دینا / تجاری / سایر موضوعات تجاری / اینتاکد چیست

اینتاکد چیست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

بر اساس اینتاکد، مشاغل و فعالیت های اقتصادی مشمول مالیات، به سه گروه اصلی تولید، بازرگانی و خدمات، تقسیم بندی شده و به هر یک از مشاغل و فعالیت های اقتصادی داخل در این گروه ها، یک کد ویژه، با نام اینتاکد مالیاتی، اختصاص می یابد. نحوه دریافت و ویرایش این کد، با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور، قابل انجام می باشد.

 

یکی از مفاهیمی که مودیان مالیاتی، به ویژه در زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و در رابطه با رفع خطاهای اظهارنامه مالیاتی، با آن مواجه شده، مفهوم اینتاکد مالیاتی می باشد. در تعریف این کد می توان گفت، در سیستم طبقه بندی، بر اساس اینتاکد، مشاغل و فعالیت های اقتصادی مشمول مالیات، به سه گروه اصلی تولید، بازرگانی و خدمات، تقسیم بندی شده و به هر یک از مشاغل و فعالیت های اقتصادی داخل در این گروه ها، یک کد ویژه، با نام اینتاکد مالیاتی، اختصاص می یابد.

از آنجا که بدون دریافت اینتاکد مالیاتی، مراحل ثبت نام مودی در سامانه امور مالیاتی کشور، تکمیل نبوده و با عدم رسیدن به مرحله 4 ثبت نام که مرحله نهایی ثبت نام بوده، مودی مالیاتی، امکان استفاده و بهره مندی از بسیاری از خدمات سامانه امور مالیاتی کشور، همچون ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و اعمال تبصره ماده 100 را نخواهد داشت، ضروری است تا مودیان مالیاتی، در اسرع وقت، برای دریافت اینتاکد اقدام نمایند.

با توجه به توضیحات فوق و ضرورت دریافت این کد مالیاتی مهم، در این مقاله، ابتدا به این سوال پاسخ داده که اینتاکد چیست و سپس در ادامه، سامانه دریافت آن را معرفی نموده و در پایان، نحوه دریافت و ویرایش اینتاکد مالیاتی را برای مودیان مالیاتی توضیح خواهیم داد.

اینتاکد چیست

یکی از مفاهیمی که مودیان مالیاتی، به ویژه در زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و در رابطه با رفع خطاهای اظهارنامه مالیاتی، با آن مواجه شده، مفهوم اینتاکد مالیاتی می باشد. به همین دلیل، این سوال برای بسیاری از مودیان مالیاتی مطرح شده که اینتاکد چیست؟ و اینکه آیا اینتاکد مالیاتی همان کد مالیاتی و کد اقتصادی بوده یا متفاوت از این مفاهیم می باشد. 

پیش از آنکه به این سوال، پاسخ دهیم که اینتاکد چیست و اینکه آیا اینتاکد مالیاتی، همان کد مالیاتی و کد اقتصادی می باشد یا خیر، لازم است تا کمی در مورد مفهوم کد بندی فعالیت‌های مالیاتی و تاریخچه آن، توضیح داده تا با توضیح این مقدمات، به درک صحیحی از مفهوم اینتاکد مالیاتی برسیم. 

یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر، در رابطه با طبقه بندی و نظم بخشی به فعالیت های اقتصادی، شفاف سازی این فعالیت ها و هوشمند سازی نظام مالیاتی، پیش روی سازمان امور مالیاتی کشور، قرار داشته، مساله عدم طبقه بندی مشاغل مشمول مالیات و عدم سازمان دهی اطلاعات مربوط به این مشاغل می باشد.

اولین تلاش سازمان امور مالیاتی کشور، به منظور حل مشکلات فوق، طبقه بندی مشاغل مشمول مالیات، با استفاده از سیستم طبقه بندی کد آیسیک (ISIC) بود. سیستم طبقه بندی آیسیک (ISIC) ، یک سیستم بین المللی بوده که برای طبقه بندی مشاغل، به صورت جزئی، مورد استفاده قرار می گیرد.

اما، با توجه به اینکه در سیستم طبقه بندی کد آیسیک (ISIC)، مشاغل، به صورت جزئی، طبقه بندی شده و این نوع از طبقه بندی مشاغل، دسته بندی کلی را جهت گروه بندی دقیق مشاغل متعدد، ارائه نمی کرد، لذا، سازمان امور مالیاتی کشور، سیستم جدیدی را برای طبقه بندی مشاغل مالیاتی، ایجاد نمود که مبنای آن، اینتاکد یا کد اینتای مالیاتی می باشد.

