دینا / آیین دادرسی / آیین دادرسی مدنی / ابلاغ از طریق نشر آگهی

ابلاغ از طریق نشر آگهی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

ابلاغ از طریق نشر آگهی ، در شرایطی انجام می شود که خوانده دعوی ، مجهول المکان است . در این شرایط ، خواهان می بایست با پرداخت هزینه نشر آگهی مجهول المکان به یکی از روزنامه های کثیرالانتشار ، اقدام به انتشار مفاد ابلاغیه در یک روزنامه نماید . علاوه بر این ، مفاد ابلاغ ، در سامانه آگهی سایت عدل ایران نیز منتشر می شود .

 

در گذشته ، ابلاغ کردن اوراق قضایی مربوط به دعاوی حقوقی و کیفری ، به صورت فیزیکی انجام می شد ؛ به این صورت که اوقات رسیدگی دادگاه و همچنین ، آرای قضایی ، به صورت برگه های کاغذی ، از طریق ماموران ابلاغ ، ارسال می گردید و در مواردی هم که خوانده ، مجهول المکان بود ، آگهی های مربوط به ابلاغ ، در روزنامه های کثیر الانتشار ، منتشر می شد .

در حال حاضر ، این روال دگرگون شده ؛ به این صورت که با ایجاد سامانه ابلاغ ثنا ، کلیه اوراق قضایی به صورت اینترنتی به اصحاب دعوی ارسال می شود و در شرایطی همچون مجهول المکان بودن خوانده ، ابلاغ از طریق نشر آگهی نیز ، علاوه بر چاپ در روزنامه کثیرالانتشار ، به صورت الکترونیکی صورت می گیرد که با پرداخت هزینه توسط خواهان ، انجام می شود . به همین دلیل ، آشنایی با اینکه در چه شرایطی ابلاغ از طریق نشر آگهی انجام می شود ، برای تمامی شهروندان ، حایز اهمیت است .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که شرایط ابلاغ از طریق نشر آگهی چیست و نحوه آن چگونه است . در ادامه ، آثار این نوع ابلاغ را توضیح داده و هزینه و مهلت پرداخت آن را ذکر خواهیم کرد .

شرایط ابلاغ از طریق نشر آگهی

در صورتی که دعوایی در دادگاه مطرح شود ، اوقات رسیدگی ، می بایست ضمن ابلاغ اوراق قضایی ، به طرفین اطلاع داده شود تا در صورت تمایل ، در دادگاه حاضر شده و از خود دفاع نمایند . در حال حاضر ، بر اساس رویه جاری دادگاه ها ، ابلاغ اوراق قضایی ، به صورت کاملا الکترونیکی صورت می گیرد و در همین راستا ، سامانه ای تحت عنوان سامانه ثنا ، راه اندازی شده تا اصحاب دعوی ، با مراجعه به این سامانه ، ابلاغیه های خود را در حساب کاربری شان ، مشاهده کنند .

با این وجود ، ابلاغ اوراق قضایی به مخاطب ، همواره ، امکان پذیر نیست ؛ چرا که ممکن است مخاطب ابلاغ یعنی همان خوانده دعوی ، مجهول المکان بوده و اطلاعات سکونت وی ، در دسترس نباشد . در چنین شرایطی ، باز هم می بایست به نحوی ، خوانده را در جریان فرایند رسیدگی به دعوی ، قرار داد تا حقوق قانونی وی برای دفاع از خود در دادگاه ، از وی سلب نشود .

یکی از مهم ترین راه هایی که در حال حاضر ، برای ابلاغ به خوانده مجهول المکان مورد استفاده قرار می گیرد ، ابلاغ از طریق نشر آگهی است . به این معنا که در خصوص افرادی که علیه آنها دعوایی طرح شده ، اما آدرس و شماره تماسی از ایشان در دسترس نمی باشد و در سامانه ثنا نیز ثبت نام نکرده اند تا ابلاغیه از طریق سامانه ثنا به حساب ایشان ارسال شود ، می بایست ابلاغیه های آنها ، به صورت آگهی منتشر شود که در ادامه ، نحوه چنین ابلاغی را شرح خواهیم داد .

