دینا / عقود و قراردادها / بیمه / بیمه مشاغل آزاد

بیمه مشاغل آزاد

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

بیمه مشاغل آزاد جزو بیمه های تامین اجتماعی است که توسط صاحبان مشاغل آزاد و کارفرمایان که تحت پوشش بیمه اجباری نیستند استفاده می شود. متقاضیان پرداخت بیمه مشاغل آزاد ۱۴۰۳ بایستی به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و یا به صورت غیر حضوری از طریق سامانه بیمه تامین اجتماعی قراردادی را با عنوان بیمه اختیاری تنظیم نمایند و در پی آن مبلغ حق بیمه خود را بپردازند. 

 

بیمه مشاغل آزاد از بیمه های خویش فرمای سازمان تامین اجتماعی کشور است. تقریبا تمامی مشاغل آزاد و افرادی که تحت عنوان کارفرما مشغول به کار هستند، می توانند از بیمه مشاغل آزاد به عنوان بیمه خویش فرما یا اختیاری استفاده نمایند. این بیمه برای افرادی که از بیمه خاصی استفاده نمی کنند و تحت پوشش بیمه دیگری نیستند مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در بیمه مشاغل آزاد معمولا اگر کارگری که در یک کارگاه یا کارخانه فعالیت می کند در صورت بیمه نشدن از سوی کارفرما می تواند به اختیار خود تحت پوشش این بیمه قرار گیرد. البته لازم به ذکر است خدمات بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی 1403 شامل قوانین حمایت دولتی نمی باشد و در سطح حمایت کمتری قرار می گیرد.

 

معمولا در بیمه اختیاری 26 الی 27 درصد تمامی خدمات شامل مستمری و بازنشستگی به فرد بیمه شده تعلق می گیرد، این در حالی است که در بیمه مشاغل آزاد تمامی خدمات، تقسیم شده و بر اساس درصد به آن ها هزینه تعلق می گیرد. در این مقاله توضیحات کاملی درباره بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۳​، شرایط و نحوه ثبتنام آن، مبلغ آن، نحوه دریافت فیش بیمه، نحوه پرداخت حضوری و غیرحضوری و با گوشی حق بیمه تامین اجتماعی، ارائه شده است. 

بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی 1403

بیمه مشاغل آزاد از بیمه های خویش فرمای سازمان تامین اجتماعی کشور است که متقاضیانی که فاقد هرگونه بیمه اجباری بوده و از خدمات بیمه استفاده نمی کنند، می توانند در طی قرارداد با سازمان تامین اجتماعی برای کسب کار و کار خود و در صورتی که کارفرما هستند برای پرسنل خود نیز از بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۳ استفاده نمایند. 

 

این بیمه مانند بیمه خویش فرما دارای مزایا و خدمات مستمری و بازنشستگی مانند خدمات درمانی، بیمه از کار افتادگی و بیمه فوت می باشد. سابقه این بیمه مانند بیمه شدگان اجباری سازمان تامین اجتماعی خواهد بود. متقاضیانی که دارای سابقه بیمه ارتش و یا آموزش و پرورش هستند، برای در نظر گرفتن سابقه بیمه بایستی مبلغی را به سازمان تامین اجتماعی بپردازند. اگر متقاضی در شرکتی مشغول به کار است، پرداخت حق بیمه به عهده شرکت می باشد و امکان پرداخت بیمه مشاغل آزاد به صورت جداگانه برای فرد وجود نخواهد داشت. 

شرایط بیمه مشاغل آزاد 1403

متقاضیان دریافت بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی، بایستی دارای شرایط دریافت این بیمه باشند یعنی از بیمه اجباری استفاده نکرده و پیش از درخواست بیمه مشاغل آزاد از بیمه خویش فرما استفاده کرده باشند. البته شرایط کلی بیمه مشاغل آزاد شامل موارد زیر است: 

 

الف. حداکثر میزان سن برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۳​ برای زنان 45 و برای مردان 50 سال است. لذا افرادی که دارای سن بالاتر هستند در صورتی می توانند از این بیمه استفاده نمایند که دو برابر مازاد حق سنی خود دارای سابقه پرداخت بیمه باشند. 

