دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / مجوز خروج از کشور

مجوز خروج از کشور

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

مجوز خروج از کشور، اجازه نامه ای بوده که با دریافت آن، فرد ممنوع الخروج، می تواند برای دریافت پاسپورت(گذرنامه) و خروج از مرزهای کشور اقدام نماید. نحوه دریافت این مجوز، با توجه به نوع ممنوع الخروجی، به روش حضوری و غیر حضوری، از طریق سایت، بوده و پس از پرداخت هزینه و ارائه مدارک لازم، قابل دریافت می باشد.

 

به طور معمول، افرادی که قصد سفر به کشور دیگری را داشته، می توانند با دریافت پاسپورت(گذرنامه) و ویزا(روادید) برای سفر اقدام نمایند. با این وجود، گاهی، برخی از اشخاص، بنا بر برخی از دلایل، با مشکل ممنوع الخروجی از کشور، مواجه شده و یا اینکه باید اجازه شخص دیگری را اخذ نمایند.

این گروه از افراد، پیش از اقدام برای دریافت پاسپورت، باید برای دریافت مجوز خروج از کشور اقدام نمایند که با توجه به نوع ممنوع الخروجی، دارای نحوه دریافت متفاوت بوده و گاه، به روش حضوری و گاه به روش غیر حضوری و از طریق سایت، قابل دریافت می باشد. 

با توجه به توضیحات فوق، در این مقاله، ابتدا به این سوال پاسخ داده که مجوز خروج از کشور چیست؛ سپس، سایت دریافت این مجوز را معرفی کرده و در ادامه، نکات مربوط به شرایط، هزینه، مدارک لازم و نحوه  ثبت درخواست​ و دریافت اجازه نامه خروج ازکشور را توضیح خواهیم داد. 

مجوز خروج از کشور چیست؟

در دنیای امروز و مطابق قوانین حقوق بین الملل، اشخاصی که قصد خروج از یک کشور و ورود به مرزهای کشور دیگر را داشته، اصولا، ملزم به اخذ دو مجوز می باشند: پاسپورت(گذرنامه) و ویزا(روادید).

پاسپورت(گذرنامه) در واقع، شناسنامه بین المللی یک فرد بوده که در آن، مشخصات هویتی وی قید شده و نام کشور مورد تبعیت وی نیز در آن، ذکر می گردد. منظور از ویزا(روادید) نیز مهر و اجازه نامه ای است که از سوی کشور مقصد، در پاسپورت فرد زده شده و مجوز ورود وی، به آن کشور می باشد. البته، گاه در مواردی که روابط دو یا چند کشور، دوستانه باشد، طبق توافق میان آن ها، ورود و خروج اتباع آن کشورها، نیاز به اخذ ویزا نخواهد داشت.

با این وجود، گاهی، برخی از اشخاص، بنا بر برخی از دلایل، با مشکل ممنوع الخروجی از کشور و گرفتن پاسپورت، مواجه شده و یا اینکه پیش از اقدام برای دریافت پاسپورت، باید اجازه شخص دیگری را اخذ نمایند. این افراد، در یکی از گروه های زیر قرار می گیرند:

مشمولان خدمت نظام وظیفه عمومی: مطابق قانون خدمت وظیفه عمومی، کلیه مردانی که به سن 18 سالگی رسیده اند، موظف به گذراندن دوره اجباری سربازی می باشند. البته، چنانچه، این افراد، پس از رسیدن به سن 18 سالگی، به تحصیل اشتغال داشته باشند، معاف از خدمت نظام وظیفه خواهند بود. اما خروج آنها از کشور، مستلزم دریافت مجوز خروج از کشور، از سایت مربوطه و طبق مقررات نحوه  ثبت درخواست​ و دریافت آن می باشد.

ممنوع الخروجین مراجع قضایی و اداری: گاهی، دلیل ممنوع الخروجی افراد، حکم یا دستور قضایی است که از سوی یکی از دادسراها یا دادگاه های حقوقی یا کیفری کشور صادر شده و به موجب آن، فرد، با دستور دادستان کل کشور، از خروج از مرزهای کشور، ممنوع شده است. ممنوع الخروجی مالیاتی و با دستور اجرای ثبت نیز از نمونه های ممنوع الخروجی، توسط مراجع اداری می باشد.

