دینا / تجاری / امور بانکی / نحوه محاسبه سود سپرده بانکی

نحوه محاسبه سود سپرده بانکی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

نحوه محاسبه سود سپرده بانکی، به صورت حاصل ضرب کمترین میزان مبلغ سپرده طی ماه در نرخ سود در تعداد روزهای ماه بخش بر تعداد روزهای سال یا حاصل ضرب مبلغ سپرده در نرخ سود مصوب از سوی بانک در تعداد روزهای ماه بوده که مبلغ سپرده، نرخ سود پرداختی و مدت زمان سپرده گذاری، در این محاسبه دخیل هستند.

 

افرادی که قصد سپرده گذاری در بانک و کسب سود از این طریق را دارند و کسانی که سود سپرده خود را دریافت می کنند، به دنبال آشنایی با نحوه محاسبه سود سپرده بانکی هستند تا میزان صرفه اقتصادی سپرده گذاری خود را بررسی کنند و در صورت نیاز، مبلغ آن را افزایش دهند و یا سرمایه خود را از بانک خارج کنند.

فرمول محاسبه سود سپرده بانکی از قاعده ساده ای بر اساس میزان مبلغ سپرده، نرخ سود پرداختی از سوی بانک و مدت زمان سپرده گذاری پیروی می کند و افرادی که به دنبال محاسبه سود بانکی، اعم از ماه شمار و سالیانه مبلغی که سپرده گذاری کرده اند، هستند، در صورت آشنایی با فرمول های مربوط به هر یک، قادر خواهند بود که این کار را انجام دهند.

با توجه به این که سپرده گذاری در بانک برای کسب سود همچنان رایج است، در این مقاله درباره نحوه محاسبه سود سپرده بانکی، فرمول محاسبه آن، نحوه محاسبه نرخ سود 18 درصد و فرمول محاسبه این سود به شکل ماه شمار مطالبی مطرح خواهد شد.

نحوه محاسبه سود سپرده بانکی

بسیاری از کسانی که با هدف سرمایه گذاری و دریافت سود، در بانک ها سپرده گذاری می کنند، به دنبال آشنایی با نحوه محاسبه سود سپرده بانکی هستند تا در جریان میزان سودی که به سپرده آنها تعلق می گیرد، قرار بگیرند. در پاسخ به این دغدغه، باید گفت فرمول محاسبه سود بانکی پیچیدگی خاصی ندارد و با در نظر گرفتن فاکتورهای موثر در تعیین سود، می توان به کمک این فرمول مقدار سود را محاسبه کرد.

سود سپرده بانکی، براساس میزان مبلغ سپرده، نرخ سود مصوب از سوی بانک و تعداد روزهای سپرده گذاری، قابل محاسبه است. فرمول محاسبه سود سپرده بانکی در همه بانک های یکسان است و تنها در میزان نرخ سود پرداختی با یکدیگر تفاوت دارند. بانک ها به سپرده های بلند مدت و کوتاه مدت سود پرداخت می کنند که پرداخت سود در حالت کوتاه مدت به صورت ماه شمار است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سود بانک شهر کلیک کنید.

در واقع از سال 1397 بانک ها به سپرده های کوتاه مدت، سود روز شمار پرداخت نمی کنند و تنها سود ماهانه به آن ها تعلق می گیرد. در نحوه محاسبه سود سپرده بانکی برای سپرده های کوتاه مدت به صورت ماه شمار، کمترین میزان موجودی حساب سپرده در طول ماه، مبنای محاسبه سود در نظر گرفته می شود.

فرمول محاسبه سود سپرده بانکی در این حالت، برابر با حاصل ضرب کمترین میزان مبلغ سپرده طی ماه در نرخ سود در تعداد روزهای ماه بخش بر تعداد روزهای سال یعنی 365 است. در این فرمول که بر اساس آن، سود سپرده های کوتاه مدت به صورت ماهانه محاسبه می شود، نرخ سود باید به صورت درصد قرار داده شود و تعداد روزهای ماه هم بسته به ماهی که سود برای آن محاسبه می شود 30 یا 31 در نظر گرفته می شود. 

