دینا / سایر موضوعات / سامانه های اینترنتی / سامانه 1515

سامانه 1515

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

سامانه 1515 یا همان درگاه ملی کارشناسی رسمی کل کشور، امکان درخواست کارشناس برای محاکم دادگستری و اشخاص حقیقی و حقوقی را فراهم نموده است. برای ثبت نام در سامانه می بایست، از بخش پورتال مشتریان، اقدام نمود. پس از بررسی درخواست از سوی کارشناسان مرکز و ارسال پیامکی نام کاربری، می توان، درخواست کارشناس را ثبت نمود.


کارشناسان رسمی دادگستری، افرادی هستند که پس از قبولی در آزمون کارشناسان رسمی دادگستری می توانند، به عنوان کارشناس رسمی دادگستری، فعالیت نمایند. زمانی که قاضی پرونده، با موضوعی مواجه می شود که تخصص کافی، برای اظهار نظر در آن مورد را ندارد، از نظر تخصصی کارشناس رسمی، استفاده می نماید.

علاوه بر این، اشخاص حقیقی یا حقوقی نیز می توانند در صورت نیاز، درخواست کارشناسی نمایند. در حال حاضر درخواست کارشناسی رسمی در سامانه ۱۵۱۵ یا همان درگاه ملی کارشناسی رسمی کل کشور، انجام می پذیرد. از آنجا که این سامانه، فرایند و مراحل مخصوص به خود را دارد، لازم است پیش از اقدام در این سامانه، با آن آشنا شد.

در همین راستا، در این مقاله، ابتدا به معرفی سامانه 1515 یا همان درگاه ملی کارشناسی رسمی کل کشور پرداخته ایم و در ادامه، نحوه ثبت نام و ثبت درخواست کارشناسی رسمی را در سامانه مذکور، آموزش خواهیم داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه ۱۵۱۵، در این مقاله با ما همراه باشید.

 

برای ورود به سامانه 1515​ کلیک کنید.

 

سامانه 1515

 

کاربران برای ورود به سامانه 1515 باید به آدرس www.1515.ir مراجعه کنند.

معرفی سامانه 1515

قاضی پرونده، به عنوان مسئول رسیدگی به پرونده و صدور رای عادلانه می بایست در مواردی که از حوزه تخصصی او، خارج بوده و نیاز به آشنایی با علوم فنی و تخصصی مانند پزشکی، ساختمان سازی و مواردی از این قبیل دارد، از نظر خبرگان این علوم، استفاده نماید.

کارشناس به لحاظ لغوی، به معنای خبره، کاردان و متخصص می باشد. بر اساس ماده 258 قانون آیین دادرسی مدنی «دادگاه باید کارشناس مورد وثوق را از بین کسانی که دارای صلاحیت، در رشته مربوط به موضوع است، انتخاب نماید» علاوه بر این، سازمان ها و شرکت های دولتی یا غیر دولتی نیز در صورت نیاز، از نظر کارشناس استفاده می نمایند.

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که پس از گذراندن آزمون کارشناسان رسمی، زیر نظر کانون کارشناسان رسمی دادگستری یا مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه، پروانه کارشناسی رسمی، اخذ نموده و بر اساس قانون، در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر نماید. 

در واقع، کارشناس رسمی، به عنوان شغل شناخته نمی شود، بلکه اعتباری برای افراد متخصص محسوب می شود، تا در مواقع نیاز، از تخصص شان، استفاده شود. برای سنجش این کارشناسان، آزمونی تحت عنوان آزمون کارشناسان رسمی، برگزار می شود. متقاضیان، برای ثبت نام در این آزمون، باید دارای مدرک کارشناسی و حداقل پنج سال سابقه کار مرتبط باشند.

