دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی

قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی آن است که در ساعات شب باید از ایجاد سر و صداهای غیر متعارف پرهیز شود  ؛ با این حال در صورتی که شخصی در ساختمان اقدام به ایجاد سر و صدا و جار و جنجال نموده و هیاهو و حرکات غیر متعارف انجام دهد ، می توان از وی به جرم سلب آسایش و سر و صدا شکایت کرد . در این صورت ، مجازات سر و صدا در آپارتمان نشینی عبارت است از حبس و حتی شلاق .

 

آپارتمان نشینی امروزه جزء لاینفک زندگی شهروندان به ویژه در شهرهای شلوغ و پر جمعیت شده است . هر چند سبک زندگی ایرانی و اسلامی در طول سالیان گذشته ، به نحوی بود که افراد در چارچوب منزل خود از تمامی حقوق مالکانه برخوردار بودند و کسی نمی توانست به دلیل نوع استفاده آنها از منزل شان متعرض آنها شود ، امروزه رواج آپارتمان نشینی سبب شده است تا عده زیادی از افراد در فضایی واحد سکونت کنند .

به همین دلیل ، باید قانون به صورت دقیق توسط تمامی اعضای ساختمان و آپارتمان رعایت شود ؛ یکی از عمده ترین مواردی که منجر به ایجاد اختلاف هایی در روابط میان ساکنان آپارتمان می شود ، سر و صداهای غیر متعارف در آپارتمان است . به همین مناسبت ، آنچه که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم ، قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی است . سر و صدا و جاروجنجال ایجاد کردن در آپارتمان در مواردی که منجر به اختلال در نظم و سلب آسایش شود ، جرم بوده و مجازات دارد .

بنابراین در ادامه این مقاله به توضیح قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی ، جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی ، مجازات جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی و نحوه شکایت از جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی خواهیم پرداخت .

قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی

آپارتمان نیز مانند سایر اماکن مشترک نیازمند وضع قوانینی، همچون قوانین پارکینگ آپارتمان، جهت حفظ حقوق سایرین باشد و همه اعضا می بایست به نحو دقیقی پایبندی خود را به آن نشان بدهند . همین موضوع سبب شده است تا قانون تملک آپارتمان ها ، قواعدی در راستای آپارتمان نشینی تدوین نماید ؛ با این حال هنوز هم هستند افرادی که به موازین قانونی احترام نگذاشته و حقوق سایر افراد ساکن در آپارتمان و مجتمع های مسکونی را نقض می کنند .

امروزه از جمله مهم ترین مشکلاتی که در آپارتمان ها ایجاد می شود ، ناظر بر نپرداختن هزینه های مشترک ساختمان از جمله شارژ ساختمان و یا مشکلاتی مانند بازسازی ساختمان با وجود مخالفت مالکان است ؛ اما از همه مهمتر ، سر و صدا در آپارتمان هاست که به واقع ، زمینه سلب آسایش و مزاحمت برای سایر اهالی مجتمع های مسکونی یا ساکنان آپارتمان را فراهم می نماید و لازم است که تدابیری در خصوص آن اندیشیده شود .

نظر به اینکه در عمده موارد ، سر و صدا در آپارتمان به واسطه مهمانی گرفتن ایجاد می شود ، قانون تملک آپارتمان ها ،  در ماده 59 به موضوع سر و صدا در آپارتمان نشینی، اشاره نموده است که سر و صدا در آپارتمان ظرف ساعاتی از شب متوقف شود . بر اساس این ماده : « در میهمانی های شب های غیر تعطیل بعد از ساعت 22 و در شب های تعطیل بعد از ساعت 24 رعایت سکوت کامل ساختمان ( چه از لحاظ صدای میهمانان چه از لحاظ صدای موسیقی ) الزامی است » .

متاسفانه خیلی از افراد علی رغم اینکه می دانند مزاحمت ایجاد کردن برای دیگران امری ناپسند و مذموم است ، با این حال التزامی به قانون سر و صدا در آپارتمان از خود نشان نمی دهند و در چنین مواردی است که لازم است اهالی آپارتمان اقدام به طرح شکایت از سر و صدا در آپارتمان نموده و تقاضای رسیدگی به آن را نمایند . چرا که سر و صدا در آپارتمان ها در مواردی ممکن است مشمول جرم سر و صدا و مزاحمت و سلب آسایش شده و مجازات قانونی داشته باشد .

جرم ایجاد سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی

به موجب قانون اساسی ، هیچکس نمی تواند در راستای استفاده از حقوق خود ، به دیگران آسیبی وارد نماید . در ارتباط با آپارتمان نشینی نیز این موضوع مصداق دارد ؛ به این معنا که هیچکس نمی تواند بگوید در منزل خودم هستم ، پس می توانم هرکار دلم بخواهد انجام بدهم ، هر نوع استفاده ای دلم بخواهد از منزلم استفاده کنم ، ساعات تردد و میهمانی ها و سروصداهای بلند و مضر به حال دیگران خواهم داشت ، به نگهداری سگ در آپارتمان می پردازم و غیر اینها .

