دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / هزینه انواع وکالت نامه

هزینه انواع وکالت نامه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

به طور کلی، وکالت نامه ها، در دفاتر اسناد رسمی، با دو تعرفه «فروش یا انتقال» و «سایر وکالت نامه ها» ثبت می شوند. میزان تعرفه محضری وکالت نامه های فروش و انتقال بر اساس نرخ سال قبل، 150 هزار تومان و تعرفه سایر وکالت نامه ها، 100 هزار تومان می باشد. هزینه انواع وکالت نامه در سال ۱۴۰۳، مگر در صورت توافق طرفین، به طور مساوی از طرفین قرارداد، گرفته می شود .

 

بر اساس ماده 656 قانون مدنی: «وکالت، عقدی است که به‏ موجب آن، یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری، نایب خود می‏ نماید.» بدین معنی که، هر شخصی می تواند، برای امور مربوط به حقوق و تکالیف خود، دیگری را وکیل نماید که به جای موکل، اقدامات لازم را انجام دهد که برای بسیاری از این امور، طبق قانون، نیاز به تنظیم وکالت نامه رسمی می باشد.

 

از آنجا که تنظیم وکالت نامه رسمی در دفاتر اسناد رسمی، انجام می شود، دفاتر اسناد رسمی، در ازای انجام این خدمات، مبلغی را تحت عنوان حق التحریر، دریافت می نمایند. مبالغ حق التحریر، دارای میزان تعرفه محضری مشخصی است که از سوی قوه قضاییه، تعیین می شود. برای جلوگیری از سودجویی سردفتران و دریافت مبالغ بالاتر، لازم است با تعرفه محضری، در انواع وکالت نامه ها آشنا بود.

 

بنابراین، برای آشنایی با تعرفه مزبور، در این مقاله، قصد داریم، ابتدا هزینه انواع وکالت نامه در سال 1403 را بررسی نماییم و در ادامه، میزان تعرفه محضری وکالت نامه فروش یا انتقال و هزینه انواع وکالت نامه کاری، در سال ۱۴۰۳ را بیان نماییم. 

هزینه انواع وکالت نامه در سال 1403

بنابر آنچه گفته شد، هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند، برای انجام حقوق و وظایف خود به دیگری، وکالت دهد و به سند وکالت مزبور، وکالت نامه گفته می شود. وکالت نامه ها در انواع مختلفی، تنظیم می شوند. در یک طبقه بندی، می توان، وکالت نامه ها را به مطلق و مقید، تقسیم نمود. در وکالت نامه مطلق، وکیل، اختیار انجام همه امور موکل را خواهد داشت و در وکالت مقید، فقط در امور تعیین شده از سوی موکل، دارای اختیار خواهد بود.

 

نوع دیگری از تقسیم وکالت نامه، وکالت نامه عادی و رسمی می باشد. به طور کلی، سند رسمی، به سندی گفته می شود که توسط مامورین رسمی، تنظیم شده و به ثبت می رسد و اسناد عادی، اسنادی هستند که مامورین صلاحیت دار، آن ها را تنظیم نمی کنند. وکالت نامه ها نیز در صورتی وکالت نامه عادی نبوده که در دفاتر اسناد رسمی، تنظیم شوند.

 

دفاتر اسناد رسمی، بر اساس تعرفه تعیین شده از سوی قوه قضاییه، هزینه انواع وکالت نامه در سال 1403 را دریافت می کنند. بر اساس بخشنامه تعرفه حق‌ التحریر دفاتر اسناد رسمی، در اجرای ماده 54 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، تعرفه حق‌ التحریر وکالت نامه ها، که از اسناد غیر مالی موضوع ماده 124 اصلاحی قانون ثبت محسوب می شوند، به دو نوع تعرفه وکالت نامه «فروش یا انتقال» و تعرفه «سایر وکالت نامه ها» تقسیم می شود. 

 

همچنین طبق این بخشنامه، میزان تعرفه محضری، قیمت اوراق، قبوض اقساطی و هزینه پست، به طور مساوی، به عهده طرفین است، مگر اینکه، توافق دیگری در این خصوص به عمل آمده باشد یا یک طرف، تمام آن را بپردازد. در صورتی که، متعهد سند، بیش از دو نفر باشند، به ازای هر نفر، مبلغ صد هزار تومان به حق‌التحریر سند، اضافه خواهد شد. همچنین، اگر سند در بیش از یک برگه، تنظیم شود، به ازای هر برگه اضافی، صد هزار ریال به حق‌التحریر سند، افزوده می‌ شود.

 

حق‌التحریر وکالت خرید و فروش خودرو و وسایل نقلیه، مطابق میزان تعرفه محضری سند انتقال مالکیت آن می‌ باشد. دفاتر اسناد رسمی، کلیه مبالغ موضوع این تعرفه را از طریق شبکه بانکی و به وسیله سامانه پرداخت الکترونیکی مستقر در دفترخانه، دریافت می‌ نمایند.