زنان متاهل و فرزندان کمتر از 18 سال: زنانی که ازدواج کرده و در حال حاضر، دارای شوهر می باشند، برای خروج از کشور، نیازمند مجوز خروج از کشور یا همان اجازه همسر خود می باشند. همچنین، خروج از کشور فرزندان کمتر از 18 سال، منوط به دریافت مجوز خروج از کشور از پدر آنها، مطابق مقررات نحوه دریافت این اجازه نامه، خواهد بود.

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال که مجوز خروج از کشور چیست، می توان گفت، مجوز خروج از کشور، اجازه نامه ای بوده که با دریافت آن، فرد ممنوع الخروج ، می تواند برای  ثبت درخواست​ دریافت پاسپورت(گذرنامه) و خروج از مرزهای کشور اقدام نماید.

شرایط دریافت مجوز خروج از کشور

اشخاص ممنوع الخروج که قصد دریافت پاسپورت و خروج از کشور را داشته، باید دارای شرایط لازم برای  ثبت درخواست​ و دریافت مجوز خروج از کشور، باشند. این شرایط، برای مشمولان خدمت وظیفه عمومی، شامل موارد زیر بوده که در صورت دارا بودن این شرایط، می توانند برای  ثبت درخواست​ و دریافت مجوز، مطابق مقررات نحوه اخذ آن و از سایت مربوطه، اقدام نمایند.

متقاضی، فاقد غیبت سربازی باشد.

وضعیت تحصیلی متقاضی، مشخص بوده و دارای معافیت تحصیلی باشد.

متقاضی، در سنوات ارفاقی مازاد بر سنوات مجاز تحصیلی نباشد.

در صورت پایان تحصیلات دانشگاه، متقاضی، در مهلت مجاز معرفی به نظام وظیفه(مهلت حد اکثر یک سال) قرار داشته باشد. 

وثیقه قانونی، سپرده شود. (وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی)

تاییدیه مربوطه، توسط دانشگاه محل تحصیل متقاضی، صادر شود.

برگ اعزام بدون غیبت، دریافت شود.

شرایط  ثبت درخواست​ و دریافت مجوز خروج از کشور، برای سایر گروه ها متفاوت می باشد؛ با این توضیح که ممنوع الخروجین مراجع قضایی و اداری، صرفا پس از اثبات اعسار یا سپردن وثیقه کافی، حق دریافت مجوز خروج از کشور را داشته. البته، سفرهای زیارتی و ضروری برای درمان، از این شرایط، مستثنی می باشند. همچنین، دریافت مجوز خروج از کشور، برای زنان متاهل، منوط به دائمی بودن نکاح و برای فرزندان نیز سن کمتر از 18 می باشد.

مدارک لازم برای دریافت مجوز خروج از کشور

مشمولین سربازی که دارای شرایط لازم برای  ثبت درخواست​ و دریافت مجوز خروج از کشور بوده، می توانند مطابق مقررات نحوه دریافت این مجوز، برای اخذ آن، از طریق سایت تعیین شده، اقدام نمایند. اما، این افراد، جهت اثبات دارا بودن شرایط لازم، باید مدارک تعیین شده را به سازمان خدمت وظیفه عمومی، ارائه نمایند. مدارک لازم برای دریافت مجوز خروج از کشور، عبارتند از:

اصل و کپی از تمام صفحات شناسنامه

اصل و کپی از پشت و روی کارت ملی

 

جهت کسب اطلاعات در خصوص گزارش ورود و خروج از کشور، کلیک کنید.

 

اصل و کپی از پاسپورت قبلی، در صورت دریافت

برگه اعزام به خدمت

گواهی اشتغال به تحصیل یا فراغت از آن یا تاییدیه تحصیلی

لازم به ذکر است، مدارک لازم برای  ثبت درخواست​ و دریافت مجوز خروج از کشور سایر افراد ممنوع الخروج، اصل و کپی از تمام صفحات شناسنامه، اصل و کپی از پشت و روی کارت ملی متقاضی و اجازه دهنده(شوهر یا پدر) و اصل و کپی از پاسپورت قبلی، در صورت دریافت آن می باشد.