 

ب. اگر متقاضیان پرداخت بیمه مشاغل آزاد سابقه پرداخت 10 سال حق بیمه را داشته باشند، بدون نیاز به رعایت شرط سنی می توانند از این طرح استفاده نمایند.

 

ج. بیمه مشاغل شامل مزایایی بازنشستگی و فوت نیز خواهد بود، اما میزان بیمه برای این افراد با نرخ 12 درصد محاسبه می شود. 

 

د. معمولا پس از 5 سال پرداخت حق بیمه، نحوه محاسبه حق بیمه فرد تغییر می کند. 

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

ثبت نام بیمه مشاغل آزاد

متقاضیان برای ثبت نام بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی 1403 بایستی پس از ثبت نام به مراکز و شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند. پس از بررسی نتیجه طی 2 ماه اعلام می شود. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام این بیمه شامل موارد زیر است:

 

اصل و کپی شناسنامه کارت ملی و فرد متقاضی

پنج قطعه عکس ۴*۳ جدید 

 

اصل و کپی شناسنامه خانواده فرد متقاضی

 

اصل و کپی کارت ملی خانواده

 

ارائه شماره بیمه تامین اجتماعی در صورت سابقه بیمه

 

کارت پایان خدمت یا کارت معافیت سربازی (جهت آقایان)

 

کپی پروانه کسب

 

مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی 1403

حق بیمه مشاغل آزاد در بازه های زمانی شش ماهه اول و دوم سال و بر اساس میزان درصد پوشش دهی بیمه از 12، 14 تا 18 درصد متفاوت است. در ادامه این قسمت حق بیمه مشاغل آزاد در بازه زمانی شش ماهه اول و دوم سال ارائه شده است.

 

مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد در شش ماهه اول  مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد در شش ماهه دوم 

۱۲ درصد: 658 هزار و 224 تومان

۱۲ درصد: 636 هزار و 994 تومان

۱۴ درصد: 767 هزار و 928 تومان

۱۴ درصد: 743 هزار و 159 تومان

۱۸ درصد: 987 هزار و 336 تومان

۱۸ درصد: 955 هزار و 491 تومان

 

بر اساس جدول اعلام شده در بالا حق بیمه مشاغل با اینکه از حد نسبی حق بیمه هایی مانند بیمه اختیاری بالاتر است، اما در بخش درمانی پوشش دهی کاملی را برای خانواده ارائه نمی کند.

 

لازم به ذکر است مراحل اعلام شده، بر اساس سنوات گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

 

دریافت فیش بیمه مشاغل آزاد 

متقاضیانی که از بیمه مشاغل آزاد استفاده می کنند به منظور دریافت فیش بیمه می توانند به شعبه سازمان تامین اجتماعی شهر خود مراجعه کرده و پس ارائه درخواست رمز اینترنتی نسبت به دریافت فیش و پرداخت غیر حضوری اقدام نمایند. از مزایای این فیش می توان صرفه جویی در زمان، بی نیاز بودن به مراجعه حضوری و هزینه های ایاب و ذهاب و دسترسی آسان در هر زمان جهت پرداخت حق بیمه اشاره کرد. متقاضیان برای دریافت فیش بیمه مشاغل آزاد باید سامانه سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و ثبت نام اولیه را انجام دهند. در ادامه راهنمای تصویری نحوه دریافت فیش بیمه ارائه شده است.

 

1. متقاضیان دریافت فیش بیمه مشاغل آزاد باید ابتدا به سامانه یکپارچه تامین اجتماعی مراجعه نمایند که پس از ورود صفحه ای مانند شکل زیر نمایش داده می شود.

 

پرداخت غیر حضوری حق بیمه مشاغل آزاد

 

2. متقاضیان در ادامه کد ملی و رمز اینترنتی را وارد نمایند. در صورتی که صفحه تغییر رمز مانند شکل زیر نمایش داده شد. ابتدا رمز اینترنتی چاپ شده را در سطر اول و سپس رمز عبور جدید را وارد کرده و گزینه تغییر کلمه عبور را انتخاب نمایند.

