دینا / حقوقی / کار و استخدام / قرارداد اداره کار

قرارداد اداره کار

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

قرارداد اداره کار ۱۴۰۲ ​به قرارداد کتبی یا شفاهی گفته می شود که در آن، کارگر در قبال دریافت حق‌ السعی، کاری را برای مدت موقت یا غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌ دهد. مشروعیت مورد قرارداد و معین بودن آن، از جمله شرایط قرارداد اداره کار 1402 می باشد که طرفین می بایست با  مطالعه و دانلود نمونه آن، با نحوه تنظیم این نوع عقود آشنا گردند.

 

قرارداد یا عقد به توافق الزام آور میان اشخاص گفته می شود که حقوق و تکالیف طرفین را معین می کند. قراردادها می توانند در حوزه های مختلف منعقد شده و تنظیم کننده روابط میان طرفین آن، باشند. یکی از انواع قراردادها، قرارداد اداره کار می باشد که میان کارگران و کارفرمایان منعقد می گردد.

قانون گذار ایران، در جهت حمایت قانونی از جامعه کارگران، تعریف خاصی از قرارداد کار را در قانون کار مصوب سال 1369 بیان نموده و شرایط و مواردی را که می بایست در عقد درج شود را به طور کامل توضیح داده است. بنابراین، کلیه کارگران و کارفرمایان موظف بوده که قرارداد اداره کار خود را مطابق با قوانین و مقررات قانون کار تنظیم نمایند.

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پاسخ به این پرسش که قرارداد اداره کار چیست و انواع آن چه می باشد؛ به شرایط قرارداد اداره کار 1402 بپردازیم. سپس در خصوص نحوه تنظیم این قراردادها صحبت خواهیم کرد و یک  نمونه فرمت متن قرارداد اداره کار در سال ۱۴۰۲ برای دانلود در قالب فایل pdf ارائه خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

قرارداد اداره کار چیست

به موجب ماده 183 قانون مدنی، عقد یا قرارداد عبارت است از این که یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد. با وجود این تعریف در قانون مدنی، قانون گذار به جهت اعمال حمایت های قانونی ویژه از طبقه کارگر، تعریف به خصوصی از قرارداد کار را در قانون کار ارائه نموده است. در این میان، ممکن است این سوال در ذهن برخی افراد ایجاد شود که قرارداد اداره کار چیست و تعریف آن در قانون کار چه می باشد.

 

در پاسخ به این پرسش باید بیان داشت که طبق ماده 7 قانون کار، منظور از قرارداد اداره کار، قرارداد کتبی یا شفاهی است که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌ السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌ دهد. بنابراین، قرارداد اداره کار که بر اساس ماده 10 قانون حقوق و دستمزد یا قانون کار، تنظیم می گردند، هم شامل عقود کتبی و هم شامل توافقات شفاهی می گردد.

 

از طرف دیگر، مدت کار در این گونه قراردادها می تواند موقت یا غیر موقت یعنی دائم باشد. علاوه بر این، در قرارداد اداره کار، مبلغی تحت عنوان حق السعی در قبال انجام کار، از سوی کارفرما به کارگر پرداخت می شود که می بایست این مبلغ، به توافق طرفین رسیده باشد.

 

انواع قرارداد اداره کار

در قسمت های گذشته، پیرامون تعریف قرارداد اداره کار توضیحاتی ارائه گردید، که بر طبق آن؛ می توان این گونه عقود را به انواع مختلفی تقسیم بندی نمود. طرفین عقد نیز می بایست با توجه به نیاز خود و ویژگی های هر یک از اقسام قرارداد اداره کار، به انعقاد قرارداد متناسب با شرایط خود اقدام نمایند. به همین جهت، در این قسمت از مقاله به انواع قرارداد اداره کار پرداخته شده و ویژگی های هر یک ارائه خواهد گردید.

 

در اولین تقسیم بندی می توان قرارداد اداره کار را بر حسب مدت، به دو دسته قرارداد کار موقت یا غیر موقت (دائم) تقسیم بندی نمود. منظور از قرارداد اداره کار موقت، قراردادی است که تنها برای بازه زمانی معینی اعتبار داشته باشد. مطابق تبصره یک ماده 7 قانون کار، حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیر مستمر دارد، توسط وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

 

قرارداد غیر موقت یا دائم، به قراردادی گفته می شود که در آن مدتی ذکر نشده باشد. تبصره دو ماده 7 قانون کار در این رابطه بیان می دارد که: «در کارهایی که طبع آنها جنبه مستمر دارد، در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود». این نوع قرارداد، بهترین نوع قرارداد برای کارگر محسوب شده و موجب می گردد که کارگر بتواند از مزایای یک کار ثابت برخوردار شود.

 

در قسم دوم، می توان قرارداد اداره کار را بر حسب نحوه تنظیم آن، به دو نوع قرارداد شفاهی و کتبی تقسیم بندی نمود. قرارداد شفاهی به قراردادی گفته می شود که به صرف رد و دل شدن الفاظ، میان طرفین منعقد می گردد و برای طرفین لازم الاجراست، اما قرارداد کتبی، قراردادی است که طرفین برای آن سند کتبی تنظیم نموده باشند. بر اساس تبصره ماده 10 قانون کار، در مواردی که قرارداد اداره کار کتبی باشد، قرارداد در چهار نسخه تنظیم می شود.