در سیستم طبقه بندی، بر اساس اینتاکد، مشاغل و فعالیت های اقتصادی مشمول مالیات، به سه گروه اصلی تولید، بازرگانی و خدمات، تقسیم بندی شده و به هر یک از مشاغل و فعالیت های اقتصادی داخل در این گروه ها، یک کد ویژه، به نام اینتاکد مالیاتی، اختصاص می یابد. برخی از مهم ترین ویژگی ها، مزایا و کارکرد های اینتاکد مالیاتی، عبارتند از:

کدگذاری و طبقه بندی مشاغل با استفاده از اینتاکد، برخلاف آیسیک (ISIC) ، اختصاص به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور داشته و در سایر سامانه ها، قابل استفاده نمی باشد.

بدون دریافت اینتاکد مالیاتی، مراحل ثبت نام مودی در سامانه امور مالیاتی کشور، تکمیل نبوده و با عدم رسیدن به مرحله 4 ثبت نام که مرحله نهایی ثبت نام بوده، مودی مالیاتی، امکان استفاده و بهره مندی از بسیای از خدمات سامانه امور مالیاتی کشور را نخواهد داشت.

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و استفاده از مزایای مالیاتی، همچون معافیت مالیاتی تبصره ماده 100، منوط به دریافت اینتاکد، از سامانه اینتاکد سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.

در صورتی که شغل یا فعالیت اقتصادی جدیدی، شناسایی شده که در لیست اینتاکد سامانه سازمان امور مالیاتی کشور نبوده، امکان افزودن آن به لیست، وجود خواهد داشت.

با ثبت و دریافت اینتاکد، در سامانه مالیاتی کشور، فعالیت شغلی مشمول مالیات، تکالیف و مزایای مالیاتی آن، برای سازمان، به نحو کامل، تعریف و مشخص می گردد.

کدهای تعریف شده در سیستم اینتاکد، به سادگی، قابل انطباق با کدهای آیسیک (ISIC) ، می باشند.

لازم به ذکر است که با توجه به توضیحات ارائه شده در رابطه با کد اینتا و ویژگی های آن، تفاوت اینتاکد با کد اقتصادی و مالیاتی، مشخص می گردد. چرا که کد اقتصادی یا مالیاتی، همان عدد یا شناسه 12 رقمی بوده که پس از انجام پیش ثبت نام و سپس ثبت نام، در سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir ، برای متقاضیان، صادر می گردد.

پس از پاسخ گویی، به این سوال که اینتاکد چیست و بیان تفاوت های اینتاکد مالیاتی با کد آیسیک(ISIC)  و توضیح ویژگی ها و مزایای اینتاکد، در بخش بعد، به معرفی سامانه دریافت اینتاکد مالیاتی پرداخته و امکانات این سامانه و نحوه ورود به آن را بررسی خواهیم کرد.

سامانه دریافت اینتاکد

در بخش قبل، به این سوال، پاسخ داده که اینتاکد چیست و گفتیم که در سیستم طبقه بندی، بر اساس اینتاکد، مشاغل و فعالیت های اقتصادی مشمول مالیات، به سه گروه اصلی تولید، بازرگانی و خدمات، تقسیم بندی شده و به هر یک از مشاغل و فعالیت های اقتصادی داخل در این گروه ها، یک کد ویژه، با نام اینتاکد مالیاتی، اختصاص می یابد.

اما از آنجا که بدون دریافت اینتاکد مالیاتی، مراحل ثبت نام مودی در سامانه امور مالیاتی کشور، تکمیل نبوده و با عدم رسیدن به مرحله 4 ثبت نام که مرحله نهایی ثبت نام بوده، مودی مالیاتی، امکان استفاده و بهره مندی از بسیاری از خدمات سامانه امور مالیاتی کشور، همچون ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و معافیت مالیاتی تبصره ماده 100 را نخواهد داشت، ضروری است تا مودیان مالیاتی، در اسرع وقت، برای دریافت اینتاکد اقدام نمایند.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه در سال های اخیر و با راه اندازی سامانه های مالیاتی متعدد همچون، سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir، درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir و سامانه پرداخت قبوض مالیاتی payments.tax.gov.ir، از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، ارائه بسیاری از خدمات مالیاتی، از قالب حضوری، خارج شده و به شکل اینترنتی، به متقاضیان ارائه می شود، ممکن است این سوال مطرح گردد که آیا دریافت اینتاکد نیز از طریق سامانه، امکان پذیر می باشد؟ و اینکه آدرس سامانه دریافت اینتاکد چیست؟

