دینا / آشنایی با مراجع دادگستری / انواع اوراق قضایی / دادخواست تسلیم مورد معامله و صدور دستور موقت

دادخواست تسلیم مورد معامله و صدور دستور موقت

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

نحوه دریافت و محل و زمان دریافت مورد معامله است که اگر فرد فروشنده از تسلیم مورد معامله استنکاف نماید ، شخص خریدار می تواند با ارائه دادخواست تسلیم مورد معامله به دادگاه الزام طرف معامله را به تحویل مورد معامله بخواهد .

در تعریف مال گفتیم مال عبارت از کالایی است که مورد داد و ستد قرار می گیرد و دارای ارزش است . وقتی می خواهیم با کسی قرارداد ببندیم باید به مشخصات مورد معامله دقت کنیم . مالی که موضوع قرارداد است باید قابلیت اینکه به طلبکار تحویل داده شود را داشته باشد که در حقوق به آن قابلیت تسلیم مال می گویند .  
قابلیت تسلیم مربوط به زمانی است که طبق قرارداد زمان تحویل دادن مال فرا رسیده باشد . مثلا زمان تحویل دو ماه بعد از انعقاد قرارداد است .  
نحوه دریافت و محل و زمان دریافت مورد معامله است که اگر فرد فروشنده از تسلیم مورد معامله استنکاف نماید ، شخص خریدار می تواند با ارائه دادخواست تسلیم مورد معامله به دادگاه الزام طرف معامله را به تحویل مورد معامله بخواهد . 
به همین دلیل در این مقاله به بررسی دادخواست تسلیم مورد معامله و صدور دستور موقت و نحوه تنظیم و نوشتن دادخواست تسلیم مورد معامله و صدور دستور موقت می پردازیم  .

نمونه فرم دادخواست برای ارائه به دادگاه نخستین :

نمونه فرم دادخواست تسلیم مورد معامله و صدور دستور موقت برای ارائه به دادگاه نخستین در ذیل قرار داده ایم

 

برای بزرگنمایی فرم دادخواست برای ارائه به دادگاه نخستین روی عکس کلیک کنید .

تنظیم و نوشتن دادخواست تسلیم مورد معامله و صدور دستور موقت

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه دادخواست تسلیم مورد معامله و صدور دستور موقت به طور کلی به صورت زیر می باشد اما با توجه به شرایط هر فرد و نوع پرونده وی تغییراتی در آن به وجود می آید . 

 

خواهان : مشخصات خواهان . . . . . . ( وراث متوفی )

 

خوانده : مشخصات خوانده . . . . . . . . . . ( فروشندگان )

 

وکیل یا نماینده قانونی : . . . . . . . . ( در صورت داشتن وکیل ، نام و نام خانوادگی و مشخصات وکیل نوشته می شود ) 

 

خواسته یا موضوع و بهای آن : تقاضای صدور دستور موقت بر منع نقل انتقال و انتقال و جلوگیری از تخریب و احداث بنا و تسلیم مورد معامله ( مقوم بر . . . ریال ) و جبران خسارات دادرسی 

 

دلایل و منضمات دادخواست : 1 –   قرارداد عادی واگذاری مورخ . . . . 2 – تامین دلیل 3 – استعلام از بانک 4 – استعلام ثبتی 5 – وصیت نامه 6 – وکالت رسمی شماره . . . . مورخ . . . دفترخانه . . . . شهرستان . . . .

 

شرح دادخواست : 

ریاست محترم مجتمع قضایی . . . . 

سلام علیکم با احترام به استحضار می رساند : 

1- مطابق قرارداد مورخ  . . . مورث اینجانبان یک باب خانه ملکی خواندگان را خریداری نموده است . 2 – خوانده اول اصالتا ، به ولایت از فرزندش . . . و به وکالت از خوانده دوم مبادرت به انعقاد قرارداد نموده ، وفق وکالت شماره . . . .  مورخ . . . . دفترخانه . . . . شهرستان . . . . دارای این اختیار بوده رونوشت شناسنامه مولی علیه وی نیز ضمیمه است .

 3 – مورث اینجانبان ( مرحوم . . . . ) در زمان حیات از ثمن معامله که طبق قرارداد مبلغ تعیین شده مبلغ . . . . ریال طی چک بانکی شماره  . . . . . مورخ بانک . . . . تادیه نموده ، مقرر بوده است مبلغ . . . . ریال پس از تسلیم مورد معامله و بقیه سه ماه بعد از حضور در دفترخانه هم زمان با تحویل و انتقال مورد معامله پرداخت گردد . 

4 – پس از فوت آن مرحوم خوانده اول و دوم از اجرای تعهدات قراردادی خودداری نموده با اخذ پروانه ساختمان درصدد تخریب بنای مورد معامله و احداث بنای جدید و واگذاری آن به ثالث هستند ، اقدام به تخریب ساختمان و شروع این عملیات وفق تامین دلیل پیوست محرز و مسلم است . این اقدامات خواندگان در عین حال تخطی از حقوق قراردادی محسوب از نظر اساتید محترمی که قرارداد عادی معامله مال غیر منقول را بیع محسوب می نمایند ، چنین تخریبی مصداق مجرمانه راجع به خراب کردن مال غیر است که طرح شکایت کیفری نیز به عمل خواهد آمد . 

5 –  اینک ، از محضر عالی حسب ماده 310 قانون آیین دادرسی مدنی ( جدید ) صدور دستور موقت بر منع نقل و انتقال ، توقیف عملیات تخریب و جلوگیری از احداث بنا مورد استدعا است . 

6 –  خسارت احتمالی جهت صدور قرار وقف نظر دادگاه محترم تودیع خواهد شد . 

7 –  در ماهیت دعوی ، ضمناحضار خواندگان به استماع دعوی با استعلام ثبتی صدور حکم به الزامشان به تحویل و تسلیم مورد معامله و جبران خسارات دادرسی تحت تمنی است . 

8 –  تقاضا دارد جهت اخذ دلیل پرداخت و رجوع به بانک مقرر دارند دفتر دادگاه گواهی صادر نمایند . 

9 -  مزید امتناع است پیش از حلول جلسه استماع استعلام ثبتی را مقرر دارند . 

نکته قابل توجه این که دستور موقت دستوری است که فردی ذی نفع می تواند از دادگاه درخواست کند تا عملی را انجام دهد و یا انجام کاری را منع نماید . در واقع دستور موقت ممکن است دستور توقیف مال باشد تا جلوی نقل و انتقال آن گرفته شود و یا انجام عملی و یا منع از امری باشد .

کتاب : نحوه عملی تنظیم و نگارش انواع دادخواست 

تالیف : منصور اباذری فومشی 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست تحویل مورد معامله و بدوا صدور قرار دستور موقت ​در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست تحویل مورد معامله و بدوا صدور قرار دستور موقت پاسخ دهند .