دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / هزینه گرفتن جواز کسب

هزینه گرفتن جواز کسب

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

هزینه گرفتن جواز کسب در سال گذشته ​، مبلغی در حدود 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان بوده که این هزینه، شامل مواردی، مانند خرید یا اجاره ملک، حق بازرسی اتحادیه، حق عضویت سالانه و حق تمبر پروانه کسب می باشد. همچنین، برای تمدید این جواز نیز لازم است تا قیمت و هزینه تمدید، که در اتحادیه های مختلف، متفاوت بوده، پرداخت گردد.

 

در گذشته، راه اندازی کسب و کار جدید، با سختی زیادی همراه نبود و کافی بود تا متقاضی، سرمایه اولیه کسب و کار خود را فراهم می کرد. اما، در دنیای امروزی، آغاز کردن یک کسب و کار و استمرار آن، نیازمند دریافت مجوزهای متعددی بوده که از مهم ترین این مجوزها، می توان به جواز کسب، اشاره نمود.
 

 

گرفتن جواز کسب و تمدید آن، نیازمند طی کردن مراحل و ارائه مدارک خاصی بوده که البته، انجام این موارد، برای دریافت مجوز و تمدید آن، کافی نبوده و لازم است تا متقاضی، هزینه های قانونی دریافت و تمدید پروانه کسب را نیز پرداخته که انجام آن، نیازمند آشنایی با این هزینه ها و نحوه پرداخت آن می باشد.

 

با توجه به اهمیت این مساله، در مقاله پیش رو، ابتدا، به توضیح هزینه گرفتن جواز کسب در سال 1403 پرداخته و سپس، قیمت تمدید این جواز را بررسی نموده و در پایان نیز در مورد نحوه پرداخت هزینه های دریافت و تمدید پروانه کسب، صحبت خواهیم کرد.

هزینه گرفتن جواز کسب در سال 1403

به طور کلی، خدماتی که از سوی دولت و نهادهای زیرمجموعه آن، به طور مستقیم یا غیر مستقیم(با وساطت بخش خصوصی)، به افراد ارائه شده، رایگان نبوده و لازم است تا هزینه و قیمت این خدمات، توسط دریافت کنندگان آن پرداخت گردد. از جمله این خدمات، دریافت پروانه کسب و تمدید اعتبار آن بوده که در سال ۱۴۰۳ نیز همانند سال های گذشته، نیازمند پرداخت هزینه گرفتن جواز کسب در سال 1403 و تمدید آن می باشد. 

 

به همین دلیل، در این بخش، قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که هزینه گرفتن جواز کسب برای خانم ها و آقایان در سال 1403 چه میزان بوده و این هزینه، شامل چه مواردی می باشد؟ در بخش های بعد نیز قیمت تمدید این جواز را بررسی کرده و سپس، نحوه پرداخت این هزینه را توضیح خواهیم داد.

 

اما، پیش از آنکه به بررسی هزینه ثبت نام پروانه کسب و گرفتن آن در سال ۱۴۰۳ بپردازیم، لازم است تا کمی در مورد جواز کسب که پروانه کسب نیز نامیده شده و نحوه دریافت آن، توضیح داده و سپس، هزینه و قیمت گرفتن این جواز را بررسی نماییم.

 

ماده 5 قانون صنفی، در تعریف جواز کسب، مقرر داشته: «پروانه کسب، مجوزی است که طبق مقررات این قانون، به منظور شروع و‌ ادامه کسب و کار، یا حرفه، به فرد یا افراد صنفی، برای محل مشخص، یا وسیله کسب معین‌، داده می ‌شود.»

 

بنابراین، جواز کسب، مجوزی است که افراد صنفی(افرادی که شغل آنها، زیر مجموعه یکی از اصناف کشور بوده) لازم است تا برای آغاز فعالیت خود و استمرار آن، از اتحادیه مربوط به صنف خود، دریافت کرده که این مجوز، برای یک شغل یا محل معین، صادر می گردد.

 

در گذشته، گرفتن جواز کسب، به شکل حضوری، انجام می گرفت؛ اما، در حال حاضر، با تاسیس و راه اندازی سایت ایرانیان اصناف، به آدرس iranianasnaf.ir، دریافت این جواز، به شکل اینترنتی، قابل انجام است و تمدید آن نیز به صورت الکترونیکی، برای متقاضیان، امکان پذیر می باشد.