 

هزینه دریافت مجوز خروج از کشور

مساله مهم دیگری که در رابطه با  ثبت درخواست​ و نحوه دریافت مجوز خروج از کشور از سایت آن، مطرح بوده، بحث هزینه دریافت این مجوز می باشد. لذا، در این قسمت، به بررسی هزینه مجوز خروج از کشور می پردازیم. 

هزینه دریافت مجوز خروج از کشور مشمولان خدمت وظیفه عمومی، همان هزینه وثیقه مورد نیاز برای سپردن، جهت خروج از کشور بوده که میزان آن، بسته به نوع سفر، متفاوت و بر اساس مقررات نحوه دریافت مجوز که در سایت نظام وظیفه اعلام شده، مطابق جدول زیر می باشد:

 

هزینه دریافت مجوز خروج از کشور 
نوع سفر هدف میزان وثیقه
علمی شرکت در کنفرانس ها، همایش های علمی، انجام سفر های مطالعاتی و تحصیل در مقاطع تکمیلی 80 میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی
زیارتی زیارت عتبات عالیات، در کشورهایی نظیر عراق و سوریه یا انجام مناسک حج، در کشور عربستان 30 میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی
سیاحتی سیاحت، گردش و ملاقات اقوام ساکن در خارج از کشور 150 میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی
مطالعاتی انجام تحقیق یا آزمایش، به منظور پیشرفت تحصیلی (مخصوص دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری) 80 میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی (برای دوره های مشترک 150 میلیون ریال)
ورزشی حضور دراردوهای تدارکاتی تیم های باشگاهی و ملی و مسابقات رسمی برگزار شده در خارج از کشور تضمین مراجعت مشمول به مبلغ 150 میلیون ریال از سوی وزارت ورزش و جوانان
پیگیری درمان معالجه بیماری -

 

هزینه  ثبت درخواست​ و دریافت مجوز خروج از کشور، برای سایر افراد ممنوع الخروج، متفاوت می باشد؛ با این توضیح که هزینه دریافت مجوز خروج از کشور، برای ممنوع الخروجین مراجع قضایی و اداری، وابسته به میزان وثیقه تعیین شده، توسط مرجع مربوطه می باشد.

در مورد زنان شوهردار و فرزندان کمتر از 18 سال نیز در صورت اعطای اجازه از سوی همسر یا پدر، به نحو حضوری، دریافت مجوز خروج از کشور یا همان اجاز نامه، هزینه خاصی نداشته؛ اما در صورتی که این اجازه، به موجب وکالت نامه رسمی داده شود، هرینه آن، مطابق تعرفه دفاتر اسناد رسمی، 100 هزار تومان می باشد.

 

مدت اعتبار مجوز خروج از کشور

مجوز خروج از کشور که جهت اعطای اجازه به مشمولان سربازی، اعطا می شود، یک مجوز مطلق و بدون محدودیت زمانی نبوده، بلکه اعتبار آن، دارای محدودیت می باشد که پس از گذشت آن مدت و عدم بازگشت مشمولان به کشور، وثیقه از سوی سازمان نظام وظیفه، ضبط خواهد شد که بر خلاف اعتراض به دستور ضبط وثیقه قضایی، قابل اعتراض نمی باشد. مدت اعتبار مجوز خروج از کشور مشمولان، مطابق جدول زیر می باشد:

 