به طور کلی ، هر زمان که شخصی اقدام به سلب آسایش و ایجاد مزاحمت برای دیگران نماید ، بر اساس قانون مجازات اسلامی می توان از وی به جرم مزاحمت و سلب آسایش شکایت کرد . بنابراین ، به اشخاصی که اقدام به ایجاد سر و صدا می نمایند باید خاطر نشان نمود که اقدامات انجام شده توسط آنها می تواند در قالب جرم قرار گرفته و قابلیت شکایت و تعقیب کیفری داشته باشد که پس از اثبات جرم ایجاد سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی ممکن است به مجازات محکوم شود .

البته در خصوص جرم ایجاد سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی نکته مهمی وجود دارد و آن هم این است که ایجاد هر نوع سر و صدایی اصولا جرم تلقی نمی شود ؛ بلکه مزاحمت ها و سر و صداها باید به نحوی باشند که به لحاظ عرفی ایجاد سلب آسایش نموده باشند . به عنوان نمونه ، در صورتی که صدای گریه بچه در طول روز شنیده شود ، اصولا نمی توان آن را مصداق مزاحمت تلقی کرده و آن را جرم محسوب کرد . با این حال ، فرقی ندارد که سر و صدا در مشاعات ساختمان باشد یا فرد مزاحم با استفاده غیر متعارف از منزل خود ایجاد مزاحمت و هیاهو نموده باشد .

اما در صورتی که مهمانی های متعدد تا پاسی از شب ادامه پیدا کند و افراد متفرقه و متعدد به منزل همسایه رفت و آمد داشته باشند و صدای موسیقی و مهمانی باعث ایجاد مزاحمت و سلب آسایش دیگران شده باشد ، یا همسایه اقدام به راه انداختن دعوا و جنجال و هیاهو نموده باشد ، می توان آن را مزاحمت تلقی کرد . به هر حال ، برای اینکه رفتاری را به عنوان جرم ایجاد سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی محسوب کرد ، باید تا حدودی سر و صدا شدید و غیر قابل اغماض باشد و به لحاظ عرفی قابل پذیرش نباشد .

در چنین مواردی اصولا می توان اقدام به تذکر دادن به همسایه نمود و به صورت مسالمت آمیزی قبل از هرگونه اقدام حقوقی دیگر ، از وی تقاضا نمود که سر و صداهای خود را کنترل نمایند ؛ در غیر این صورت از آن جهت که سر و صدا و جنجال غیر متعارف می تواند نوعی جرم باشد ، می توانید اقدام به شکایت و پیگیری موضوع نمایید و تقاضای مجازات همسایه مزاحم را داشته باشید .

در ماده 618 قانون مجازات اسلامی جرم سر و صدا در آپارتمان بیان شده است که یکی از مصادیق آن ، کسانی هستند که در طول شب و زمان استراحت دیگران به هلهله و آواز خوانی های غیر متعارف می پردازند . البته منشاء صدا می تواند انسان باشد ؛ یا سایر ابزارهای پر سر و صدا و حتی حیواناتی که با تحریک عمدی افراد سر و صدا می کنند . محل انتشار سر و صدا نیز ممکن است کوچه و خیابان ، یا آپارتمان و مکان های عمومی باشد .

البته جرم سر و صدا در آپارتمان مقید است ؛ یعنی اینکه این جرم باید حتما منجر به سلب آسایش و آرامش عمومی شده باشد ، یا موجب اختلال در نظم شده و یا مردم را از کسب و کارشان بازداشته باشد که در چنین حالتی می توان از شخص پر سر و صدا شکایت کرد و او را به مجازات محکوم نمود .

مجازات جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی

همانطور که در قسمت قبل اشاره گردید ، ایجاد سر و صدا بر اساس قانون آپارتمان نشینی و قانون مجازات اسلامی می تواند به معنای عملی مجرمانه شناخته شود . در این حالت ، شاکی می تواند اقدام به شکایت از همسایه پر سر و صدا نماید . اما در این خصوص این سوال مطرح می شود که مجازات جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی چیست ؟

مجازات جرم سر و صدا در آپارتمان یا سر و صدا و جاروجنجال و هیاهو ایجاد کردن در هر محل دیگری در ماده 618 قانون مجازات اسلامی جرم انگاری و تعیین مجازات شده است . بر اساس این ماده « هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد ، یا مردم را از‌کسب و کار باز دارد ، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد » .

بر اساس این ماده ، مجازات جرم سر و صدا در آپارتمان نشینی عبارت است از حبس از سه ماه تا یک سال و تا 74 ضربه شلاق تعزیری ؛ در صورتی که قاضی رفتار همسایه مزاحم را به صورت جنجال و حرکات غیر متعارف و یا مصداقی از هیاهو تشخیص دهد ، حکم به مجازات همسایه پر سر و صدا به استناد این ماده صادر می نماید .