لذا در خصوص این سوال که شرایط ابلاغ از طریق نشر آگهی چیست ، باید ماده 16 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای و مخابراتی را مورد توجه قرار داد که بر اساس آن ، باید گفت که ابلاغ از طریق نشر آگهی ، در شرایطی انجام می شود که خوانده دعوی ، مجهول المکان بوده و اطلاعاتی در خصوص محل سکونت یا شماره تماس وی ، در دسترس نباشدو در سامانه ثنا نیز دارای حساب کاربری نباشد.

در چنین شرایطی ، علاوه بر نشر آگهی در سامانه ابلاغ ، در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار نیز ، امر ابلاغ انجام می شود و در این شرایط ، مخاطب ابلاغ ، موظف است جهت ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید . پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر ، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید .

نحوه ابلاغ از طریق نشر آگهی

طبق قانون ، شرایط ابلاغ از طریق نشر آگهی ، آن است که خوانده دعوی ، مجهول المکان باشد که در این صورت ، برای اطمینان از اینکه به طریقی ، امکان دفاع برای خوانده فراهم شود ، علاوه بر اینکه ابلاغیه های وی ، ضمن یک آگهی متنی ، در یکی از روزنامه کثیر الانتشار به چاپ می رسد ، سامانه ای نیز پیش بینی شده است که ابلاغ از طریق نشر آگهی ، در آن سامانه نیز ، منتشر می شود و افراد ، می توانند در این سامانه ، اقدام به استعلام آگهی های ابلاغیه نمایند ؛ که این امر ، به ویژه در خصوص ابلاغ استحضاری ، پر اهمیت است .

در همین راستا ، یک سوال مهم مطرح می شود و آن هم این است که نحوه ابلاغ از طریق نشر آگهی در خصوص خوانده مجهول المکان به چه صورت است ؟ پاسخ به این سوال ، از آن جهت مهم است که گاهی ، علیه فرد ، دعوایی در دادگاه مطرح شده ولی از آن مطلع نیست ؛ لذا اطلاع از اینکه افراد ، به چه نحوی می توانند ابلاغیه های احتمالی علیه خود را مشاهده کنند ، پر اهمیت است .

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که در حال حاضر ، نحوه ابلاغ از طریق نشر آگهی علیه خوانده مجهول المکان ، به صورت الکترونیکی و اینترنتی است . به این معنا که همچون سایت ابلاغ ثنا ، سامانه ای نیز راه اندازی شده است که افراد ، می توانند با مراجعه به آن و استعلام مشخصات خود ، نسبت به این موضوع مطلع شوند که آیا در دادگاه حقوقی یا کیفری ، دعوایی علیه ایشان طرح شده است یا خیر .

لذا ، علاوه بر اینکه نحوه ابلاغ از طریق نشر آگهی ، به صورت فیزیکی در روزنامه کثیر النتشار بوده ، کلیه افراد ، حتی اتباع غیر ایرانی نیز می توانند بدون ثبت نام کردن در سامانه ثنا ، به سامانه آگهی الکترونیک قضایی به نشانی agahi.adliran.ir وارد شده و اقدام به جستجوی آگهی ها نمایند .

نحوه مشاهده ابلاغ از طریق نشر آگهی ، به این صورت است که متقاضی ، در مرورگر خود ، عبارت « سامانه آگهی الکترونیک قضایی » را جستجو کرده و مطابق تصویر زیر ، وارد اولین سایت نمایش داده شده ، خواهد شد .

 

ابلاغ از طریق نشر آگهی

 

هنگام ورود به سامانه نشر آگهی ها ، تصویری مطابق تصویر زیر را مشاهده خواهید نمود که امکانات مختلفی در آن وجود دارد . نخست ، آگهی اوراق قضایی است و دوم ، آگهی های اعلامی . با انتخاب هر یک از گزینه های مذکور ، می توانید موارد مرتبط را جستجو نمایید . به عنوان مثال ، مشاهده دادخواست قضایی علیه من و یا حتی مشاهده رای دادگاه در سامانه ثنا ، از طریق آگهی های قضایی ، امکان پذیر است .