در پاسخ به این سوال که آیا دریافت اینتاکد نیز از طریق سامانه، امکان پذیر می باشد؟ باید گفت، در حال حاضر، دریافت اینتاکد مالیاتی، از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور و از طریق آدرس register.tax.gov.ir، برای مودیان مالیاتی، امکان پذیر می باشد.

مودیان مالیاتی، می توانند با مراجعه به سامانه دریافت اینتاکد مالیاتی register.tax.gov.ir و پس از وارد کردن اطلاعات مربوط به نام کاربری و کلمه عبور خود که در هنگام پیش ثبت نام و ثبت نام کد مالیاتی، دریافت نموده اند، وارد حساب کاربری خود، در سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور شده و برای دریافت و ویرایش اینتاکد خود اقدام نمایند که ما در بخش های بعد، ابتدا به توضیح نحوه دریافت و سپس، نحوه ویرایش این کد، خواهیم پرداخت.

نحوه دریافت اینتاکد چگونه است

در بخش قبل، به معرفی سامانه دریافت اینتاکد پرداخته و توضیح دادیم که در حال حاضر، دریافت اینتاکد مالیاتی، از طریق سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور، به آدرس register.tax.gov.ir، که همچون سامانه پرداخت قبوض مالیاتی payments.tax.gov.ir از زیر مجموعه های سایت سازمان امور مالیاتی کشور بوده، برای مودیان مالیاتی، امکان پذیر می باشد.

اما با توجه به اینکه، مودیان مالیاتی، به منظور تکمیل روند ثبت نام خود در سامانه امور مالیاتی کشور و رسیدن به مرحله 4 ثبت نام که مرحله نهایی ثبت نام بوده و همچنین، بهره مندی از بسیاری از خدمات سامانه امور مالیاتی کشور، همچون ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و اعمال تبصره ماده 100، باید برای دریافت اینتاکد اقدام نمایند، در این بخش، به توضیح نحوه دریافت اینتاکد مالیاتی پرداخته و به این سوال، پاسخ خواهیم داد که نحوه دریافت اینتاکد چگونه است؟

برای دریافت اینتاکد مالیاتی، در مرحله اول، آدرس سامانه دریافت اینتاکد، یعنی register.tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود، جست و جو کرده تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سامانه شوید. پس از ورود به صفحه اصلی سامانه، نام کاربری و کلمه عبوری که در هنگام ثبت نام، دریافت نموده اید را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن عدد تصویر امنیتی در کادر سوم، دکمه ورود را بزنید.

 

اینتاکد مالیاتی

 

همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، وارد حساب کاربری خود در سامانه دریافت اینتاکد مالیاتی شده اید. در این مرحله از مراحل نحوه دریافت اینتاکد، به منظور دریافت این کد مالیاتی، بر روی دکمه (نمایش و ویرایش اطلاعات) کلیک نمایید.

 

نحوه دریافت اینتاکد مالیاتی

 

در این صفحه از روند نحوه دریافت اینتاکد مالیاتی، اطلاعات پایه مالیاتی خود را ملاحظه می کنید. به منظور دریافت اینتاکد، بر روی سر برگ فعالیت ها کلیک نمایید.

 

اینتاکد چیست

 

همانطور که در تصویر زیر، ملاحظه می کنید، از آنجا که این مودی مالیاتی، پیش از این، برای دریافت اینتاکد اقدام نموده، در جدول پایین صفحه، لیست فعالیت های وی بر اساس اینتاکد مشاهده می شود؛ اما چنانچه، شما تا به حال، برای دریافت اینتاکد اقدام نکرده اید یا اینکه فعالیت اقتصادی جدیدی را شروع کرده اید که باید برای آن، اینتاکد دریافت کنید، به منظور دریافت این کد مالیاتی، بر روی دکمه افزودن فعالیت جدید، کلیک نمایید.

