دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / NGO ها در ایران

NGO ها در ایران

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

سازمان های مردم نهاد یا همان NGO ها سازمان هایی هستند که به صورت داوطلبانه و غیر انتفاعی اهداف بشر دوستانه و اخلاقی و به طور کلی اهداف غیر مادی و به دور از انگیزه های سودجویانه را دنبال می کنند . در کشور ما نیز این سازمان ها فعالیت رو به رشدی دارند که در آیین نامه ای چارچوب و ساز و کار فعالیتشان مشخص شده است .

 

ما به عنوان فرد در جامعه ، تاثیر گذاری زیادی در بهتر شدن وضعیت خود و هم نوعانمان داریم . بارزترین نمونه این تاثیرگذاری را می توانیم در سازمان های مردم نهاد مشاهده کنیم . سازمان هایی که بدون وابستگی به هیچ دولت و حکومتی در پی کمک به انسان ها ، طبیعت و ... هستند . این کمک ها و فعالیت ها بدون انگیزه مادی و کسب سود و زیان صورت می گیرد .

سازمان های مردم نهاد یا NGO ها در ایران توسط آیین نامه آیین نامه اجرایی تأسیس و فعالیت سازمان های غیر دولتی به رسمیت شناخته شده اند . ما در این مقاله پس از معرفی اجمالی سازمان مردم نهاد ، آن را در قانون ایران مورد توجه قرار داده و در پایان فعالیت آن را با توجه به آیین نامه مذکور بررسی خواهیم کرد .

تعریف NGO یا سازمان مردم نهاد

سازمان های مردم نهاد گروه هایی هستند که به وسیله ی اشخاص بدون وابستگی به دولت یا هر نهاد دولتی دیگری تشکیل می شود . این سازمان ها که غیر انتفاعی بودن یکی از ویژگی های اصلی آن است ، برای اهداف انسان دوستانه ، محیط زیستی ، آموزشی ، امداد رسانی و .. تشکیل می شوند . سازمان مردم نهاد ترجمه ی عبارت nongovernmental organization  یا همان NGO است که در فارسی به اختصار سمن گفته می شود .

در عصر حاضر که اهمیت جامعه ی مدنی برای همه روشن و واضح است ، سمن ها نقش پررنگی در ارتقای وضعیت جوامع در سطح ملی و بین المللی دارند . پس می توان فهمید که این سازمان ها ماهیتی اجتماعی دارند ؛ هر چند یک فرد آن را تشکیل دهد و ثبت کند . به علاوه باید توجه داست که روابط در NGO ها افقی بوده و کسی بر دیگری برتری ندارد . به همین خاطر است که تصمیمات با مشورت اعضاء گرفته می شود .

نکته ی دیگر همان غیر انتفاعی بودن است که لازم است توضیح داده شود . ترجمه دقیق NGO ، سازمان غیر دولتی است . ممکن است این اشتباه پیش بیاید که غیر دولتی همان خصوصی است . چرا که شرکت ها در ایران به دولت و بخش خصوصی تعلق دارند . شرکت های خصوصی جدا از بخش دولتی ، در پی کسب سود فعالیت می کنند .

اما ویژگی اصلی سمن ها ، غیر انتفاعی بودن به معنای در نظر نگرفن سود و زیان است . چرا که اهداف این سازمان ها ، اهداف انسان دوستانه و اخلاقی است . به همین خاطر هم در فارسی به جای سازمان غیر دولتی به سازمان مردم نهاد ترجمه شده است . البته که نهاد های عمومی غیر دولتی نیز در سیستم حقوقی ایران وجود دارد که ما در مقاله ای به آن پرداخته ایم . شرح کامل چیستی سازمان مردم نهاد در در مقاله NGO چیست ؟ بیان شده است .

سازمان مردم نهاد در قانون

وزارت اطلاعات بنا به اختیار خود طبق اصل یکصد و سی و هشت قانون اساسی ، آیین نامه اجرایی تأسیس و فعالیت سازمان های غیر دولتی را تصویب نمود . این آیین نامه ، از سازمان غیر دولتی نام برده است و آن را به تشکل هایی اطلاق کرده است که توسط گروهی از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیر حکومتی به صورت داوطلبانه با رعایت مقررات تشیکل شده  و دارای اهداف غیر انتفاعی و غیر سیاسی است . پس قانون ما ایجاد سمن برای فعالیت سیاسی را مورد پذیرش قرار نداده است . منظور از سیاسی نبودن این است که مشمول ماده یک قانون احزاب نباشد .

ماده یک قانون احزاب در تعریف حزب عنوان کرده است که : حزب تشکیلاتی است متشکل از اشخاص حقیقی که با برنامه مشخص در جهت کسب و مشارکت در قدرت سیاسی و نقد و اصلاح آن، در چهارچوب قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران براساس مرامنامه و اساسنامه مصوب خود در سطح ملی یا استانی فعالیت می کند .

آیین نامه سازمان غیر دولتی را سازمانی دانسته است که دستگاه های حکومتی در تاسیس و اداره سازمان دخالت نداشته باشند . البته مشارکت مقامات و کارکنان دولتی در تاسیس و اداره سازمان اگر به صورت شخصی بوده و به دلیل وابستگیشان به دستگاه های حکومتی نباشد ایرادی ندارد .

فعالیت غیر انتفاعی در این قانون عبارت است از انجام ندادن فعالیت های تجاری و صنفی انتفاعی برای تقسیم سود و منافع بین اعضاء ، موسسان ، مدیران و کارکنان سازمان .

آیین نامه در تعریف خود از داوطلبانه بودن یاد کرده است . این داوطلبانه بودن به معنای تاسیس ، اداره و عضویت و مشارکت بر مبنای اصل آزادی اراده افراد است .

فعالیت سازمان های مردم نهاد

بر اساس آیین نامه ، سازمان مردم نهاد حق دارد متناسب با موضوع فعالیت خود ، با رعایت این آیین ‌نامه و سایر قوانین ومقررات مربوط فعالیت نموده و علاوه بر آن نسبت به موارد زیر اقدام نماید :

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت NGO ها در ایران به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون وضعیت NGO ها در ایران پاسخ دهند .