نحوه محاسبه سود سپرده بانکی بلند مدت که به آن سود سالانه تعلق می گیرد نیز با در نظر گرفتن فرمول ساده ای قابل بیان است. این فرمول، عبارت است از حاصل ضرب مبلغ سپرده گذاری شده در نرخ سود مصوب از سوی بانک در تعداد روزهای ماهی که برای آن محاسبه انجام می شود، بخش بر تعداد روزهای کل سال که 365 است.

اگر برای محاسبه سود سپرده بانکی سالانه، میزان سود سپرده نیمه اول سال مدنظر باشد، تعداد روزهای ماه عدد 31 و چنانچه نیمه دوم سال در نظر گرفته شده باشد، عدد 30 در فرمول محاسبه سود سپرده بانکی جایگذاری می شود. نرخ سود در این حالت نیز بسته به بانکی که در آن سپرده گذاری انجام شده است متفاوت خواهد بود و باید در فرمول به صورت درصدی قرار داده شود.

فرمول محاسبه سود سپرده بانکی

قبل از سال 1397 بانک ها سود پرداختی به سپرده ها را یه صورت روز شمار، ماه شمار و سالیانه در نظر می گرفتند اما پس از این تاریخ، سودی که به سپرده ها تعلق می گیرد به صورت سالیانه و ماه شمار محاسبه می شود که فرمول محاسبه سود سپرده بانکی در هر یک از این موارد، تابع میزان مبلغ سپرده، نرخ سود پرداختی و مدت زمان سپرده گذاری است.

نحوه محاسبه سود سپرده بانکی در حالت ماه شمار، بر اساس تعداد روزهای ماهی که به سپرده سود تعلق می گیرد و کمترین مبلغ موجود در حساب سپرده طی ماه و همچنین، نرخ سود در نظر گرفته می شود. به این ترتیب که فرمول محاسبه سود سپرده بانکی ماه شمار و کوتاه مدت، عبارت است از حاصل ضرب تعداد روزهای ماه در حداقل میزان سپرده در ماه در نرخ سود تقسیم بر 365. به عبارت دیگر:

فرمول محاسبه سود سپرده کوتاه مدت =(ماه روزهای تعداد×ماه طی حساب مانده کمترین×سود نرخ)/365

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محاسبه سود وام کلیک کنید.

در حالتی که سپرده گذاری بلندمدت انجام شده است و سود سالیانه به آن تعلق می گیرد، فرمول محاسبه سود سپرده بانکی، به صورت حاصل ضرب مبلغ سپرده در تعداد روزهای ماهی که برای آن سود محاسبه می شود در نرخ سود سپرده گذاری بخش بر تعداد روزهای کل سال که 365 است، در نظر گرفته می شود که به صورت زیر نیز قابل نمایش است:

فرمول محاسبه سود سپرده بلند مدت =(ماه روزهای تعداد×سپرده مبلغ×سود نرخ)/365

 

به عنوان مثال، فرمول محاسبه نرخ سود 18 درصد برای سپرده کوتاه مدت ماهانه که حداقل مبلغ موجود در سپرده طی ماه 15 میلیون تومان است، در ادامه مطرح خواهد شد. فرض بر این است که محاسبه برای ماه شهریور مدنظر است و نرخ سود نیز همان طور که مطرح شد 18 درصد است که به صورت 0.18 در فرمول قرار می گیرد. به این ترتیب:

فرمول محاسبه نرخ سود 18 درصد =(31×15,000,000×0.18)/365=تومان 229,315

سود سپرده بانکی، در انواع مختلف سپرده های بانکی و موسسات مالی و اعتباری، متفاوت بوده و دارای مبالغ متفاوتی می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

نحوه محاسبه سود سپرده بانکی 18 درصد

برای محاسبه سود سپرده کوتاه مدت و بلند مدت با نرخ سود 18 درصد، باید نحوه محاسبه سود سپرده بانکی در هر یک از این موارد را در نظر داشت. فرمول محاسبه نرخ سود سپرده بانکی 18 درصد ماهانه به صورت حاصل ضرب کمترین میزان مبلغ سپرده در طی ماه ضرب در تعداد روزهای ماه در نرخ سود که 18 درصد است، بخش بر 365، معین شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خرید و فروش وام کلیک کنید.

