دینا / عقود و قراردادها / بیمه / دفترچه بیمه سلامت

دفترچه بیمه سلامت

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

متقاضیانی که دارای شرایط ثبت نام دفترچه بیمه سلامت ۱۴۰۳ بوده و از بیمه درمانی پایه دیگری، برخوردار نمی باشند، می توانند برای گرفتن این دفترچه، به سامانه سازمان بیمه سلامت، مراجعه کرده و پس از انجام مراحل ثبت نام و پرداخت هزینه، دفترچه خود را دریافت کنند. البته، ثبت نام دهک 1 تا 3 برای دریافت دفترچه، رایگان بوده و کلیه افراد تحت پوشش بیمه سلامت، می توانند با مراجعه به یکی از دو سامانه سازمان بیمه سلامت ایران یا سامانه خدمات شهروندی این سازمان، برای تمدید اعتبار و استعلام دفترچه خود اقدام نمایند. 

 

بیمه در انواع مختلف آن، نهادی است که جهت جبران تمام یا بخشی از خسارات وارده به بیمه گذاران، تاسیس شده است. یکی از انواع بیمه، بیمه های خدمات درمانی بوده که به دو نوع بیمه پایه و تکمیلی، تقسیم می گردند. 

 

بیمه های درمانی نیز توسط شرکت ها و مراجع مختلف دولتی، صادر شده که یکی از این مراجع، سازمان بیمه سلامت کشور می باشد. با ثبت نام بیمه سلامت، دفترچه ای تحت عنوان دفترچه بیمه سلامت، برای متقاضی، صادر گردیده که می تواند با ارائه آن، به مراکز درمانی مورد مراجعه، از پرداخت بخشی از هزینه درمان، معاف گردد. از آنجا که ثبت نام و تمدید اعتبار این دفترچه در سال 1403، دارای مراحل مخصوصی بوده، لازم است تا واجدین شرایط، با این مراحل، آشنا شوند. 

 

لذا، در این مقاله، پس از توضیح شرایط ثبت نام دفترچه بیمه سلامت، سامانه صدور این دفترچه را معرفی کرده؛ سپس، نحوه گرفتن دفترچه بیمه سلامت ۱۴۰۳ را با پرداخت حق بیمه و به صورت رایگان مورد بررسی قرار داده و خواهیم گفت که تمدید اعتبار و استعلام آن با کد ملی، چگونه است.

شرایط گرفتن دفترچه بیمه سلامت 1403

یکی از انواع پرکاربرد بیمه، بیمه های خدمات درمانی بوده که در دو نوع بیمه درمانی پایه و بیمه تکمیلی، تمام یا قسمتی از هزینه های درمان بیمه گذاران را به آنها پرداخت می کنند. با توجه به ضرورت داشتن چنین بیمه ای، برای تمامی افراد جامعه، دولت نیز مطابق تصویبنامه مورخ 1398/6/9 هیات وزیران، مبنی بر پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی براساس بند (الف) ماده (۷۰) قانون برنامه ششم توسعه کشور، اقدام به ارائه طرح بیمه سلامت نموده که افراد دارای شرایط ثبت نام و گرفتن دفترچه بیمه سلامت، می توانند تحت پوشش این بیمه، قرار گیرند.

 

بنابراین، در این بخش، قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که شرایط ثبت نام دفترچه بیمه سلامت ۱۴۰۳ چیست و سپس، در بخش های بعد، سامانه صدور این دفترچه را معرفی کرده و مراحل و نحوه ثبت نام و تمدید اعتبار دفترچه بیمه سلامت را توضیح خواهیم داد.

 

شرط اصلی و پایه، برای ثبت نام دفترچه بیمه سلامت 1403 و برخوداری از مزایای این بیمه، این شرط بوده که متقاضی، نباید تحت پوشش هیچ بیمه درمانی پایه دیگری باشد. منظور از بیمه درمانی پایه، بیمه هایی است که بخشی از هزینه درمان بیمه گذار را جبران می کنند. در مقابل بیمه درمانی پایه، بیمه تکمیلی درمان قرار داشته که با تعیین سقف سالیانه، تمام هزینه های درمان تحت پوشش طرح های بیمه ای خود را به بیمه گذران، پرداخت می کنند.

 

در نتیجه، بیمه گذارانی که شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی و سایر بیمه های پایه را داشته و تحت پوشش بیمه هایی مانند بیمه تامین اجتماعی، ارتش، کمیته امداد و طرح های مشابه بوده، نمی توانند برای ثبت نام دفترچه بیمه سلامت و استفاده از مزایای این بیمه دولتی، اقدام نمایند.

