دینا / آیین دادرسی / ادله اثبات دعوی / شرایط و نحوه رسیدگی به انکار و تردید سند عادی

شرایط و نحوه رسیدگی به انکار و تردید سند عادی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله قصد داریم شرایط و نحوه رسیدگی به انکار و تردید سند عادی در دادگاه را مورد بررسی قرار دهیم .

 

همانگونه که قبلا در مقاله های مجزا به بررسی انکار و تردید سند عادی و ادعای جعل نسبت به سند پرداخته شد ؛ در صورتی که یکی از طرفین دعوا در دادگاه برای اثبات ادعای خود سند عادی ارائه دهد ، طرف دیگر می تواند سند عادی ارائه شده را انکار یا تردید نموده و یا اینکه ادعای جعل نماید که به آنها دفاع شکلی در برابر سند گفته می شود . اما در پی انکار یا تردید نسبت به سند ، دادگاه تحت شرایطی و با صدور قراری ، رسیدگی به اصالت سند را آغاز می نماید ؛ چرا که تصمیم گیری در خصوص اصل دعوای مستند به سند عادی و تعیین تکلیف آن ، منوط به اصالت سند و روشن شدن تکلیف آن می باشد . به همین دلیل است که در این مقاله قصد داریم شرایط و نحوه رسیدگی به انکار و تردید سند عادی در دادگاه را مورد بررسی قرار دهیم .

نوع سند مورد انکار و تردید

بر اساس ماده 216 قانون آیین دادرسی مدنی ، انکار و تردید تنها نسبت به اسناد عادی یا غیر رسمی پذیرفته می شود . بنابراین در مقابل سند رسمی که شخص مقابل در دادگاه ارائه می دهد ، نمی توان ادعای انکار یا تردید نموده و فقط ادعای جعل سند عادی پذیرفته می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سند رسمی و شکایت کیفری جعل سند کلیک کنید .

زمان انکار و تردید سند

در ماده 217 قانون آیین دادرسی مدنی مهلت و زمان انکار و تردید سند عادی مشخص شده است که بر اساس آن ، " اظهار تردید یا انکار نسبت به دلایل و اسناد ارائه شده ، حتی الامکان باید تا اولین جلسه دادرسی یه عمل آید و چنانچه در جلسه دادرسی منکر شود و یا نسبت به صحت و سقم آن سکوت نماید ، حسب مورد آثار انکار و سکوت بر آن مترتب خواهد شد " . لذا مهلت ادعای انکار و تردید تا اولین جلسه دادرسی می باشد . برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص مهلت انکار و تردید نسبت به اسناد عادی کلیک کنید .

استرداد سند مورد انکار و تردید

به موجب ماده 218 قانون آیین دادرسی مدنی ، در مقابل تردید یا انکار ، هرگاه ارائه کننده سند ، سند را استرداد نماید ، دادگاه به اسناد و دلایل دیگر رجوع می کند . ارائه کننده سند معمولا در صورتی در برابر ادعای انکار و تردید سند خود را مسترد می کند که یا بیم اثبات نشدن اصالت سند را داشته باشد و یا سایر دلایل خود را به اندازه ای کافی بداند که تن دادن به اصالت سند مورد انکار یا تردید را موجب پیچیده شدن دادرسی بداند .

از سوی دیگر ، به موجب همان ماده ، چنانچه صاحب سند ، سند خود را استرداد نکرد و سند موثر در دعوا بود ، دادگاه مکلف است به اعتبار آن سند رسیدگی نماید . بر اساس این ماده ، اگر ارائه کننده سند آن را استرداد ننماید ، هر گاه سند در دعوا موثر نباشد ، دادگاه نباید وقت خود را در رسیدگی به اصالت آن سند تلف نماید . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه استرداد سند یعنی چه کلیک کنید .

 

اثبات اصالت سند مورد انکار یا تردید

بر اساس مقررات قانونی مختلف همچون مواد 217 الی 219 قانون آیین دادرسی مدنی ، کسی که نسبت به سند عادی ارائه شده توسط طرف مقابل ادعای انکار یا تردید نموده است ، تکلیفی در خصوص اثبات عدم اصالت سند ندارد ؛ بلکه ارائه کننده سند مکلف به اثبات اصالت سند مورد انکار یا تردید خواهد بود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اثبات اصالت سند عادی کلیک کنید .

 

ارائه اصل سند در اولین جلسه دادرسی

بر اساس ماده 96 قانون آیین دادرسی مدنی ، خواهان مکلف است اصل اسنادی که رونوشت آنها را ضمیمه دادخواست نموده است ، در اولین جلسه دادرسی حاضر نماید تا اگر طرف مقابل درخواست نمود ، به دادگاه تسلیم شود و در صورتی که مورد تردید یا انکار قرار گرفت ، به اصالت آن رسیدگی شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارائه اصل سند در دادگاه و ضمانت اجرای عدم ارائه اصول اسناد کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و نحوه رسیدگی به انکار و تردید در دادگاه به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و نحوه رسیدگی به انکار و تردید در دادگاه پاسخ دهند .