دینا / سرمایه گذاری / بازار سرمایه و بورس / DPS در بورس

DPS در بورس

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

مفهوم DPS در بورس چیست، در واقع DPS همان، سود سهام، در پایان سال مالی شرکت های بورسی است که سالیانه با تصویب در مجمع عمومی عادی شرکت ها، بین سهامداران شرکت های سرمایه گذار، تقسیم می شود و نحوه محاسبه سود نقدی، با استفاده از فرمول محاسبه DPS است که نسبت سود تقسیمی سالیانه سهام با قیمت هر سهم آن شرکت می باشد. مشاهده سود نقدی نیز، از طریق سایت کدال، امکان پذیر است.

 

سازمان بورس اوراق بهادار، وظیفه نظارت بر انجام معاملات بورسی را داشته و سرمایه گذاران و فعالان بسیاری نیز در این صنعت، مشغول به فعالیت می باشند. در این بازار مالی، همچون سایر بازارهای مالی، مفاهیم بسیاری مطرح شده که ضروری است تا سرمایه گذاران، به آن ها، توجه ویژه ای داشته باشند.

یکی از مفاهیم مهم، در بازار بورس اوراق بهادار، DPS می باشد. DPS یا همان سود نقدی سهام، برابر است با میزان مبلغی که شرکت های سرمایه گذار بازار سرمایه، از محل سود های به دست آمده خود، در پایان هر سال مالی، به سهامدارن خود، پرداخت می‌ کنند. تقسیم این مبلغ، بین سرمایه گذاران نیز، مستلزم تشکیل مجمع عمومی سالیانه بوده و از آنجایی که سود نقدی سهام، یکی از مهم ترین عوامل برای ارزش گذاری هر سهم می باشد، لازم است که سرمایه گذاران، با این مفهوم در بورس، آشنا شوند.

حال، با توجه به اهمیت سود نقدی سهام، برای سهامداران شرکت های مختلف سرمایه گذار، در بازار بورس اوراق بهادار، در ادامه، در خصوص اینکه مفهوم DPS در بورس چیست، نحوه محاسبه سود نقدی و فرمول آن، راهنمای مشاهده DPS و همچنین، نحوه پرداخت آن، توضیحات لازم آورده شده است.

مفهوم DPS در بورس چیست ؟

مفهوم DPS (Dividend Per Share ) یا همان، سود تقسیمی سهام، در بورس، برابر است با سود به دست آمده از هر سهم یا EPS در بورس، که در پایان سال، بین سهامداران شرکت های سرمایه گذار، تقسیم می گردد و میزان آن، در بین شرکت های سرمایه گذار، در بورس اوراق بهادار، متفاوت می باشد.

 

این سود سهام یا همان DPS، به سهامدارانی تعلق خواهد گرفت که در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، سهام شرکت سرمایه گذار مورد نظر خود را در بورس اوراق بهادار، خریداری کرده باشند و تفاوتی نیز ندارد که معامله گران، پیش از تشکیل مجمع عمومی سالیانه شرکت های سرمایه گذار، سهام مورد نظر خود را خریداری نموده و یا پس از تخصیص سود، به سهامداران، سهام خود را به فروش برسانند.

 

همچنین، شرکت های سرمایه گذار، تمامی سود خود را به عنوان DPS یا همان، سود تقسیمی سهام، در بین سهامدارن خود، تقسیم نمی کنند؛ بلکه مقداری از آن را برای مواقع ضروری، نگه داشته و در واقع، میزان تقسیمی این سود و زمان پرداخت آن، وابسته به تصمیمات شرکت ها می باشد.

 

لازم به ذکر است طبق قوانین بورس اوراق بهادار، شرکت های بورسی، به مدت 8 ماه پس از تصویب در مجمع عمومی، مهلت دارند، سود نقدی سهام یا همان DPS را به سهامداران، پرداخت نمایند که برخی از این شرکت ها، ممکن است این سود را در بازه زمانی کوتاهی پرداخت نموده و برخی دیگر نیز، مدت زمان دیر تری را برای پرداخت آن، در نظر بگیرند.