 

شرایط قرارداد اداره کار 1402

یکی از مهم ترین اهداف قانون کار، حمایت از قشر کارگر و جلوگیری از سو استفاده کارفرمایان از آن ها می باشد. در این راستا، قانون گذار در مواد قانون کار، شرایطی را برای صحت این گونه قرارداد ها در نظر گرفته است. بنابر ماده 8 همین قانون، شروط مذکور در قرارداد اداره کار یا تغییرات بعدی آن در صورتی نافذ خواهد بود که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر در قانون کار منظور ننماید. شرایط قرارداد اداره کار ۱۴۰۲ در ماده 9 قانون کار بیان گردیده که شامل موارد زیر می باشد:

 

مشروعیت مورد قرارداد

معین بودن موضوع قرارداد

عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر

 

منظور از مشروعیت مورد قرارداد آن است که کارگر، موظف به انجام کاری خلاف قانون یا شرع نشده؛ در غیر این صورت، قرارداد اداره کار باطل تلقی می گردد. همچنین، موضوع قرارداد اداره کار می بایست معین باشد و انجام کاری که مجهول یا مردد باشد، صحیح نیست.

 

علاوه بر موارد فوق، کارگر و کارفرما نمی بایست که در تصرف اموال و یا انجام کار مورد نظر ممنوعیت شرعی یا قانونی داشته باشند. برای مثال، طرفین قرارداد اداره کار بر طبق ماده 210 قانون مدنی، می بایست برای انجام معامله اهلیت داشته باشند، بنابر این انعقاد قرارداد کار با فرد صغیر، مجنون یا سفیه صحیح نیست.

 

 

نحوه تنظیم قرارداد اداره کار

از آن جایی که قرارداد اداره کار، از جمله عقود معین به حساب می آید، طرفین می بایست قرارداد خود را با توجه به مقررات و مواد قانون کار تنظیم نمایند. پیش از انعقاد قرارداد، طرفین لازم است که با نحوه تنظیم این نوع عقود، آشنا باشند. به همین منظور، در این قسمت از مقاله، به نحوه تنظیم قرارداد اداره کار پرداخته شده است.

 

قرارداد اداره کار، از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که غالبا مواد ابتدایی، به بیان مشخصات طرفین، موضوع قرارداد و مدت آن اختصاص دارد. ماده 10 قانون کار، کلیه مواردی که در قرارداد کار می بایست به آن اشاره شود، را بیان نموده است. بر طبق این ماده، قرارداد اداره کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید حاوی موارد ذیل باشد:

 

نوع کار یا حرفه یا وظیفه ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد.

حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن

تعیین مدت زمان قرارداد کار، تعطیلات و مرخصی ها

محل انجام کار

تاریخ انعقاد قرارداد

مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت معین باشد.

موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب نماید.

 

بنابراین، در صورتی که در قرارداد اداره کار، موارد فوق درج گردیده باشد، این قرارداد صحیح تلقی می شود. تبصره ماده 9 قانون کار، در این خصوص بیان می دارد: «اصل بر صحت کلیه قراردادهای کار است، مگر آن که بطلان آنها در مراجع ذی صلاح به اثبات برسد.» همچنین بر اساس ماده 13 همین قانون، در مواردی که کار از طریق مقاطعه انجام می یابد، مقاطعه دهنده مکلف است قرارداد خود را با مقاطعه کار به نحوی منعقد نماید که در آن مقاطعه کار متعهد گردد، که تمامی مقررات این قانون را در مورد کارکنان خود اعمال نماید.

 

 

دانلود pdf نمونه فرمت متن قرارداد اداره کار

در قسمت های گذشته، پیرامون نحوه تنظیم قرارداد اداره کار و شرایط حقوقی حاکم بر آن توضیحاتی ارائه گردید. از آن جا که قرارداد اداره کار از جمله عقود معین می باشد، می بایست در تنظیم آن، مقررات ذکر شده در مواد 1 تا 203 قانون کار را مد نظر قرار داد. در صورت تنظیم قرارداد برخلاف محتوای مواد قید شده، قرارداد کار فاقد اثر حقوقی خواهد بود.

 

همچنین، در تنظیم قرارداد اداره کار، شرایط صحت معاملات نیز می بایست مورد رعایت قرار گیرد. ماده 190 قانون مدنی، برای صحت هر معامله شرایطی را ذکر نموده که شامل قصد طرفین و رضای آنها، اهلیت موضوع، معین بودن موضوع مورد معامله و مشروعیت جهت آن می شود. به منظور آشنایی علاقمندان با محتوا و مندرجات متن این قراردادها، در جدول زیر، امکان دانلود pdf نمونه فرمت متن قرارداد اداره کار فراهم شده است که افراد می توانند با مطالعه و دانلود نمونه، با محتوای آن آشنا شوند.

 

دانلود pdf نمونه فرمت متن قرارداد اداره کار
نویسنده: دینا
حجم: 305 KB
منبع: دینا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تنظیم و شرایط قرارداد اداره کار در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تنظیم و شرایط قرارداد اداره کار پاسخ دهند.