دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / تعویض پلاک خودرو در رهن

فروش خودرو سند در رهن

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

از جمله شرایط تعویض پلاک خودرو در رهن ، مراجعه به کارخانه خودرو سازی و دریافت معرفی نامه و سپس ، طی مراحل تعویض پلاک خودرو از طریق مراکز تعویض پلاک می باشد . از جمله مدارک لازم جهت تعویض پلاک ، می توان به برگ سبز خودرو ، بیمه نامه و برگه معاینه فنی خودرو ، به همراه مدارک شناسایی خریدار و فروشنده ، اشاره نمود .

 

برخی شرایط ، همچون خرید اقساطی خودرو ، خرید خودرو از طریق ثبت نام در طرح های قرعه کشی و غیره ، سبب می شود که خودرو ، رهنی قلمداد شود و این مطلب ، به منزله آن است که مالک خودرو ، نمی تواند کلیه حقوق قانونی خود را اعمال نماید . با این حال ، ممکن است که دارنده خودرو در رهن ، بنا به دلایلی ، قصد فروش خودرو رهنی به دیگری را داشته باشد .

در چنین شرایطی ، ممکن است برای خریداران خودروی در رهن ، این سوال مطرح شود که آیا امکان تعویض پلاک خودروی رهنی وجود دارد ؟ پاسخ به این سوال ، از آن جهت اهمیت دارد که اصولا ، تا قبل از طی مراحل تعویض پلاک خودرو ، بار حقوقی و مسئولیت کلیه تخلفات و جرایم رانندگی ، به عهده شخصی است که پلاک خودرو ، به نام وی می باشد .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم که شرایط تعویض پلاک خودروی در رهن چیست و مراحل و نحوه تعویض پلاک خودرو در رهن به چه صورت است . در ادامه ، مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در رهن را شرح داده و هزینه های قانونی مربوط به آن را ذکر خواهیم نمود .

شرایط تعویض پلاک خودرو در رهن

در برخی شرایط ، ممکن است که خودرو ، در رهن بوده و با وجود قرارداد رهن ، شخص ، قصد فروختن آن به شخص دیگری را داشته باشد . هر چند فروش خودروی در رهن ، به لحاظ حقوقی ، بلا اشکال است ، با این حال ، خریداران و فروشندگان خودروی در رهن ، می بایست اخذ سند خودرو و تعویض پلاک خودروی رهنی را مد نظر قرار دهند ؛ چرا که تا قبل از تعویض پلاک خودرو ، فروشنده ، همچنان مسئولیت حقوقی تخلفات و جرایم رانندگی را به عهده دارد .

اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، آن است که آیا اصلا امکان تعویض پلاک خودروی در رهن وجود دارد ؟ در صورت مثبت بودن پاسخ ، شرایط تعویض پلاک خودرو در رهن ، به چه صورت است ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که در حال حاضر ، تحت شرایط بخصوصی ، امکان تعویض پلاک خودروی در رهن ، وجود دارد که این شرایط ، به شرح زیر است .

اولا ، یکی از شرایط تعویض پلاک خودروی در رهن ، آن است که در صورت وجود قرارداد رهن خودرو ، ابتدا می بایست نسبت به فک رهن خودرو اقدام نمود و در غیر این صورت ، اصولا امکان تعویض پلاک خودروی در رهن ، وجود نخواهد داشت .

دوما ، یکی دیگر از شرایط تعویض پلاک خودروی در رهن ، آن است که خریدار و فروشنده ، در خصوص تعویض پلاک و فک رهن خودرو ، به توافق رسیده و میان خود ، قراردادی تنظیم نمایند تا به این صورت ، خریدار خودروی در رهن ، بتواند با دریافت وکالتنامه از فروشنده ، مراحل تعویض پلاک خودروی در رهن را به صورت کامل ، انجام دهد . البته ، تعویض پلاک خودروی در رهن ، از طریق مراجعه همزمان خریدار و فروشنده ( بدون ارائه وکالتنامه ) نیز ، امکانپذیر است .

لذا معمولا ، فروشنده خودروی در رهن ، ضمن فروختن خودروی خود به خریدار و اعطای وکالت به وی بابت تعویض پلاک ، شرایط نسبتا خوبی برای خریدار خودرو نیز ، پیش بینی می کند ؛ مانند آنکه خودرو را به قیمت کمتری به خریدار ، می فروشد . لذا اصلی ترین شرایط تعویض پلاک خودرو در رهن ، آن است که خریدار ، از فروشنده خودروی رهنی ، وکالتنامه ای بابت تعویض پلاک ، دریافت کند که در ادامه ، نحوه و مراحل آن را نیز ، شرح خواهیم داد .