مدت اعتبار مجوز خروج از کشور
نوع سفر هدف مدت مجاز وثیقه
علمی شرکت در کنفرانس ها، همایش های علمی، انجام سفر های مطالعاتی و تحصیل در مقاطع تکمیلی حداکثر 30 روز (جهت مقالات و کنفرانس ها)
حداکثر 45 روز (جهت کارگاه ها و دوره های آموزشی)
زیارتی زیارت عتبات عالیات، در کشورهایی نظیر عراق و سوریه یا انجام مناسک حج، در کشور عربستان حداکثر 180 روز (مخصوص اساتید و مبلغین)
حداکثر 30 روز (مخصوص دانشجویان و طلاب علوم دینی)
حداکثر 60 روز (مخصوص کاروان های زیارتی)
سیاحتی سیاحت، گردش و ملاقات اقوام ساکن در خارج از کشور حداکثر 20 روز(برای دانشجویان 30 روز)
مطالعاتی انجام تحقیق یا آزمایش، به منظور پیشرفت تحصیلی (مخصوص دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری) شش ماه (کارشناسی ارشد)
یک سال (دکتری)
ورزشی حضور دراردوهای تدارکاتی تیم های باشگای و ملی، مسابقات رسمی برگزار شده در خارج از کشور مهلت قانونی، با در نظر گرفتن شرایط مسابقات ورزشی
پیگیری درمان معالجه بیماری با توجه به میزان طول درمان (قابل تمدید می باشد)

 

مدت اعتبار مجوز خروج از کشور ممنوع الخروجین مراجع قضایی واداری، تابع مدت تعیین شده در دستور دادستانی می باشد. همچنین، در مورد زنان شوهردار و فرزندان کمتر از 18 سال، در صورتی که اجازه، به صورت حضوری داده شود، صرفا برای همان سفر، اعتبار داشته و در صورت اعطای اجازه در وکالتنامه رسمی، مدت اعتبار مجوز خروج از کشور همسر یا پدر، تا  پایان مدت اعتبار وکالت نامه خواهد بود.

 

سایت دریافت مجوز خروج از کشور

در سال های اخیر، سامانه های متعددی، همچون سامانه پلیس راهور 120 و سامانه ثنا، جهت ارائه خدمات اینترنتی به شهروندان، راه اندازی شده است. یکی از این سایت ها، سایت  ثبت درخواست​ و دریافت مجوز خروج از کشور می باشد. بنابراین، نحوه دریافت مجوز خروج از کشور، برای مشمولان خدمت سربازی، به صورت اینترنتی و از طریق سایت مخصوص به این امر بوده و لذا، نیاز به مراجعه حضوری به سازمان نظام وظیقه عمومی نمی باشد.

سایت  ثبت درخواست​ و دریافت مجوز خروج از کشور، برای مشمولان خدمت وظیفه عمومی، سامانه سخا پلیس، به آدرس اینترنتی sakha.epolice.ir می باشد. مشمولینی که متقاضی دریافت مجوز خروج از کشور بوده، لازم است تا با مراجعه به این سایت و انجام مراحل ثبت نام، پس از ورود به سامانه، درخواست خود را برای دریافت مجوز خروج از کشور، ثبت نمایند.

بر خلاف مشمولین سربازی، در مورد سایر افراد ممنوع الخروج، هنوز سایت خاصی، برای  ثبت درخواست​ و دریافت مجوز خروج از کشور، طراحی و راه اندازی نشده است. لذا، دریافت مجوز خروج از کشور، برای ممنوع الخروجین مراجع قضایی و اداری، از طریق مراجعه حضوری به مرجع مربوطه و در مورد زنان شوهردار و فرزندان کمتر از 18 سال، از طریق مراجعه حضوری پدر، قابل انجام می باشد.

 

نحوه دریافت مجوز خروج از کشور

نحوه  ثبت درخواست​ و دریافت مجوز خروج از کشور، برای تمامی افراد ممنوع الخروج، به یک شکل و شیوه نبوده و با توجه به گروه بندی افراد ممنوع الخروج، به روش حضوری و غیر حضوری (آنلاین) قابل انجام می باشد. 
لذا، در این بخش، ابتدا به توضیح مراحل و نحوه دریافت مجوز خروج از کشور مشمولین سربازی، که از طریق سایت و به روش آنلاین قابل انجام بوده، پرداخته و در پایان، نحوه دریافت مجوز خروج از کشور سایر اشخاص ممنوع الخروج را توضیح خواهیم داد. 

