دینا / آشنایی با مراجع دادگستری / آشنایی با مراجع قضایی / اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری

اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری و شرایط آن را مورد بررسی قرار می دهیم .

 

گاهی ممکن است حکمی در دادگاه صادر شود که این حکم به زیان شخص دیگری است که در جریان پرونده نبوده و جزء طرفین دعوا نیز نبوده است ؛ در چنین مواردی بر اساس قانون امکان اعتراض شخص ثالث به حکم صادر شده فراهم شده است . در قانون دیوان عدالت اداری نیز امکان اعتراض شخص ثالث به حکم صادر شده توسط دیوان فراهم شده است ؛ به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری چگونه است و چه شرایطی دارد . بنابراین ابتدا به توضیح اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری بر اساس قانون دیوان عدالت اداری پرداخته و سپس شرایط اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری را بررسی می کنیم .

اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری

همانگونه که اشاره شد ، یکی از راه ها و روش هایی که می توان به حکم صادر شده در دیوان عدالت اداری اعتراض نمود ، اعتراضی است که اشخاص ثالث نسبت به حکم صادر شده می نمایند . شخص ثالث در این جا به معنای هر شخصی است که جزء طرفین دعوا نیست ولی حکمی که در خصوص پرونده ای در دیوان عدالت اداری صادر شده است ، به حقوق وی لطمه وارد می کند . مفهوم اعتراض شخص ثالث در ماده 57 قانون دیوان عدالت اداری به این صورت مطرح شده است : " آراء شعب دیوان که بدون دخالت فرد ثالث ذی ‌نفع در مرحله دادرسی صادر شده ، در صورتی که به حقوق شخص ثالث خلل وارد نموده باشد ، ظرف دو ماه از تاریخ اطلاع از حکم ، قابل اعتراض است . این اعتراض در شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده مطرح می‌شود و شعبه مزبور با بررسی دلایل ارائه شده ، مبادرت به صدور رأی می‌نماید " . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری ، شرایط صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری و هزینه دستور موقت در دیوان کلیک کنید .

شرایط اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری

در قسمت قبل به بررسی اعتراض شخص ثالث در قانون دیوان عدالت اداری پرداخته شد ، اما در این قسمت قصد داریم به بررسی شرایط اعتراض کردن شخص ثالث به حکم صادر شده در دیوان عدالت اداری بپردازیم . بر اساس ماده 57 قانون دیوان عدالت اداری ، از جمله شرایط اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری آن است که :

 

الف ) آرایی که در شعب دیوان عدالت اداری علیه شخص ثالث صادر شده است ، باید بدون دخالت شخص ثالث در فرایند دادرسی صادر شده باشد . به این معنا که شخص ثالث در فرایند دادرسی به دعوا حضور نداشته باشد . بنابراین ، اگر شخص ثالث قبلا در دعوای مطرح شده حضور داشته و یا به دعوا وارد شده یا جلب شده باشد ، دیگر نمی تواند به صورت شخص ثالث اعتراضی کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ورود ثالث در دیوان عدالت اداری و جلب ثالث در دیوان عدالت اداری کلیک کنید .

 

ب ) اینکه شخص ثالث باید در پرونده مطرح شده ذی نفع بوده و صدور حکم در دیوان به نوعی حقوق و تکالیف وی را تحت الشعاع قرار داده باشد .

 

ج ) آرایی که در شعب دیوان عدالت اداری صادر شده است و شخص ثالث قصد اعتراض به آن را دارد ، باید به حقوق شخص ثالث لطمه و خللی وارد کرده باشد ؛ بنابراین ، در صورتی که حکم صادر شده در دیوان به ضرر شخص ثالث نبوده باشد ، وی حق اعتراض به حکم صادر شده در دیوان را نخواهد داشت . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه رسیدگی به دعاوی در شعب بدوی دیوان عدالت اداری و نحوه رسیدگی به دعوا در شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری کلیک کنید .

 

د ) اعتراض شخص ثالث به حکم صادر شده در دیوان عدالت اداری ، در همان شعبه ای مطرح می شود که به پرونده رسیدگی نموده و حکم صادر کرده باشد . این شعبه ، با بررسی دلایلی که شخص ثالث به دیوان ارائه نموده است ، رای جدیدی صادر می کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قرار اناطه دیوان عدالت اداری کلیک کنید .

 

ه ) اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری منوط به رعایت مهلتی است که در قانون پیش بینی شده است . بر اساس قانون ، مهلت اعتراض شخص ثالث به دیوان عدالت اداری دو ماه می باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهلت اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری​ به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتراض شخص ثالث در دیوان عدالت اداری​  پاسخ دهند .