دینا / حقوقی / کار و استخدام / بازنشستگی با 10 سال و کمتر

بازنشستگی با 10 سال و کمتر

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

داشتن سابقه پرداخت حق بیمه، همچنین، 60 ساله بودن مردان و 55 ساله بودن زنان، حین درخواست، از شرایط بازنشستگی با 10 سال و کمتر، می باشد و متقاضی، برای این امر، باید به صورت حضوری، به شعب بیمه تامین اجتماعی یا نهاد ذی صلاح معرفی شده توسط صندوق، مراجعه کند. اوراق هویتی و سوابق بیمه ای، از مدارک لازم این امر هستند.

 

یکی از امتیازات برخورداری از بیمه اجباری که توسط کارفرما پرداخت می گردد، برخورداری از حقوق بازنشستگی است که البته، این امتیاز تا قبل از سال هزار و سیصد و نود و دو، تنها در صورتی به فرد، تعلق می گرفت که از سابقه مشخص و شرط سنی ویژه ای برخوردار بود.

بازنشستگی با ۱۰ سال و کمتر، امتیازی است که از سال هزار و سیصد و نود و دو، برای برخی افراد مشول، در نظر گرفته شده که تنها، در صورت برخورداری از شرایط، مدارک لازم و ثبت و ارائه درخواست به صورت پیش بینی شده، به متقاضی، تعلق می گیرد.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم ، شرایط، نحوه و مدارک لازم برای بازنشستگی با 10 سال و کمتر را بگوییم و در خصوص میزان حقوق این افراد، توضیح دهیم. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع می توانند، در ادامه مقاله، همراه ما باشند.

شرایط بازنشستگی با ۱۰ سال و کمتر چیست

در پاسخ به این پرسش که شرایط بازنشستگی با ۱۰ سال و کمتر چیست؟ باید میان بازنشستگی در صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی و بازنشستگی در صندوق بازنشستگی سایر نهادها، تفاوت قائل شد. چرا که امکان بازنشستگی با 10 سال و کمتر در خصوص دارندگان بیمه تامین اجتماعی در قالب یک قانون، تصویب شده و اکنون، اجرایی می گردد؛ لکن، این امکان، درخصوص سایر صندوق های بازنشستگی، هنوز در مرحله طرح است و توسط شورای نگهبان، به تصویب نرسیده، در نتیجه، قابل اجرا نیز نیست. 

به محض تصویب طرح قانون نقل و انتقال سوابق حق بیمه یا کسور بازنشستگی بین صندوق‌ های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص، یک قانون لازم الاجرا خواهد بود و پس از 15 روز از زمان انتشار در روزنامه رسمی، باید، در تمامی نهادها، اجرایی گردد. (طبق آخرین اخبار، شورای نگهبان، در 24 بهمن ماه هزار و چهارصد و یک، ایراداتی به این طرح وارد کرده است و در نتیجه تا زمان نگارش این مقاله، اجرایی نیست). در زیر، شرایط بازنشستگی با ۱۰ سال و کمتر برای دارندگان بیمه تامین اجتماعی و سایر بیمه ها، ارائه شده است:

 

 شرایط بازنشستگی با 10 سال و کمتر در صندوق تامین اجتماعی و مستفاد از قانون تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند:

 

متقاضی باید، "حداقل ده سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته" باشد یا در صورتی که کمتر از ده سال حق بیمه پرداخت کرده‌، مابه‌التفاوت را به نرخ روز بپردازد؛

مردان، متقاضی بازنشستگی با ۱۰ سال و کمتر، به سن 60 سال و زنان، به سن 55 سال، رسیده باشند یا فرد، به هر علتی، آن هم صرفا به تشخیص کمیسیون‌ های موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی مصوب هزار و سیصد و پنجاه و چهار، در سنینی کمتر از موارد مذکور، از کارافتاده شده، لکن، از حق مستمری، بر خوردار نباشند.

متقاضی، قادر به پرداخت هزینه خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی، در خصوص مابه التفاوت سابقه تا ده سال، باشد که بر اساس قانون مذکور، شامل "حق بیمه اعم از حق کارگر و کارفرما...، به نرخ سال جاری" می باشد.

 

 شرایط بازنشستگی با 10 سال و کمتر بر اساس طرح قانون نقل و انتقال سوابق حق بیمه یا کسور بازنشستگی بین صندوق‌ های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص که هنوز به تصویب نرسیده و در حد طرح است:

 

متقاضی باید، بیشتر از 5 سال و کمتر از ۱۰ سال، سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

متقاضی باید بتواند به نرخ روز، ما به التفاوت اختلاف تا 10 سال سابقه بیمه را پرداخت نماید.

 سن متقاضی بازنشستگی با 10 سال و کمتر، در خصوص مردان 60 سال و در خصوص زنان، 55 سال باشد. شایان ذکر است، در صورت تصویب این طرح توسط شورای نگهبان، افراد دارای چند نوع سابقه بیمه‌ ای مختلف در زمان‌ های کوتاه که بیشتر از 5 سال و کمتر از ۱۰ سال، سابقه دارند نیز مشمول این طرح خواهند بود و سایر صندوق ها، باید سوابق صندوق های دیگر را پذیرفته و آن ها را تجمیع کنند.

مراحل و نحوه درخواست بازنشستگی با 10 سال و کمتر

مراحل و نحوه درخواست بازنشستگی با ۱۰ سال و کمتر، پرسش بسیاری از افرادی است که قصد استفاده از این امکان را دارند که در بررسی مراحل و نحوه درخواست بازنشستگی با 10 سال و کمتر نیز همانند شرایط ​آن، باید میان افراد تابع صندوق بیمه ای تامین اجتماعی و سایر صندوق ها، تفاوت قائل شد.