در مرورگر دستگاه خود، آدرس سایت سخا پلیس، یعنی sakha.epolice.ir را جست و جو کنید. پس از ورود به سایت، برای ورود به حساب کاربری و دریافت مجوز، نام کاربری( کد ملی)، رمز عبور خود و عدد تصویر امنیتی را در کادرهای مشخص شده، وارد کرده و در انتها، بر روی دکمه ورود کلیک نمایید.

اگر، دارای نام کاربری و رمز عبور نمی باشید، بر روی دکمه ثبت نام، کلیک کرده تا ابتدا، مراحل ثبت نام و دریافت نام کاربری و کلمه عبور را تکمیل کنید.

 

مجوز خروج از کشور

 

در این مرحله از مراحل  ثبت درخواست​ و نحوه دریافت مجوز خروج از کشور، پس از ورود به حساب کاربری، مطابق تصویر زیر، ابتدا، گزینه خروج از کشور وظیفه عمومی را انتخاب کرده و سپس، بر روی گزینه درخواست مجوز خروج از کشور کلیک نمایید.

 

سایت دریافت مجوز خروج از کشور

 

در صفحه جدید، لازم است تا اطلاعات هویتی خود را مشاهده و تایید نمایید. در صورتی که این اطلاعات را مشاهده نمی کنید، ابتدا، به یکی از دفاتر پلیس+10 که مانند دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دارای شعب متعدد در سطح کشور بوده، مراجعه کرده و ثبت نام کنید؛ در غیر این صورت و در فرض مشاهده اطلاعات هویتی، صفحه را به پایین بکشید.

مطابق مقررات نحوه  ثبت درخواست​ و دریافت مجوز سایت، در کادر ثبت درخواست مجوز خروج از کشور، علت درخواست خود را از منوی کشویی، تعیین کرده و سپس، مقصد و تاریخ سفر خود را مشخص نموده و در انتها، بر روی دکمه ثبت درخواست کلیک کنید.

 

نحوه دریافت مجوز خروج از کشور

 

در مراحل بعد، هزینه مجوز خروج از کشور و در واقع میزان وثیقه مورد نظر را به صورت اینترنتی پرداخت خواهید کرد و یک شماره رهگیری، برای درخواست شما صادر شده که با استفاده از آن، می توانید برای درخواست گذرنامه و مجوز خروج از کشور اقدام نمایید. 

نحوه دریافت مجوز خروج از کشور، برای ممنوع الخروجین مراجع قضایی و اداری، با مراجعه به مرجع صادرکننده دستور و مکاتبه با دادستانی کل کشور، امکان پذیر می باشد. ارسال درخواست نیز به شکل لایحه و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، قابل انجام خواهد بود.

برای دریافت مجوز خروج از کشور زنان شوهردار و فرزندان کمتر از 18 سال نیز شوهر یا پدر، باید در دفاتر پلیس + 10 حاضرشده یا اینکه با حضور در یکی از دفاتر اسناد رسمی، برای اعطای وکالت اقدام نماید.

 

مجوز خروج از کشور برای دانشجویان

یکی از سوالات مهمی که در رابطه با مجوز خروج از کشور، مطرح می شود، بحث مساله مجوز خروج از کشور برای دانشجویان و شرایط و نحوه دریافت این مجوز می باشد. لذا، در این بخش، به بررسی این مساله می پردازیم.

در پاسخ به این سوال که دریافت مجوز خروج از کشور برای دانشجویان به چه صورت می باشد، باید گفت، این مجوز همانند آنچه در مورد مجوز خروج از کشور مشمولان گفته شد، با مراجعه به سامانه سخا پلیس، به آدرس sakha.epolice.ir قابل دریافت می باشد. منتها، دانشجویان، پس از انجام مراحل در سامانه، از طریق بخش وضعیت درخواست سایت و اعلام ارسال به دانشگاه، باید برای دریافت تاییدیه به آموزش دانشگاه خود، مراجعه نمایند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجوز خروج از کشور در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجوز خروج از کشور پاسخ دهند.