 

اما، هزینه گرفتن جواز کسب در سال 1403 چه میزان می باشد؟ برای پاسخ به این سوال، لازم است تا بررسی کنیم که دریافت جواز کسب، به طور کلی، شامل چه مراحلی بوده و در هر یک از این مراحل، لازم است تا چه هزینه هایی پرداخت گردد تا بتوانیم هزینه گرفتن جواز کسب در سال ۱۴۰۳ را به طور کلی، تخمین بزنیم. مراحل اخذ جواز کسب و هزینه هایی که باید در هر مرحله پرداخت شود، به شرح زیر می باشد:

 

ثبت نام و ارائه درخواست گرفتن جواز کسب و بازدید بازرس اتحادیه از محل کسب؛ در صورتی که ثبت نام، به روش اینترنتی و از طریق سایت ایران اصناف، انجام گیرد، هزینه خاصی را برای متقاضی، در بر نخواهد داشت.

 

در مرحله بعد، لازم است تا یک سری مدارک فیزیکی، توسط متقاضی، جمع آوری شده و به اتحادیه ارائه گردد که ارائه برخی از این مدارک، نیازمند پرداخت هزینه می باشد که این مدارک، عبارتند از: سند مالکیت، اجاره نامه رسمی یا عادی (با اخذ تعهد محضری) یا مبایعه نامه که تهیه هر یک از این اسناد، نیازمند پرداخت هزینه برای خرید ملک، سرقفلی یا اجاره می باشد؛ فیش واریزی به مبلغ حداکثر تا سقف 5 برابر حق عضویت اتحادیه برای سال اول (حق ورودی)، که با توجه به هر اتحادیه، مبلغ متفاوتی می باشد؛ فیش واریزی به مبلغ 30.000 ریال(معادل 3 هزار تومان) به حساب خزانه کشور.

 

در این مرحله، یک سری گواهی، باید دریافت و به اتحادیه مربوطه، ارائه شود که در هزینه گرفتن جواز کسب باید مورد لحاظ قرار گیرد، شامل: گواهی مرکز بهداشت و کارت معاینه پزشکی؛ گواهی عدم اعتیاد؛ موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی؛ گواهی عدم سوء پیشینه(هزینه گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی، 20 هزار تومان و فیزیکی، 110 هزار تومان می باشد)؛ گواهی تشکیل پرونده مالیاتی؛ مفاصا پرداخت حق تمبر پروانه کسب( 10 هزار تومان)؛ گواهی گذراندن حداقل 10 ساعت دوره آموزش؛ دریافت کد شناسه ده رقمی (ملت کارت) و دریافت برچسب شناسه صنفی.

 

در مرحله انتهایی نیز انجام مراحل و ارائه مدارک فوق، مورد بررسی رئیس یا نایب رئیس اتحادیه مربوطه، قرار گرفته و در صورت نبود نقص یا مشکل، جواز کسب، صادر گردیده و به متقاضی دریافت آن، ارائه می گردد.

 

بنابراین، به طور کلی، هزینه گرفتن جواز کسب در سال ۱۴۰۳، مبلغی در حدود 5000000 ریال(معادل 500 هزار تومان) تا 20000000 ریال(معادل 2 میلیون تومان) می باشد که لازم است تا پیش از اقدام برای دریافت این مجوز، مورد توجه متقاضیان، قرار گیرد. در بخش های بعد، قیمت تمدید جواز کسب و نحوه پرداخت این هزینه ها را توضیح خواهیم داد.

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

هزینه تمدید جواز کسب در سال ۱۴۰۳

جواز کسبی که از سوی اتحادیه های تشکیل شده در کشور، صادر می گردد، یک مجوز دائمی نبوده و بنابراین، متقاضی باید پیش از اتمام اعتبار این مجوز، برای تمدید آن، اقدام نماید. تمدید پروانه کسب نیز همانند گرفتن آن، مستلزم پرداخت هزینه هایی است که در این قسمت، قصد داریم تا به توضیح آن ها بپردازیم. 

