دینا / سرمایه گذاری / بازار سرمایه و بورس / اوراق بیمه سهام یار

اوراق بیمه سهام یار

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

اوراق اختیار فروش تبعی یا اوراق بیمه سهام یار، اوراقی است که سهام داران، با خرید آن، می توانند سهام خود را بیمه کرده و با اطمینان رشد 20 درصدی سهم خود طی یکسال ،اقدام به خرید و فروش سهام در بازارهای مالی کنند. نحوه ثبت نام اوراق بیمه سهام یار، تنها با دریافت کد بورسی امکان پذیر می باشد.

 

از راه هایی که می توان سرمایه خود را رشد داد، سرمایه گذاری در بازارهای مالی از جمله خرید سهام می باشد. سرمایه گذاری در سهام، با توجه به نوساناتی که در پی دارد می تواند ریسک های بالاتری را نیز داشته و باعث افت قیمت سهم خریداری شده و در نهایت، منجر به وارد شدن ضرر به سرمایه گذار شود. 

از این رو، با توجه به وجود نوسانات ناشی از وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور، دولت اقدام به ارائه طرحی به نام اوراق بیمه سهام یار کرده تا به سرمایه گذاران این اطمینان را بدهد که در صورت بیمه کردن سهم خریداری شده خود، در طی یکسال، 20 درصد رشد سرمایه را داشته باشند.

 

عرضه اوراق بیمه سهام یار (اوراق اختیار فروش تبعی) تا دوم آذر ماه 1401 تمدید شد.

 

بیمه کردن سهام و پرتفوی سرمایه گذار، یکی از راهکارهای جلوگیری از ضرر و زیان چندین درصدی می باشد. بنابراین، در این مقاله، قصد داریم در ابتدا به معرفی اوراق بیمه سهام یار بپردازیم و سپس، نحوه ثبت نام اوراق اختیار فروش تبعی، خرید و فروش، قیمت و سود اوراق بیمه سهام یار را به طور کامل شرح دهیم.

معرفی اوراق بیمه سهام یار در بورس

خرید سهم عرضه اولیه شده از سوی شرکت ها و مراکز دولتی در بازار بورس ارز می تواند امکان دریافت سرمایه های چندین برابری را به سرمایه گذاران و سهام داران بدهد. این در حالی است که سرمایه گذاران مبتدی و ناکاربلد، گاها با مشکل مواجه شده و سرمایه هرچند کوچک خود را از دست داده و یا در طولانی مدت، از ارزش آن کم می شود. 

 

بازارهای مالی، از دامنه نوسان های زیادی در بورس ارز تشکیل شده و این بدان معنا است که هیجانات ناشی از اخبار منفی و مثبت در این بازار زیاد بوده و نوسانات زیادی را تشکیل می دهد که در پی آن، امکان کاهش و افزایش قیمت ارز یا سهام بسیار زیاد می باشد. 

 

یکی از موارد اولیه و مقدماتی که سرمایه گذاران تازه کار باید بدانند، این است که سهام چیست و چطور می توان در بازار سهام سرمایه گذاری کرد و دیگر موردی که باید مورد توجه قرار دهند، این است که چطور می توان از ضررهای احتمالی در این بازار جلوگیری کرد. 

 

از همین رو، یکی از راهکارهایی که می توان برای جلوگیری از ضررهای مکرر در بازار مالی، از آن استفاده کرد، بیمه کردن سهام و یا پرتفوی سهام دار می باشد. بیمه سهام که با عبارت "اوراق اختیار فروش تبعی" نیز شناخته می شود، علاوه بر تضمین سود، منجر به محافظت از اصل سرمایه نیز شده و سرمایه گذاران می توانند با استرس کمتر و خیال آسوده تری به معامله در این بازار بپردازند.

 

طرح اوراق بیمه سهام یار، این امکان را به سرمایه گذاران می دهد تا در پایان هر سال، سرمایه گذاری 20 درصد سود سالیانه را دریافت نمایند. مهلت شرکت در طرح اوراق بیمه سهام یار، از 21 الی 28 آبان ماه سال جاری، یعنی 1401 تعیین شده و متقاضیان می توانند برای ثبت نام اقدام نمایند.

