دینا / تجاری / شرکت ها / شناسه ملی اشخاص حقوقی

شناسه ملی اشخاص حقوقی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

شناسه ملی اشخاص حقوقی همانند کد ملی اشخاص حقیقی، یک شماره 11 رقمی اختصاصی بوده که به وسیله اختصاص آن به اشخاص حقوقی، امکان شناسایی این اشخاص و ثبت اطلاعات هویتی آن ها درپایگاه های اطلاعاتی فراهم می گردد. برای دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی، لازم است که این شخص حقوقی در مرجع ثبت شرکت ها ثبت شود. جست و جوی شناسه ملی اشخاص حقوقی نیز از طریق مراجعه به سایت ilenc.ssaa.ir امکان پذیر می باشد.

 

دولت ها برای اینکه بتوانند اطلاعات مربوط به اشخاص موجود در یک کشور اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی را طبقه بندی نموده و در پایگاه های اطلاعاتی مربوطه ثبت نمایند، یک شماره شناسایی را به هر یک از آن اشخاص اختصاص می دهند. در کشور ما این شماره شناسایی برای اشخاص حقیقی، کد ملی و برای اشخاص حقوقی، شناسه ملی نامیده می شود.

بنابراین، شناسه ملی اشخاص حقوقی، یک شماره شناسایی بوده که احراز هویت شخص حقوقی را در مراجع قانونی و ثبت اطلاعات هویتی وی را در پایگاه های اطلاعاتی امکان پذیر می سازد. از آنجا که گرفتن شناسه ملی برای اشخاص حقوقی الزامی بوده و از سوی دیگر، هر روز افراد زیادی برای تاسیس اشخاص حقوقی به ویژه شرکت ها و موسسه ها اقدام می نمایند، لازم است که این افراد با نحوه گرفتن شناسه ملی اشخاص حقوقی آشنایی داشته باشند. به علاوه، در بسیاری از مواقع، افراد در پی جست و جوی شناسه ملی اشخاص حقوقی می باشند.

با توجه به اهمیت این مسایل، در مقاله حاضر به تعریف شناسه ملی اشخاص حقوقی می پردازیم. سپس، نحوه دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی را توضیح داده و در بخش پایانی، جست و جوی شناسه ملی اشخاص حقوقی را آموزش خواهیم داد.

تعریف شناسه ملی اشخاص حقوقی

اشخاصی که در محدوده یک کشور وجود داشته و مشغول به فعالیت می باشند، از منظر علم حقوق به دو گروه اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی تقسیم می شوند. منظور از اشخاص حقیقی، انسان هایی بوده که حیات حقوقی آن ها با تولد آغاز شده و علی القاعده با مرگ پایان می یابد. مقصود از اشخاص حقوقی نیز شرکت ها، موسسه ها و سازمان هایی است که یک شخص مستقل از موسسین خود محسوب شده و قانون، حقوق و تکالیفی را برای آن ها در نظر گرفته است.

اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی که در مرزهای یک کشور به حیات حقوقی خود ادامه می دهند، لازم است تا با یک روش ساده از یکدیگر تفکیک گردیده و اطلاعات هویتی آن ها در پایگاه های اطلاعاتی دولتی و خصوصی ثبت گردد. ساده ترین روش برای رسیدن به این هدف، اختصاص یک شماره به هر یک از این اشخاص می باشد.
در جهت رسیدن به هدف فوق و تشخیص اشخاص حقیقی و حقوقی از یکدیگر، قانون برای شناسایی اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی از یکدیگر، از شماره های اختصاصی با عنوان کد ملی و شناسه ملی استفاده نموده که اولی، مختص اشخاص حقیقی و دومی، مختص اشخاص حقوقی می باشد.

شناسه ملی اشخاص حقوقی همانند کد ملی اشخاص حقیقی، یک شماره اختصاصی بوده که به وسیله اختصاص آن به اشخاص حقوقی موجود در کشور، امکان شناسایی این اشخاص و ثبت اطلاعات هویتی آن ها در پایگاه های اطلاعاتی فراهم می گردد. این شناسه، یک عدد 11 رقمی بوده، با این توضیح که چهار قم سمت چپ، کد شهر محل ثبت شخص حقوقی بوده و بقیه ارقام، شماره اختصاصی آن شخص می باشد.

 

مطابق بند (ج) ماده 1 قانون آیین‌نامه اختصاص شناسه ملی (كد یگانه، كد یونیك، unique code) به كلیه اشخاص حقوقی ایرانی، شناسه ملی، عددی است که توسط پایگاه اطلاعات شناسه ملی اشخاص حقوقی تنها به یک شخص حقوقی اختصاص داده شده و بر اساس آن، کارت شناسایی ملی شخص حقوقی صادر می‌شود. این کارت در بردارنده اطلاعات مربوط به نام، شناسه ملی و کدپستی دفتر مرکزی ( اقامتگاه قانونی) شخص حقوقی، تاریخ صدور، مدت اعتبار و مهر و امضای مجاز سازمان ثبت‌کننده است.

نحوه دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی

برای دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی، لازم است تا شخص حقوقی مورد نظر در مرجع ثبت شرکت ها ثبت شود. بنابراین، دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی بدون ثبت آن ها امکان پذیر نمی باشد. به همین دلیل، در این بخش از مقاله، مراحل ثبت اشخاص حقوقی را توضیح داده که با طی کردن این مراحل در پایان، یک شناسه ملی به شخص حقوقی ثبت شده اختصاص داده شده و در آگهی تاسیس آن شخص حقوقی درج می شود.