همچنین، فرمول محاسبه نرخ سود سپرده بانکی 18 درصد به صورت سالیانه نیز برابر با حاصل ضرب میزان مبلغ سپرده در تعداد روزهای ماه  ضرب در نرخ سود 18 درصد تقسیم بر 365 است. به طور مثال، فرض شود 10 میلیون تومان در بانکی که نرخ سود پرداختی در آن 18درصد اعلام شده، سپرده گذاری شده است. نحوه محاسبه نرخ سود سپرده بانکی 18 درصد به صورت سالیانه، در ماه شهریور عبارت است از:

فرمول محاسبه نرخ سود 18 درصد =(31×10,000,000×0.18)/365=تومان 152,876

به خاطر حواشی زیادی که پیرامون سود های روز شمار و نحوه محاسبه آن وجود داشت، امروزه این روش از پرداخت سود خیلی کم رنگ تر از قبل انجام می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

 

فرمول محاسبه سود سپرده بانکی ماه شمار

فاکتورهایی که بر اساس آن، سود سپرده بانکی ماهانه محاسبه می شود شامل مبلغ سپرده، نرخ سود و تعداد روزهای ماه است. نکته مهم در خصوص فرمول محاسبه سود سپرده بانکی ماه شمار، این است که در آن، عددی که برای مبلغ سپرده در نظر گرفته می شود، برابر با کمترین مانده حساب در طول ماه است و براساس آن محاسبه انجام می گیرد.

فرمول محاسبه سود سپرده بانکی ماه شمار، به صورت حاصل ضرب کمترین مقدار مانده حساب طی ماه در نرخ سود در تعداد روزهای ماه، بخش بر تعداد روزهای سال که 365 است، در نظر گرفته می شود. برای محاسبه سود باید مبلغ سپرده و میزان سود و تعداد روزهای ماه را که 30 روز در نیمه اول سال و 31 روز در نیمه دوم است، در هم ضرب کرده و بر 365 تقسیم نمود. به بیان دیگر:

فرمول محاسبه سود سپرده بانکی ماه شمار =(ماه روزهای تعداد×ماه در حساب مانده کمترین×سود نرخ)/365

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد امهال وام کلیک کنید.

برای روشن شدن فرمول، فرض شود مبلغ 10 میلیون تومان در نیمه اول ماه آذر و مبلغ 5 میلیون تومان در نیمه دوم آن در حساب سپرده گذار وجود دارد و نرخ سودی که به آن تعلق می گیرد نیز 18 درصد است. فرمول محاسبه نرخ سود سپرده بانکی 18 ماه شمار برای این حساب، با در نظر گرفتن کمترین میزان مبلغ سپرده طی ماه یعنی 5 میلیون تومان به صورت زیر است:

سود سپرده بانکی ماه شمار 18 درصد =(30×5,000,000×0.18)/365=تومان 73,972

 

لازم به ذکر است، کمترین مبلغ موجود در حساب باید از حد نصابی که بانک معین کرده است، کمتر نباشد؛ در غیر این صورت، سودی به آن تعلق نمی گیرد و بهتر است برای دریافت سود بیشتر، مبلغ سپرده از میزان قابل قبول و سوددهی پایین تر نرود. همچنین، حداقل مدتی که سپرده باید در بانک قرار بگیرد تا در فرمول محاسبه سود سپرده بانکی قرار بگیرد، حداقل یک ماه است. 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه محاسبه سود سپرده بانکی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره موضوعات تجاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه محاسبه سود سپرده بانکی پاسخ دهند.