دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / استعلام پروانه ساختمان

استعلام پروانه ساختمان

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

استعلام پروانه ساختمان، به دو شیوه مراجعه حضوری به شهرداری شهری که ساختمان در آن، ساخته شده و یا مراجعه به سامانه های مخصوصی که توسط شهرداری هر شهر، راه اندازی شده، امکان پذیر است که استعلام پروانه ساختمان با کد ملی، با  مراجعه به سایت های راه اندازی شده توسط شهرداری و انتخاب گزینه استعلام، صورت می گیرد.

 

یکی از شغل های رایجی که امروزه، بسیاری از افراد، به عنوان پیمان کار یا مهندس ناظر یا به صورت شخصی، مشغول به فعالیت در آن می باشند و بدین ترتیب، کسب درآمد می نمایند، ساختمان سازی است که قواعد و ضوابط مخصوص به خود را دارد و حتما باید، مطابق قواعد و اصول مورد پیش بینی قانون گذار انجام شود تا سازنده، مشمول جریمه و پیگرد های قانونی نگردد. 

مهم ترین مرحله در ساختمان سازی، اخذ پروانه ساخت یا پروانه ساختمان است که نشان دهنده قانونی بودن شروع فعالیت ساختمان سازی می باشد و در همین راستا، بهتر است تا تمامی افراد، قبل از آنکه اقدام به خرید ساختمان های پیش فروش نمایند، نسبت به استعلام پروانه ساختمان و از طریق سامانه مخصوص این امر اقدام کنند که انجام این کار، نحوه و مراحل خاص خود را دارد.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم تا درباره سامانه استعلام پروانه ساختمان و نحوه و مراحل انجام آن با کد ملی توضیح دهیم و بگوییم که استعلام پروانه ساختمان تهران و مشهد، چگونه است. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص این موضوع می توانند، در ادامه مقاله همراه ما باشند.

سامانه استعلام پروانه ساختمان

از آنجا که ساختمان سازی، ارتباط مستقیمی با جان و سلامت افراد ساکن در آن دارد، همچنین، کلاهبرداری در این زمینه، به واسطه ساخت و ساز های غیر قانونی، بسیار زیاد و بالا می باشد، ضروری است تا این امر، بر مبنای پروسه و مراحل و تشریفات مورد پیش بینی قانون گذار، انجام شود.

از جمله مهم ترین این مراحل، علاوه بر پرداخت عوارض ساختمان، اخذ پروانه ساختمان بوده که سندی می باشد که بعد از طی کردن مراحل صدور جواز، از سوی شهرداری، صادر می گردد و در آن، نام مالک، مشخصات مالک و ملک و اطلاعات مربوط به مساحت زمین ملکی که قرار است، ساختمان سازی در آن انجام شود، همچنین، کروکی زمین، نام مهندس ناظر، مشخصات متقاضی صدور پروانه، تاریخ صدور پروانه، زمان اعتبار آن و شمار پلاک ثبتی ملک، درج می گردد.

 در واقع، این پروانه، مجوزی است که نشان دهنده قانونی بودن مراحل ساخت و ساز می باشد و می توان بر اساس آن، متوجه عمر ساختمان شد. این پروانه، دارای انواع مختلفی نظیر پروانه ساختمانی اراضی بایر یا باغات، پروانه تخریب و نوسازی، پروانه تعویض مهندس، پروانه اضافه اشکوب، پروانه تغییر نقشه و... می باشد که بسته به نوع نیاز، صادر می گردد. 

از آنجا که استعلام پروانه ساخت، در بسیاری از موارد، از فریب خوردن خریداران و سرمایه گذاران، جلوگیری می کند و آن ها را مطمئن می سازد که ساختمان در حال ساخت، مراحل قانونی خود را طی کرده است، شهرداری تهران، اقدام به راه اندازی سامانه ای تحت عنوان سامانه استعلام پروانه ساختمان نمود.

آدرس این سامانه، در خصوص هر شهر متفاوت می باشد و در خصوص شهر تهران، www.tehran.ir می باشد که شهروندان، می توانند، با مراجعه به آن و تکمیل فرم ها و اطلاعات مربوط، اقدام به استعلام پروانه ساختمان مورد نظر خود نمایند که در حال حاضر، این سامانه پاسخ گو نیست و مراجعه حضوری، بهتر از هر شیوه ای، نیاز متقاضی را برطرف خواهد کرد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ماهیت پروانه ساختمان و کاربرد آن می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر اقدام کنند.

مراحل و نحوه استعلام پروانه ساختمان

پس از توضیح در خصوص سامانه استعلام پروانه ساختمان، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا نحوه و مراحل انجام این امر را از طریق سامانه معرفی شده در قسمت قبل، توضیح دهیم و بگوییم که برای استعلام پرانه ساختمان، به چه اطلاعاتی نیاز می باشد.