 

مبلغ بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۳

 

3. در مرحله بعد پس از ورود به سامانه از بخش عملیات بیمه شدگان گزینه درخواست برگه پرداخت را انتخاب نمایند.

 

شرایط بیمه مشاغل آزاد

 

4. در صفحه نمایش داده شده مانند شکل زیر، ابتدا مدت پرداخت را مشخص کرده سپس بر روی گزینه ثبت درخواست کلیک نمایند.

 

پرداخت مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1403

 

5. پس از وارد کردن مدت زمان ماه (عددی بین 1 تا 12) به منظور دریافت فیش بیمه مشاغل آزاد، از منوی عملیات بیمه شدگان گزینه دریافت برگه پرداخت را انتخاب نمایند. 

 

بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی1403

 

6. در صفحه پردازش درخواست در زمان بررسی درخواست متقاضیان بایستی کمی صبر کنند، این عملیات معمولا چند دقیقه طول می شد. پس از بررسی نتیجه درخواست به صورت صدور یا عدم صدور نمایش داده می شود.

 

پرداخت غیر حضوری حق بیمه مشاغل آزاد

 

زمانی که درخواست پس از بررسی تایید شود، حالت صدور فیش بیمه مشاغل آزاد نمایش داده شده و سپس شناسه برگ پرداخت و مبلغ در لیست نمایش داده می شود. متقاضیان می توانند فیش را به صورت غیر حضوری از طریق همراه بانک پرداخت نمایند. همچنین متقاضیان می توانند مانند شکل بر روی آیکون ذره بین در بخش امکانات کلیک کرده و نسخه چاپی فیش بیمه مشاغل آزاد را پرینت بگیرند.

 

پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد 

متقاضیان پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد میتوانند از دو روش حضوری و غیر حضوری برای پرداخت حق بیمه خود اقدام نمایند. در حالت اول متقاضیان میتوانند به صورت حضوری به شعبه بیمه پردازی خود، واحد امور بیمه شدگان مراجعه نموده و فیش ماهیانه خود را حضورا دریافت و پرداخت نمایند. در حالت دوم افراد می توانند به صورت غیر حضوری از طریق سامانه بیمه تامین اجتماعی اقدام نمایند که در ادامه به تفصیل شرح داده شده است.

 

پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد میبایست حتما در بازه زمانی مقرر خود انجام شود و تاخیر در پرداخت آن موجب بر هم خوردن قرارداد متقاضی با بیمه خواهد شد. از همین رو توجه به روش های پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

متقاضیان برای پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد میبایست حق بیمه خود را نهایتا تا 3 ماه پس از پایان ماه کاری مورد نظر بپردازند. بهتر است متقاضیان حق بیمه ماه کاریشان را نهایتا ظرف مدت یک ماه  بپردازند تا مشمول جریمه تاخیر در پرداخت نشوند؛ در غیر این صورت مطابق با مقررات موجود اقدام خواهد شد.

 

پرداخت غیر حضوری و اینترنتی بیمه تامین اجتماعی

متقاضیان بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی 1403 به منظور پرداخت حق این بیمه بایستی به سامانه خدمات غیر حضوری تامین اجتماعی مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. در ادامه راهنمای تصویری نحوه پرداخت حق بیمه ارائه شده است.

 

1. متقاضیان به منظور پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد ابتدا باید در سایت تامین اجتماعی ثبت نام کرده و سپس از منوی اصلی سایت گزینه بیمه شدگان خاص را انتخاب نمایند.

 

مبلغ بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۳

 

2. متقاضیان در اینجا پس از مشاهده آیین نامه بر روی گزینه تایید و ادامه کلیک کرده تا ادامه مراحل پرداخت حق بیمه مشاغل نمایش داده شود.

 

پرداخت مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1403

 

3. در مرحله بعدی شرایط عقد قرارداد بیمه مشاغل آزاد نمایش داده می شود. متقاضیان پس از مطالعه شرایط گزینه موافقم را انتخاب نمایند.

