دینا / سرمایه گذاری / بازار سرمایه و بورس / پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام

پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

بر اساس تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار در مجلس، مبنی بر الزام پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام، تمامی شرکت ها موظف هستند تا سود تقسیمی خود را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز کرده تا این شرکت نیز سود سهام ها را به شماره شبا ثبت شده توسط سهامداران، در سامانه سجام واریز نماید.

 

همواره یکی از مشکلات بزرگ شرکت های بورسی و سهامداران آن ها، در نحوه پرداخت سود سهام به سرمایه گذاران و چالش های پیش روی آن می باشد. از آن جایی که در گذشته برای پرداخت سود سهام شرکت ها به سهامداران از دو طریق پرداخت به حساب شخصی افراد و یا پرداخت به حساب بانکی معینی که شرکت برای آن ها تعیین کرده بود و مراجعه حضوری افراد به آن بانک در یک زمان مشخص برای دریافت وجه، صورت می گرفت لذا این افراد با مشکلات زیادی در دریافت سود سهام خود، روبه رو بودند.

از جمله این مشکلات، می توان به هزینه بر و همچنین، زمان بر بودن فرآیند نحوه واریز سود از سوی شرکت ها به حساب سهامداران، اشاره کرد. از این رو، شرکت سپرده گذاری مرکزی، تصمیم به پرداخت سود سهامداران به صورت متمرکز و از طریق سامانه سجام، به منظور کاهش در هزینه ها و اتلاف وقت آن ها گرفته است.

بر اساس این طرح، سود تمامی سهامداران شرکت های سرمایه گذار فعال در بازار سرمایه، متشکل از بازار بورس و فرابورس، از طریق سامانه سجام، پرداخت خواهد شد، از آنجایی که این طرح، مورد استقبال بسیار زیاد فعالین بازار قرار گرفته است لذا در ادامه، به ارائه مطالبی در رابطه با نحوه پرداخت سود سهام از طریق بانک و پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام، پرداخته شده است.

نحوه پرداخت سود سهام از طریق بانک

همانطور که بیان شد، در گذشته و پیش از راه اندازی سامانه سجام توسط شرکت بورس و اوراق بهادار، نحوه واریز سود سهامداران شرکت های سرمایه گذاری، به صورت غیر متمرکز و بسته به نوع شرکت، در دو حالت پرداخت سود تقسیمی به شماره حساب ارسالی توسط آن ها و یا واریز تمامی وجه در حساب یک بانک یا موسسه تعیین شده توسط اطلاع رسانی شرکت در صفحه کدال خود، به سهامداران جهت مراجعه حضوری و دریافت سود تقسیمی از شرکت، انجام می شد.

از جمله مشکلاتی که در استفاده از این روش ها در نحوه واریز سود وجود داشت در ادامه توضیحاتی آورده شده است  :

 

۱ وقت گیر و زمان بر بودن فرآیند دریافت سود، به دلیل الزام برای مراجعه حضوری افراد به بانک مورد تایید شرکت سرمایه گذاری برای سهامداران.

۲بالا رفتن احتمال بروز خطای انسانی در زمان واریز وجوه و ایجاد خسارت برای شرکت و یا سهامداران.

۳عدم توجه تعدادی از سهامداران به تاریخ برگزاری مجامع شرکت ها و عدم اطلاع از زمان پرداخت سود تقسیمی جهت مراجعه حضوری و دریافت وجه سود متعلق به سهام خود.

۴تعدادی از شرکت ها برای واریز سود نقدی، خود سهامداران را ملزم به افتتاح حساب در یک موسسه و یا بانک به خصوص کرده که این سبب تحمیل هزینه برای آن ها می شود.

۵وجود پراکندگی و بی نظمی در پرداخت سود سهام توسط شرکت ها به سهامداران.

 

نحوه پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام

به دلیل مشکلاتی که در روش پرداخت سود سهام از طریق بانک ها وجود داشت شرکت سپرده گذاری مرکزی، تصمیم به اجرایی کردن طرحی مبنی بر پرداخت سود سهام شرکت های سرمایه گذاری فعال در بازار بورس از طریق سامانه سجام را گرفته است.

بر اساس این تصمیم، سازمان بورس سود تقسیمی شرکت ها برای تمامی سهامداران آن ها، در ابتدا به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی پرداخت شده و سپس، توسط این شرکت و از طریق سامانه سجام، به شماره شبا سهامداران که در زمان ثبت نام در این سامانه ثبت نموده اند به صورت همزمان پرداخت خواهد شد.

از جمله مزایایی که در این روش وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

۱عدم نیاز به مراجعه حضوری سهامداران برای دریافت سود سهام خود.

۲ صرفه جویی در هزینه و زمان سهامداران.

۳ واریز سود تقسیمی به صورت خودکار از طریق سامانه سمات و بدون نیاز به اطلاع قبلی به سهامداران.

۴ عدم وجود خطا در پرداخت سود سهام.

۵ واریز سود سهام ها به صورت متمرکز، هماهنگ و بدون بی نظمی در نحوه واریز سود.

 

کاربران توجه داشته باشند که استفاده از خدمات این سامانه، برای دریافت سود سهام، تنها برای افرادی که ثبت نام سجام را انجام داده و دارای کد بورسی هستند ممکن می باشد.

 

زمان واریز سود سهام عدالت از طریق سامانه سجام

طبق قانون، می بایست پیش از پایان هر سال مالی، سود سهام عدالت مرتبط با عملکرد مالی سال گذشته، برای مشمولان این سهام، پرداخت شود. بر اساس تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار در مجلس، زمان واریز سود سهام عدالت، می بایست شرکت های سرمایه گذار، سود مرتبط با عملکرد سهام خود را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نمایند.

سپس، شرکت سپرده گذاری مرکزی، از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان و یا همان سامانه سجام، زمان واریز سود سهام عدالت، سود تعلق گرفته به مشمولان سهام عدالت را به شماره شبا آنان که در زمان ثبت نام در سامانه سجام، در قسمت اطلاعات حساب بانکی، ثبت نموده اند پرداخت خواهد کرد.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام پاسخ دهند.

 

آخرین اخبار مرتبط با پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام

 

7 بهمن 1400

 

بنابر اعلام رسمی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر اساس پیگیری کارگروه سهام عدالت، ‌سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال 99 تا پایان سال جاری برای مشمولان سهام عدالت پرداخت می‌ شود.