به زبان ساده تر می توان گفت، کارشناس رسمی، کسی است که به واسطه مهارت و تحصیلاتی که در یک حرفه یا علم کسب می نماید، به اندازه ای تبحر دارد که در صورت نیاز به ارجاع امر به او، نظر او، ملاک تصمیم قاضی در صدور رای، قرار گیرد. برای مثال، قاضی وقتی می خواهد، ارزش یکی از انواع مختلف مال را مشخص کند، آن را به کارشناس مربوطه، ارجاع می دهد. ارجاع پرونده به کارشناس رسمی دادگستری، به تشخیص خود قاضی یا به درخواست طرفین دعوا می باشد.

وظایف کارشناسان رسمی، بر مبنای قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری، شامل اظهار نظر تخصصی در موضوع ارجاعی طی یک گزارش کتبی، نگهداری گزارش کتبی به مدت 5 سال، پس از ارجاع آن به مراجع ذی صلاح، امتناع از کارشناسی در صورت وجود جهات رد کارشناس، ارایه نظر مستدل و صریح در مواردی که ذکر آنها، طبق نظر شورای عالی کارشناسان، ضروری می باشد و حضور در جلسه دادرسی در صورت درخواست مرجع ذی صلاح می باشد.

 

ماده 265 قانون آیین دادرسی مدنی، در مورد اعتبار نظر کارشناس رسمی دادگستری در امور حقوقی مقرر داشته: " در صورتی که نظر کارشناس با اوضاع و احوال محقق و معلوم مورد کارشناسی، مطابقت نداشته باشد، دادگاه به آن، ترتیب اثر نخواهد داد" .

 

در راستای اهداف فوق، سامانه ۱۵۱۵ یا همان درگاه ملی کارشناسی رسمی کل کشور، در تاریخ 1400/07/01 راه اندازی شده و فرآیندهای کارشناسی، اعم از دریافت پیش پرداخت حق الزحمه، گزارش کارشناسی، امضای الکترونیک، ممیزی و نظارت بر امور مربوطه، به صورت کاملا الکترونیک انجام شده و ارجاعات کارشناسی مرکز کارشناسان، از طریق این سامانه می باشد.

لازم به ذکر است، کارشناسان رسمی قوه قضائیه، حق قبول کار کارشناسی، به صورت مستقیم و بدون ارجاع درگاه ملی کارشناسی رسمی کل کشور و یا دستور قضات را نداشته و در صورتی که بدون ارجاع سامانه 1515 یا سامانه عدل ایران، ارائه نظر کارشناسی داشته باشند، تخلف انتظامی، محسوب شده و محاکمه خواهند شد.

بنابراین، سامانه ۱۵۱۵ یا همان درگاه ملی کارشناسی رسمی کل کشور، با هدف جلوگیری و کاهش آسیب ها و اشتباهات موجود در فرایند ارجاع کارشناس، راه اندازی شده است. این سامانه، شرایط ارائه فرایند استاندارد ارجاع کارشناسی و چارچوب گزارش‌ نویسی در هر رشته را فراهم آورده است.

نحوه ثبت نام در سامانه 1515

در بخش قبل، ابتدا کارشناس رسمی دادگستری را معرفی نموده و در ادامه، سامانه 1515 یا همان درگاه ملی کارشناسی رسمی کل کشور را بررسی نمودیم. همانطور که گفته شد، کارشناسان دادگستری، بدون ارجاع مرکز، حق ارائه نظر کارشناسی را نخواهند داشت، بنابراین برای دریافت نظر کارشناسی آنها می بایست در خواست خود را در سامانه ۱۵۱۵، ثبت نمود. بدین جهت باید ابتدا، در درگاه ملی کارشناسی رسمی کل کشور، ثبت نام نمود.

برای ثبت نام در درگاه ملی کارشناسی رسمی کل کشور، باید ابتدا به آدرس اینترنتی www.1515.ir مراجعه نموده و طبق تصویر زیر، روی گزینه پورتال مشتریان، کلیک نمود.

 

درگاه ملی کارشناسی رسمی کل کشور

 

نظریه تکمیلی کارشناس، نظریه ای است که پس از ارائه نظریه اولیه کارشناس به دادگاه، اعتقاد دادگاه بر ناقص بودن تحقیقات و ناکافی بودن توضیحات کارشناس، صادر و به دادگاه می شود.