 

علاقه مندانی که قصد خرید سهام در بازار بورس را دارند، اما به هر نحوی توانایی و یا دانش کافی در این زمینه را ندارند می توانند با واگذاری سرمایه خود به سبدگردان ها در شرکت های سبدگردانی اقدام به خرید سهام کنند.

 

افرادی که قصد سرمایه گذاری در شرکت سپرده گذاری مرکزی را دارند، بهتر است ابتدا، در رابطه با خدمات این شرکت سرمایه گذاری، مطالعه داشته باشند. برای راهنمایی بیشتر، در رابطه با خدمات و همچنین، وظایف شرکت سپرده گذاری مرکزی، به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

فرمول محاسبه DPS در بورس

در بخش قبل، در رابطه با اینکه مفهوم DPS در بورس چیست، توضیح دادیم؛ حال، قصد داریم در این بخش، در رابطه با نحوه محاسبه سود نقدی، صحبت کنیم. لازم به ذکر است در این قسمت، جهت محاسبه DPS، نیاز به استفاده از فرمول محاسبه سود نقدی سهام بوده و لذا، در ادامه، در خصوص نحوه محاسبه سود نقدی و فرمول محاسبه DPS، توضیحات لازم آورده شده است.

 

افرادی که قصد دریافت برگ سهام خود در بازار سرمایه را دارند، می توانند از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، به آدرس ddn.csdiran.ir، اقدام نمایند.

 

برای محاسبه DPS در بورس، سهامداران شرکت های مختلف بورسی، می توانند به صورت الکترونیکی نیز، اقدام نمایند؛ زیرا همانطور که بیان شد، مقدار سود نقدی سهام، تاثیر بسزایی، بر ارزش قیمتی هر سهم، دارد. از آنجا که ممکن است، نحوه محاسبه سود نقدی، برای سرمایه گذاران، دشوار بنظر برسد، در ادامه، فرمول محاسبه DPS در بورس، آورده شده است.

 

DPS در بورس

 

افرادی که قصد سرمایه گذاری، در بازار سرمایه ایران را دارند، می بایست در خصوص کارمزد انواع معاملات در بورس، مطالعه داشته باشند. برای دریافت جزئیات بیشتر در رابطه با کارمزد معاملات در بازار بورس، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

 

نحوه مشاهده DPS در بورس

در بخش قبل، در رابطه با نحوه محاسبه سود نقدی DPS، در بورس، توضیح دادیم؛ حال، قصد داریم در این قسمت، در رابطه با مشاهده سود نقدی در بورس، صحبت کنیم. از این رو، در ادامه، در خصوص نحوه مشاهده DPS در بورس، توضیحات لازم آورده شده است.

 

جهت مشاهده DPS در بورس، می بایست ابتدا وارد سایت کدال، به نشانی اینترنتی www.codal.ir شوید. سپس، بر روی گزینه جستجوی اطلاعیه ها کلیک کنید.

 

مفهوم DPS در بورس چیست

 

در این صفحه، می بایست در بخش فیلتر های جستجو، اطلاعات نماد بورس شرکت مورد نظر خود را جستجو نموده و سپس، بر روی گزینه جستجو بزنید.

 

نحوه محاسبه سود نقدی

 

در نهایت، می بایست فایل مرتبط با خلاصه تصمیمات مجمع عمومی سالیانه شرکت سرمایه گذار مورد نظر خود را انتخاب نمایید. به این ترتیب، میزان سود نقدی یا همان DPS را می توان، در جدول میزان سود، مشاهده کرد.

 

افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار بورس ایران را دارند، می بایست با تمامی مفاهیم موجود در این بازار مالی، همانند NAV سهام، آشنایی داشته باشند. برای جزئیات بیشتر در رابطه با NAV سهام یا همان ارزش خالص دارایی شرکت سرمایه گذار، در بورس، برروی لینک زیر کلیک نمایید.

