دینا / تجاری / سایر موضوعات تجاری / مجوز کسب و کار اینترنتی

مجوز کسب و کار اینترنتی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

مجوز کسب و کار اینترنتی، شامل مجوزهای عمومی یا همان دریافت نماد اعتماد و مجوزهای اختصاصی، برای هر صنف می باشد. مجوز عمومی را می بایست از سایت اینماد، دریافت نمود و مجوز اختصاصی از درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، دریافت می شود. برای دریافت این مجوز می بایست، دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب وکار را طی نمود.

 

کسب وکار اینترنتی به فروش کالا و خدمات در بستر اینترنت، گفته می شود. اگرچه، برخی، کسب و کار اینترنتی را صرفا، راه اندازی یک وبسایت می دانند، اما فعالیت کسب و کار اینترنتی، مستلزم ایجاد برنامه تجاری با شناخت بازار هدف و رقیبان و یادگیری علم بازاریابی می باشد. بنابراین، روند راه اندازی آن، بسیار فراتر از طراحی یک وب سایت می باشد.

لازم به ذکر است، برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، همانند هر کسب و کار دیگری، می بایست، علاوه بر موارد فوق، مجوزهای آن را نیز کسب نمود. لذا برای کسانی که قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی را دارند لازم است، با مراحل و مدارک اخذ مجوز فوق، آشنا شوند.

در همین راستا، در این مقاله، قصد داریم، بررسی نماییم که مجوز کسب و کار اینترنتی، چیست و در ادامه شرایط، مدارک و نحوه اخذ و سامانه دریافت این نوع از مجوز را بررسی نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، در ادامه مقاله، با ما، همراه باشید.

مجوز کسب و کار اینترنتی چیست؟

بر اساس بند 21 ماده 1 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، مجوز کسب و کار، نظیر مجوز عکاسی: "هر نوع اجازه کتبی، اعم از مجوز، پروانه، اجازه‌ نامه، گواهی، جواز، استعلام، موافقت، تاییدیه یا مصوبه است که برای شروع، ادامه، توسعه یا بهره‌ برداری فعالیت اقتصادی، توسط دستگاه‌ های اجرائی صادر می‌ شود." بر اساس این ماده، مجوز کسب و کار، نوعی تاییدیه، بر قانونی بودن فعالیت کسب و کار دارای مجوز می باشد. 

 

برای کسب اطلاعات در خصوص قانون کار فریلنسری، کلیک کنید.

 

برای پاسخ به این سوال که مجوز کسب و کار اینترنتی چیست؟ ابتدا باید به این سوال، پاسخ داده شود که برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی، باید چه مجوزهایی را کسب نمود؟ به طور کلی، برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، دو دسته مجوز نیاز می باشند. دسته اول، مجوزهای عمومی یا همان دریافت نماد اعتماد می باشد و دسته دوم، مجوزهای اختصاصی برای هر صنف است. 

مجوزهای عمومی کسب و کار اینترنتی، برای تمامی کسب و کارهای اینترنتی، عمومیت داشته و با توجه به نوع کاربری سایت، می بایست این نماد را کسب نمود. مجوزهای عمومی کسب و کار اینترنتی، شامل نماد اعتماد الکترونیکی و پروانه کسب و کار می باشد. نماد اعتماد الکترونیکی در سایت اینماد، توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک، ارائه می شود.

 

سایت صدور مجوز های وزارت کار، سایتی است که در آن، در مورد شرایط و نحوه دریافت مجوزهای صادره، توسط معاونت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان بهزیستی و سازمان فنی و حرفه ای کشور، اطلاع رسانی شده است.

 

مجوزهای اختصاصی کسب و کار اینترنتی، از قبیل مجوز خرید و فروش اینترنتی طلا نیز شامل مجوز از گروه صنفی مورد نظر از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار می باشد. به عنوان مثال، در صورتی که کسب و کار اینترنتی، به منظور فروش محصولات فرهنگی، مانند کتاب باشد، می بایست از وزارت ارشاد، مجوز کسب نمود و در صورتی که به منظور فروش محصولات سلامت و درمان باشد، می بایست، از وزارت بهداشت و درمان، کسب مجوز نمود.

