴۰۲ اختصاص داده شده است.

 

هزینه انتقال سند دفترچه ای در دفاتر اسناد رسمی، مستلزم پرداخت تعرفه حق التحریر این دفاتر می باشد. نرخ این تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی در سال 1402 مطابق هر سال، طی بخشنامه ای از سوی قوه قضاییه، به دفاتر اسناد رسمی، ابلاغ می گردد. مبلغ این تعرفه برای اموال غیر منقول با توجه به ارزش ملک تعیین شده و طبیعی است که هر چه ارزش ملک بالاتر رود، تعرفه دفاتر اسناد نیز افزایش می یابد.

 

علاوه بر این، این دفاتر هزینه ای را بابت ارائه خدمات ثبتی از متقاضیان اخذ می نمایند. هزینه خدمات ثبتی برای سند مالکیت (دولتی و تک برگی) طبق آخرین بخشنامه، مبلغ 17,000 ریال می باشد که انتظار می رود این هزینه در سال ۱۴۰۲ کمی افزایش یابد. با توجه به این که پس از انتقال سند دفترچه ای، نیاز است آن را به سند تک برگ تبدیل نمود، نیاز است که هزینه های صدور این سند نیز به اداره ثبت پرداخت شود.

 

هزینه صدور سند تک برگ، توسط اداره ثبت به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد. از طرف دیگر، در قانون هیچ هزینه معینی برای صدور این نوع سند تعیین نگردیده و اخذ هزینه، با توجه به عوامل مختلف حاکم بر آن صورت می گیرد. با این حال، به طور کلی می توان بیان داشت که صدور سند تک برگ در اداره ثبت مبلغی معادل 500 هزار تا 2 میلیون تومان برای متقاضی هزینه خواهد داشت.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و مراحل انتقال سند دفترچه ای در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و مراحل انتقال سند دفترچه ای پاسخ دهند.