دینا / تجاری / سایر موضوعات تجاری / سود بانکی روز شمار

سود بانکی روز شمار

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

به صورت کلی بانک های کشور ما با توجه به قوانینی که بانک مرکزی برای پرداخت سود در نظر گرفته است، سود های سپرده گذاران را در دسته های سود روز شمار و سود ماه شمار به حساب مشتریان واریز می کنند. با این حال به خاطر حواشی زیادی که پیرامون سود های روز شمار و نحوه محاسبه آن وجود داشت، امروزه این روش از پرداخت سود خیلی کم رنگ تر از قبل انجام می شود.

در روش قدیمی بانک ها سود های سپرده گذاران را به دو روش روز شمار و ماه شمار پرداخت می کردند. اگرچه سود روزشمار به خاطر مشکلاتی که در تورم کشور ایجاد می کرد متوقف شده بود، اما اخیرا دوباره برخی از بانک ها سود روز شمار را به سپرده گذاران پرداخت می کنند. به این دلیل که سود روز شمار برای سپرده گذاران امری مفید محسوب شده و برای افرادی که در بانک ها سرمایه دارند اقدامی مثبت به شمار می رود.

سود روز شمار همان طور که از اسم آن پیداست به صورت روزانه محاسبه می شود. یعنی در پایان ماه با توجه به موجودی حساب صاحب سپرده در پایان روز، سود شخص را محاسبه می کنند. با این حال با توجه به این که در پایان هر روز مانده حساب هر سپرده را برای پرداخت سود روز شمار در نظر می گیرند، بسیاری از افراد سود جو از این ویژگی برای منافع شخصی خود استفاده می کنند. حساب های سود روز شمار عموما کوتاه مدت هستند و قابلیت برداشت وجه آن ها هیچ محدودیتی ندارد. به همین منظور خیلی از افرادی که به دنبال منفعت هستند، موجودی حساب خود را در آغاز روز خارج کرده و آن را به بازار تجارت تزریق می کنند.

سپس در پایان روز بعد از این که سود کافی دریافت کردند، این موجودی را به حساب بانکی خود باز می گردانند. در این شرایط سپرده در اختیار بانک ها نیست ولی آن ها به خاطر قوانین سود روز شمار موظف به پرداخت سود خواهند بود.

به طور کلی همان طور که گفتیم این سود ها در پایان روز شمرده شده و بر اساس میزان موجودی فرد در همان بازه پرداخت خواهند شد. بنابراین شیوه محاسبه سود های روز شمار و همچنین شیوه پرداخت آن به این صورت می باشد و ما در ادامه قصد داریم به صورت کامل به این که سود روز شمار چیست، چگونه محاسبه و پرداخت شده و همچنین به بررسی این که چه بانک هایی از این روش پرداخت سود برای سپرده گذاران خود استفاده می کنند بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

سود روز شمار بانکی چیست

همان طور که در بخش قبلی نیز به این موضوع پرداختیم، بانک ها ممکن است سود سپرده گذاران را به صورت روز شمار یا ماه شمار پرداخت کنند. نحوه محاسبه هر یک از این ها متفاوت بوده و با استفاده از فرمول خاصی انجام می شود که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

 

تا دی ماه سال 1397 بانک های کشور ما سود سپرده گذاران را به صورت روزانه و یا روز شمار محاسبه و پرداخت می کردند. با این حال این روش از پرداخت سود گاها با مشکلات زیادی مواجه می شود و همین مشکلات دلیلی برای اتخاذ تصمیم گیری شورای پول و اعتبار مبنی بر توقف پرداخت سود روز شمار در سال 1397 شد. از آن تاریخ تا به امروز سود ها به صورت ماه شمار محاسبه می شود. اما در حال حاضر بانک هایی وجود دارند که سود روز شمار را به سپرده گذاران خود پرداخت می کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سود بانک ایران زمین کلیک کنید.

وقتی بانک ها روش پرداخت سود به صورت روز شمار را در نظر می گیرند، حداقل مانده حساب هر سپرده گذار را در پایان روز محاسبه می نمایند. به عنوان مثال اگر موجودی حساب شما در کم ترین حالت خود در روز 50 هزار تومان باشد، بانک ها از این رقم برای محاسبه سود روز شمار سپرده شما استفاده خواهند کرد. در این حالت حتی اگر در طول روز بیش ترین موجودی شما 300 هزار تومان بود، همچنان مانده حساب نهایی شما نقش اصلی در تعیین سود روز شمار حسابتان را ایفا خواهد کرد. در ادامه خیلی جزئی تر به شیوه محاسبه و فرمول اندازه گیری سود روز شمار خواهیم پرداخت تا بتوانید خیلی بهتر با این موضوع آشنا شوید.