مراحل و نحوه تعویض پلاک خودرو در رهن

یکی از مهم ترین شرایط تعویض پلاک خودرو در رهن ، آن است که طرفین مبایعه نامه خودرو ، در خصوص تعویض پلاک نیز ، توافقات لازم را انجام داده و فروشنده ، خریدار خودرو را وکیل در انجام مراحل تعویض پلاک خودرو نماید . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، آن است که مراحل و نحوه تعویض پلاک خودرو در رهن به چه صورت است ؟

اولین مرحله از مراحل تعویض پلاک خودروی در رهن ، فک رهن خودرو می باشد . پس از آن ، در مواردی که خودرو در رهن کارخانه می باشد ، آن است که فروشنده ، به کارخانه تولید خودروی مربوطه ، مراجعه نموده و معرفی نامه ای جهت تعویض پلاک خودرو ، درخواست نماید .

دومین مرحله از مراحل تعویض پلاک خودروی در رهن ، آن است که خریدار و فروشنده ، با اتفاق ، به یکی از مراکز تعویض پلاک خودرو مراجعه نموده و مدارک لازم را نیز ، تحویل دهند . البته ، قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک ، می توان به صورت اینترنتی ، از طریق سامانه نوبت دهی تعویض پلاک به آدرس Nobatdehi.epolice.ir ، نوبت دریافت کرد .

مراحل بعدی ، به این صورت است که می بایست جرایم معوقه مربوط به خودروی در رهن را از طریق دستگاه های کارتخوان موجود در مراکز تعویض پلاک ، پرداخت کرده و گواهی مفاصا حساب دریافت کرد تا بتوان پلاک خودرو را فک نموده و آن را به نام خریدار ، منتقل نمود .

در این مرحله ، فروشنده ، می تواند به خریدار خودرو ، وکالتنامه تعویض پلاک بدهد و یا اینکه هر دو به اتفاق یکدیگر ، در مراکز تعویض پلاک حاضر شده و پلاک خودرو را به نام خریدار ، انتقال دهند که در ادامه ، مدارک و هزینه های آن را نیز ، شرح خواهیم داد .

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در رهن

یکی از مهم ترین شرایط تعویض پلاک خودروی رهنی ، آن است که فروشنده ، پس از طی مراحل قانونی ، به خریدار ، وکالتنامه ای بابت تعویض پلاک خودرو داده و یا هر دو ، به مراکز تعویض پلاک مراجعه نمایند . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، آن است که تعویض پلاک خودروی رهنی ، نیازمند ارائه چه مدارکی است ؟

 برای پاسخ دادن به این سوال ، در این قسمت ، مهم ترین مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در رهن که می بایست به مراکز تعویض پلاک خودرو ارائه شوند را ذکر خواهیم نمود . اهم مدارک مزبور ،  به شرح زیر می باشند :

برگه معرفی نامه ای که فروشنده خودروی رهنی ، از کارخانه خودرو سازی دریافت کرده است ؛

مدارک شناسایی و هویتی مربوط به خریدار و فروشنده و مدارک مربوط به محل سکونت ایشان ؛

برگ سبز خودرو که به منزله سند مالکیت خودروی رهنی می باشد ؛

برگه گواهی مفاصا حساب که از اجراییات دریافت شده است ؛

ارائه وکالتنامه تعویض پلاک خودروی در رهن ؛

برگه معاینه فنی خودروی رهنی ؛

بیمه نامه شخص ثالث .

پس از تحویل مدارک مزبور ، دفاتر تعویض پلاک خودرو ، اقدامات اجرایی لازم جهت تعویض پلاک خودروی در رهن به نام خریدار را انجام خواهند داد . پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص ، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید .

 

هزینه تعویض پلاک خودرو در رهن

طی مراحل تعویض پلاک خودروی در رهن ، نیازمند مراجعه خریدار و فروشنده و یا خریدار ( با داشتن وکالتنامه ) به مراکز تعویض پلاک خودرو می باشد . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، آن است که هزینه تعویض پلاک خودرو چقدر است ؟

به عبارت دیگر ، در صورتی که خریدار و فروشنده ، بخواهند خودرو را تعویض پلاک کنند ، چه مقدار هزینه می بایست پرداخت کنند ؟ در پاسخ به این سوال ، در این قسمت ، هزینه تعویض پلاک خودرو در رهن را شرح خواهیم داد که به شرح زیر است :

هزینه فک پلاک خودروی در رهن  و دریافت سند مالکیت خودرو ، از طریق مراکز تعویض پلاک ، در سال 1401 ، معادل 373 هزار و پانصد تومان نرخ مقطوع است که تمامی خودروها ، فارغ از نوع آن ، برای تعویض پلاک ، می بایست اقدام به پرداخت آن نمایند .

لازم به ذکر است که پرداخت کلیه هزینه های تعویض پلاک خودرو در رهن ، می بایست از طریق دستگاه های کارتخوانی که در مراکز تعویض پلاک خودرو موجود هستند ، پرداخت شده و فیش های واریزی آن ، ضمیمه درخواست تعویض پلاک خودرو گردد . پیشنهاد می شود برای آشنایی بیشتر با این موضوع ، مقاله زیر را نیز ملاحظه نمایید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل تعویض پلاک خودرو در رهن در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مراحل تعویض پلاک خودرو در رهن پاسخ دهند .