هم اکنون، اخذ و صدور تمامی مجوزهای اختصاصی راه اندازی کسب و کار، از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور، انجام می پذیرد. این سامانه، شرایطی را فراهم آورده تا متقاضیان بتوانند با مراجعه به این سایت با تمامی موارد مورد نیاز، برای راه اندازی کسب و کار خود، آشنا شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله زیر را مطالعه نمایید. 

شرایط دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

در بخش قبل، بررسی نمودیم که مجوز کسب و کار اینترنتی چیست؟ و شامل چه مواردی می شود و هر یک، از چه نهاد و ارگانی، دریافت می شود. سوالی که در این بخش، مطرح می شود آن است که شرایط دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی، همانند شرایط دریافت مجوز بیمه، قواعد خاصی داشته و در صورت مثبت بودن پاسخ، شامل چه مواردی می باشد؟ در ادامه، شرایط لازم برای این امر را بر خواهیم شمرد.

نداشتن بدهی مالیاتی

گذراندن دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار

دارا بودن پروانه تخصصی و فنی يا ديپلم فنی يا مدارک تحصيلی دانشگاهی مرتبط، يا معرفی يک نفر واجد شرایط مذکور

دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی، برای آقايان كمتر از پنجاه سال سن یا گواهی اشتغال به تحصیل (دانشجویان دارای معافیت تحصیلی نیازی به ارائه کارت پایان خدمت ندارند.)

 

برای اخذ مجوز کسب و کار اینترنتی، به عنوان شخص حقوقی، می بایست به ثبت شرکت، اقدام نمود. ثبت شرکت، به انجام روال قانونی ثبت، در مرجع ثبت شرکت ها، از سوی موسسین و تشکیل دهندگان شرکت، گفته می شود.

 

سامانه صدور جواز تاسیس stsm.ir، تحت نظر وزارت معدن، صنعت و تجارت فعالیت می کند. برای درخواست و پیگیری جواز تاسیس در این سامانه، می بایست، بر روی گزینه بهین یاب کلیک کرده و در مرحله بعد، از طریق بخش های صدور جواز تاسیس صنعتی و یا اعلام پیشرفت پروژه ها اقدام نمود. 

سامانه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

یکی از انواع کسب و کار که امروزه و با رواج استفاده از اینترنت، ایجاد شده، کسب و کارهای مجازی و اینترنتی می باشند. از آنجا که در این نوع از کسب و کار، امکان تعامل حضوری خریدار و فروشنده، وجود نداشته و صرفا، این ارتباط، در بستر فضای مجازی صورت می گیرد، امکان سوء استفاده و کلاهبرداری اینترنتی وجود خواهد داشت. لذا، ضرورت اخذ مجوز برای این کسب و کارهای اینترنتی، جهت امکان پیگیری شکایت از سایت های اینترنتی، در صورت وقوع تخلف و جرم، بیش از کسب و کار های فضای واقعی، احساس می شود. 

بر اساس ماده 5 اساسنامه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، موضوع و اهداف اتحاديه، شامل موارد «انجام وظايف مقرر در قانون و مقررات نظام صنفی، حمايت و حفظ حقوق صنفی اعضا، ايجاد و تحکيم اصول همکاری بين افراد صنفی، تلاش برای بهبود محيط کسب و کار، تعامل با دستگاه های دولتی، نهادهای عمومی غير دولتی و بخش خصوصی در راستای وظايف و اختيارات خود، همچنين تلاش در راستای ارتقا کيفی خدمات رسانی اعضا به مردم و اطلاع رسانی مناسب رسيدگی به شکايات دريافتی» می باشد.

 

نحوه دریافت مجوز فعالیت در مرکز افتا، از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، انجام می شود. زمان لازم برای صدور این مجوز از زمان تکمیل مدارک آن، 30 روز کاری بوده و مدت اعتبار آن، 24 ماه خواهد بود.