 

همان طور که قبل تر نیز به این مورد اشاره کردیم، این روش شمارش سود به این خاطر به روی کار آمد چون استقبال زیادی از سوی سپرده گذاران و مشتریان بانک ها دریافت می کرد. به همین منظور در کشور ما بسیاری از بانک ها از سال 1380 از این راه برای جذب مشتریان استفاده کرده و باعث افزایش تعداد سپرده گذاران خود شدند. اما همان طور که گفتیم به خاطر تاثیرات منفی که سود روز شمار در تورم دارد، این روش پرداخت سود در حال حاضر خیلی کم رنگ تر از گذشته دنبال می شود.

نحوه محاسبه سود روز شمار بانکی

در بخش های قبلی این مقاله با سود روز شما بانکی آشنا شده و تا حدی به نحوه محاسبه آن پرداختیم. در این بخش قصد داریم به صورت کامل فرمول سود روز شمار را بررسی کرده و همین طور نگاهی جزئی تر به نحوه محاسبه سود روز شمار بانکی داشته باشیم.

 

همان طور که قبل تر گفتیم بانک ها در کشور ما برای پرداخت سود به روش روزانه از یک فرمول خاص استفاده می کنند. بانک مرکزی برای محاسبه سود روز شمار بانکی این فرمول را به صورت زیر ارائه می کند:

 

سود سپرده‌ های کوتاه ‌مدت روز شمار = (مبلغ سپرده‌ گذاری × نرخ سود علی‌ الحساب × مدت زمان بر اساس روز) ÷ ۳۶,۵۰۰

 

در بخش های قبلی اشاره کردیم که سود روز شمار با توجه به کم ترین میزان موجودی سپرده مشتریان در بازه روزانه محاسبه و پرداخت می شود. برای درک بهتر می توانید به مثال زیر توجه کنید.

 

اگر فرض بگیریم که در یک روز حداقل موجودی حساب شما 200 هزار تومان باشد، برای استفاده از فرمول بالا برای سود روزانه خود باید در " مبلغ سپرده‌گذاری " عدد 200 هزار تومان را جایگزین کنید. در همین راستا اگر در روز بعدی موجودی سپرده شما به 130 هزار تومان برسد، مشخص است که سود شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

 

همچنین لازم به ذکر است که برای ماه های 30 روزه، مدت زمان بر اساس روز عدد 30 بوده و اگر ماه ها 31 روزه باشند، برای محاسبه یک روز بیشتر را در نظر خواهیم گرفت.

 

به صورت کلی شما هر موقع که قصد داشته باشید این امکان را دارید که از سپرده کوتاه مدت خود سود روز شمار دریافت کنید. با این حال مطابق توضیحاتی که قبل تر ارائه دادیم، بهتر است بدانید که این کار باعث کاهش موجودی حساب شما شده و در نتیجه در ادامه سود کمتری به شما تعلق می گیرد. در پایان هر ماه جمع سود هایی که در هر روز دریافت کردید به صاحب سپرده پرداخت خواهد شد.

 

با این حال همان طور که گفتیم این نحوه محاسبه سود در کنار فواید، معایبی نیز دارد. در ادامه برای مفهوم بهتر، معایب و مزایای سود روز شمار را برای شما قرار داده ایم تا آشنایی بهتری با قوانین پیرامون این نوع از سود ها داشته باشید.

 

مزایا

 

جذب سرمایه‌ برای بانک‌ هایی که کمبود بودجه دارند

 

تزریق سرمایه به سیستم بانکی کشور

 

بهره‌ مندی اقشار متوسط جامعه از سود سپرده بانکی

 

امکان دسترسی بدون محدودیت به سرمایه

 

دریافت سود با استفاده از سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت

 

معایب

 

تاثیر منفی بر تراز مالی بانک‌ ها در راستای پرداخت سود روز شمار

 

افزایش سرعت گردش بانک‌ ها که باعث افزایش هزینه ها می شود

 

افزایش سود در برخی بانک‌ ها برای پیروزی در رقابت و جذب مشتری بیشتر

 

بالا رفتن میزان تورم

 

احتمال پرداخت نشدن سود از طرف بانک در صورت بالا بودن مقدار سود وعده‌ داده شده

 

بر هم خوردن و بی نظمی در بازار ارز و سکه در راستای خروج روزانه سرمایه از بانک

 

نوسان موجودی بانک ‌ها به خاطر کم و زیاد شدن سرمایه در طول روز

کدام بانک سود روز شمار می دهد

در این مقاله به صورت کامل به معرفی سود روز شمار و نحوه محاسبه آن پرداختیم و با معایب و مزایای این دسته از سود ها آشنا شدیم. 