 

در صورت عدم استطاعت مالی مراجعین، با تایید کانون سردفتران و دفتریاران، سردفتران، موظف به ثبت رایگان سند می باشند. همچنین، لازم به ذکر است، حق الثبت، مالیات ارزش افزوده، هزینه‌ صدور الکترونیکی و افزایش نیم درصدی نیز به تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی، افزوده خواهد شد. 

 

لازم به ذکر است مبالغ اعلام شده، بر اساس نرخ سال گذشته بوده و به محض اعلام نرخ جدید برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

هزینه وکالت نامه فروش یا انتقال در سال ۱۴۰۳

در بخش قبل، توضیح دادیم که، وکالت، به معنای تفویض اختیار به غیر، برای انجام یک امر حقوقی می باشد. در صورتی که وکالت نامه ها در دفتر اسناد رسمی، تنظیم و به ثبت برسند، وکالت نامه رسمی محسوب می شوند. امروزه در طیف وسیعی از موضوعات حقوقی، مانند، بیع، نکاح، طلاق، امور شرکت ها، امور بانکی و مواردی از این قبیل، وکالت و تفویض اختیار اتفاق می افتد.

 

هزینه انواع وکالت نامه فروش یا انتقال در سال 1403 در دفتر اسناد نیز بر اساس نوع وکالت نامه تنظیمی، متفاوت است. وکالت نامه ها بر اساس میزان تعرفه محضری، به دو نوع فروش یا انتقال و سایر وکالت نامه ها تقسیم می شوند. ما در این بخش، هزینه انواع وکالت نامه فروش یا انتقال را در سال ۱۴۰۳ بررسی خواهیم نمود.

 

اشخاص حقیقی و حقوقی، با اهداف متفاوتی، اقدام به تنظیم وکالت نامه فروش یا انتقال، در دفاتر اسناد رسمی می نمایند. از این موارد، می توان به فرار از مالیات، عدم وجود یا آماده نبودن سند رسمی ملک، در رهن بانک بودن سند ملک، فروش فوری مورد معامله، در مواردی که فرایند انتقال سند، طولانی می شود و مواردی از قبیل اشاره نمود.

 

در مواردی که وکالت نامه با هدف انتقال یا فروش، تنظیم می شود، تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی، بر اساس بخشنامه تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی مصوب قوه قضاییه، 150 هزار تومان می باشد که بالمناصفه بر عهده طرفین قرارداد می باشد و باید به مسئول دفتر، پرداخت گردد.

 

لازم به ذکر است مبالغ اعلام شده، بر اساس نرخ سال گذشته بوده و به محض اعلام نرخ جدید برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

هزینه وکالت نامه کاری در سال 1403

در قسمت های قبل، هزینه انواع وکالت نامه در سال ۱۴۰۳ را بیان نمودیم و در ادامه، میزان تعرفه محضری وکالت نامه فروش یا انتقال را توضیح دادیم. در این بخش، تعرفه حق‌ التحریر دفاتر اسناد رسمی یعنی هزینه وکالت نامه کاری در سال 1403 بررسی خواهیم نمود.

 

در وکالت کاری، انجام کارهای اداری، طی قرارداد وکالت و تنظیم وکالت نامه، با ذکر اختیارات به دیگری، تفویض می شود. لازم به ذکر است، داشتن پروانه وکالت، در مورد وکالت کاری، الزامی نمی باشد. برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی در تنظیم وکالت نامه، لازم است، تعهدات، اختیارت و وظایف وکیل و همین چنین، مدت وکالت، به طور دقیق در وکالت نامه، قید شود.

 

انواع وکالت کاری، شامل وکالت نامه انجام امور بیمه ای، ثبت شرکت، اخذ پروانه کسب، انجام امور گمرکی، اخذ کارت بازرگانی، وکالت در طلاق، وکالت نامه سرپرستی فرزند، درخواست انحصار وراثت، افتتاح یا بستن حساب بانکی، گرفتن دسته چک، گرفتن وام و مواردی از این قبیل می باشد و وکیل، می تواند، در خصوص آن ها، اقدام کند.

 

تعرفه محضری ثبت وکالت نامه کاری، در دفتر اسناد رسمی، در غیر موارد فروش یا انتقال، بر اساس تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی، قید شده در بخشنامه تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی مصوب قوه قضاییه، 100 هزار تومان بوده که در صورت عدم توافق بر خلاف تعرفه مصوب، لازم است بالمناصفه، توسط طرفین قرارداد، پرداخت شود. البته در عرف، این هزینه، توسط موکل، پرداخت می شود.

 

لازم به ذکر است مبالغ اعلام شده، بر اساس نرخ سال گذشته بوده و به محض اعلام نرخ جدید برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه انواع وکالت نامه در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه انواع وکالت نامه پاسخ دهند .