نحوه ثبت نام اوراق بیمه سهام یار

برای ثبت نام اوراق سهام یار، متقاضی می بایست از شرایط و مدارک لازم برخوردار باشد. لذا، در این بخش از مقاله به شرایط ثبت نام و استفاده از اوراق اختیار فروش تبعی پرداخته شده و داوطلبان می توانند با مطالعه آن، برای دریافت این بیمه سهام اقدام نمایند.

 

اولین قدم برای استفاده از بیمه سهام یار، این است که متقاضی می بایست نسبت به خرید یک ورق اختیار فروش تبعی به ارزش یک ریال اقدام نماید، اما، قبل از انجام و ثبت سفارش، این نکته باید مورد توجه وی قرار گیرد که لازم است به بخش توافقنامه ها در سامانه سجام مراجعه کرده و بیانیه ریسک اوراق اختیار فروش تبعی را تایید نماید. در غیر این صورت، نمی تواند سفارش خود را نهایی کند.

 

نحوه خرید و ثبت نام اوراق سهام یار، همانند خرید سهام در بازار بورس بوده و متقاضی می بایست در سامانه سجام ثبت نام خود را تکمیل کند. لازم به ذکر است، متقاضیان، نیازی به مراجعه حضوری به کارگزاری ها و سازمان بورس ندارند و تمام مراحل خرید بیمه سهام یار، به صورت اینترنتی قابل انجام می باشد.

 

نحوه ثبت نام اوراق بیمه سهام یار

 

همانطور که پیش تر اشاره شد، ثبت نام و خرید بیمه سهام یار، همچون خرید سهام در بورس بوده و نیازمند گذراندن مراحل زیر می باشد. متقاضیان باید مراحل ثبت نام را با دقت کافی انجام داده و در صورت هر گونه سوالی، از پشتیبانی و افراد کاربلد جویا شوند.

 

ثبت نام در سامانه سجام

 

کلیه افراد علاقه مند به شرکت در بورس، نیازمند دریافت کد بورسی می باشند. این کد بورس تنها برای فرد خاصی صادر شده و دیگران نمی توانند از آن برای ورود به پورتال خود استفاده نمایند. دریافت کد بورسی، در صورت ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت، امکان پذیر بوده و در صورتی که فرد، این کد را دریافت نکرده باشند، قادر به استفاده از سامانه بورسی نخواهد بود.

 

افتتاح حساب در یکی از کارگزاری های بورس

 

متقاضی ورود و معامله در بازار بورس، همچون فارکس و سایر بازارهای مالی، می بایست به یکی از کارگزاری هایی که مورد تایید سازمان بورس می باشد، مراجعه کرده و حساب خود را افتتاح نماید. افتتاح حساب برای هر کارگزاریف متفاوت بوده و با توجه به کارگزاری مورد نظر می توان به صورت حضوری و غیرحضوری انجام گیرد. لازم به ذکر است، تا کنون 108 کارگزاری، مورد تایید سازمان بورس قرار گرفته و متقاضی می تواند به یکی از آنها مراجعه نماید.

 

امضای توافق نامه

 

کاربری که قصد استفاده از بازار بورس و خرید و فروش سهام در آن را دارد، می بایست در ابتدا توافق نامه های تنظیم شده از سوی هر کارگزاری را مطالعه کرده و در صورت توافق شرایط آن، امضای خود را در پایین توافقنامه ثبت نماید. در صورتی که امضای توافق نامه انجام نگیرد، متقاضی قادر به انجام هیچ معامله ای نخواهد بود. 

خرید و فروش اوراق بیمه سهام یار بورس

با توجه به ایجاد طرح اوراق تبعی، سوالی که برای بسیاری از سرمایه گذاران پیش می آید، این است که نحوه خرید و فروش اوراق سهام یار در بورس به چه صورت خواهد بود و اینکه چه کسانی با چه شرایط، قادر به استفاده از این طرح می باشند که در ادامه، به آن به طور کامل پرداخته شده است. 

 

شایان به ذکر است که طرح اوراق بیمه سهام یار (اوراق تبعی) شامل کسانی می شود که ارزش پرتفوی آن ها تا سقف 100 میلیون تومان باشد. این طرح، تنها به سهم های بازار بورس و فرا بورس تعلق گرفته و از مشتقات بازار پایه نمی باشد. با ثبت نام در سامانه سجام می توان نسبت به خرید سهام یار از بورس اقدام نمود. از نکات مهم در این باره می توان به این مسئله اشاره کرد که اگر فردی در چهارم آبان ماه پرتفوی بالای ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشد و این نماد را خریداری کند مشمول این بیمه سبد سهام نخواهد شد.