همچنین بر اساس این ماده تعرض به افراد نیز که موجب اخلال در نظم و آرامش عمومی شود ، مشمول مجازات است ؛ البته به یاد داشته باشید که اگر در سر و صداهای همسایه تان به شما توهین شده باشد نیز به خاطر جرم توهین می توانید به صورت جداگانه از آن فرد شکایت نمایید .

به یاد داشته باشید که برای اینکه همسایه شما به جرم سر و صدا در آپارتمان نشینی محکوم شود ، باید مدارک محکمه پسندی به دادگاه ارائه نمایید ؛ پس بهتر است در صورتی که با جاروجنجال و سر و صدا و هیاهوی همسایه خودتان مواجه شدید ، بلافاصله با پلیس 110 تماس بگیرید و از ایشان تقاضا نمایید تا به محل بیایند و جرم سر و صدا را صورتجلسه نمایند تا به استناد آن بتوانید شکایت و پیگیری های بعدی را انجام بدهید .

همچنین می توانید از همسایه های خودتان به عنوان اعضای مجمع عمومی ساختمان که شاهد موضوع هستند ، بخواهید شهادت بدهند و یا اینکه استشهادیه ای از شهود و همسایه ها فراهم نمایید . علاوه بر اینها ، اگر نتوانستید به پلیس یا همسایه ها موضوع را مطرح نمایید ، می توانید اقدام به گرفتن فیلم یا صوت ضبط شده از همسایه پر سر و صدا نموده و به عنوان سند و مدرک آن را به شکواییه تان ضمیمه نمایید .

 

نحوه شکایت از جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی

همانطور که در قسمت های قبل ذکر شد ، سر و صدا کردن در آپارتمان و جارو جنجال درست کردن و یا هر نوع حرکت غیر متعارفی که منجر به ایجاد اخلال در نظم شده و یا موجب سلب آسایش شده باشد ، جرم بوده و قابل مجازات خواهد بود . اما نکته مهمی که در خصوص اعمال مجازات جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی وجود دارد آن است که نحوه شکایت از این جرم چگونه است ؟

قبل از اینکه به توضیح نحوه شکایت از جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی بپردازیم ، باید نکاتی مقدماتی را توضیح دهیم ؛ اینکه اولا قبل از هر چیزی شما می توانید برای مقابله با سر و صدای همسایه خود به ویژه در صورتی که سر و صداها مقداری قابل اغماض باشد ، می توانید خودتان به شخصه و یا به وسیله مدیر ساختمان اقدام به تذکر دادن و صحبت کردن با ایشان نمایید .

در صورتی که این راهکار موثر واقع نشد ، می توانید با تنظیم یک  اظهارنامه ، از همسایه مزاحم و پر سر و صدای خود بخواهید به صورت فوری به ایجاد مزاحمت ها ، سلب آسایش و سر و صداهای خود پایان دهد ؛ در غیر این صورت علیه ایشان در دادگاه شکایت خواهید کرد .

علی رغم اینکه اظهارنامه حقوقی یک ابزار حقوقی مهم است که بسیاری از موارد ممکن است به سر و صدای همسایه در آپارتمان نشینی ها پایان دهد ، با این حال در مواردی ممکن است همسایه مزاحم هنوز به سر و صدای خود و هیاهو و جارو جنجال های خود ادامه دهد که در این صورت ، چاره ای جز شکایت از وی باقی نمی ماند .

در این صورت ، نحوه شکایت از جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی به این صورت است که می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید و شکواییه ای به جرم سلب آسایش و مزاحمت علیه همسایه پر سر و صدایتان مطرح نمایید و به استناد ماده 618 قانون مجازات اسلامی تقاضای مجازات وی را نمایید .

به یاد داشته باشید که باید مدارک لازم از جمله شهادت سایر همسایه ها ، فیلم از لحظه جار و جنجال و سر و صدای همسایه را ضمیمه شکایت تان نمایید و اگر قبلا اظهارنامه فرستاده اید ، تصویر آن را نیز ضمیمه شکایت تان نمایید . همچنین اگر قبلا با پلیس تماس گرفته اید و پلیس موضوع را صورتجلسه کرده است ، می توانید به آن نیز استناد نمایید .

شکایت شما از جرم سر و صدا و هیاهو در آپارتمان در وهله اول به شورای حل اختلاف ارجاع می شود و در صورتی که سازش میان طرفین دعوا ایجاد نشود ، شکایت برای انجام تحقیقات بیشتر به دادسرا ارجاع داده می شود و اگر مقامات دادسرا وقوع جرم سلب آسایش از طریق ایجاد سر و صدا در آپارتمان را محقق دانستند ، برای صدور حکم به مجازات ، شکایت شاکی را به دادگاه کیفری می فرستند .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی پاسخ دهند .