 

 

راهنمای پرداخت DPS در بورس

در بخش قبل، در رابطه با نحوه مشاهده DPS در بورس، از طریق سایت www.codal.ir، به صورت الکترونیکی، توضیح دادیم؛ حال، قصد داریم در این قسمت، در خصوص نحوه پرداخت سود نقدی یا همان DPS، به سهامداران، صحبت کنیم. از این رو، در ادامه، در رابطه با راهنمای پرداخت DPS در بورس، توضیحات لازم آورده شده است.

 

دریافت سود نقدی سهام، با توجه به شرایط در نظر گرفته شده از سوی شرکت های مختلف سرمایه گذاری، متفاوت می باشد. برخی از شرکت های سرمایه گذار، در بورس اوراق بهادار، جهت پرداخت این سود، به سهامداران خود، روش غیر حضوری، یعنی واریز سود نقدی سهام، به حساب سهامدار را انتخاب می کنند و برخی دیگر نیز، از روش حضوری، استفاده کرده؛ به این صورت که سهامداران، می بایست به بانک مشخص شده از سوی این شرکت ها، مراجعه نموده و سود سهام خود را دریافت نمایند.

 

با توجه به روش هایی که جهت پرداخت DPS در بورس، در نظر گرفته شده است، افراد متقاضی دریافت این سود، می بایست اقداماتی را نیز، انجام دهد. از این رو، در ادامه، در خصوص پرداخت DPS در بورس و همچنین، دریافت این سود، توضیحات لازم آورده شده است.

 

واریز سود نقدی به حساب بانکی سهامداران :

در این روش، سهامداران، می بایست تمامی اطلاعات بانکی خود، از جمله شماره حساب، شماره شبا و غیره را برای شرکت سرمایه گذار مورد نظر خود، ارسال نمایند. لازم به ذکر است، برخی از شرکت های سرمایه گذار، سود نقدی یا همان DPS را به حساب های بانکی خاصی، واریز می کنند که در نتیجه، سهامداران، در صورت نداشتن، حساب، در بانک مورد نظر شرکت بورسی، می بایست اقدام به افتتاح حساب، در آن بانک نموده و سپس، اطلاعات حساب بانکی خود را از طریق راه های ارتباطی با شرکت سرمایه گذار، برای آن، ارسال کنند.

 

دریافت سود نقدی سهام از طریق مراجعه حضوری به بانک :

در این روش، شرکت های سرمایه گذار بورسی، با یک بانک، جهت اینکه پرداخت سود نقدی سهام یا همان DPS، از طریق آن، برای سهامداران واریز شود، قرارداد امضا می کنند. در این حالت، سهامداران، به صورت حضوری، با همراه داشتن مدارک لازم، از جمله کارت شناسایی و کد بورسی، به بانک مورد نظر شرکت بورسی، مراجعه می کنند و سود نقدی سهام خود را دریافت می کنند.

 

همچنین، لازم به ذکر است که سهامداران، جهت مطلع شدن از نحوه پرداخت DPS در بورس، می توانند به صورت غیر حضوری و از طریق مراجعه به سایت کدال، سپس، با جستجوی نماد شرکت بورس مورد نظر خود، در بخش جستجوی اطلاعیه ها، در فایل PDF اطلاعیه صادر شده در خصوص تصمیمات مجمع عمومی سالیانه آن شرکت، اطلاعات لازم در رابطه با زمان بندی پرداخت سود نقدی را به دست آورند.

 

معامله گران، پیش از سرمایه گذاری، در بازار سرمایه، می بایست در رابطه با افزایش سرمایه در بورس، مطالعه داشته باشند. برای جزئیات بیشتر در رابطه با نحوه افزایش سرمایه در بورس اوراق بهادار ایران، برروی لینک زیر کلیک نمایید.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد DPS در بورس در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون DPS در بورس پاسخ دهند.