در قسمت آگهی های اعلامی نیز ، مواردی همچون اعلان حجر ، موت فرضی ، انحصار وراثت ، تحریر ترکه ، کشف جسد مجهول الهویه ، آگهی مزایده ، حکم ورشکستگی و مواردی از این قبیل ، قابل رویت است . به این منظور ، کافی است کادرهایی که با علامت * مشخص شده است را به صورت دقیق ، تکمیل نموده و سپس ، بر روی گزینه « بازیابی اطلاعات » کلیک کنید .

 

شرایط ابلاغ از طریق نشر آگهی

 

در این حالت ، اگر ابلاغیه هایی برای مخاطب ، در سامانه آگهی به ثبت رسیده باشد ، در نتایج جستجو ، مشخص می شود و مطابق تصویر زیر ، می توانید با کلیک کردن بر روی گزینه « مشاهده » در ستون سمت چپ ، به مفاد آن دسترسی داشته باشید .

 

هزینه نشر آگهی مجهول المکان

 

البته ، لازم به ذکر است که برای مشاهده کردن متن و مفاد این ابلاغیه های آگهی شده ، ابتدا مخاطب ، می بایست حساب کاربری در سامانه ثنا ایجاد کند که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص ، پیشنهاد می شود مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید .

آثار ابلاغ از طریق نشر آگهی

نحوه مشاهده ابلاغیه از طریق نشر آگهی خوانده مجهول المکان ، از طریق سامانه آگهی می باشد که یکی از زیر مجموعه های سامانه عدل ایران می باشد . همانطور که اشاره شد ، افراد ، با مراجعه به این سامانه و جستجوی ابلاغیه های خود از طریق آن ، می توانند به جزئیات مربوط به دعاوی و یا آگهی های اعلامی ، دسترسی پیدا کنند .

اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که ابلاغ از طریق نشر آگهی ، چه آثار حقوقی به دنبال خواهد داشت و به عبارت دیگر ، در صورتی که مخاطب ابلاغ ، در این سامانه ، اقدام به رویت ابلاغیه الکترونیکی خود نماید ، چه اثر حقوقی ایجاد خواهد شد ؟ پاسخ به این سوال ، در آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای و مخابراتی ، ذکر شده است .

بر اساس تبصره 2 ماده 16 این آیین نامه ، در هر مورد که به موجب قانون ، انتشار آگهی ضرورت داشته باشد ، انجام آن به این طریق ، کافی و کاملا معتبر بوده و افرادی که از این طریق ، مطلع می شوند که ابلاغیه ای برای آنها ارسال شده است ، موظف هستند در سامانه ثنا ، حساب کاربری ایجاد نموده و متن ابلاغیه را ملاحظه کنند .

لازم به ذکر است که اگر مخاطب ، با مراجعه به سامانه آگهی ، ابلاغیه های خود را مشاهده نماید ، این موضوع ، به اطلاع شعبه رسیدگی کننده ، خواهد رسید و پس از اینکه تاریخ مشاهده ابلاغیه در سامانه به ثبت رسید ، کلیه آثار حقوقی مربوطه ، از آن تاریخ ، ایجاد خواهد شد . از جمله مهم ترین آثار ابلاغ از طریق نشر آگهی و مشاهده آن توسط مخاطب ، آن است که مواعدی که برای طرح اعتراض توسط خوانده وجود دارد ، از آن تاریخ ، آغاز خواهد شد .

در واقع ، زمانی که ابلاغیه در سامانه قرار می گیرد ، ابلاغ قانونی انجام شده است و آثار ابلاغ قانونی را دارد ؛ یعنی در صورتی که حکم دادگاه به صورت غیابی صادر شده باشد ، فرد می تواند اقدام به واخواهی نماید . اما زمانی که ابلاغیه ، در این سامانه مشاهده شده باشد ، ابلاغ از نوع واقعی بوده و دیگر امکان واخواهی از رای ، وجود نخواهد داشت و صرفا می توان ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ ، تقاضای تجدیدنظر خواهی نمود .