 

در همین راستا، سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی ecunion.ir، راه اندازی شده است و خدماتی همچون، صدور و پیگیری مجوز، پیگیری شکایت از کسب و کارهای دارای مجوز از اتحادیه و امکان جست و جوی فعالیت های دارای مجوز از این اتحادیه را ارائه می دهد. البته، کسانی که قصد شکایت از کسب و کارهای اینترنتی را دارند، علاوه بر استفاده از این سامانه، می توانند، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به ثبت شکایت قضایی نیز بپردازند. 

 

نحوه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

بر اساس آیین نامه اجرایی چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه‌ ای، مراحل صدور مجوز کسب و کار اینترنتی، شامل راه اندازی کسب وکار مجازی، مطابق چک لیست های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و ثبت تقاضا در سامانه اینماد می باشد.

 

برای کسب اطلاعات در خصوص نحوه دریافت نشان ویژه کسب و کارهای آنلاین کلیک کنید.

 

بدین منظور می بایست، به سایت نماد اعتماد الکترونیکی به آدرس اینترنتی enamad.ir مراجعه نموده و طبق تصویر زیر، روی گزینه ثبت نام و دریافت نماد، کلیک نمایید.

 

مجوز کسب و کار اینترنتی

 

سپس می بایست روی گزینه ایجاد حساب کاربری، کلیک کنید.

 

سامانه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

 

در مرحله بعد از مراحل نحوه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی، نوع شخصیت و تابعیت را انتخاب کرده و در ادامه، قسمت ثبت نام را تکمیل نمایید. سپس، گزینه تایید را انتخاب نموده تا تایید رمز عبور و نام کاربری شما به ایمیلتان، ارسال شود.

 

نحوه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

 

برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی به عنوان شخص حقوقی، می بایست، جهت ایجاد شخصیت حقوقی به سامانه جامع ثبت شرکت ها irsherkat.ssaa.ir​، مراجعه نمایید این سامانه، امکانات متعددی را در رابطه با شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری، از جمله تاسیس و ثبت شخصیت حقوقی، ثبت تغییرات و پذیرش اظهارنامه، برای متقاضیان فراهم نموده است.

 

سپس، به طور مجدد، وارد سامانه شده و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید تا پنل کاربری شما، طبق تصویر زیر، نمایش داده شود. پس از ورود به پنل کاربری، می بایست به تکمیل اطلاعات خود اقدام نمایید. بدین منظور، روی گزینه تکمیل اطلاعات، کلیک کنید.

 

مدارک اخذ مجوز کسب و کار اینترنتی

 

در صفحه نمایش داده شده می بایست، گزینه های ستاره دار را تکمیل نموده و دکمه ذخیره را بزنید.

 

مجوز کسب و کار اینترنتی

 

پس از تکمیل اطلاعات نیز می بایست روی گزینه بارگذاری مدارک، کلیک نمایید با کلیک روی این گزینه، صفحه زیر، نمایش داده خواهد شد که لازم است مدارک خواسته شده را آپلود نمایید.

 

سامانه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

 

مرحله بعدی از نحوه دریافت مجوز، نوبت به احراز هویت می رسد. در این مرحله، می بایست شماره همراه و تلفن را تایید نمایید. پس از مرحله احراز هویت نیز روی گزینه کسب و کار از منوی سمت راست، کلیک نموده و افزودن کسب و کار را انتخاب کنید. در این مرحله، صفحه زیر نمایش داده خواهد شد که لازم است، اطلاعات خواسته شده را وارد نموده و گزینه ذخیره را بزنید.

 

نحوه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

 

سامانه جستجوی شغل shoghl.mcls.gov.ir، با هدف کاهش هزینه های جستجوی شغل، بهبود و انسجام در عملکرد کاریابی ها و در نهایت افزایش اشتغال، راه اندازی شده است.