 

ویرایش اینتاکد مالیاتی

 

در این مرحله که مرحله پایانی نحوه دریافت اینتاکد می باشد، به منظور دریافت آن، ابتدا عنوان فعالیت شغلی خود را در کادر اول، وارد کرده و دکمه جست و جو را بزنید. سپس، از منوی جست وجو، گزینه مربوط به فعالیت شغلی خود را انتخاب کنید. در این صورت، ملاحظه می کنید که نوع فعالیت شغلی و اینتاکد مرتبط با آن در کادرهای بعدی، به طور خودکار، نشان داده می شود.

 

اینتاکد مالیاتی

 

اکنون، شرح فعالیت خود را در کادر سوم وارد کرده(این شرح می تواند صرفا عنوان فعالیت شغلی شما باشد) و پس از وارد کردن درصد فعالیت، دکمه ثبت را کلیک نمایید. به این ترتیب، این فعالیت، به لیست فعالیت های مالیاتی شما افزوده شده و یک اینتاکد مالیاتی نیز برای آن صادر می گردد.

 

نحوه ویرایش اینتاکد چگونه است

در بخش قبل، در مورد نحوه دریافت اینتاکد توضیح دادیم و گفتیم که نحوه دریافت این کد، با مراجعه به آدرس سامانه دریافت اینتاکد، یعنی register.tax.gov.ir، که همچون سامانه اظهارنامه مالیاتی، از زیر مجموعه های سایت سازمان امور مالیاتی بوده، امکان پذیر می باشد.

اما از آنجا که گاهی، مودیان مالیاتی، به اشتباه اینتاکد مالیاتی خود را در سامانه وارد کرده و این امر تبعات مالیاتی سنگینی را برای آنها به همراه داشته، لازم است تا این گروه از مودیان، با ورود به سامانه اینتاکد، برای اصلاح و ویرایش اینتاکد مالیاتی خود اقدام نمایند. لذا در این بخش، به توضیح نحوه ویرایش اینتاکد پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

برای ویرایش اینتاکد مالیاتی، در مرحله اول، آدرس سامانه ویرایش اینتاکد، یعنی register.tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود، جست و جو کرده تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سامانه شوید. پس از ورود به صفحه اصلی سامانه، نام کاربری و کلمه عبوری که در هنگام ثبت نام، دریافت نموده اید را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن عدد تصویر امنیتی در کادر سوم، دکمه ورود را بزنید.

 

نحوه دریافت اینتاکد مالیاتی

 

همانطور که در تصویر، مشاهده می کنید، وارد حساب کاربری خود در سامانه ویرایش اینتاکد مالیاتی شده اید. در این مرحله از مراحل نحوه ویرایش اینتاکد، به منظور ویرایش این کد مالیاتی، بر روی دکمه (نمایش و ویرایش اطلاعات) کلیک نمایید. در این صفحه از روند نحوه ویرایش اینتاکد مالیاتی، اطلاعات پایه مالیاتی خود را ملاحظه می کنید. به منظور ویرایش اینتاکد، بر روی سر برگ فعالیت ها کلیک کنید.

 

سامانه اینتاکد مالیاتی

 

همانطور که در تصویر زیر، ملاحظه می کنید، از آنجا که این مودی مالیاتی، پیش از این، برای دریافت اینتاکد اقدام نموده، در جدول پایین صفحه، لیست فعالیت های وی بر اساس اینتاکد مشاهده می شود؛ حال، فرض کنید که اینتاکد وارده، نادرست می باشد. در این صورت، برای ویرایش اینتاکد، بر روی دکمه ویرایش، در ردیف فعالیت مورد نظر خود، کلیک نمایید.

 

ویرایش اینتاکد مالیاتی

 

به این ترتیب، با کلیک بر روی دکمه ویرایش، وارد صفحه جدیدی شده که می توانید در این صفحه، با جست و جو و انتخاب نوع فعالیت شغلی خود، اینتاکد صحیح آن را انتخاب نموده و در نهایت، با کلیک بر روی دکمه ثبت، ویرایش اینتاکد خود را نهایی کنید.

 

اینتاکد مالیاتی


جدول ضرایب مالیاتی، جدولی است که در آن، ضرایب مالیاتی عملکرد مشاغل، تعیین شده و ممیزین مالیاتی، در روش محاسبه علی الراس مالیات، با استفاده از ضرایب مالیاتی جدول، مالیات مودیان را محاسبه می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینتاکد در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون اینتاکد پاسخ دهند