 

در پورتال مشتریان، روی گزینه ثبت نام مشتریان، کلیک نمایید.

 

درگاه ملی 1515

 

قرار کارشناسی دادگاه، از دلایل اثبات دعوا، در قانون آیین دادرسی مدنی است. برای اعتراض به نظر کارشناس رسمی دادگستری، اصحاب دعوا می توانند، در مهلت زمانی یک هفته، نظر خود را در خصوص نظر کارشناس، اعلام کنند.

 

در صفحه نمایش داده شده، می بایست، اطلاعات لازم از جمله نوع شخص، نام، جنسیت، کدملی و شماره همراه را وارد نموده و روی ثبت درخواست، کلیک نمایید. پس از تکمیل و ارسال فرم درخواست و بررسی درخواست از سوی کارشناسان مرکز، ایجاد حساب کاربری یا رد درخواست به صورت پیامک، به اطلاع‌ شخص متقاضی، خواهد رسید.

 

سامانه کارشناسی رسمی کل کشور

 

کارشناسان رسمی دادگستری، برای اظهارنظر در مورد موضوعات مختلف، مستحق دریافت دستمزد، مطابق با تعرفه کارشناسی می باشند . در این تعرفه، دستمزد کارشناسان، در موارد مشترکی که کارشناسان کلیه رشته ها می توانند در خصوص آن، اظهارنظر کنند، تامین دلیل و موضوعات تخصصی هر زیر گروه به طور مجزا، توضیح داده شده است . برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

ثبت درخواست کارشناسی رسمی در سامانه 1515

در بخش های قبل، با سامانه ۱۵۱۵ آشنا شده و طریقه ثبت نام در سامانه 1515 را بررسی نمودیم. از آنجا که دریافت کارشناس در سامانه ۱۵۱۵ یا همان درگاه ملی کارشناسی رسمی کل کشور، فرایند مخصوص به خود را دارد، در این بخش به آموزش نحوه ثبت درخواست کارشناسی رسمی، در درگاه ملی کارشناسی رسمی کل کشور، خواهیم پرداخت.

پس از آنکه طبق آموزش های بخش قبل، در سامانه 1515 ثبت نام نموده و نام کاربری برای شما پیامک شد، طبق تصویر زیر، روی گزینه پورتال مشتریان، کلیک نمایید.

 

درگاه ملی کارشناسی رسمی کل کشور

 

سپس در پورتال مشتریان، روی گزینه ورود مشتریان، کلیک نمایید.

 

درگاه ملی 1515

 

در رابطه با مهلت اعلام نظر کارشناس رسمی دادگستری، این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که نتیجه کارشناسی، باید ظرف مهلت مشخص شده از سوی دادگاه، تعیین و به قاضی اعلام شود؛ در غیر این صورت، اگر مدت اظهارنظر کارشناس به پایان رسیده و نظریه وی، اعلام نشده باشد، قاضی، کارشناس دیگری، مشخص خواهد کرد.

 

در صفحه پیش رو، می بایست، بخش فعال سازی کاربری را تکمیل نموده و کد ملی و شماره همراه خود را وارد کرده تا رمز عبور، دریافت کنید. پس از فعال سازی کاربری، در بخش ورود، نام کاربری پیامک شده و رمز عبور دریافتی را وارد کرده و روی گزینه ورود، کلیک نمایید.

 

سامانه کارشناسی رسمی کل کشور

 

پس از ورود به درگاه ملی کارشناسی رسمی کل کشور، می توانید اقدام به ثبت درخواست کارشناسی رسمی  نمایید. در ادامه، درخواست شما، توسط سازمان، بررسی خواهد شد و به کارشناس مربوط، ارجاع داده می شود. در انتها تیم کارشناسی، گزارش‌ های خود را ارائه خواهند نمود.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه 1515 ​در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه 1515 پاسخ دهند.