 

مرحله بعد از نحوه دریافت مجوز، روی مدیریت کسب و کار، کلیک نموده و نسبت به انجام تاییدیه فنی، اقدام نمایید. سپس، روی گزینه لیست خدمات و مجوزها، کلیک کرده تا تصویر زیر، نمایش داده شود. در این قسمت، چهار فیلد را تکمیل نموده و گزینه ذخیره را بزنید.

 

مدارک اخذ مجوز کسب و کار اینترنتی

 

مرحله بعد از نحوه دریافت مجوز، نوبت به بارگذاری مجوزها می رسد؛ یعنی اگر کسب و کار مورد نظر، نیاز به مجوز اختصاصی نیز دارد، می بایست در این بخش، وارد نمایید. به عنوان مثال، برای دریافت مجوز فروش بلیط می بایست، مجوز مربوط به آن را از سازمان هواپیمایی کشور، در درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، دریافت نموده و در این قسمت، بارگذاری کنید.

سپس، بخش نظر سنجی را تکمیل نموده و روی احراز اطلاعات کسب و کار، کلیک نمایید. پس از این مرحله از نحوه دریافت مجوز، نوبت به ارسال پرونده، جهت بررسی کارشناس می رسد. پس از تکمیل این مرحله، باید صبر کنید تا کارشناسان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وب سایت کسب و کار شما را بررسی نمایند که ممکن است، چند روزی، طول بکشد. سپس، بخش بررسی مدارک فیزیکی را نیز تکمیل نموده و روی گزینه پشتیبانی، کلیک کنید و از بخش پشتیبانی، ارسال تیکت را انتخاب نمایید. 

 

مجوز کسب و کار اینترنتی

 

با انتخاب ارسال تیکت، فرم زیر نمایش، داده خواهد شد که لازم است، تمامی موارد را تکمیل نمایید. 

 

سامانه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

 

در پایان، تیکت، توسط کارشناس بررسی شده و وضعیت، به صورت پاسخ داده شده، نمایش داده می شود. سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی ecunion.ir، خدماتی همچون، صدور و پیگیری مجوز، پیگیری شکایت از کسب و کارهای دارای مجوز از اتحادیه و امکان جست و جوی فعالیت های دارای مجوز از این اتحادیه را ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

مدارک لازم برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

در بخش های قبل، بیان نمودیم که مجوز کسب و کار اینترنتی چیست، برای دریافت آن به چه شرایطی نیاز بوده و نحوه دریافت آن، چگونه است. از آنجا که اثبات دارا بودن شرایط گفته شده با ارائه مدارک مرتبط با آن، انجام می شود در این بخش، مدارک لازم برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی را بررسی خواهیم نمود. 

 

مدارک عمومی دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

مدارک عمومی دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی، شامل موارد زیر می باشد:

ارائه نشانی دفتر کار يا اقامتگاه قانونی متقاضی

گواهی اداره امور مالیاتی ذیربط، مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات

گواهی گذراندن دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار

 تصوير کارت ملی، برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی، برای اشخاص حقوقی و یا گذرنامه و پروانه کار، برای اتباع خارجی

تصوير کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی، برای آقايان كمتر از پنجاه سال سن یا گواهی اشتغال به تحصیل

مصوبه هيات مديره، برای ثبت نام پروانه کسب به نام مدیر عامل یا یکی از صاحبان امضا، مطابق اساسنامه و آخرین آگهی روزنامه رسمی ثبت شركت، برای اشخاص حقوقی

 

مدارک اختصاصی دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

مدارک اختصاصی دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی، شامل موارد زیر می باشد:

پروانه تخصصی و فنی يا ديپلم فنی يا مدارک تحصيلی دانشگاهی مرتبط يا معرفی يک نفر واجد شرایط مذکور

سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی ecunion.ir، با هدف صدور مجوز، برای کسب و کارهای مجازی و پیگیری شکایت از این کسب و کارها، راه اندازی شده است. امکان شکایت از کسب و کارهای مجازی و پرداخت حق عضویت سالانه، از امکانات این سامانه می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این سایت و امکانات آن، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجوز کسب و کار اینترنتی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجوز کسب و کار اینترنتی پاسخ دهند.