۱برای دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی، ابتدا وارد سایت ثبت شرکت ها به آدرس irsherkat.ssaa.ir شده و در صفحه اصلی از منوی « میز خدمات الکترونیک » گزینه « تاسیس شخصیت حقوقی » را کلیک کنید.

۲در مرحله بعد، با زدن دایره کنار عبارت پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی، یک منو برای شما ظاهر می شود، از این منو، نوع شخص حقوقی مورد نظر خود اعم از شرکت و موسسه را انتخاب نموده و بر روی دکمه ادامه کلیک کنید.

۳در صفحه جدید و در اولین گام لازم است تا اطلاعات متقاضی ثبت شخص حقوقی یعنی اطلاعات خودتان را وارد کنید.

۴در مرحله بعد، نام پیشنهادی شخص حقوقی را وارد نمایید که می تواند حداکثر تا 5 نام باشد.

۵در مراحل بعد، باید اطلاعات مربوط به مدت و موضوع فعالیت شخص حقوقی، مرکز اصلی آن، مدیران و بازرسان وسمت آنها و روزنامه کثیر الانتشار شخص حقوقی را وارد نمایید.

۶در مراحل بعد، متن صورت جلسه مجمع عمومی موسس را وارد کرده و سپس، متن اظهارنامه تقاضای ثبت و اساس نامه شخص حقوقی را وارد کنید.

۷در صفحه جدید، مدارکی که لازم است به شکل فیزیکی برای مرجع ثبت شرکت ها ارسال کنید، به شما نشان داده می شود، تیکی را که در کنار عبارت تایید مدارک بوده زده و در نهایت، دکمه « پذیرش نهایی » را بزنید.

۸در مرحله آخر، در صورت انجام صحیح تمام مراحل ثبت شخص حقوقی من جمله ثبت شرکت تضامنی و ثبت شرکت با مسئولیت محدود، رسید پذیرش تاسیس اینترنتی را ملاحظه می کنید.

هنگامی که نام پیشنهادی شما برای تاسیس شخص حقوقی مورد تایید قرار گرفت، از طریق سامانه به شما اطلاع داده می شود که مدارک لازم را به همراه فرم درخواست شناسه ملی از طریق پست سفارشی به مرجع ثبت شرکت ها ارسال نمایید. پس از تایید نهایی مدارک، آگهی تاسیس شخص حقوقی که در بردارنده شناسه ملی آن شخص حقوقی بوده، در دو روزنامه رسمی و روزنامه کثیر الانتشار شرکت منتشر می شود.

نحوه دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی به همراه راهنمای تصویری در مقاله زیر توضیح داده شده است. لذا، مطالعه مقاله زیر جهت آشنایی کامل با مراحل اخذ شناسه ملی پیشنهاد می گردد:

جست و جوی شناسه ملی اشخاص حقوقی

افراد به دلایل مختلف ممکن است برای جست و جوی شناسه ملی اشخاص حقوقی اقدام نمایند. مهم ترین دلیل نیاز به جست و جوی شناسه ملی اشخاص حقوقی، اطمینان از وجود قانونی آنها می باشد. با این توضیح که، افرادی که طرف معامله با اشخاص حقوقی بوده، ممکن است به منظور اطمینان از اینکه آن شخص حقوقی یک شخص قانونی می باشد، بخواهند تا در مورد هویت آن شخص حقوقی کسب اطمینان نموده تا از مشکلات حقوقی و مالی احتمالی آینده جلوگیری نمایند. به همین دلیل، در این بخش از مقاله نحوه جست و جوی شناسه ملی اشخاص حقوقی را توضیح خواهیم داد.

۱برای جست و جوی شناسه ملی اشخاص حقوقی، در قدم اول، آدرس سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ssaa.ir را در مرورگر دستگاه خود جست و جو کرده تا وارد صفحه اصلی این سایت شوید.

۲در صفحه اصلی سایت سازمان ثبت اسناد و املاک از منوی « میز خدمات الکترونیکی »، گزینه « استعلام شناسه ملی » را انتخاب نمایید.

۳در صفحه جدید، لینکی را با این عبارت ملاحظه می کنید: « جهت استعلام اطلاعات اشخاص حقوقی به آدرس ilenc.ssaa.ir مراجعه نمایید » بر روی این لینک کلیک نمایید.

۴اکنون همانطور که ملاحظه می کنید، وارد صفحه اصلی سایت جست و جوی شناسه ملی شده اید. در یکی از کادرهای نام شخص حقوقی و یا شماره ثبت، اطلاعات مربوط به نام و یا شماره ثبت شخص حقوقی را وارد کرده و دکمه جست و جو را کلیک نمایید.

۵چنانچه شخص حقوقی که شناسه ملی وی را جست و جو می کنید، مطابق نظام نامه ثبت شرکت ها دارای هویت قانونی ثبت شده بوده و یک شناسه ملی به وی اختصاص یافته باشد، در کادر پایین صفحه، اطلاعات هویتی وی به شما نشان داده می شود که در ستون اول، شناسه ملی آن درج شده است.

مراحل جست و جو و استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی همراه با راهنمای تصویری در مقاله زیر توضیح داده شده است. مطالعه این مقاله جهت آگاهی از روند جست و جو و استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی توصیه می گردد:

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شناسه ملی اشخاص حقوقی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شناسه ملی اشخاص حقوقی پاسخ دهند.