 

هزینه ابلاغ مجهول المکان از طریق نشر آگهی

نشر آگهی علیه خوانده مجهول المکان ، یک روش فوق العاده است که از طریق آن ، ابلاغیه های دادگاه ، از طریق الکترونیکی ، در سامانه آگهی ، ثبت می شود و افراد ، با استعلام آن ، می توانند از دعاوی احتمالی که علیه آنها طرح شده ، مطلع گردند . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که آیا ابلاغ از طریق نشر آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار ، هزینه دارد ؟ در صورت مثبت بودن پاسخ ، هزینه ابلاغ به خوانده مجهول المکان از طریق نشر آگهی چقدر است ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که هزینه ابلاغ از طریق نشر آگهی ، به عهده خواهان می باشد و می بایست اقدام به پرداخت آن نماید . چرا که بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، در صورتی که خوانده ، در نشانی اعلام شده در دادخواست ، شناخته نشود یا نقل مکان کرده باشد ، خواهان ، باید نشانی دیگری از وی اعلام نموده و در صورت عدم امکان ، خوانده را مجهول المکان اعلام کند تا ابلاغ از طریق نشر آگهی انجام شود .

اما در ارتباط با میزان هزینه ابلاغ از طریق نشر آگهی ، باید گفت که این هزینه ها ، بستگی به روزنامه کثیر الانتشاری که توسط خواهان دعوی انتخاب می شود ، متفاوت خواهد بود ؛ چرا که برخی روزنامه ها ، هزینه بیشتری برای نشر آگهی مطالبه می کنند و برخی ، هزینه ای کمتر .

همچنین ، هزینه نشر آگهی برای افراد مجهول المکان ، بسته به اینکه متن آگهی چقدر بوده و چه کادری از روزنامه را اشغال نماید ، متغیر خواهد بود ؛ به این معنا که برای آگهی های طولانی تر ، هزینه های بیشتری نیز دریافت می شود . 

 

مهلت پرداخت هزینه ابلاغ از طریق نشر آگهی

هزینه نشر آگهی خوانده مجهول المکان ، به هزینه ای گفته می شود که خواهان دعوا ، در صورت مجهول المکان بودن خوانده دعوی ، می بایست پرداخت نماید تا از طریق یک روزنامه کثیر الانتشار ، مفاد ابلاغیه دادگاه ، به اطلاع خوانده دعوی برسد . لذا ممکن است این سوال مطرح شود که مهلت پرداخت هزینه ابلاغ از طریق نشر آگهی چقدر است ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا ، هزینه ابلاغ از طریق نشر آگهی ، یکی از موارد پرداخت هزینه دادرسی می باشد که می بایست توسط خواهان ، در مهلت مقرر پرداخت گردد تا دادگاه ، اقدام به رسیدگی به دعوی نماید ؛ در غیر این صورت ، ممکن است که حسب مورد ، قرار رد دادخواست صادر شود . این موضوع ، در ماده 55 قانون آیین دادرسی مدنی ، مطرح شده است .

بر اساس این ماده ، در صورتی که هزینه انتشار آگهی ، ظرف مهلت یک ماه از تاریخ ابلاغ به خواهان پرداخت نشود ، قرار رد دادخواست از طرف دفتر دادگاه ، صادر می شود که البته این قرار ، ظرف مهلت ده روز از تاریخ ابلاغ ، قابل شکایت در خود دادگاه خواهد بود .

البته ، در صورتی که خواهان ، هزینه ابلاغ از طریق نشر آگهی را نداشته باشد ، می تواند ادعای اعسار نماید . در صورتی که ادعای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی ، به تایید دادگاه رسیده و حکم قبول اعسار از پرداخت هزینه دادرسی صادر شود ، این اعسار ، شامل پرداخت هزینه ابلاغ از طریق نشر آگهی نیز شده و در چنین موردی ، آگهی ، با هزینه دولت ، در روزنامه منتشر خواهد شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و هزینه ابلاغ از طریق نشر آگهی در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و هزینه ابلاغ از طریق نشر آگهی پاسخ دهند .