 

شرط دیگر برای ثبت نام دفترچه بیمه سلامت، شرط ثبت نام خانوار است. با این توضیح که برای ثبت نام این نوع از بیمه، چه ثبت نام از طریق مراجعه حضوری، انجام گرفته و چه از طریق سامانه صدور بیمه سلامت، تمامی افراد خانوار، شامل سرپرست و افراد تحت تکفل، باید برای ثبت نام اقدام نمایند. البته، پسران بالای 18 سال، می توانند به عنوان خودسرپرست، برای دریافت این بیمه، ثبت نام کنند.

سامانه صدور دفترچه بیمه سلامت رایگان ۱۴۰۳

سازمان بیمه سلامت که از زیر مجموعه های وزارت بهداشت کشور بوده، همچون سایر بخش ها و نهادهای دولتی، که سامانه هایی نظیر سایت خدمات اینترنتی سازمان تامین اجتماعی را تاسیس کرده اند، تلاش کرده تا با تاسیس و راه اندازی یک سامانه اختصاصی، خدمات خود را به شکل اینترنتی و غیر حضوری، به متقاضیان، ارائه کند که ماحصل این تلاش ها، سامانه صدور دفترچه بیمه سلامت، می باشد.

 

سامانه صدور دفترچه بیمه سلامت ۱۴۰۳، به نشانی اینترنتی ihio.gov.ir، سامانه ای است که متقاضیان، با ورود به سایت آن، ثبت نام و تشکیل حساب کاربری، می توانند برای ثبت نام بیمه سلامت و تمدید اعتبار دفترچه خود، اقدام نمایند.

 

البته، افرادی که شرایط ثبت نام دفترچه بیمه سلامت رایگان 1403 را داشته نیز می توانند با مراجعه به همین سامانه، برای ثبت نام دفترچه، اقدم نموده و بنابراین، سامانه صدور دفترچه بیمه سلامت رایگان نیز در واقع، همان سایت سازمان بیمه سلامت ایران بوده که در بخش بعد، در مورد نحوه ثبت نام رایگان این بیمه، بیشتر توضیح خواهیم داد.

ثبت نام دفترچه بیمه سلامت رایگان

ثبت نام دفترچه بیمه سلامت ۱۴۰۳ و برخورداری از مزایای این نوع از بیمه، مانند بیمه اختیاری تامین اجتماعی که نیازمند پرداخت حق بیمه اختیاری بوده، نیازمند پرداخت هزینه ای است که تحت عنوان حق بیمه، شناخته می شود. با این وجود، از آنجا که بخشی از هدف از راه اندازی بیمه سلامت، ارائه خدمات بیمه ای درمانی، به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه بوده، طبق اعلام سازمان بیمه سلامت ایران، امکان ثبت نام دفترچه بیمه سلامت رایگان، برای گروهی از افراد متقاضی، فراهم شده است.

 

با این توضیح که دهک های 1 تا 3، می توانند بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای، برای ثبت نام دفترچه بیمه سلامت رایگان، اقدام کرده و بالتبع، تمدید اعتبار دفترچه این سه دهک کم درآمد نیز مستلزم پرداخت هزینه نمی باشد.

 

البته، به طور کلی، هزینه حق بیمه قابل پرداخت برای ثبت نام دفترچه بیمه سلامت 1403 ، مبلغ بالایی نبوده و تمامی افراد فاقد پوشش بیمه ای پایه، می توانند با مراجعه به سامانه صدور آن، برای ثبت نام دفترچه بیمه سلامت، اقدام نمایند. این حق بیمه ها، به شرح زیر می باشد:

 

دهک های 1 تا 3 ، بدون پرداخت حق بیمه و به صورت رایگان و در قالب بیمه سلامت همگانی، می توانند برای ثبت نام دفترچه بیمه سلامت، اقدام نمایند؛ ثبت نام دفترچه بیمه سلامت، برای دهک 4 با پرداخت 10% از حق بیمه مصوب، در بخش بیمه سلامت همگانی، امکان پذیر می باشد؛ دهک های 5 و 6 با پراخت 25% از حق بیمه مصوب، در بخش بیمه سلامت همگانی، تحت پوشش بیمه، قرار می گیرند.

 

ثبت نام دفترچه بیمه سلامت، برای دهک های 7 و 8 با پراخت 50% از حق بیمه مصوب دربخش بیمه ایرانیان، امکان پذیر بوده و در نهایت، دهک های 9 و 10 با پراخت 100% از حق بیمه مصوب در بخش بیمه ایرانیان، دفترچه بیمه سلامت را دریافت خواهند کرد.