همانگونه که در قمست قبلی مقاله توضیح دادیم، سامانه استعلام پروانه ساختمان، در حال حاضر، پاسخ گو نیست و بهتر است افرادی که قصد استعلام پروانه ساختمان را دارند، به صورت حضوری، به شهرداری شهری که ساختمان در آن، ساخته شده یا در حال ساخت است، مراجعه نمایند و با توجه به امکان جعلی بودن پروانه ارائه شده توسط سازنده، صرفا به مشاهده آن، اکتفا نکنند.

اما در هر حال، نحوه استعلام پروانه ساختمان از طریق سامانه مخصوص، با جست و جو آدرس سامانه و انتخاب گزینه استعلام می باشد که راهنمای تصویری آن، در قسمت استعلام پروانه ساختمان تهران، ارائه می شود. از جمله اطلاعات مورد نیاز افراد، برای استعلام پروانه ساختمان، شماره شناسایی ملک، اطلاعات پروانه و شماره پروانه می باشد. 

استعلام پروانه ساختمان با کد ملی

یکی از پرسش های رایج افرادی که قصد استعلام پروانه ساختمان را دارند این است که آیا امکان استعلام پروانه ساختمان با کد ملی وجود دارد یا خیر و در صورت امکان، نحوه انجام این امر، به چه شکل می باشد؟ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص امکان و نحوه استعلام پروانه ساختمان با کد ملی صحبت کنیم.

در پاسخ به پرسش فوق الذکر، مبنی بر امکان استعلام پروانه ساختمان با کد ملی باید گفت، در حال حاضر، امکان استعلام پروانه ساختمان با کد ملی، به صورت اینترنتی وجود نداشته، چرا که هنوز، سامانه این امر، به طور کامل، راه اندازی نشده است و پاسخگوی متقاضیان نیست.

اما، در مراجعه حضوری به شهرداری شهری که ساختمان در آن قرار دارد، یکی از اطلاعاتی که می توان به کمک آن، برای استعلام پروانه ساختمان، اقدام نمود، کد ملی شخصی است که مدعی می باشد پروانه ساختمان، به نام او صادر شده است.

شهرداری، با وارد کردن کد ملی، به همراه سایر اطلاعات، اقدام به استعلام پروانه ساختمان خواهد نمود و نتیجه را در اختیار متقاضی قرار خواهد داد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صورت مجلس تفکیکی آپارتمان می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام کنند.

 

استعلام پروانه ساختمان تهران

در قسمت های قبلی مقاله، توضیح دادیم که مواردی نظیر تراکم ساختمان، اطلاعات مهندس ناظر، اطلاعات مالک و اطلاعات ملک، در پروانه ساختمان، درج می شوند و در خصوص سامانه استعلام پروانه ساختمان، همچنین، امکان یا عدم امکان انجام این امر با کد ملی، و نحوه آن، توضیح دادیم.

پس از توضیح در خصوص مراتب فوق، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا درباره استعلام پروانه ساختمان تهران، توضیح دهیم و بگوییم که انجام این امر، به صورت الکترونیکی است یا صرفا از طریق مراجعه حضوری می باشد؟ 

در پاسخ به پرسش فوق الذکر مبنی بر این که نحوه استعلام پروانه ساختمان تهران چگونه است؟ باید گفت، متقاضیان باید، اقدام به جست و جوی آدرس www.tehtan.ir نموده و گزینه استعلام پروانه، را انتخاب کنند.

 

استعلام پروانه ساختمان

 

 

شایان ذکر است، در حال حاضر، پس از انتخاب گزینه استعلام، متقاضی با پیغام عدم موجود بودن صفحه استعلام، مواجه می گردد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پایان کار ساختمان می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام نمایند. 

 

استعلام پروانه ساختمان مشهد

چگونگی استعلام پروانه ساختمان در مشهد که یکی از کلانشهرهای ایران می باشد نیز از رایج ترین سوالات متقاضیان استعلام پروانه ساختمان است که در این بخش از مقاله قصد داریم، در خصوص نحوه و مراحل آن توضیح دهیم و بگوییم که آیا شهرداری مشهد، سامانه ای برای استعلام پروانه های ساختمانی، در این شهر، راه اندازی کرده یا خیر؟

در پاسخ به این پرسش که نحوه استعلام پروانه ساختمان در مشهد، چگونه است؟ باید گفت، در حال حاضر، متقاضی باید به صورت حضوری، به شهرداری مشهد مراجعه نماید و پس از دادن اطلاعات لازم، اقدام به دریافت استعلام پروانه ساختمان مورد نظر خود کند.

در پاسخ به این پرسش که آیا سامانه ای برای استعلام پروانه های ساختمانی، در این شهر راه اندازی شده یا خیر؟ نیز باید گفت، همانند شهر تهران، با وجود سامانه، به آدرس sm.mashhad.ir همچنان، امکان استعلام پروانه ساختمان با کد ملی و به صورت آنلاین، در مشهد وجود ندارد و این گزینه، هنوز در امکانات سایت، طراحی نشده است. به محض طراحی این گزینه در سایت، متن مقاله، به روز رسانی خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استعلام پروانه ساختمان در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلام پروانه ساختمان پاسخ دهند.