 

دارندگان سهام در بورس، تنها می توانند سهام با ارزش مشخصی را در سبد سهام خود بیمه کنند. به طور مثال، اگر سرمایه گذاری، سهمی به ارزش 10 میلیون تومان داشته باشد و برای آن، یک عدد ورق اختیار تبعی تهیه کند، در صورت خرید مجدد سهام، نمی تواند از آن ورق برای بیمه کردن کل دارایی خود استفاده نماید. از همین رو، سهام دار می تواند مابقی سهام خریداری شده را در هر زمان که می خواهد به فروش برساند.

 

نکته حائز اهمیت در رابطه با خرید و فروش اوراق بیمه سهام یار، این است که سهام دار تنها در شرایطی می تواند از این طرح استفاده کند که سهام اولیه یا همان 10 میلیون تومان خود را تا یک سال نگهداری کرده باشد. در صورتی که سهمی از این 10 میلیون تومان به فروش رسد، کل سبد سهام از این طرح خارج خواهد شد.

 

قیمت اوراق بیمه سهام یار بورس

سهام به بخش های مختلفی تقسیم بندی می شوند. سرمایه گذاران در بازار بورس، می توانند از سهام شناور، سهام کنترلی و سایر سهم ها برای افزایش سرمایه خود در بازارهای مالی استفاده کنند. در این میان، سرمایه گذارانی وجود دارند که سعی بر حفظ اصل سرمایه خود داشته و اقدام به خریداری اوراق بیمه سهام یار در بورس می کنند. 

 

قیمت اوراق بیمه سهام یار بورس، در حال حاضر 1 ریال بوده و متقاضیان واجد شرایط، می توانند با خرید این بیمه، از سبد سرمایه و سهام خود محافظت کنند. در صورتی که متقاضیان، دانش کافی برای خرید و فروش سهام خود را ندارند، می توانند از روش سبدگردانی بورس استفاده کرده و سرمایه خود را به افراد کارکشته و زبره بسپارند. 

 

با این وجود، لازم است مشخصات دقیق تری از اوراق اختیار فروش تبعی (بیمه سهام) را انتشار داده تا داوطلبان با نگاه بازتری نسبت به قیمت این اوراق نگاه کرده و در صورت تمایل اقدام به خریداری آن کنند. جدول زیر حاوی مشخصات اوراق بیمه سهام یار می باشد: 

 

مشخصات اوراق اختیار فروش تبعی 
نماد معاملاتی  سهام یار
کارگزار عرضه کننده صندوق تثبیت بازار سرمایه
کل حجم عرضه ده میلیون ورقه
محدودیت های خرید هر کد معاملاتی اشخاص حقیقی (شامل سبد سرمایه گذاری اشخاص حقیقی) 1 ورقه
اشخاص حقوقی مجاز به خرید این اوراق نمی باشند.
قیمت عرضه یک ریال
محدودیت های معاملاتی حداقل مقدار هر سفارش (ورقه) = 1
حداکثر مقدار هر سفارش (ورقه) = 1
حداقل تغییر قیمت هر سفارش (ریال) = 1
مضرب هر سفارش = 1 
دوره عرضه از 21 آبان ماه تا 28 آبان ماه 1401
سررسید سوم آبان ماه 1402
شرایط تسویه تعهدات تسویه نقدی مطابق بند 8 فوق
معاملات ثانویه ندارد
ساعات و روزهای معاملاتی از روز شنبه تا چهارشنبه به جز ایام تعطیل رسمی از 8:30 صبح الی 12:30
فرآیند اعمال مطابق فرمت و رویه اعلامی بورس در سررسید

 

همانطور که در جدول مشاهده می شود، قیمت عرضه سهام یار 1 ریال بوده و متقاضیان می بایست تا یکسال، به سبد بیمه شده خود دست نزنند تا زمانی که سررسید آن فرا رسد. زمان سررسید این سهم نیز در آبان ماه سال آینده بوده و سود 20 درصدی آن تضمین شده می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ثبت نام اوراق بیمه سهام یار در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه ثبت نام اوراق اختیار فروش تبعی پاسخ دهند.