 

لازم به ذکر است که ثبت نام دفترچه بیمه سلامت رایگان، همانند ثبت نام سایر موارد که مستلزم پرداخت حق بیمه بوده، به دو روش مراجعه حضوری و روش اینترنتی، انجام گرفته که در بخش بعد، به توضیح هر دو روش خواهیم پرداخت.

 

مراحل و نحوه گرفتن دفترچه بیمه سلامت

یکی از سوالات مهمی که در رابطه با ثبت نام دفترچه بیمه سلامت ۱۴۰۳، اعم از رایگان و غیر رایگان، برای متقاضیان آن، مطرح بوده، بحث روش ها و نحوه ثبت نام و گرفتن این دفترچه می باشد. به همین دلیل، در این قسمت، قصد داریم تا به توضیح مراحل و نحوه گرفتن دفترچه بیمه سلامت، پرداخته که همانند ثبت نام بیمه تامین اجتماعی، هم از طریق مراجعه حضوری و هم از طریق سامانه صدور آن، برای متقاضیان، امکان پذیر بوده و به شرح زیر می باشد.

 

مراحل و نحوه گرفتن دفترچه بیمه سلامت در روش مراجعه حضوری

 

در روش مراجعه حضوری، مراحل و نحوه گرفتن دفترچه بیمه سلامت 1403، بدین صورت بوده که متقاضی، باید با در دست داشتن مدارک لازم، یعنی کارت ملی هوشمند و شناسنامه، به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت، مراجعه کرده و برای ثبت نام دفترچه بیمه سلامت، اقدام نماید.

 

مراحل و نحوه گرفتن دفترچه بیمه سلامت در روش اینترنتی

 

پیش از آنکه به توضیح مراحل و نحوه ثبت نام دفترچه بیمه سلامت 1403 در روش اینترنتی، بپردازیم، لازم است به این نکته اشاره نماییم که افراد دارای بیماری های خاص، شامل ام اس، پیوند کلیه، دیالیز، تالاسمی ‌و هموفیلی و بیمه شدگان صندوق روستاییان، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر، نمی توانند برای ثبت نام اینترنتی دفترچه بیمه سلامت ۱۴۰۳، اقدام کرده و در نتیجه، باید حضورا به یکی از دفاتر پیشخوان، مراجعه نمایند. مراحل ثبت نام اینترنتی دفترچه بیمه سلامت، مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

 

مرورگر دستگاه خود را باز نموده و آدرس سامانه صدور دفترچه بیمه سلامت ۱۴۰۳، یعنی ihio.gov.ir را در آن، جست و جو کرده و پس از ورود به صفحه اصلی سامانه، مطابق تصویر، بر روی دکمه ورود به سامانه، کلیک نمایید.

 

دفترچه بیمه سلامت

 

در این صفحه، بر روی دکمه ثبت نام، کلیک کنید.

 

ثبت نام دفترچه بیمه سلامت

 

در این مرحله از مراحل نحوه ثبت نام دفترچه بیمه سلامت 1403، کد ملی خود را به عنوان سرپرست، وارد کرده و پس از وارد کردن عدد تصویر امنیتی، دکمه مرحله بعدی را بزنید.

 

سامانه صدور دفترچه بیمه سلامت

 

حال، اطلاعات سرپرست خانوار، از جمله، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد و جنسیت را در کادرهای مشخص شده، وارد کرده و در انتها، مجددا، بر روی دکمه مرحله بعد، کلیک نمایید. لازم به ذکر است که شماره همراه وارد شده در این مرحله، باید به نام سرپرست خانوار بوده و با کد ملی وی، مطابقت داشته باشد.

 

تمدید اعتبار دفترچه بیمه سلامت

 

در این صفحه، کد پستی محل اقامت خود را وارد کرده و پس از مشخص کردن آدرس دریافت دفترچه، بر روی دکمه ثبت، کلیک کنید.

 

دفترچه بیمه سلامت

 

در این مرحله از مراحل نحوه ثبت نام دفترچه بیمه سلامت، لازم است تا برای ثبت نام افراد خانواده خود، اقدام نمایید. بدین منظور، بر روی دکمه عضو دیگری ثبت می نمایم، کلیک نمایید.

 

ثبت نام دفترچه بیمه سلامت

 

پس از ثبت اطلاعات تمام اعضای خانواده، به صفحه زیر، هدایت می شوید. اکنون، دکمه درخواست پوشش بیمه ای را بزنید.