 افراد متقاضی بازنشستگی با ۱۰ سال و کمتر در صندوق تامین اجتماعی، باید از طریق مراجعه حضوری، به شعب تامین اجتماعی، اقدام کرده و با تحویل مدارک خود که مثبت داشتن شرایط سن بازنشستگی تامین اجتماعی، همچنین، مدارک مثبت پرداخت حق بیمه حداقل 1 سال و سایر مدارک لازم که در تیتر بعدی، توضیح خواهیم داد، درخواست خود را ثبت کنند و منتظر پاسخ سازمان تامین اجتماعی بمانند.

در خصوص بازنشستگی با ۱۰ سال و کمتر بر اساس طرح قانون نقل و انتقال سوابق حق بیمه یا کسور بازنشستگی بین صندوق‌ های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص که هنوز به تصویب نرسیده و در حد طرح است، جزئیات انجام این امر، هنوز مشخص نشده و به محض اعلام، متن مقاله، بروزرسانی می گردد. اما، پیش بینی می شود که مشمولین این طرح نیز باید به صورت حضوری به شعب نهادهای ذی صلاح رفته و مدارک و درخواست خود را تقدیم کنند.

مدارک لازم برای بازنشستگی با ۱۰ سال و کمتر

مدارک لازم برای بازنشستگی با 10 سال و کمتر، از مهم ترین مواردی است که متقاضی این امر، جهت دریافت مستمری و حکم بازنشستگی، باید از آن، برخوردار باشد، لذا، در این بخش، در خصوص این مدارک، توضیح خواهیم داد که عبارتند از:

مدارک هویتی بیمه شده؛

 مدارک مربوط به سوابق بیمه؛ 

مدارک مربوط به اطلاعات پستی بیمه شده؛

فیش واریزی و رسید پرداخت قیمت مابه التفات سابقه بیمه تا ده سال، به نرخ روز.

شایان ذکر است که این مدارک، در خصوص مشمولین در صندوق تامین اجتماعی است و در خصوص سایر صندوق ها، به محض تصویب طرح قانون نقل و انتقال سوابق حق بیمه یا کسور بازنشستگی بین صندوق‌ های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص، متن مقاله، بروزرسانی می گردد. اما، پیش بینی می شود، مدارک لازم در خصوص مشمولین سایر صندوق ها نیز مشابه موارد فوق الذکر باشد.

 

میزان حقوق بازنشستگی با 10 سال و کمتر

میزان حقوق بازنشستگی با ۱۰ سال و کمتر، از مسائل مهم است که افرادی که قصد دارند از این طرح، استفاده نمایند، بهتر است از آن، آگاه باشند. لذا، در این بخش از مقاله، قصد داریم، این موضوع را از لحاظ قانونی، بررسی کرده و به این پرسش که میزان حقوق بازنشستگی با ده سال و کمتر چقدر است، پاسخ دهیم.

میزان حقوق بازنشستگی با ۱۰​ سال و کمتر، مبلغ مشخصی نیست و بسته به حقوق فرد در دو سال آخر خدمت، متفاوت می باشد. اما برای محاسبه میزان حقوق در صندوق تامین اجتماعی، ابتدا، متوسط دستمزد متقاضی محاسبه می گردد و سپس، متوسط دستمزد بیمه شده، در تعداد سال‌ هایی که بیمه پرداخت کرده ضرب می گردد و حاصل به دست آمده، تقسیم بر 30 می شود.

در محاسبه متوسط دستمزد، باید، حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه (ظرف دو سال آخر پرداخت حق بیمه) با یکدیگر جمع شده و حاصل، بر 24 ، تقسیم شود. شایان ذکر است که در صورت عدم مشغولیت بیمه شده در دو سال آخر، متوسط دستمزد، با کسر مدت از ماه های قبل از این دو سال، به دست می آید.

در خصوص بازنشستگان سایر صندوق ها، تا زمان تصویب قطعی طرح، اطلاعات دقیقی در خصوص میزان حقوق در دست نیست، اما، اگر بنا باشد که میزان حقوق بازنشستگی با ده سال و کمتر، بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، برای بازنشستگان کشوری، محاسبه شود، بدین صورت خواهد بود که؛

معدل حقوق و کسر از حق بیمه، بر مبنای دریافتی 2 سال آخر فرد با جمع حقوق و فوق العاده های دو سال قبل از بازنشستگی و ضرب در مدت خدمت هر سال محاسبه و سپس مجموع آن ها، در 720 روز ( 2سال)، تقسیم می گردد.

در مرحله بعد، معدل 2 سال اشتغال آخر خدمت باید، در سنوات قابل قبول که سقف آن تاسقف 30 سال است، ضرب شود و حاصل به دست آمده، بر عدد 30 تقسیم گردد. در نهایت حاصل تقسیم به دست آمده، در افزایش 5% ناشی از 2 سال سابقه خدمت مازاد بر 30 سال (موضوع ماده 104 قانون مدیریت خدمات کشوری) ضرب بشود. در صورت تصویب طرح قانون نقل و انتقال سوابق حق بیمه یا کسور بازنشستگی بین صندوق‌ های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص و هر گونه تغییر، متن مقاله، بروزرسانی می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط بازنشستگی با 10 سال و کمتر در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط بازنشستگی با 10 سال و کمتر پاسخ دهند.