 

بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی1403

 

4. مرحله بعدی شامل شرایط عقد قرارداد است که متقاضیان پس از مطالعه بایستی گزینه ادامه را انتخاب نمایند.

 

پرداخت غیر حضوری حق بیمه مشاغل آزاد

 

5. بعد از انتخاب گزینه ادامه در مرحله قبل متقاضیان بایستی مبلغ ماهانه پرداختی مورد نظر را با توجه به توضیحات ارائه شده وارد کرده و سپس گزینه محاسبه را انتخاب نمایند.

 

مبلغ بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۳

 

6. پس از تعیین مبلغ پرداختی ماهانه اگر در قرارداد بیمه مشاغل آزاد نیاز به معاینات اولیه باشد، صفحه مانند شکل زیر نمایش داده شده که متقاضیان بایستی گزینه مربوط را انتخاب نمایند.

 

 

پرداخت مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1403

 

7. پس از تایید تمامی شرایط قرارداد متقاضیان باید گزینه پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد را انتخاب نمایند.

 

یمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی1403

 

8. بعد از اینکه متقاضیان گزینه پرداخت را در مرحله قبل انتخاب کردند، تعداد ماه های مورد نظر پرداخت نشان داده می شود که پس از تعیین میزان مورد نظر به صفحه درگاه بانکی هدایت می شوند.

 

پرداخت غیر حضوری حق بیمه مشاغل آزاد

 

پس از اتمام مراحل پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد یک کد رهگیری در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که نشانگر پایان عملیات پرداخت حق بیمه میباشد. عموما حق بیمه پرداختی بلافاصله در لیست سوابق بیمه متقاضی قابل رویت نیز میباشد. پرداخت غیر حضوری و اینترنتی حق بیمه موجب سهولت و سرعت در انجام امور بیمه ای میشود .

 

لازم به ذکر است مراحل اعلام شده، بر اساس سنوات گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد از طریق گوشی 

متقاضیان بیمه مشاغل آزاد به منظور پرداخت حق بیمه ماهانه خود میتوانند از طریق گوشی موبایل شخصیشان و ورود به سامانه eservices.tamin.ir اقدام نمایند. به منظور پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد از طریق گوشی میبایست نام کاربری خود که همان کد ملی میباشد و گذر واژه خود را وارد نموده و سپس گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنند. 

 

مبلغ بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۳

 

پس از ورود به سامانه نام و نام خانوادگی متقاضی میبایست در بالای صفحه سمت چپ نمایان شود. پس از نمایان شدن نام و نام خانوادگی متقاضی از فهرست سامانه گزینه بیمه شدگان را مطابق تصویر انتخاب کنند. 

 

پرداخت مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد 1403

 

پس از انتخاب گزینه بیمه شدگان باید از فهرست جدید باید گزینه بیمه شدگان خاص/ بیمه فراگیر خانواده ایرانی انتخاب نمایند تا فهرست عناوین جدید مطابق تصویر قابل مشاهده باشد.

 

بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی1403

 

در مرحله بعد فرد میبایست از فهرست پیش رو گزینه پرداخت حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد را انتخاب نموده و بر حسب نیاز مشخص کنند حق بیمه چند ماه را میخواهد، بپردازد. به طور مثال اگر افراد میخواهند حق بیمه ماه گذشته خود را بپردازند باید عدد 1 که نشانگر یک ماه گذشته است را وارد کرده سپس از قسمت پایین صفحه گزینه پرداخت را انتخاب نمایند.

 

پرداخت غیر حضوری حق بیمه مشاغل آزاد

 

ممکن است ثبت سابقه جدید در لیست سوابق متقاضی چیزی حدود4 الی 48 ساعت به طول بیانجامد. متقاضیان پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد میتوانند پس از پرداخت وجه حق بیمه در سامانه services.tamin.ir سابقه ماه جدید خود را نیز رویت نمایند.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بیمه مشاغل آزاد 1403 در کانال تلگرام موضوعات سرمایه گذاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دریافت فیش بیمه مشاغل آزاد ۱۴۰۳ پاسخ دهند.