 

سامانه صدور دفترچه بیمه سلامت

 

در آخرین مرحله از مراحل ثبت نام دفترچه بیمه سلامت، تعرفه حق بیمه خود را مشاهده می کنید که با پرداخت این تعرفه، ثبت نام شما کامل گردیده و دفترچه بیمه، به‌ آدرس شما ارسال می گردد.

 

تمدید اعتبار دفترچه بیمه سلامت

 

لازم به ذکر است که افرادی که در دهک 1 تا 3 قرار داشته و بنابراین، می توانند برای ثبت نام دفترچه بیمه سلامت و تمدید اعتبار آن، به صورت رایگان، اقدام کرده، در آخرین مرحله، باید بر روی دکمه ( اینجانب توان پرداخت حق بیمه خود و خانواده خود را ندارم و تقاضای بهره مندی از رایانه حمایتی دولت را دارم) کلیک نمایند. 

 

نحوه تمدید اعتبار دفترچه بیمه سلامت

دفترچه بیمه سلامت ۱۴۰۳، مانند دفترچه بیمه تکمیلی درمان، دارای اعتبار یک ساله بوده و بنابراین، دارنده دفترچه، پیش از انقضای مهلت آن، باید برای تمدید اعتبار دفترچه بیمه سلامت خود و اعضای خانواده تحت پوشش بیمه، اقدام نماید. تمدید اعتبار دفترچه بیمه سلامت 1403، علاوه بر روش حضوری مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، به صورت غیر حضوری نیز امکان پذیر بوده که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

 

آدرس سامانه خدمات غیر حضوری شهروندی بیمه سلامت، یعنی www.bimehsalamatiranian.ir را در مرورگر دستگاه خود، جست و جو کرده و پس از ورو به سامانه، کد ملی، شماره همراه و عدد تصویر امنیتی را در کادرهای مربوطه، وارد کرده و بر روی گزینه ورود، کلیک نمایید.

 

دفترچه بیمه سلامت

 

حال، یک رمز یک‌بار مصرف، به تلفن همراه شما ارسال می شود. این رمز را در کادر تعیین شده، وارد کرده و دکمه تایید را بزنید.

 

ثبت نام دفترچه بیمه سلامت

 

پس از ورود به حساب کاربری خود، بر روی گزینه تمدید اعتبار، کلیک کرده و به این ترتیب، می توانید برای تمدید اعتبار دفترچه بیمه سلامت  1403 خود و اعضای خانواده خود، اقدام نمایید.

 

تمدید اعتبار دفترچه بیمه سلامت

 

لازم به ذکر است که تمدید اعتبار دفترچه بیمه سلامت، از طریق سامانه سازمان بیمه سلامت، به آدرس ihio.gov.ir نیز برای متقاضیان، امکان پذیر می باشد. جهت اطلاع از شرایط و نحوه تمدید اعتبار دفترچه بیمه تامین اجتماعی، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

 

استعلام دفترچه بیمه سلامت با کد ملی

همانطور که استعلام بیمه تکمیلی، برای دارندگان آن، امکان پذیر بوده، دارندگان دفترچه بیمه سلامت ۱۴۰۳ نیز می توانند برای استعلام بیمه خود، اقدام نمایند. افرادی که قصد داشته تا برای استعلام دفترچه بیمه سلامت خود، با استفاده از کد ملی، اقدام نمایند، به دو روش، امکان انجام این استعلام را داشته که در این بخش، قصد داریم تا به توضیح این روش ها بپردازیم. روش های استعلام دفترچه بیمه سلامت، با کد ملی، عبارتند از: 

 

در روش اول، متقاضی می تواند با شماره گیری کد دستوری #۱۶۶۶* ( ستاره ۱۶۶۶ مربع) با تلفن همراه، برای استعلام دفترچه بیمه سلامت خود، اقدام نماید. پس از شماره گیری این کد، متقاضی باید گزینه 1 یعنی اعتبار بیمه ای را انتخاب کرده و سپس، با وارد کردن کد ملی، می تواند سابقه بیمه ای خود را استعلام بگیرد.

 

روش دیگر استعلام دفترچه بیمه سلامت با کد ملی، روش اینترنتی می باشد. بدین ترتیب که متقاضی، این امکان را داشته تا با ورود به یکی از دو سامانه خدمات غیر حضوری شهروندی بیمه سلامت www.bimehsalamatiranian.ir یا سایت سازمان بیمه سلامت ihio.gov.ir و پس از ورود به سایت، برای استعلام دفترچه، اقدام نمایند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام و تمدید اعتبار دفترچه بیمه سلامت در کانال تلگرام حقوق قراردادها و عقود عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام و تمدید اعتبار دفترچه بیمه سلامت پاسخ دهند.