 

همان طور که قبل تر به این نکته اشاره کردیم، سود بانکی روز شمار در همه بانک ها پرداخت نشده و فقط به برخی از سپرده ها تعلق می گیرد. به همین منظور در ادامه می خواهیم به این موضوع که کدام بانک سود روز شمار می دهد بپردازیم.

 

در راستای قوانینی که پیرامون سود روز شمار و نحوه محاسبه آن وجود دارد، فقط تعداد مشخصی از بانک های کشور ما سود سپرده گذاران خود را به صورت روزانه محاسبه و پرداخت می کنند. به صورت کلی از میان بانک هایی که از سود روز شمار پشتیبانی می کنند، می توان به نام های زیر اشاره کرد.

 

نام بانک نرخ سود روز شمار توضیحات
بانک سپه 10 درصد اجرای توافق بانکداران دولتی
بانک ملی 10 درصد اجرای توافق بانکداران دولتی
بانک انصار 10 درصد اجرای توافق بانکداران دولتی
بانک ملت 10 درصد اجرای توافق بانکداران دولتی
بانک پارسیان 10 درصد تا 20 درصد مشروط به میزان سپرده و مدت زمان آن
بانک سامان 20 درصد بلوکه کردن 10درصد مبلغ سپرده
بانک کارآفرین 20 درصد پرداخت وام به سپرده‌ های کلان
بانک اقتصاد نوین 20 درصد بلوکه کردن 2 ماهه کل سپرده
بانک آینده 19 درصد بدون قید و شرط
بانک صادرات 19.75 درصد بدون قید و شرط
بانک شهر 22 درصد سپرده در صندوق آرمان
بانک تجارت 20 درصد بدون قید و شرط
بانک پارسارگاد 19.5 درصد بدون قید و شرط
مهر اقتصاد 19 درصد روز شمار بدون قید و شرط
مؤسسه ثامن 20 درصد  در انتظار دریافت مجوز

 

برخی از افراد از وجود روش های سرمایه گذاری نظیر سود سپرده بانکی در سال ۱۴۰۱ اطلاعی ندارند و به همین علت، ناچار هستند تا از موسسات و یا بانک های مختلف برای بهره وری از سود خود استفاده کنند. در مقاله زیر می توان در رابطه با سود سپرده بانکی و نحوه محاسبه آن اطلاعات مفیدی را کسب نمود.

بیشترین سود روزشمار بانکی

مطابق آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این راستا که توسط تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار اتخاذ شده است، بیشترین سود روز شمار بر اساس حداقل موجودی مانده در سپرده در یک ماه حداکثر 10 درصد در نظر گرفته می شود.

 

در حال حاضر حساب آینده ساز بانک آینده سود روز شمار به سپرده گذاران خود پرداخت می کند. به همین منظور اگر قصد دارید که سرمایه خود را در بانک قرار دهید تا در کنار برداشت های مرتب امکان دریافت بالاترین میزان سود بانکی به صورت روز شمار را نیز داشته باشید، توصیه می کنیم که از سپرده های کوتاه مدت استفاده کنید.

 

با توجه به شرایطی که برای سپرده های کوتاه مدت در نظر گرفته شده است، مشتریان با استفاده از این حساب ها، در کنار این که می توانند به راحتی به صورت روزانه و مکرر عملیات برداشت وجه را انجام دهند، قادر خواهند بود در پایان هر ماه سود روز شمار خود را نیز دریافت نمایند.

 

برای اطلاع از بیشترین سود روز شمار می توانید در ادامه نحوه محاسبه این سود در بانک های مختلف را مشاهده کنید.

 

بانک گردشگری روز شمار ۲۰ %  کف مبلغ ۱۰ میلیون، دارای کارت شتاب با قابلیت واریز و برداشت.
بانک آینده روز شمار ۲۱ % کف مبلغ ۱۰۰ میلیون، دارای کارت شتاب با قابلیت واریز و برداشت.
بانک ایران زمین روز شمار ۲۱ % کف مبلغ ۱۰۰ میلیون، دارای کارت شتاب با قابلیت واریز و برداشت.
بانک دی روز شمار ۲۱ % کف مبلغ ۱۰ میلیون، دارای کارت شتاب با قابلیت واریز و برداشت.
بانک قوامین روز شمار(طرح زرین) ۱۸ % ۲۰ میلیون، ۱۹ % ۵۰ میلیون، ۲۰ % ۱۰۰ میلیون، بالای ۱۰۰ میلیون ۲۱ %

 

مطابق آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این راستا که توسط تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار اتخاذ شده است، بیشترین سود روز شمار بر اساس حداقل موجودی مانده در سپرده در یک ماه حداکثر 10 درصد در نظر گرفته می شود.