 

لازم به ذکر است که جواز کسب، به دو صورت موقت و دائم صادر شده که مدت اعتبار نوع موقت، 1 سال و مدت اعتبار نوع دائم، برای اولین مرتبه، 5 سال و پس از آن، 10 سال می باشد. اما، در هر حالت، هزینه تمدید جواز کسب در سال 1403 شامل موارد زیر می باشد:

 

گواهی پرداخت مالیات دو سال اخیر متقاضی تمدید جواز کسب و مفاصای حق تمبر پروانه کسب، به مبلغ 50000 ریال(معادل 5 هزار تومان)؛ مفاصا حساب شهرداری که نشان دهنده پرداخت عوارض مربوطه است؛ تاییدیه کد پستی محل کسب که از اداره پست محل دریافت گردیده؛ گواهی اتمام دوره آموزشی که با توجه به هر صنف و اتحادیه، متفاوت می باشد؛

 

واریز فیش به مبلغ 1000000 ریال (معادل 100 هزار تومان) بابت حق بازرسی؛ واریز مبلغ 300000 ریال (معادل 30 هزار تومان) به نام اتحادیه؛ واریز دو مبلغ 1100000 ریال (معادل 110 هزار تومان) و 600000 ریال(معادل 60 هزار تومان) به نام اتاق اصناف؛ واریز مبلغ 30000 ریال (معادل 3 هزار تومان) به نام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و تکمیل فرم ملت کارت اصناف و دریافت کد شناسه به مبلغ 55000 ریال (معادل 5 هزار و 500 تومان).

 

لازم به ذکر است که این اطلاعات، از سایت اتحادیه صنف خشکشویی و لباس شویی تهران، دریافت گردیده و قیمت تمدید جواز کسب در سال ۱۴۰۳ در هر یک از اتحادیه های اصناف و در هر یک از شهرهای ایران، تا اندازه ای با این مبالغ، تفاوت خواهد داشت.

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

نحوه پرداخت هزینه جواز کسب

تا پیش از تاسیس و راه اندازی سایت ایران اصناف، پرداخت هزینه های جواز کسب و قیمت تمدید آن، با مراجعه حضوری متقاضی به بانک و پر کردن فیش های متعدد بانکی انجام می گرفت که با توجه به تعدد این فیش ها، فرآیندی وقت گیر بود. 

 

اما، در حال حاضر، متقاضیان دریافت جواز کسب و تمدید آن در سال ۱۴۰۳، این امکان را داشته تا هزینه های مربوطه را به شکل آنلاین پرداخت کرده که انجام آن، از طریق مراحل ساده ای، امکان پذیر می باشد. لذا، در ادامه، نحوه پرداخت هزینه جواز کسب را توضیح داده که مطابق راهنمای تصویری ارائه شده، می باشد.

 

در مرورگر دستگاه خود، آدرس اینترنتی سامانه ایرانیان اصناف، یعنی iranianasnaf.ir را جست و جو کرده تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سامانه شوید.

 

هزینه گرفتن جواز کسب ۱۴۰۳

 

در این مرحله از مراحل نحوه پرداخت هزینه جواز کسب یا قیمت تمدید آن، صفحه را به پایین کشیده و در قسمت انتهایی صفحه و از بخش خدمات، در قسمت پیگیری، گزینه (پرداخت آنلاین) را کلیک نمایید.

 

قیمت تمدید جواز کسب 1403

 

در صفحه جدید، نوع درخواست را مشخص کرده و شماره درخواست و کد ملی یا شماره پاسپورت خود را در کادر های تعیین شده، وارد کرده و پس از وارد کردن عدد امنیتی، بر روی دکمه ادامه، کلیک کنید.

 

قیمت گرفتن جواز کسب

 

در مراحل بعد، می توانید هزینه جواز کسب یا قیمت تمدید آن را پرداخت نمایید. لازم به ذکر است که پرداخت حق عضویت سالیانه و وجوه الزامی اتحادیه نیز به همین ترتیب، امکان پذیر بوده، ( به جای پرداخت آنلاین، از قسمت پرداخت حق عضویت سالیانه یا وجوه الزامی اتحادیه )اما، برای پرداخت برخی از هزینه های دولتی، مانند هزینه اتاق صنعت، معدن و تجارت، متقاضی باید از طریق مراجعه حضوری به شعبه بانک و پر کردن فیش های کاغذی واریز، اقدام نماید.

 

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه گرفتن جواز کسب در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه گرفتن جواز کسب پاسخ دهند.